News

POST TYPE

TRAVEL LOG

ကႏၲရဝတၱီ ခရီးသည္
ပုဂံမွ လြိဳင္ေကာ္သို႔

ပုဂံကေန လြိဳင္ေကာ္သြားမယ္ ျပင္ေတာ့ ပုဂံ-လြိဳင္ေကာ္ ဒါ႐ိုက္ဘတ္စ္ကားက မရွိပါ။ ဒီေတာ့ ပုဂံ- ေတာင္ႀကီးကားကို စီးရပါတယ္။ ပုဂံၿပီးရင္ အင္းေလးကန္ဟာ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ ဒုတိယအမ်ားဆုံး သြားတဲ့ေနရာ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ခရီးသည္အမ်ားစုက ႏိုင္ငံျခားသားေတြ။ ေတာင္ႀကီးကား ဆိုေပမယ့္ ႏိုင္ငံျခားသား အားလုံးက အင္းေလးကန္ရွိရာ ေညာင္ေ႐ႊမွာ ဆင္းတာပါ။ ပုဂံ-ေတာင္ႀကီး ဘတ္စ္ကားရဲ႕ဝန္ေဆာင္မႈက ရန္ကုန္-ပုဂံ ကားေတြရဲ႕ ဝန္ေဆာင္မႈထက္ ပိုညံ့ပါတယ္။ လမ္းကလည္း ပိုဆိုးပါတယ္။

သာစည္နဲ႔ ကေလာၾကားမွာ တက္လိုက္ရတဲ့ ေတာင္တန္းေတြက နည္းတာမဟုတ္။ ေအာင္ပန္း၊ ဟဲဟိုးကေန ေ႐ႊေညာင္ေရာက္ေတာ့ ေအးသာယာဘက္ ဆက္မသြားပဲ ေညာင္ေ႐ႊဘက္ ဦးတည္လိုက္ပါတယ္။ ေညာင္ေ႐ႊအဝင္ဝ ေရာက္ေတာ့ ရွမ္းဝတ္စုံ ဝတ္ထားတဲ့ လူငယ္ႏွစ္ဦး ကားေပၚတက္လာၿပီး အင္းေလးကန္ထဲ သြားမယ့္ ႏိုင္ငံျခားသားတိုင္း ဇုန္ဝင္ေၾကး ၁၁၀၀၀ (တစ္ေသာင္းတစ္ေထာင္) က်ပ္စီ ေပးရမယ္လို႔ ေတာင္းပါတယ္။ ဝင္ခြင့္လက္မွတ္ေတြလည္း တစ္ခါ တည္းထုတ္ေပးလိုက္တာ ေတြ႕ရပါတယ္။

ႏိုင္ငံျခားသားအားလုံး ေညာင္ေ႐ႊမွာ ဆင္းလိုက္တဲ့အခ်ိန္က မနက္ ၃ နာရီေလာက္ပဲရွိဦးမယ္။ ေမွာင္ေမွာင္မည္းမည္းႀကီးထဲ တကၠစီသမား၊ ဆိုင္ကယ္သမား ေတြက အျခားၿမိဳ႕ေတြက ကားဂိတ္ေတြလိုပဲ တိုးေဝွ႔ ေခၚယူေနေလရဲ႕။ ကားေပၚမွာ က်န္ေနတာက ေတာင္ႀကီးသြားမယ့္ ျမန္မာ ၁၀ ဦးခန္႔သာ။ အဲဒီထဲက တခ်ိဳ႕ဟာ ေအးသာယာမေရာက္ခင္ လမ္းမွာ ဆင္းသြားတဲ့အတြက္ ကားဂိတ္ေရာက္ေတာ့ လူက ၃ ဦးပဲ က်န္ပါတယ္။ ၃ ဦးတည္းနဲ႔ လိုင္းကား တစ္ေခါက္စာ မဆြဲေပးႏိုင္ဘူး။ လူျပည့္တဲ့အထိ ေစာင့္ပါ။ မေစာင့္ႏိုင္ရင္ ၃ ေယာက္ တစ္ေသာင္းေပးၿပီး သူ႔ကားကို ငွားပါလို႔ ေအးသာယာ-ေတာင္ႀကီး ေျပးေနတဲ့ လိုင္းကားဆရာက ဆိုပါတယ္။ (ပုံမွန္ဆို တစ္ေယာက္မွ ၁၅၀၀ ပဲ ေပးရပါတယ္။)

