News

POST TYPE

TRAVEL LOG

ရန္ကုန္ - ေမာ္လၿမိဳင္ - ထားဝယ္ ကားလမ္းေပၚမွာ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ခဏတာ

ရပ္ခ်င္တဲ့အခ်ိန္ရပ္ၿပီး ဘာေၾကာင့္ရပ္တယ္ ဆိုတာကို တစ္ခါမွ ရွင္းျပျခင္းမရွိတဲ့ ေနျပည္ေတာ္-ရန္ကုန္ ရထားဟာ ည ၈ နာရီထိုးမွ ဘူတာႀကီးနား ေရာက္လာပါတယ္။ ဒါေတာင္ ပုဇြန္ေတာင္ဘူတာနဲ႔ ဘူတာႀကီးၾကားမွာ ဘာျဖစ္မွန္းမသိဘဲ ၁၅ မိနစ္ခန္႔ ထပ္ရပ္လိုက္ပါေသးတယ္။ အရင္ကဆိုရင္ေတာ့ ဒီေနရာေတြဟာ ေမာ္လၿမိဳင္-ရန္ကုန္ ရထားေပၚကေန ေမွာင္ခိုပစၥည္းေတြ ပစ္ခ်တဲ့ေနရာေပါ့။

အခုေတာ့ ေမွာင္ခိုေခတ္ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ လူထုဆႏၵနဲ႔ေ႐ြးခ်ယ္ထားတဲ့ အစိုးရသစ္ အာဏာရေနတာေတာင္ ရက္ ၁၀၀ ေက်ာ္သြားခဲ့ပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့ မီးရထားဌာန ဝန္ထမ္းေတြရဲ႕ဆက္ဆံေရးက အရင္ေခတ္မွာ က်န္ေနဆဲလို႔ ထင္စရာပါ။ ခရီးသြားျပည္သူေတြကို ေလးေလးစားစား ဆက္ဆံဖို႔လိုတယ္၊ ခရီးသည္ေတြ ဆီကရတဲ့ေငြနဲ႔ သူတို႔လုပ္ငန္း လည္ပတ္ေနရတယ္ ဆိုတာမ်ိဳး သေဘာေပါက္ပုံမရေသးပါ။ ဘယ္သူစီးစီး မစီးစီး၊ အ႐ႈံးေပၚေပၚ မေပၚေပၚ သူ႔လစာ ပုံမွန္ရေနရင္ ၿပီးေရာ ဆိုတဲ့စိတ္ထားမ်ိဳးရွိေနဆဲလို႔ ခရီးသည္တစ္ဦး ျဖစ္သူ ကၽြန္ေတာ့္စိတ္ထဲ ခံစားမိပါတယ္။

၈ နာရီခြဲေလာက္မွာ ဘူတာႀကီးဆီဆိုက္လို႔ အျပင္ထြက္မယ္ျပင္ေတာ့ လက္မွတ္ေတြကို သိမ္းယူ ေနတဲ့အဖြဲ႕နဲ႔ တိုးျပန္ပါတယ္။ ဘာအတြက္ သိမ္းယူေနတာလဲဆိုၿပီး ေမးၾကည့္ေတာ့ ေနျပည္ေတာ္ကို ျပန္တင္ျပရမယ္လို႔ ဝန္ထမ္းတစ္ဦးက ေျဖပါတယ္။ အဲဒီလိုတင္ျပရင္ ေနျပည္ေတာ္က ဘာဆက္လုပ္လဲဆိုၿပီး ထပ္ေမးေတာ့ အဲဒီဝန္ထမ္းက ဘုၾကည့္ၾကည့္ပါတယ္။ 
“ခင္ဗ်ားက ဘာလို႔မေပးခ်င္တာလဲ၊ ဒီလက္မွတ္ကို ဘယ္မွာဆက္သုံးခ်င္လို႔လဲ” လို႔ သူက ျပန္ေမးပါတယ္။ 
“အမွတ္တရ သိမ္းထားခ်င္လို႔ပါ” လို႔ ေျဖေတာ့ “ယူသြားဗ်ာ” လို႔ ခပ္ျပတ္ျပတ္ ေျပာပါတယ္။

