News

POST TYPE

PERSPECTIVE

ကံအေၾကာင္း နားမလည္တဲ့ မုိးျပာဦးဉာဏ
ဧရာဝတီသတင္းဌာန Facebook Page မွာ မိုးျပာဦးဉာဏကို အင္တာဗ်ဴး လုပ္ထားတဲ့ ဗီဒီယိုဖိုင္ တစ္ခု တင္ပါတယ္။ အေမးေတြကို ထည့္ေပး မထားဘဲ မိုးျပာဦးဉာဏ ေျဖထားတာေတြကိုပဲ တင္ေပးထားတာပါ။ စိတ္ေဖာက္ျပန္ေနၿပီး ထင္ရာျမင္ရာေတြ ေလွ်ာက္ေျပာေနတဲ့ မိုးျပာဦးဉာဏကို တုဖက္ၿပီး ျပန္ေရးခ်င္စိတ္ မရွိေတာ့ပါဘူး။ စိတ္ေဖာက္ျပန္ေနတဲ့သူ လုပ္သမွ်က ဘာကမ်ား မွန္ႏိုင္မွာတဲ့လဲ။ သို႔ေသာ္လည္း သူေျပာသြားတာေတြက ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြရဲ႕ အသိအျမင္ေတြကို ေထြျပားေဝဝါး သြားေစႏိုင္လို႔ ရွင္းျပေပးရျပန္ပါဦးမယ္။ မိုးျပာဦးဉာဏ ေျပာသြားတဲ့ထဲက အယူဝါဒေရးရာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျပန္ရွင္းရမွာေတြကိုပဲ တင္ျပေပးပါေတာ့မယ္။ အျခား သူ႔ကိုယ္ေရး ကိုယ္တာ ကိစၥေတြကေတာ့ ေရွးေဆာင္းပါးမ်ားမွာလည္း ေရးခဲ့ၿပီးျဖစ္လို႔ ဒီမွာ ထပ္မေရးေတာ့ပါဘူး။ အယူဝါဒ ေရးရာမ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျပန္ရွင္းျပရမယ့္ မိုးျပာဦးဉာဏ ေျပာသြားတာေတြကေတာ့ ေအာက္ပါအတိုင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