လူက အေတာ္ပင္ပန္းေနတဲ့အတြက္ လြိဳင္ေကာ္ကို တိုက္႐ိုက္မသြားေသးပဲ ေတာင္ႀကီးမွာ တစ္ညအိပ္ အနားယူဖို႔ ဆုံးျဖတ္လိုက္ပါတယ္။ အနားယူဖို႔ ဟိုတယ္ လိုက္ရွာေတာ့ ေတာ္႐ုံနဲ႔ စိတ္ႀကိဳက္မေတြ႕။ ‘အသစ္တုန္းကပဲ ေကာင္းၿပီး ေဟာင္းသြားရင္ မေကာင္းေတာ့တာ ျမန္မာ့သဘာဝပဲေလ’ ဆိုတဲ့အတိုင္း ဟိုတယ္ အေတာ္မ်ားမ်ားက အေဟာင္းနံ႔ ထြက္ေနတဲ့အျပင္ အခန္းဖြဲ႕စည္းပုံကလည္း မေကာင္းၾကပါ။ တခ်ိဳ႕အခန္းေတြဆို ေခါင္းရင္းဘက္မွာ အိမ္သာ ရွိေနတာမ်ိဳး၊ ေလေအးစက္ ရွိတာပဲ ျပတင္းေပါက္မလိုဘူး ဆိုတဲ့ ဟိုတယ္မ်ိဳးလည္း ေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ စဖြင့္တာ ၃ လေလာက္ပဲ ရွိေသးတယ္ဆိုတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္လမ္းေပၚက ဟိုတယ္ကို ေ႐ြးလိုက္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ေန႔ မနက္ ၇ နာရီခြဲမွာေတာ့ လြိဳင္ေကာ္သြားမယ့္ လိုင္းကားက (ေပါင္မုန္႔ကား) ဟိုတယ္ေရွ႕အထိ လာေခၚပါတယ္။ ၈ နာရီအတိမွာ ေတာင္ႀကီးကေန စထြက္ပါတယ္။ ေတာင္ႀကီးကေန ေအာင္ပန္းအထိက မေန႔ညက လာခဲ့တဲ့လမ္းအတိုင္း။ ေအာင္ပန္းအလြန္ မွာေတာ့ ကေလာ-သာစည္ဘက္ သြားတဲ့လမ္းနဲ႔ လြိဳင္ေကာ္ဘက္သြားတဲ့ လမ္းခြဲရွိပါတယ္။ ေအာင္ပန္းဟာ ဟင္းသီးဟင္း႐ြက္ စိုက္ပ်ိဳးေရး အေတာ္ျဖစ္ထြန္းတဲ့ၿမိဳ႕။ လမ္းေဘးတစ္ေလၽွာက္မွာ ေဂၚဖီ၊ မုန္လာ၊ ေျမပဲ၊ ေျပာင္းဖူး စသျဖင့္ စိုက္ခင္းေတြက တစ္ေမၽွာ္တစ္ေခၚ။

ေတာင္ေစာင္းေပၚက စိုက္ခင္းေတြကို ေငးရင္း ဟိုေမးဒီေမး လုပ္ရင္းနဲ႔ ေဘးနားက ရွမ္းဦးေလးႀကီး ႏွစ္ေယာက္နဲ႔ မိတ္ေဆြျဖစ္သြားပါတယ္။ ေအာင္ပန္း ၿမိဳ႕နယ္အလြန္ တီက်စ္ၿမိဳ႕နယ္ထဲ စဝင္ေတာ့ “အဲဒါ ဘီလူးေခ်ာင္း အစပိုင္းပဲေလ” ဆိုၿပီး သူတို႔က လက္ၫႈိးထိုး ျပပါတယ္။ ေခ်ာင္းက ခပ္ေသးေသးဆိုေပမယ့္ ေရစီးသန္တဲ့သေဘာ၊ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ ေရမခန္းပဲ စီးေနတဲ့ သေဘာမ်ိဳး ေတြ႕ရပါတယ္။ တကယ္ဆို ကၽြန္ေတာ္က ေတာင္ႀကီးနဲ႔ လြိဳင္ေကာ္ၾကားမွာ တီဂ်စ္ၿမိဳ႕နယ္ ရွိမွန္း မသိပါ။ မသိဆို ေရွ႕ပိုင္းအခန္းတစ္ခုမွာ အစီရင္ခံခဲ့တဲ့ အတိုင္း ႀကိဳတင္ေျမပုံ မၾကည့္ဘဲ ဒီတိုင္း ကားတက္စီးလာျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီေတာ့ “ဘီလူးေခ်ာင္းဆိုေတာ့ ကယား ျပည္နယ္ထဲ ေရာက္ေနၿပီလား” ဆိုၿပီး ျပန္ေမးမိပါတယ္။ တကယ္က မဟုတ္ပါ။ တီက်စ္၊ ပင္ေလာင္း၊ ေဆာင္း ေျပာင္း၊ ဖယ္ခုံ၊ မိုးၿဗဲ စသျဖင့္ အားလုံး ရွမ္းျပည္နယ္ ထဲမွာပါၿပီး မိုးၿဗဲၿမိဳ႕နယ္ အဆုံးမွာမွ ရွမ္း-ကယား နယ္စပ္ ဆိုင္းဘုတ္ကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဘီလူးေခ်ာင္းအစပိုင္း အဲဒီေခ်ာင္းကူးတံတားငယ္ကို ေက်ာ္တာနဲ႔ ဘိလပ္ေျမ စက္႐ုံႀကီးတစ္ခုကို ေတြ႕ရပါတယ္။ 
“ဟိုဘက္နားမွာ ေက်ာက္မီးေသြးစက္႐ုံတစ္ခု ရွိေသးတယ္” ဆိုၿပီး ဦးေလးႀကီးက ထပ္ေျပာေတာ့ သတင္းေတြထဲ ဖတ္ခဲ့ဖူးတဲ့ တီက်စ္ ေက်ာက္မီးေသြးစက္႐ုံ ျပႆနာေတြကို ျပန္သတိရမိ ပါတယ္။ ကားျပတင္းေပါက္ကေန ဝင္လာတဲ့ ေလေအးထဲ ေက်ာက္မီးေသြးအမႈန္႔ေတြ ပါလာတယ္လို႔ စိတ္ထဲထင္ၿပီး ေခ်ာင္းေတာင္နည္းနည္း ဆိုးလိုက္ပါေသးတယ္။