မလြယ္ပါလား။ ပိုက္ဆံေပးစီးတာေတာင္ ဒီလို အေဟာက္ခံရတယ္ဆိုေတာ့ မီးရထားလုပ္ငန္း အ႐ႈံးေပၚေနတာ ဘာထူးဆန္းသလဲ။ ရထားစီးသူ တျဖည္းျဖည္းနည္းသြားၿပီး ကားစီးသူ တျဖည္းျဖည္းမ်ား လာေနတာ ဘာထူးဆန္းသလဲလို႔ပဲ ေျပာရေတာ့မွာေပါ့။ အျပင္ေရာက္ေတာ့ တကၠစီေတြက နည္းနည္းေလးရယ္။ ဘူတာႀကီးက အရင္လို စည္ကားမေနပါ ဘူး။ စာအုပ္ဆိုင္၊ ေဈးဆိုင္ေတြလည္း ဘာမွမရွိပါဘူး။ ရထားေပၚေရာင္းတဲ့ စားစရာေတြကို မစားရဲလို႔ တစ္လမ္းလုံး ဗိုက္ဆာလာတဲ့ကၽြန္ေတာ္ဟာ ဘူတာႀကီးေရာက္မွ ဆိုင္ေကာင္းေကာင္းမွာ အပီဝါးမယ္ဆိုၿပီး စိတ္ကူးလာခဲ့တာပါ။

အခုေတာ့ ဘာဆိုင္မွမရွိ။ တကၠစီသမားေတြကို ေမးၾကည့္ေတာ့ ေရွ႕နားေလၽွာက္သြား၊ အဲဒီမွာ ဆိုင္ေတြရွိတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔ေျပာတဲ့ဆိုင္ေတြ က ႏိုင္ငံတကာ ဘူတာဝန္းက်င္က ဆိုင္ေတြလို သားသားနားနားမဟုတ္ပါ။ ရထားေပၚေရာင္းတဲ့ အစားစာေတြထက္ သိပ္မသာလွပါ။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ေရသန္႔တစ္ဘူးပဲဝယ္ၿပီး အိမ္ျပန္ခဲ့ရပါတယ္။

ေနာက္တစ္ေန႔မနက္မွာေတာ့ အင္တာနက္ ေကာင္းေကာင္းသုံးခ်င္တာနဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဈးနားရွိ ဆာကူရာတာဝါဆီ ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ မေန႔က ရထားေပၚမွာေတြ႕ခဲ့ရတဲ့ ခရီးသြားျပည္သူေတြနဲ႔ ဒီတာဝါေပၚမွာ ေတြ႕ရတဲ့ ျပည္သူေတြ ဘာမွမဆိုင္ပါဘူး။ တစ္ႏိုင္ငံတည္း လူတန္းစားႏွစ္ရပ္ ရွိေနတဲ့ေနရာ၊ သို႔မဟုတ္ ဆင္းရဲ-ခ်မ္းသာကြာဟမႈ သိပ္ႀကီးသြားတဲ့ ေနရာဆိုတာ သိသာလွပါတယ္။ ၁၉၈၈ မတိုင္မီက ဒီေလာက္အထိ လူတန္းစားမကြာဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။ မေန႔က ေတာင္ငူကေန ေျမာက္ဒဂုံအထိသြားတဲ့ ကေလးအေမဟာ ၂၂၀၀ က်ပ္ပဲ ကုန္တယ္လို႔ ေျပာသြားပါတယ္။ ဒီတာဝါေပၚမွာေတာ့ ေကာ္ဖီတစ္ခြက္ ၃၀၀၀ ေပးရပါတယ္။ ဒါေတာင္ ေန႔လယ္စာစားခ်ိန္၊ ညစာစားခ်ိန္ဆို ေနရာရဖို႔ မလြယ္ပါဘူး။

ဒါေပမဲ့ ရန္ကုန္တစ္ၿမိဳ႕လုံးကို အေပၚစီးကေန ဓာတ္ပုံ႐ိုက္ႏိုင္တဲ့အျပင္ အင္တာနက္လည္း Speed ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ သုံးႏိုင္တာမို႔ တန္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဘဏ္ကိစၥ၊ ဓာတ္ပုံ ဗီဒီယိုဖိုင္ေတြ ပို႔မယ္ဆိုရင္ လက္ကိုင္တယ္လီဖုန္း Speed နဲ႔ ဘယ္လိုမွမျဖစ္ႏိုင္ တဲ့အတြက္ ဒီေနရာမ်ိဳးကို မျဖစ္မေနရွာရပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕လယ္က ၈၅ ထပ္ရွိၿပီး ၉၉၇ ေပ ျမင့္တဲ့ Baiyoke တာဝါနဲ႔စာရင္ေတာ့ အထပ္ ၂၀ သာ ရွိၿပီး အျမင့္မီတာ ၁၀၀ (ေပ ၃၀၀) သာရွိတဲ့ ဆာကူရာဟာ အဆင့္ထပ္ျမႇင့္ၿပီး ႐ႈခင္းကို အေသအခ်ာၾကည့္ႏိုင္ေအာင္ ျပင္ဆင္တိုးခ်ဲ႕ဖို႔ လိုအပ္ေနဆဲလို႔ ထင္ပါတယ္။