မိုးျပာဦးဉာဏရဲ႕ ေျပာဆိုခ်က္မ်ား

(က) “တကယ္တမ္းေတာ့ ရွိတာက ဝဋ္က သံုးခုရွိတာ။ ကမၼဝဋ္၊ ဝိပါကဝဋ္၊ ကိေလသဝဋ္ဆိုၿပီးေတာ့။ အခု ကံနဲ႔ဝိပါက္ပဲ သူတို႔ ေျပာတယ္။ ကိေလသာေတာင္ မေျပာဘူး။ ဝိပါက္အရ ေကာက္တာလည္း မမွန္ဘူးဗ်။ ဥပမာ-က်ဳပ္တို႔က ခင္ဗ်ားတို႔ကို နာေအာင္ ႐ိုက္မယ္ဆိုရင္ က်ဳပ္ဝိပါက္ လည္မယ္တဲ့။ ဘယ္လို ဝိပါက္လည္မလဲဆိုရင္ က်ဳပ္လည္း သူမ်ား ႐ိုက္တာ ခံရၿပီး နာလိမ့္မယ္တဲ့။ က်ဳပ္က သူမ်ား ႐ိုက္တာပဲဗ် က်ဳပ္က နာပါ့မလား။ က်ဳပ္က သူမ်ား မ်က္စိကို ေဖာက္ပစ္တယ္ ကန္းေအာင္ လုပ္လိုက္တယ္။ က်ဳပ္မ်က္စိ ကန္းလိမ့္မယ္တဲ့။ အဲဒါ ဝိပါက္ပဲလို႔ ေျပာတာ။ ဟယ္ ငါက သူမ်ား မ်က္စိေဖာက္တာ သူမ်ား မ်က္စိကန္းမွာေပါ့။ ငါ့မ်က္စိ ဘယ္လိုလုပ္ကန္းပါ့မတံုး။ က်ဳပ္က ေျပာတယ္။ အဲဒါ ဝိပါက္ မဟုတ္ဘူး။ ဝိပါက္ကို မသိလို႔ ဝိပါက္ကို ယူၾကတာ။ တကယ္ ဝိပါက္က က်ဳပ္က သူမ်ား မ်က္စိ ေဖာက္တယ္ ဆိုရင္ သူမ်ား မ်က္စိေဖာက္တဲ့သူ ျဖစ္တာ။ က်ဳပ္က အိမ္ေဆာက္တဲ့သူ ဆိုရင္ အိမ္ေဆာက္တတ္သူ ျဖစ္သြားတာ။ က်ဳပ္က ကားေမာင္းလိုက္လို႔ ရွိရင္ ကားေမာင္းတတ္သူ ျဖစ္သြားၿပီ။ အဲဒီအျဖစ္ ျဖစ္တာကို လုပ္တာေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့အျဖစ္ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အဲဒါကို ဝိပါက္လို႔ ေျပာတာ။ အခုေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ က်ဳပ္တို႔ကေန သူမ်ားလက္ကို ခ်ိဳးလိုက္ရင္ က်ဳပ္တို႔လက္လည္း အက်ိဳးခံရမယ္လို႔ အားလံုး က်ဳပ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာေတြ ဒီလို သိေနေအာင္ အသြန္သင္ ခံထားရတယ္ဗ်ာ။ ဟာ ဘယ္လက္က်ိဳးမလဲလို႔ သူမ်ားလက္ကို ငါခ်ိဳးတာနဲ႔ ငါ့လက္ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး က်ိဳးမွာလဲလို႔။ သူမ်ား မ်က္စိကန္း လုပ္တာ ဒီအက်ိဳးျဖင့္ ဘာျဖစ္မွာ မွတ္လို႔လဲဆိုရင္ ဒီအက်ိဳးက ေတာ္ေတာ္ကို ဆိုးတယ္လို႔။ သူမ်ားမ်က္စိ ကန္းေအာင္လုပ္လို႔ ကိုယ့္မ်က္စိ ကန္းသြားတယ္ ဆိုရင္ေတာင္ အဲဒီအက်ိဳး နည္းတယ္လို႔။ သူမ်ားမ်က္စိ ကန္းေအာင္ လုပ္လို႔ မ်က္စိကန္းေအာင္ လုပ္တဲ့သူ ျဖစ္သြားတာကေတာ့ ေတာ္ေတာ့ကို ဆိုးတယ္လို႔။ မ်က္စိတစ္ခါ ကန္းေအာင္လုပ္ရင္ ေနာက္တစ္ခါလည္း ကန္းေအာင္လုပ္ ေနာက္တစ္ခါလည္း ကန္းေအာင္ လုပ္မွာလို႔။ သူက လုပ္တတ္သြားၿပီကိုး”