ၿငိမ္းအဖြဲ႕ေတြမ်ားတဲ့ ေဒသ

ပင္ေလာင္းကအထြက္ ေတာင္ကုန္းတက္လမ္း အေကြ႕တစ္ခုမွာေတာ့ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ကေန အရွိန္နဲ႔ ေမာင္းလာတဲ့ ဆိုင္ကယ္တစ္စီး မိုးေရထဲဘီးေခ်ာ္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ကားေရွ႕မွာ ၿပိဳလဲပါတယ္။ ေတာ္ေသးတယ္။ ကားသမားခ်က္ခ်င္း ဘရိတ္အုပ္ႏိုင္လို႔။ “ဆိုင္ကယ္ေတြက ဒီလိုပဲေလ။ အရမ္းေမာင္းေတာ့ ေသမွာေပါ့” ဆိုၿပီး ခရီးသည္တစ္ဦးက ညည္းပါတယ္။ လမ္းေပၚမွာေတာ့ အသက္ ၄၀ ဝန္းက်င္ ဆိုင္ကယ္ေမာင္းသူ အမ်ိဳးသားဟာ ေသြးသံရဲရဲနဲ႔ ျပန္ထမလာႏိုင္ေတာ့ပါ။ ေနာက္က ထိုင္လိုက္လာပုံရတဲ့ သူ႔အမ်ိဳးသမီးမ်က္ႏွာ မွာလည္း ေသြးေတြနဲ႔။ ဒါေပမဲ့ သူကေတာ့ ဒဏ္ရာ သိပ္ျပင္းပုံမေပၚ။ သူ႔ေယာက္်ားကို ထူေပးေနတာ ျမင္ရပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ကား ရပ္လိုက္ေတာ့ ေနာက္ကေန ကပ္ပါလာတဲ့ ကား ၄-၅ စီး တန္းစီ ရပ္လိုက္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္သူကမွ ကားေပၚက ခ်က္ခ်င္းဆင္းၿပီး ဆိုင္ကယ္သမားကို သြားကူတာမေတြ႕မိပါ။ ဘာျဖစ္တာလဲဆိုၿပီး ေဘးက ဦးေလးႀကီးကို ေမးၾကည့္ေတာ့ အမႈပတ္မွာစိုးလို႔တဲ့။ “အမႈပတ္တာကေနာက္၊ ဟိုမွာ အေရးေပၚျဖစ္ေနတဲ့လူနာကို ကူဖို႔က အရင္လုပ္ဖို႔မလို ဘူးလား” ဆိုၿပီး ကၽြန္ေတာ္ကေျပာေတာ့ ဘယ္သူကမွ ဘာမွျပန္မေျပာပါ။ ဒါေပမဲ့ ကားသမားကေတာ့ ဆင္းသြားၿပီး လူနာကိုမကိုင္ဘဲ ရပ္ၾကည့္ေနပါတယ္။

ကူၿပီး အခ်ိန္မီ ေဆး႐ုံမပို႔ႏိုင္ရင္ လူနာအသက္ ဆုံး႐ႈံးသြားႏိုင္တဲ့ အေနအထားႀကီး။ ကိုယ္က မွန္လုံကားရဲ႕ ေနာက္ဆုံးခုံမွာ ဆိုေတာ့ ေရွ႕ကလူေတြ မဆင္းမခ်င္း ေအာက္ကို ဘယ္လိုမွ ဆင္းခြင့္မရ။ ေနာက္ဆုံးခုံဆိုလို႔ ေျပာရဦးမယ္။ ဒီကလူေတြ စဥ္းစားပုံက တစ္မ်ိဳး။ အေဝးဆုံး (ဂိတ္ဆုံးအထိ) သြားမယ့္လူက လမ္းမွာဆင္းစရာ မလိုတဲ့အတြက္ ေနာက္ဆုံးခုံမွာ ထိုင္ပါတဲ့။ ဓာတ္ပုံ ႐ိုက္ခ်င္လို႔ ေရွ႕ဆုံးခုံေပးပါ ဆိုေတာ့ ဘုန္းႀကီးႏွစ္ပါးရွိ ေနလို႔ သူတို႔ကို ဦးစားေပးရမယ္ဆိုေတာ့ ကိုယ္လည္း ဘာမွမတတ္ႏိုင္။