ရန္ကုန္မွ ေမာ္လၿမိဳင္သို႔

ေနာက္တစ္ေန႔ မနက္မွာေတာ့ ေမာ္လၿမိဳင္သြားဖို႔အတြက္ ေအာင္မဂၤလာ အေဝးေျပးကားဂိတ္ဆီ ကၽြန္ေတာ္ ေရာက္လာပါတယ္။ ၿမိဳ႕ထဲကေန ကားဂိတ္အထိ တကၠစီခက ၉၀၀၀။ ရန္ကုန္-ေမာ္လၿမိဳင္ ကားခက ၆၀၀၀ တဲ့။ ေသၿပီဆရာပဲ။ ရထားပို႔ေဆာင္ေရးတင္မက ကားလမ္းပို႔ေဆာင္ေရး မွာလည္း တစ္ခုခုမွားေနတယ္ဆိုတာ ေသခ်ာပါတယ္။ ရန္ကုန္တိုင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ တစ္ေယာက္ ဘတ္စ္ကား တိုးစီးျပတဲ့အျပင္ ေအာင္မဂၤလာကားဂိတ္ဆီ တကၠစီနဲ႔သြားၿပီး တျခားျပည္နယ္-တိုင္း တစ္ခုခုဆီ ဘတ္စ္ကားနဲ႔ ခရီးထြက္ျပရင္ ေကာင္းမွာပဲလို႔ ေတြးမိပါတယ္။

ရန္ကုန္-ေမာ္လၿမိဳင္ လမ္းတစ္ေလၽွာက္ ခရီးစဥ္ကိုေတာ့ ပရိသတ္အေတာ္မ်ားမ်ား သြားဖူးၿပီးျဖစ္တဲ့ အတြက္ သိပ္ေရးျပစရာလိုမယ္ မထင္ပါ။ ပဲခူးလြန္တာနဲ႔ ေ႐ႊသံလြင္ကုမၸဏီက ေဖာက္ထားတဲ့လမ္း အလြန္ေကာင္းပါတယ္။ ဂိတ္ေတြကလည္း လူႀကီးကား၊ VIP ကားေတြကိုပါ အလြတ္မေပးဘဲ အားလုံးကိုတန္းတူ (ကြန္ပ်ဴတာစနစ္အတိုင္း) စစ္တယ္လို႔ ခရီးသည္ေတြက ဆိုၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္စီးလာတဲ့ ဘတ္စ္ကားကေတာ့ ကြန္ပ်ဴတာစနစ္ ရွိပုံမရ။ လမ္းတစ္ေလၽွာက္ ၿမိဳ႕တိုင္းလိုလိုမွာ ရပ္ၿပီး ရသမၽွခရီးသည္ေတြကို တင္ေနတဲ့အတြက္ မနက္ ၉ နာရီ ထြက္တဲ့ကားက ညေန ၄ နာရီေက်ာ္မွ ေမာ္လၿမိဳင္ဆီ ဆိုက္ပါတယ္။