“က်ဳပ္တို႔နဲ႔ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ကြဲတယ္ဆိုတာ က်ဳပ္တို႔ကေန သာမန္ခါေလး ကြဲခ်င္လို႔ ကြဲလိုက္တာ မဟုတ္ဘူး။ လူ႔ေလာကႀကီးရဲ႕ မြဲေတေနတဲ့ ျဖစ္ရပ္။ ဥပမာဗ်ာ အခုဆိုရင္ လူေတြ မြဲေနတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔မြဲမွန္း က်ဳပ္တို႔ သိတယ္။ ခင္ဗ်ားတို႔လို မီဒီယာေတြကေန ေျပာလို႔ သိတာ။ ဘယ္လို ေျပာတံုးဆိုရင္ဟာ ခ႐ိုနီေတြက ဘယ္လိုလုပ္တယ္။ အာဏာရွင္ေတြက ဘယ္လိုလုပ္တယ္။ သူတို႔ကလည္း အခ်က္နဲ႔အလက္နဲ႔ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ေျပာတဲ့အခါက် ဘယ္သူေတြက သစ္ေတာေတြလည္း တံုးကုန္ၿပီ။ ေရထဲက ငါးေတြလည္း ကုန္လုေနၿပီတဲ့ ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။ ဘယ္သူေတြ ဘယ္လို လုပ္လိုက္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳး။ ဘယ္သတၲဳေတြလည္း ကုန္လုေနၿပီ။ သူတို႔က လက္ညႇိဳးထိုး ေရာင္းတာနဲ႔။ အဲေတာ့ ေရာင္းေတာ့ သူတို႔ေတာ့ ခ်မ္းသာတာေပါ့။ ဟာ ဒီလိုဆိုရင္ သူတို႔ ခ်မ္းသာၿပီး တို႔မြဲတယ္လို႔ ဆိုတာဟာ သူတို႔ေၾကာင့္ မြဲတာ။ သူတို႔ေၾကာင့္ မြဲတာလို႔ဆိုတာ ဒီလိုဆိုရင္ သူတို႔ အခုမွလားလို႔ေမးေတာ့ အရင္တုန္းက ရွင္ဘုရင္ေတြဆိုတာ ဦးသန္းေရႊထက္ အာဏာ ပိုရွိတယ္။ ဦးသန္းေရႊက ဒီတိုင္းျပည္ႀကီး သူပိုင္တယ္လို႔ မေျပာဘူးလို႔။ ရွင္ဘုရင္ေတြက သူ ပိုင္တယ္လို႔ ေျပာတာလို႔။ ဒီလိုဆိုရင္ သူ႔ထက္ ဦးသန္းေရႊထက္ အဆေပါင္း မ်ားစြာ ရွင္ဘုရင္ဆိုတာ ဆိုးရမယ္လို႔။ အဲလိုရင္ သူ႔နား ကပ္တဲ့ လူေတြကိုလည္းပဲ သူေဖဘာေပးရမယ္လို႔။ ေဖဘာေပးရင္လည္း အဲဒီသူေတြပဲ ရၿပီးေတာ့ က်န္တဲ့သူေတြကေတာ့ နင္းျပား ျဖစ္ရမယ္လို႔ မြဲရမယ္လို႔။ အဲေတာ့ အဲဒီလိုမြဲတာကို ရွင္ဘုရင္နဲ႔ ခုနတုန္းက ပစၥည္းရွိတဲ့သူေတြက လုပ္လို႔မြဲတယ္ဆိုရင္ ဒါေလးေလာက္ မသိဘူးဆိုရင္ထား။ မသိတဲ့ အတိုင္းေန။ မဖိနဲ႔။ အဲဒါကို ဘာသာေရးက ဖိေပးတယ္။ မင္းတို႔မြဲတာ ေနာက္ဘဝက ကံေၾကာင့္မြဲတာလို႔ ေျပာတယ္။ ဒါဆိုရင္ ဒီအာဏာရွင္ေၾကာင့္ မြဲတယ္၊ ခ႐ိုနီေၾကာင့္ မြဲတယ္လို႔ဆိုတဲ့ အသိက ဒီလူေတြဆီ ဘယ္လိုလုပ္ဝင္ေတာ့မလဲ။ မင္းတို႔ ဒါ မင္းတို႔ ေနာက္ဘဝက ကံေၾကာင့္မြဲတာလို႔  ေျပာလိုက္ေတာ့ ဟိုလူေတြက အႀကိဳက္ေပါ့။ ဟာ တို႔သူတို႔ကို ဖိေပမယ့္ ဘယ္ေလာက္ဖိဖိ သူတို႔ မသိဘူးဟ။ သူတို႔ ကံဆိုးလို႔ မြဲတာလို႔ ဆိုတာမ်ိဳးလို ထင္မွာလို႔ဆိုေတာ့ အဲဒီေတာ့ ဒီလူေတြ အၿမီးစားဖက္ ေခါင္းစားဖက္ ျဖစ္တာကိုး။ ဒါ ငါတို႔ ဘုရားေၾကာင့္ မဟုတ္ဘူး။ က်ဳပ္တို႔ကေတာ့ လြတ္လပ္ေနတဲ့သူေတြပါ။ လြတ္လပ္ေနတဲ့သူ ဆိုတာကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာေတြပါ။ ဗုဒၶဘာသာမွ တကယ့္ဘုရားကိုသိတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ အစစ္ပါလို႔ ေျပာခ်င္တယ္ေပါ့ဗ်ာ”

ရွင္းလင္းခ်က္

မိုးျပာဦးဉာဏ ေျပာထားတဲ့ အပိုဒ္(က)ရဲ႕ ဆိုလိုရင္းက သံုုးခ်က္ရွိတယ္။ ၁။ ေထရဝါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ ကမၼဝဋ္၊ ကိေလသဝဋ္၊ ဝိပါကဝဋ္ ဆိုတဲ့ ဝဋ္သံုးမ်ိဳးမွာ ကမၼဝဋ္နဲ႔ ဝိပါကဝဋ္ကိုပဲ ေျပာေနၾကတယ္။ ကိေလသဝဋ္ကို မေျပာပဲ ခ်န္ထားၾကတယ္။ ၂။ ေထရဝါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ ဝိပါကဝဋ္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ နားမလည္ၾကဘူး။ အဓိပၸာယ္ ေကာက္ယူတာ မွားေနတယ္။ ကိုယ္က လုပ္ၿပီး ကိုယ္ျပန္ခံရမယ္ဆိုတာ မဟုတ္ဘူး။ ဒီေတာ့ ဒီႏွစ္ခ်က္ကို တစ္ခ်က္ခ်င္း ရွင္းျပေပးပါမယ္။