ေအာက္ဆင္းၿပီး ၾကည့္ခြင့္မရလို႔ အဲဒီလို အေတြးပြားေနခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကားရဲ႕ တစ္စီးေက်ာ္မွာ ရပ္ထားတဲ့ ေလးဘီးယက္ကားအေကာင္းစား တစ္စီး ေပၚကေန ေျပာက္က်ားစစ္ေဘာင္းဘီ ဝတ္ထားတဲ့ လူလတ္ပိုင္းအ႐ြယ္ တစ္ဦး ဆင္းလာၿပီး လူနာကို သြားထူေပးတာ ျမင္လိုက္ရပါတယ္။ ဆိုင္ကယ္စီးဦးထုပ္ကို ဆြဲခၽြတ္လိုက္ေတာ့ ေခါင္းမွာေသြးေတြနဲ႔။ ဒီလူ႔ၾကည့္ရတာ ေသြးထြက္တဲ့ဒဏ္ရာအျပင္ ေခါင္းပါ အေတာ္ မူးေနတဲ့ပုံစံမ်ိဳးႀကီး။ အဲဒီအခ်ိန္က်မွ ကားဆရာေတြ အားလုံးဝိုင္းလာၿပီး လူနာကိုကူၾကပါတယ္။ လူနာေရာ၊ ဆိုင္ကယ္ပါ သူ႔ကားေပၚတင္ၿပီး အနီးဆုံးေဆးခန္းဆီ ပို႔ေပးမယ္လို႔ ေျပာက္က်ားဆရာက ေျပာပါတယ္။ 

အဲဒီ ဖိုးဝီးကားကို အေသအခ်ာ စိုက္ၾကည့္ေတာ့ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး (ၿငိမ္း) အဖြဲ႕တစ္ခုရဲ႕ အလံနဲ႔ တံဆိပ္ေတြကို ကားေရွ႕မွန္မွာ ကပ္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ “ၿငိမ္းေတြက ဒီေနရာမွာေတာ့ အားကိုးရသားပဲ” ဆိုၿပီး ကၽြန္ေတာ့္ႏႈတ္က အလိုလိုထြက္သြားပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ ကၽြန္ေတာ့္ေရွ႕ခုံမွာ ထိုင္ေနတဲ့ အသက္ ၂၀ ေက်ာ္အ႐ြယ္ လူငယ္တစ္ဦးက “ဦးေလးက ဘယ္အဖြဲ႕ကလဲ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႕က လူေတြနဲ႔ သိလား” ဆိုၿပီး ေမးလာပါတယ္။ မသိပါဘူး၊ သတင္းစာေတြထဲ ဖတ္ဖူးတာပါလို႔ ေျဖေပမယ့္ သူက ကၽြန္ေတာ့္ကိုမယုံသကၤာ မ်က္လုံးနဲ႔ၾကည့္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူဟာ လြိဳင္ေကာ္မွာ ဆက္ဆံေရး႐ုံး ဖြင့္ထားတဲ့ ၿငိမ္းအဖြဲ႕ တစ္ခုရဲ႕ တပ္ဖြဲ႕ဝင္ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။

ေက်ာင္းသား သူပုန္ေဟာင္းပါ။ မင္းတို႔အဖြဲ႕ ထဲမွာလည္း ငါတို႔ရဲေဘာ္ေဟာင္းေတြ ရွိပါတယ္လို႔ ေျပာရင္း သူနဲ႔ မိတ္ေဆြ ျဖစ္သြားပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ဒီေဒသမွာ ၿငိမ္းအဖြဲ႕ အေတာ္မ်ားပါတယ္။ အခု ကၽြန္ေတာ္စီးလာတဲ့ လိုင္းကားေတာင္ ၿငိမ္းအဖြဲ႕တစ္ခုခုက ပိုင္တာ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေနႏိုင္ပါတယ္။ ကိုယ့္ေဘးမွာ ထိုင္ေနသူဟာလည္း ၿငိမ္းတပ္ဖြဲ႕ဝင္၊ မိသားစုဝင္ ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ေနႏိုင္တဲ့အထိ ၿငိမ္းအဖြဲ႕မ်ားပါတယ္။ ရွမ္း-ကယား နယ္စပ္တစ္ခုတည္း မွာတင္ ရလလဖ ေခၚ ရွမ္းျပည္ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႕၊ ကလလတ ေခၚ ကရင္နီလူမ်ိဳးေပါင္းစုံ လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႕၊ ကယန္းျပည္သစ္ပါတီ၊ KNPP ေခၚ ကရင္နီအမ်ိဳးသား တိုးတက္ေရးပါတီ၊ PNO ေခၚ ပအိုဝ္းအမ်ိဳးသားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ စသျဖင့္ အမ်ားႀကီးပါ။