၁၉၈၈ ဝန္းက်င္က တကၠသိုလ္တက္ရင္း ၂ ႏွစ္ နီးပါးေနခဲ့ဖူးတဲ့ ေမာ္လၿမိဳင္ဟာ အခု အေတာ္ကို ေျပာင္းလဲတိုးတက္ေနပါၿပီ။ အရင္က မုတၱမကေန ေမာ္လၿမိဳင္သြားဖို႔ ဇက္ (ကူးတို႔သေဘၤာ) ေတြကိုသာ အားကိုးခဲ့ရေပမယ့္ အခု သံလြင္တံတားႀကီး ရွိေနပါၿပီ။ ကမ္းနားလမ္းကလည္း အရင္ မိုင္ဝက္ခန္႔သာရွိေနရာကေန အခု သုံးမိုင္အထိရွည္တဲ့ လွပတဲ့လမ္းမႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ‘Make in  ႐ြာလြတ္’ ဆိုၿပီး နာမည္ႀကီးခဲ့တဲ့ ေက်ာက္သင္ပုန္းနဲ႔ ေဆးတံထြက္ရာေဒသ ဘီလူးကၽြန္းဆီကိုေတာင္ တံတားထိုးေနတဲ့အထိ အေျခအေနေတြက ေျပာင္းလဲတိုးတက္ေနပါၿပီ။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ပထမအႀကိမ္ ျပည္ေတာ္ျပန္ခရီးစဥ္ တုန္းက ေမာ္လၿမိဳင္တကၠသိုလ္ဆီ ခဏဝင္ခဲ့ဖူးေပမယ့္ အခ်ိန္မရလို႔ ၿမိဳ႕အႏွံ႔ မလည္ျဖစ္လိုက္ပါ။ အခုေတာ့ လူေျပာမ်ားလွတဲ့ (ေဒသခံေတြအဆိုအရ) ကမၻာ့အႀကီးဆုံး ေလ်ာင္းေတာ္မူ ႐ုပ္ပြားေတာ္တည္ရွိရာ အရပ္ဆီ ဝင္လည္ဖို႔ ဆုံးျဖတ္လိုက္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခားသား တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ဟိုတယ္ဝန္းက်င္ရွိ အငွားဆိုင္ကယ္ကို ေခၚၿပီး အသြား-အျပန္ ေန႔တစ္ဝက္နဲ႔ ကိစၥျပတ္ေအာင္ လုပ္ေလ့ရွိေပမယ့္ ကိုယ္က အေသအခ်ာ စပ္စုခ်င္သူ ဆိုေတာ့ အဲဒီနည္းနဲ႔ေတာ့ အလုပ္မျဖစ္ႏိုင္။

ဒီေတာ့ ေမာ္လၿမိဳင္အေျခစိုက္ ေက်ာင္းေနဖက္ ထားဝယ္သား သူငယ္ခ်င္းတစ္ဦးကို အကူအညီ ေတာင္းရပါတယ္။ သူနဲ႔မေတြ႕တာကလည္း ၁၉၈၈ ကတည္းကဆိုေတာ့ အခုဆို ႏွစ္ ၃၀ နီးပါးရွိေနၿပီေလ။ ပထမဆုံး သူေခၚသြားတဲ့ေနရာက ေမာ္လၿမိဳင္ကေန ၅၅ မိုင္ေဝးတဲ့ က်ိဳကၡမီ ေရလယ္ဘုရား။ ၁၉၈၈ တုန္းက ဒီေရတက္ခ်ိန္ဆို သြားဖို႔မလြယ္တဲ့ ေရလယ္ဘုရားဟာ အခုေတာ့ အဆင့္ျမင့္ တန္ေဆာင္းေတြေၾကာင့္ အခ်ိန္မေ႐ြး ဖူးေျမာ္ႏိုင္ေနပါၿပီ။ ဘာသာေရးအျမင္ ထက္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ အျမင္ဘက္မွာ အားသန္ေလ့ရွိသူ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ ေရလယ္ဘုရားမွာ ထူးထူးျခားျခားေတြ႕မိတာက အေရာင္ေျပာင္းေနတဲ့ ငါးေတြ။

“အေရာင္ဆိုးေဆးက ငါးေတြကိုေတာင္ အလြတ္မေပးဘူးေလ” ဆိုၿပီး သူငယ္ခ်င္းကေျပာေတာ့ ႐ုတ္တရက္ နားမလည္။ အေရာင္တင္ထားတဲ့ ငါးစာေတြကိုေကၽြးရာကေန အနီေရာင္သန္းေနတဲ့ ငါးေတြ အခု အျဖဴေရာင္ ျဖစ္သြားတာလို႔ သူကရွင္းျပပါတယ္။ သူေျပာတာကို မယုံလို႔မျဖစ္။ သူက ငါးလုပ္ငန္းမွာ တာဝန္ထမ္းေနတာ ႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ေနၿပီ။ 

“ဓာတုေဆးေတြက မလြယ္ဘူး။အသီးအ႐ြက္ေရာ၊ အစားအစာေရာ ဘာမွအလြတ္မေပးဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဒါကို မစားဘူးဆိုရင္ ဘာကိုသြားစားရမွာလဲ” လို႔ သူက ေမးခြန္းထုတ္ပါတယ္။

ဒါေတြ ျပဳျပင္ေရးအတြက္ အလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပြဲေတြ၊ အစားအစာ လုံၿခဳံမႈသင္တန္းေတြ လုပ္ေနၾကေပမယ့္ အခုထိေတာ့ ပိုးသတ္ေဆး၊ အေရာင္ခၽြတ္ေဆး၊ ၾကာရွည္ခံေဆးေတြကို မတားဆီးႏိုင္ေသးဘူးလို႔ သိရပါတယ္။ ဘုရားဆီကေန အေပၚဘက္ View Point ဆီတက္ၿပီး ၾကည့္တဲ့အခါမွာေတာ့ သံလြင္ျမစ္ထဲကေန ဆင္းလာတဲ့ ႐ႊံ႕ေရာင္ေရေနာက္ေတြနဲ႔ ပင္လယ္ေရ ျပာျပာတို႔ ဆုံေတြ႕ေနတဲ့ေနရာမွာ ေရႏွစ္မ်ိဳးျဖစ္ေနတဲ့ ျမင္ကြင္းက စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းလွပါတယ္။