အခုလမ္းတစ္ေလၽွာက္ရွိ တီက်စ္၊ ပင္ေလာင္း ၿမိဳနယ္ေတြ အားလုံးမွာ ပအိုဝ္းကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသလို႔ ေရးထားတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ေတြကို ျမင္ခဲ့ရပါတယ္။ အရင္တစ္ေခါက္ ပင္လုံဘက္ သြားတုန္းကလည္း ဟိုပုံးၿမိဳနယ္မွာ အလားတူ ဆိုင္းဘုတ္ေတြကို ေတြ႕ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ၿငိမ္းအဖြဲ႕တံဆိပ္နဲ႔ အလံတပ္ဆင္ထားတဲ့ ဖိုးဝီးကားေတြကိုလည္း ဒီလမ္းတစ္ေလၽွာက္မွာ မၾကာခဏ ေတြ႕ရေလ့ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကသာ ၿငိမ္းအဖြဲ႕ပိုင္ ကားေတြလို႔ေခၚေနေပမယ့္ေဒသခံ ခရီးသြားေတြကေတာ့ အဖြဲ႔အစည္းပိုင္ကားေတြ၊ အဖြဲ႕အစည္းကလူေတြ၊ အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ဂိတ္ေတြ စသျဖင့္ ၿငိမ္းမပါပဲ အဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုတည္းကိုသာ ေခၚေဝၚသုံးစြဲၾကပါတယ္။

အင္း... ၿငိမ္းအဖြဲ႔ပိုင္ ကားေတြမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လိုင္းကားေတြမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ အေရးေပၚကယ္ဆယ္ေရး (ေရွးဦးသူနာျပဳ) ပစၥည္း ပက္ေက့စ္ေလး ထည့္ထားေပးရင္ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းမလဲလို႔ ေတြးမိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆို ေနာ္ေဝမွာဆိုရင္ အခေၾကးေငြယူၿပီး အမ်ားျပည္သူကို ပို႔ေဆာင္တဲ့ယာဥ္ေတြ အျပင္ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္ေတြမွာလည္း ဒီလိုပစၥည္းေတြ ထည့္ထားေလ့ ရွိပါတယ္။ တစ္ခါ အခုလို ယာဥ္တိုက္မႈ၊ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈျဖစ္လို႔ ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရရင္လည္း အေရးေပၚေဆး႐ုံ ကားကို ခ်က္ခ်င္းေခၚႏိုင္ပါတယ္။

လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕အဝင္

ဆိုင္ကယ္တိုက္မႈ မ်ားလြန္းလွတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္ဝန္းက အေျခအေနေပၚ စဥ္းစားလို႔ေကာင္းတုန္း ဧရာမ ေရအိုင္ႀကီးတစ္ခုကို လွမ္းျမင္လိုက္ရပါတယ္။ ေရအိုင္က နည္းတာမဟုတ္၊ အင္းေလးကန္နီးပါး ရွိပါတယ္။ ဒါဟာ မိုးၿဗဲဆည္ကို စျမင္ရတဲ့ ဖယ္ခုံၿမိဳ႕နယ္ ျဖစ္ၿပီး အင္းေလးကန္ကေန ဒီအထိ ေလွနဲ႔လာလို႔ ရတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အဲဒီဆည္ ေရအိုင္ဆုံးခါနီးမွာ ေတြ႕ရတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္က မိုးၿဗဲၿမိဳ႕မွ လႈိက္လွဲစြာႀကိဳဆိုပါ၏။ ၿမိဳ႕အထြက္နားမွာေတာ့ ဆည္ေရနဲ႔ စိုက္ထားတဲ့ လယ္ကြင္းေတြမွာ စပါးရိတ္ဖို႔ ျပင္ေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ တျခားလယ္ကြက္ေတြမွာေတာ့ အခုမွ ထယ္ထိုး၊ လယ္ထြန္လုပ္ေနတုန္း၊ ေကာက္စိုက္ဖို႔ ျပင္ေနၾကတုန္း။