က်ိဳကၡမီကအျပန္မွာေတာ့ သံျဖဴဇရပ္ရွိ မဟာမိတ္စစ္သခ်ဳၤိင္းနဲ႔ ေသမင္းတမန္ ရထားလမ္းျပတိုက္ ဆီ ဝင္ျဖစ္ပါတယ္။ ေမာ္လၿမိဳင္မွာ ေက်ာင္းတက္စဥ္က စက္ဘီးစီးေလ့က်င့္ရင္းနဲ႔ ဒီသခ်ဳၤိင္းဆီ မၾကာခဏ ေရာက္ခဲ့ဖူးေပမယ့္ စစ္ပြဲနဲ႔ကိုယ္က ဘာမွမဆိုင္ေတာ့ စိတ္ဝင္စားရေကာင္းမွန္း မသိခဲ့ပါ။ ေတာခိုၿပီးေနာက္ပိုင္း ထိုင္းႏိုင္ငံ ကန္ခ်နပူရီၿမိဳ႕ရွိ အလားတူစစ္သခ်ဳၤိင္း ကိုေတြ႕မွ စစ္ရဲ႕အနိ႒ာ႐ုံေတြကို ေလ့လာရေကာင္းမွန္း သိလာခဲ့တယ္ဆိုပါေတာ့။ အရင္က ဓာတ္ပုံအလွ႐ိုက္ ဖို႔သာ စိတ္ဝင္စားတဲ့ ကၽြန္ေတာ္ဟာ အခုေတာ့ အုတ္ဂူ တစ္ခုခ်င္းဆီက လူအမည္ေတြ၊ က်ဆုံးခ်ိန္ အသက္အ႐ြယ္ေတြကို ၾကည့္ၿပီး “စစ္ပြဲဆိုတာ ဘဝရဲ႕အေတာက္ပဆုံးအခ်ိန္ အသက္ ၁၈ ကေန ၃၈ အၾကား လူငယ္ေတြကို အဆုံးစီရင္ေလ့ရွိတဲ့ ေနရာႀကီးတစ္ခုပါလား” လို႔ စဥ္းစားေနမိပါတယ္။

ဒီစစ္သခ်ဳၤိင္းဟာ ၈၈ မတိုင္ခင္ကတည္းက ရွိေနတာျဖစ္ေပမယ့္ ရထားလမ္း ျပတိုက္ကေတာ့ အခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီ ၅ ရက္ေန႔ကမွ စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့တာပါ။ ကန္ခ်နပူရီက ျပတိုက္လို ျပည့္ျပည့္စုံစုံ မရွိေသးေပမယ့္ ဒီလို ရွိလာတာကိုက တိုးတက္မႈတစ္ခု မဟုတ္ပါလား။ ျပတိုက္ဝမွာ ေရးထားတဲ့ ‘ဇလီဖားတစ္တုံး-အသက္တစ္ေခ်ာင္း’ ဆိုတဲ့ စာသားနဲ႔ လုပ္အားေပးေနရတဲ့ ေခၽြးတပ္သား ေတြရဲ႕ပုံက ရင္ကိုနင့္ခနဲျဖစ္ေစပါတယ္။ ဒုတိယကမၻာ စစ္တြင္းကာလ ၁၉၄၃ မွာ ဂ်ပန္ေတြေဖာက္လုပ္ခဲ့တဲ့ ရန္ကုန္-ဘန္ေကာက္ (သံျဖဴဇရပ္-ဘုရားသုံးဆူ-ဘန္းေပါင္-ကန္ခ်နပူရီကို ျဖတ္ၿပီး) ရထားလမ္း လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း မဟာမိတ္စစ္သုံ႔ပန္း တစ္ေသာင္းေက်ာ္၊ ျမန္မာအပါအဝင္ အရပ္သား ေခၽြးတပ္သားက ခုနစ္ေသာင္းေက်ာ္၊ စုစုေပါင္း ကိုးေသာင္းခန္႔ ေသဆုံးခဲ့ရတယ္လို႔ မွတ္တမ္းေတြမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