အဲဒီလယ္ကြင္းေတြအလြန္ လမ္းရဲ႕ယာဘက္မွာ ရွမ္းျပည္နယ္မွ ႏႈတ္ခြန္းဆက္သပါ၏ဆိုတဲ့ အနီေပၚ အျဖဴနဲ႔ ေရးထားတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ကို ေတြ႔ရၿပီး ဝဲဘက္မွာေတာ့ ကယားျပည္နယ္မွ လႈိက္လွဲစြာ ႀကိဳဆိုပါ၏ဆိုတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါဟာ ရွမ္း-ကယား နယ္စပ္ပါပဲ။ ကယားျပည္နယ္ၿမိဳ႕ေတာ္ လြိဳင္ေကာ္နား နီးလာတဲ့အခါ ကားလမ္းက နည္းနည္းပိုေကာင္းလာတဲ့ အျပင္ ႏွစ္စီးေမာင္းႏိုင္တဲ့ လမ္းမႀကီးအျဖစ္ တိုးခ်ဲ႕ထားပါတယ္။

ရွမ္းျပည္နယ္ထဲက ၿမိဳ႕ေတြေရာ၊ ကယားျပည္နယ္ လြိဳင္ေကာ္ဝန္းက်င္က ၿမိဳ႕ေတြပါ ေတာင္ေတြ ဝိုင္းရံထားတဲ့ၿမိဳ႕ေတြ ျဖစ္ေပမယ့္ ေတာင္ထိပ္မွာ ေတြ႔ရတဲ့ ဘာသာေရး သေကၤတေတြကေတာ့ နည္းနည္းကြဲျပားလာတာ သတိထားမိပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြဟာ အျမင့္ဆုံး ေတာင္ေပၚတက္ၿပီး ေစတီတည္ေလ့ ရွိသလို လြိဳင္ေကာ္ေဒသက ခရစ္ယာန္ ဘာသာဝင္ေတြကလည္း အျမင့္ဆုံးေတာင္ေပၚတက္ၿပီး လက္ဝါးကပ္တိုင္ စိုက္ထားၾကပါတယ္။ (ဥေရာပ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ေတာင္ထိပ္မွာ ဒီလိုတိုင္ေတြ ရွိတယ္လို႔ သတိမထားမိပါ)။

ေအာင္ပန္းလမ္းခြဲကေန မိုးၿဗဲအလြန္အထိ ကားတစ္စီးစာသာ အက်ယ္ရွိတဲ့ ကတၱရာလမ္းၾကမ္းဟာ လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕နဲ႔ နီးလာတဲ့အခါမွာေတာ့ ႏွစ္လမ္းသြားအျဖစ္ က်ယ္က်ယ္ဝန္းဝန္း ရွိလာပါတယ္။ ၿမိဳ႕အဝင္ဝလမ္းဆိုရင္ ေရတမာပင္ေတြနဲ႔ လွပေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဟိုဘက္မွာ ေလယာဥ္ကြင္းတိုးခ်ဲ႕ေနလို႔ဆိုလား လမ္းတခ်ိဳ႕ ပိတ္ထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ မ်ားတဲ့ ျပည္နယ္ၿမိဳ႕ေတာ္ ဆိုေပမယ့္ ၿမိဳ႕ဝင္ဝင္ခ်င္း ေတြ႔ရတာက ဗုဒၶဘာသာ အေဆာက္အအုံႀကီးေတြ။

ဒါေပမဲ့ ခရစ္ယာန္ ဘုရားေက်ာင္းေတြကိုလည္း ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ထားေတာ့။ ဒီၿမိဳ႕ကို ကၽြန္ေတာ္လာတဲ့ကိစၥက ဘာသာကိုးကြယ္မႈအေၾကာင္း သုေတသနလုပ္ဖို႔ မဟုတ္ပါ။ From the land of Green Ghoust (အိုဘယ့္အစိမ္းတို႔ေျမအျဖစ္ ျမန္မာျပန္ထား) ရဲ႕ဖန္တီးရွင္၊ DVB (ဒီမိုကရက္တစ္ျမန္မာအသံ-မူလ) ဝန္ထမ္းေဟာင္း၊ ABSDF ရဲေဘာ္ေဟာင္း ျပည္ေတာ္ျပန္တစ္ဦးျဖစ္သူ ပါစကယ္ ခူးသြယ္နဲ႔ ေတြ႕ဖို႔သာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔အိမ္က ဖယ္ခုံမွာ ျဖစ္ေပမယ့္ လြိဳင္ေကာ္အေျခစိုက္ ခရီးသြားပညာေပး ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုမွာ သူတာဝန္ထမ္းေနတဲ့အတြက္ ဖယ္ခုံကိုေက်ာ္ၿပီး လြိဳင္ေကာ္အထိ ကၽြန္ေတာ္ ေရာက္လာတာပါ။

ကားဆိုက္တဲ့အခ်ိန္က ညေန ၃ နာရီခြဲေလာက္ပ ရွိေသးေတာ့ ပေဒါင္လည္ပင္းရွည္႐ြာေတြဆီ လွည့္လည္ေဟာေျပာေနတဲ့သူက ျပန္မေရာက္ေသး။ ဒီေတာ့ သူ႔အသိ လူငယ္တစ္ေယာက္က ကၽြန္ေတာ့္ကို ဆိုင္ကယ္နဲ႔တင္ၿပီး လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕တစ္ပတ္ လိုက္ျပပါတယ္။ ဘယ္ေနရာေတြၾကည့္ခ်င္လဲဆိုၿပီး အဲဒီလူငယ္က ေမးေတာ့ “ေစတီေတြရွိတဲ့ ေက်ာက္ေတာင္” ေလာက္ပဲ ကၽြန္ေတာ္က ေျပာတတ္ပါတယ္။ ဒီေတာင္ကြဲေစတီက တကယ့္အံ့ဩစရာႀကီး။ အေဝးကၾကည့္ရင္ ေက်ာက္ေဆာင္တစ္ခုေပၚမွာ ေစတီငယ္ေတြ တည္ထားတယ္လို႔ ထင္ရေပမယ့္ အနီးကပ္ သြားၾကည့္ေတာ့ ေက်ာက္ေဆာင္ကတစ္ခုတည္း မဟုတ္။ သီးျခားစီရွိေနတဲ့ ေက်ာက္လုံး ၄-၅ လုံးေလာက္က ၿပိဳက်မလာဘဲ တစ္လုံးနဲ႔တစ္လုံးထိၿပီး ေထာင္ေနတဲ့ အေနအထားမ်ိဳးႀကီး။

ကၽြန္ေတာ့္ကို လိုက္ပို႔တဲ့လူငယ္နဲ႔ ေဒသခံတခ်ိဳ႕ အေျပာအတိုင္း ဆိုရင္ေတာ့ မိုးၿဗဲဆည္ မေဆာက္ခင္က ဒီဘုရားေျခရင္းအထိ ေရေရာက္ေနၿပီး ဧရာမေလွတစ္စီးက ဒီေက်ာက္ေဆာင္ကို ဝင္တိုက္မိရာကေန အခုလို ေက်ာက္ေဆာင္တစ္စစီ ျဖစ္သြားတာလို႔ ဆိုပါတယ္။ ေစတီေျခရင္းမွာလည္း အဲဒီေလွပုံစံကိုပါ ျပထားပါတယ္။ အေသးစိတ္ သိႏိုင္ဖို႔ေတာ့ ထုံးစံအတိုင္း ရန္ကုန္ေရာက္မွ စာအုပ္စာတမ္းေတြ ျပန္ရွာရပါဦးမယ္။

လြိဳင္ေကာ္ေခါင္နဲ႔ ကယားဝက္အူေခ်ာင္း

ဘုရားဖူးၿပီးေတာ့ တျခားဘယ္ေနရာ သြားခ်င္ေသးလဲလို႔ လိုက္ပို႔တဲ့ လူငယ္က ေမးပါတယ္။ ၿမိဳ႕တစ္ပတ္ေလာက္ပတ္ၿပီးရင္ ညေနစာ စားလို႔ရတဲ့ ဆိုင္တစ္ခုမွာ ထိုင္ၿပီး ပါစကယ္ကို ေစာင့္ရေအာင္လို႔ ကၽြန္ေတာ္က ျပန္ေျဖပါတယ္။ ဒီေတာ့ ၿမိဳ႕လယ္ကို ျဖတ္စီးေနတဲ့ ဘီလူးေခ်ာင္း တစ္ေလၽွာက္က စားေသာက္ဆိုင္ေတြ၊ ေနာင္ယားကန္ႀကီး ေဘးနားက ဆိုင္တန္းေတြကိုေက်ာ္ ၿပီး ၿမိဳ႕ျပင္ခပ္က်က်ရွိ ေခါင္ရည္ဆိုင္ဆီ ဒီလူေမာင္းခ်လာပါတယ္။ “ဒါ လြိဳင္ေကာ္မွာ အေကာင္းဆုံး ေခါင္ရည္ဆိုင္ပဲ။ ဒီေရာက္တုန္းေတာ့ ဒါ ေသာက္သြားေပါ့။ ဘီယာက တျခားၿမိဳ႕ေတြမွာလည္း ေသာက္လို႔ရတာပဲ” လို႔ လူငယ္က ဆိုပါတယ္။