က်ဆုံးသြားတဲ့ မဟာမိတ္စစ္သုံ႔ပန္း ၁၆၀၀၀ ေက်ာ္အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္မွာ သံျဖဴဇရပ္နဲ႔ ေထာက္ၾကန္႔မွာ စစ္သခ်ဳၤိင္းေတြရွိသလို ထိုင္းဘက္မွာလည္း ကန္ခ်နပူရီမွာ အလားတူစစ္သခ်ဳၤိင္းရွိပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာအပါအဝင္ အရပ္သား ခုနစ္ေသာင္းေက်ာ္ အတြက္ေတာ့ အမွတ္တရသခ်ဳၤိင္း မေတြ႕မိေသးပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္ဝန္းက ဘယ္သူေတြ ဒီလုပ္ငန္းခြင္အတြင္း ေသဆုံးသြားခဲ့ရတယ္ ဆိုတာကိုလည္း အတိအက်အမည္နဲ႔တကြ ေဖာ္ျပထားတာမ်ိဳးလည္း မေတြ႕မိေသးပါ။

ႀကီးမားတဲ့ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ရွိတဲ့ အရပ္ဆီသို႔

စစ္ရဲ႕အနိ႒ာ႐ုံေတြကေန ျပန္အထြက္ မုဒုံၿမိဳ႕ဘက္ ေရာက္ေတာ့ ကမၻာမွာအႀကီးဆုံးလို႔ ေဒသခံေတြက ေျပာၾကတဲ့ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ေတြဆီ ဦးတည္ခဲ့ပါတယ္။ ဝင္းစိန္ေတာရမေရာက္မီ လမ္းေဘးနားမွာေတြ႕ရတဲ့ ထိုင္ေတာ္မူႀကီး တစ္ဆူကိုေတာ့ အခ်ိန္မရလို႔ ကားေပၚကပဲ လွမ္းဖူးခဲ့ရပါတယ္။ ေတာရထဲဝင္လာေတာ့ ရဟႏၲာ ၅၀၀ ပုံေတြကို အရင္ဆုံးေတြ႕ပါတယ္။ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားဘဝတုန္းက ေတာင္ဝိုင္းေတာင္ေပၚမွာ ေတြ႕ဖူးတဲ့ အ႐ုပ္ေတြနဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္မို႔ သိပ္ေတာ့ မထူးဆန္းပါ။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီအ႐ုပ္ ၅၀၀ ရဲ႕အလြန္ ေတာင္ကုန္း ေလးေပၚမွာေတြ႕ရတဲ့ ေလ်ာင္းေတာ္မူ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးကေတာ့ တကယ့္ဧရာမႀကီး။
ကမၻာ့အႀကီးဆုံးဟုတ္ မဟုတ္ မေသခ်ာေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ေတြ႕ဖူးသေလာက္ထဲမွာ အႀကီးဆုံးျဖစ္ေန တာကေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ေဒသခံေတြရဲ႕အေခၚ အေတာင္ ၄၀၀၊ (ေပ ၅၆၀) နဲ႔ အေတာင္ ၆၀၀ ႐ုပ္ပြား ေတာ္ႏွစ္ဆူကို ဆရာေတာ္ႀကီးက တည္ေဆာက္ခဲ့ေပမယ့္ ဒုတိယ႐ုပ္ပြားေတာ္မၿပီးခင္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ဧၿပီလမွာ ဆရာေတာ္ႀကီး ပ်ံလြန္ေတာ္မူသြား ခဲ့ပါတယ္။ ထူးျခားတာက ဒီေလာက္ႀကီးမားတဲ့ ႐ုပ္ပြားေတာ္ေတြကို ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ေတြ၊ အင္ဂ်င္နီယာေတြမပါဘဲ ေဒသခံ ပန္းရန္သမားေတြခ်ည္း ေဆာက္လုပ္ခဲ့တယ္ ဆိုတာပါပဲ။