အိမ္ရွင္က ဒီေလာက္ၫႊန္းေနမွေတာ့ ဧည့္သည္က ဘယ္ျငင္းလို႔ေကာင္းပါ့မလဲ။ “ေတာင္ေပၚေခါင္ရည္ ခ်ိဳျမျမ တစ္က်ိဳက္ေလာက္ေသာက္ရင္ အေမာေျပ၊ ... ဒါဟာေလ ခ်င္းျပည္ရဲ႕ ဓေလ့တစ္ခုပါ...” ဆိုတဲ့ ႐ိုးရာဖြဲ႔ သီခ်င္းစာသားကို ကၽြန္ေတာ္သိပ္ႀကိဳက္ပါတယ္။ တိုက္ဆိုင္ခ်င္ေတာ့ အဲဒီလူငယ္ အပါအဝင္ လြိဳင္ေကာ္က လူငယ္တခ်ိဳ႕ ဒီသီခ်င္းစာသားကို တယ္လီဖုန္းျမည္သံအျဖစ္ ထည့္ထားၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေခါင္ရည္ဆိုတာ ခ်င္းျပည္ရဲ႕ ဓေလ့တင္မက၊ ေတာင္ေပၚသား အားလုံးရဲ႕ ဓေလ့လို႔လည္း ဆိုႏိုင္မယ္ ထင္ပါတယ္။

ခ်င္းျပည္နဲ႔ ကခ်င္ျပည္ကို အခုထိ မေရာက္ဖူးေသးေပမယ့္ မာနယ္ပေလာ အပါအဝင္ နယ္စပ္ေဒသမွာ ေတြ႔ဖူးတဲ့ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္နီ၊ ကရင္၊ ရွမ္း (ေဒသတခ်ိဳ႕) အေတာ္မ်ားမ်ား ေခါင္ရည္ကို ဂုဏ္ယူစြာ ေသာက္သုံးၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီေဒသဆီ မေရာက္ဖူးေသးသူေတြကေတာ့ ေခါင္ရည္နဲ႔ အရက္၊ ဘီယာကို အတူတူလို႔ ထင္ေကာင္းထင္ေနႏိုင္ပါတယ္။ တကယ္က အဲဒီလို မဟုတ္ပါ။ ေခါင္ရည္ဟာ ဘာဓာတုေဆးဝါးမွ မပါဘဲ သဘာဝနည္းအတိုင္း ခ်က္ထားတာေၾကာင့္ က်န္းမာေရးနဲ႔ညီတယ္၊ အမ်ိဳးသားေရာ၊ အမ်ိဳးသမီးပါ ေသာက္သုံးၾကတယ္လို႔ ေဒသခံေတြက ေျပာပါတယ္။ 

တကယ္ေတာ့ ေခါင္းရည္ဟာ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ အစိမ္းသက္သက္ မဟုတ္ပါ။ ထိုင္း-ျမန္မာ နယ္စပ္ ကရင္နီ သူပုန္စခန္းနဲ႔ ဒုကၡသည္စခန္းေတြမွာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၂၀ ဝန္းက်င္က ေသာက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ အခုေတာ့ ကရင္နီ၊ သို႔မဟုတ္ ကယားျပည္နယ္ရဲ႕ ၿမိဳ႕ေတာ္က ဆိုင္မွာ ထိုင္ေသာက္ရမွာဆိုေတာ့ ပိုအဓိပၸာယ္ ရွိတာေပါ့။ “ဒါက အက်ရည္၊ ဒါက ေခါင္ပူ” ဆိုၿပီး ဖန္ခြက္အျပည့္ ႏွစ္ခြက္အျပည့္ အဲဒီလူငယ္ လာခ်ေပးပါတယ္။ ေတာထဲမွာတုန္းက အပူကို ေသာက္ဖူးၿပီးသား ဆိုေတာ့ အခု အက်ကို စမ္းၾကည့္မယ္ဆိုၿပီး ျမည္းၾကည့္ပါတယ္။

ေတာင္တန္းေဒသက လူေတြဟာ စာေပနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈမွာတင္ ကိုယ္ပိုင္ဟန္ရွိတာ မဟုတ္။ အစားအေသာက္မွာလည္း ကိုယ္ပိုင္အစာေတြ ရွိပါတယ္။ ျပည္တြင္းျဖစ္ ေခါင္းရည္နဲ႔အတူ အျမည္းကလည္း အားလုံး ျပည္တြင္းျဖစ္ေတြခ်ည္းပဲ။ ကယားဝက္အူေခ်ာင္း၊ ဝက္သားဖက္ထုပ္ေပါင္း၊ ခ႐ုဟင္းခ်ိဳ စသျဖင့္ အစုံအလင္။ ရာသီဥတု အေျပာင္းအလဲ၊ ပထဝီ အေနအထား အေျပာင္းအလဲ၊ အစားအေသာက္ အေျပာင္းအလဲေၾကာင့္ ဝမ္းေလၽွာမွာစိုးလို႔ ဘာမွမစားရဲ ျဖစ္ေနတဲ့ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ေတာင္ေပၚေခါင္ရည္နဲ႔ ေတြ႔ေတာ့ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္ အားလုံးကို ေမ့သြားခဲ့ပါတယ္။    

ထက္ေအာင္ေက်ာ္