အေတာင္ ၄၀၀ ရွိ ႐ုပ္ပြားေတာ္ရဲ႕ ဝမ္းဗိုက္ေတာ္ထဲမွာ ဗုဒၶဝင္ျပခန္းရွိတယ္။ ဆိုင္ကယ္တကၠစီ သမားေတြကိုေခၚၿပီး ဘုရားဝမ္းဗိုက္ထဲအထိ တက္သြားလို႔ရတယ္လို႔ လမ္းၫႊန္သူေတြက ေျပာပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္ စိတ္ဝင္စားတာက အဲဒါေတြမဟုတ္။ ဒီေလာက္ႀကီးတဲ့ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးကို ဘယ္ေနရာကေန ဓာတ္ပုံ႐ိုက္ရင္ အဆင္ေျပမလဲဆိုတာပါ။ ႐ုပ္ပြား ေတာ္ဝင္ေပါက္ရွိ အလႉခံဌာနကေန ႐ိုက္ရင္ တစ္ဆူလုံး ဘယ္လိုမွ မပါႏိုင္။ ဒီေတာ့ ေနာက္ျပန္ဆုတ္၊ ကေလးေတြ ေရလႊာေလၽွာစီးေနတဲ့ အေပၚဘက္က တန္ေဆာင္းေပၚတက္ၿပီး ႐ိုက္ရပါတယ္။ မိုးက႐ြာ၊ ကြန္ကရစ္တုံးေတြက ေရၫွိစြဲၿပီး ေခ်ာေနေတာ့ မနည္းႀကိဳးစား ႐ိုက္ယူခဲ့ရပါတယ္။

ဒါက ၿပီးစီးေနၿပီျဖစ္တဲ့ အေတာင္ ၄၀၀ ရွိ ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ေျပာတာပါ။ တည္ေဆာက္ေနဆဲ အေတာင္ ၆၀၀ ႐ုပ္ပြားေတာ္ကလည္း မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ေတာင္ကုန္းေလးေပၚမွာ ရွိေနပါတယ္။ မ်က္ႏွာနဲ႔ ဦးေခါင္းပိုင္းေလာက္ပဲ ပုံေပၚေနၿပီး ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလုံးက ေဆာက္လက္စ တိုက္အိမ္ႀကီးတစ္လုံးသဖြယ္ အၾကမ္းထည္သက္သက္ပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒါေတြေဆာက္ဖို႔ လိုအပ္သလဲ။ အက်ိဳး-အျပစ္က ဘာေတြလဲ။

ေသခ်ာတာတစ္ခုကေတာ့ ဘာသာေရးကို ႏိုင္ငံေတာ္ကိစၥအျဖစ္ ေရွ႕တန္းတင္ေလ့ရွိတဲ့ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း၊ အာဖရိကနဲ႔ အာရွက ႏိုင္ငံတခ်ိဳ႕နဲ႔စာရင္ ဘာသာေရးကို ပုဂၢလိကဆိုင္ရာကိစၥ အျဖစ္သာ သေဘာထား တဲ့ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြက ဒီမိုကေရစီသေဘာတရားနဲ႔  တိုင္းျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးဘက္မွာ ေရွ႕တန္းပိုေရာက္ ေနတာကိုေတာ့ ဘယ္သူမွ ျငင္းႏိုင္မယ္ မထင္ပါ။ ဒါေပမဲ့ လက္ရွိ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ အဆင့္အတန္းနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးရာသီဥတု အေျခအေနက ဒီကိစၥမ်ိဳးကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဆြးေႏြးျငင္းခုံဖို႔ အဆင္သင့္မျဖစ္ေသးဘူး မဟုတ္ပါလား။

ေမာ္လၿမိဳင္မွ ထားဝယ္သို႔

ေမာ္လၿမိဳင္ကေန ထားဝယ္ကားလမ္းတစ္ေလၽွာက္ သတိထားမိတာက လက္ၫႈိးထိုးမလြဲ ရွိေနတဲ့ ေရာ္ဘာေတာေတြပါပဲ။ တကယ္ေတာ့ ေမာ္လၿမိဳင္ ေရာက္မွမဟုတ္ပါဘူး။ ပဲခူးတိုင္းအလြန္ စစ္ေတာင္းျမစ္ကို ေက်ာ္ၿပီးကတည္းက ကားလမ္းေဘးတစ္ခ်က္မွာ ေရာ္ဘာေတာေတြခ်ည္း ျမင္ခဲ့ရပါတယ္။ ၁၉၈၈ မတိုင္ခင္က ဒီလမ္းေတြမွာ ေရာ္ဘာေတာမရွိေသးပါ။

အခုေတာ့ ေရာ္ဘာစိုက္ဧရိယာက စပါးစိုက္တဲ့ လယ္ေျမဧကထက္ေတာင္ ပိုမ်ားလာေနၿပီလို႔ ထင္ခ်င္ စရာႀကီးပါ။ ဟုတ္တယ္ေလ။ စပါးက လယ္ရွိမွစိုက္လို႔ ရတာမ်ိဳး။ ေရာ္ဘာက အိမ္ေနာက္ေဖးၿခံကေန ဓားမ ဦးခ်ဆိုၿပီး စိုက္သြားလိုက္တာ ဟိုး... မွာျမင္ေနရတဲ့ ေတာင္တန္းေတြ၊ ေတာင္ထိပ္ေတြေတာင္ မက်န္ေတာ့ပါဘူး။ ေတာင္ထိပ္မွာရွိတဲ့ ေစတီေနရာမွအပ က်န္ေနရာအားလုံး ေရာ္ဘာပင္ေတြခ်ည္းပါပဲ။

ဒါေတာင္ ေရာ္ဘာေဈး အရမ္းက်ေနခ်ိန္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ေရာ္ဘာေဈး ထပ္တက္လာလို႔ကေတာ့ လယ္ေတြကိုေတာင္ စပါးမစိုက္ေတာ့ဘဲ ေရာ္ဘာေျပာင္း စိုက္မလား မသိပါ။ ေရာ္ဘာေတာေတြရွိလို႔ ပတ္ဝန္းက်င္ဟာ ေျခာက္ေသြ႕မေနဘဲ စိမ္းစိုေနတယ္ဆိုေပမယ့္ ဒါဟာ သဘာဝသစ္ေတာ မဟုတ္ေတာ့ပါ။ အပင္ေပါင္းစုံ သဘာဝအတိုင္း ေပါက္ေနတဲ့ေနရာမွာ ငွက္မ်ိဳးစုံ၊ ဇီဝမ်ိဳးစုံနဲ႔ ေဂဟစနစ္ အဆင္ေျပေနေပမယ့္ ဒီလို သစ္ပင္ တစ္မ်ိဳးတည္းကိုသာ ေ႐ြးစိုက္တဲ့အခါမွာေတာ့ ေဂဟ စနစ္ ပ်က္စီးသြားတယ္လို႔ ကၽြမ္းက်င္သူေတြက ဆိုပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ အဲဒီကၽြမ္းက်င္သူေတြ ဒီလမ္းတစ္ေလၽွာက္ ေရာက္ဖူးမေရာက္ဖူးနဲ႔ သူတို႔ေျပာတာေတြကို သက္ဆိုင္ရာအစိုးရနဲ႔ ေဒသခံအာဏာပိုင္ေတြက လက္ခံ မခံေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္းမသိပါ။ သူတို႔ေျပာတာကို လက္မခံလို႔ဘဲ ႏွစ္ ၂၀ ေလာက္အတြင္း သဘာဝေတာေတြ ပ်က္သုဥ္းၿပီး ေနရာတကာ ေရာ္ဘာျဖစ္သြားတယ္ဆိုရင္ မမွားေလာက္ပါ။ အခု အစိုးရသစ္လက္ ထက္မွာေကာ တစ္ေန႔စာဝမ္းေရး ကိစၥထက္ မ်ိဳးဆက္အလိုက္ ေကာင္းစားေရးဘက္ဆီ ဦးစားေပး စဥ္းစားတဲ့ စိတ္ကူးေတြမ်ား ေပၚလာေနၿပီလား။

ေရရွည္ျပဳျပင္ရမယ့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ လူေတြရဲ႕စဥ္းစားပုံ ကလြဲရင္ အခ်ိန္တိုအတြင္း ျပဳျပင္ ႏိုင္တဲ့ လမ္းနဲ႔တံတားေတြကေတာ့ ေမာ္လၿမိဳင္နဲ႔ ထားဝယ္ၾကားမွာ အေတာ္တိုးတက္ ေကာင္းမြန္လာတာေတြ႕ရပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဓားျပရန္၊ သူပုန္ရန္၊ စစ္သားရန္ေတြေၾကာင့္ နာမည္ႀကီးလွတဲ့ မလြဲေတာင္လမ္းဟာ အေတာ္ကို ေကာင္းမြန္တိုးတက္သြားပါၿပီ။ ေမာ္လၿမိဳင္ကေန မနက္ ၆ နာရီထြက္တဲ့ကား ၁၂ နာရီ ေက်ာ္တာနဲ႔ ထားဝယ္အေဝးေျပး ကားဝင္းဆီ ဝင္ႏိုင္ပါၿပီ။ ဒါဟာ အရင္ ၈၈ တုန္းက ေရးနဲ႔ထားဝယ္ကိုေတာင္ တစ္ေနကုန္ ေမာင္းေနရတာနဲ႔စာရင္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး က႑မွာ မဟာခုန္ပ်ံေက်ာ္လႊား တိုးတက္မႈႀကီး မဟုတ္ပါလား။     ။

ထက္ေအာင္ေက်ာ္

ABOUT AUTHOR

(ထက္ေအာင္ေက်ာ္)