၁။ ေထရဝါဒ ရဟန္းေတာ္မ်ားဟာ ကမၼဝဋ္၊ ကိေလသဝဋ္၊ ဝိပါကဝဋ္ ဆိုတဲ့ ဝဋ္သံုးမ်ိဳးမွာ ကမၼဝဋ္နဲ႔ ဝိပါကဝဋ္ကိုပဲ ေျပာေနၾကတယ္။ ကိေလသဝဋ္ကို မေျပာဘဲ ခ်န္ထားၾကတယ္ဆိုတာကို အရင္ ရွင္းျပေပးပါ့မယ္။ 

ဝဋ္ဆိုတဲ့စကားက ဝ႗ဆိုတဲ့ ပါဠိစကားကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ ပါဠိသက္ ေဝါဟာရျဖစ္ပါတယ္။ ဝ႗-ဝဋ္= အဆက္မျပတ္ တရစပ္ လည္ပတ္ေနေသာ သေဘာတရားလို႔ အဓိပၸာယ္ ရရွိပါတယ္။ ဝဋ္က ကိေလသဝဋ္၊ ကမၼဝဋ္၊ ဝိပါကဝဋ္ ဆိုၿပီးေတာ့ သံုုးမ်ိဳး ရွိပါတယ္။ အဝိဇၨာ၊ တဏွာ၊ ဥပါဒါန္ ဆိုတဲ့ တရားသံုုးပါးကို ကိေလသဝဋ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ သခၤါရ ကမၼဘဝလို႔ ေခၚတဲ့ ေလာကီကုသိုလ္ ေစတနာကံ အကုသိုလ္ ေစတနာကံေတြကို ကမၼဝဋ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ အကုသိုလ္ ေစတနာကံ ကုသိုလ္ ေစတနာကံေတြရဲ႕ အက်ိဳးျဖစ္တဲ့ ဘဝသစ္ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာ (ဝိညာဏ္ နာမ္႐ုပ္ သဠာယတန စသည္မ်ား)ကို ဝိပါကဝဋ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ 

ရဟႏၲာ မျဖစ္ၾကတဲ့သူေတြရဲ႕သႏၲာန္မွာ အဝိဇၨာ-မသိနားမလည္မႈ၊ တဏွာ-လိုခ်င္မႈ၊ ဥပါဒါန္-ျပင္းျပင္းထန္ထန္ လိုခ်င္မႈဆိုတဲ့ ကိေလသဝဋ္ေတြ ရွိေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သူတို႔တစ္ေတြဟာ ကုသိုလ္ ေစတနာကံ အကုသိုလ္ ေစတနာကံဆိုတဲ့ ကမၼဝဋ္ေတြကို ျပဳလုပ္ၾကပါတယ္။ ထိုကမၼဝဋ္ေတြေၾကာင့္ ဘဝသစ္ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာဆိုတဲ့  ဝိပါကဝဋ္ ျဖစ္ရျပန္ပါတယ္။ ဘဝသစ္မွာလည္းပဲ ကိေလသဝဋ္ ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ ကမၼဝဋ္ကို ျပဳလုပ္၊ ကမၼဝဋ္ ျပဳလုပ္မိလို႔ ဝိပါကဝဋ္ျပန္ျဖစ္။ ဒီလိုနဲ႔ အဆက္မျပတ္ လည္ပတ္ေနပါေတာ့တယ္။ ဒီဝဋ္လည္ပတ္ေနမႈကို ရပ္တန္႔ သြားခ်င္ရင္ ကိေလသ ဝဋ္ကို ပယ္ဖ်က္ၾကရမယ္လို႔ ဘုရားရွင္က ပဋိစၥသမုပၸာဒ္ ပါဠိေတာ္မွာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ 

ဝဋ္ သံုးပါးမွာ ကိေလသဝဋ္က ပစၥဳပၸန္ကာလ ျဖစ္ပါတယ္။ ကမၼဝဋ္က အတိတ္ကာလ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝိပါကဝဋ္က အနာဂတ္ကာလ ျဖစ္ပါတယ္။ အတိတ္ကာလ ဆိုတာ ေက်ာ္လြန္ခဲ့ ၿပီးေျမာက္ခဲ့ၿပီးျဖစ္လို႔ ျပန္ျပင္လို႔ မရေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ပဋိစၥသမုပၸာဒ္ ရပ္ခ်င္ရင္ ကမၼဝဋ္ကို ခ်ိဳးဖ်က္ပစ္လို႔ မရပါဘူး။ အနာဂတ္ ကာလဆိုတာ ျဖစ္မလာေသးတဲ့ အရာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ပဋိစၥသမုပၸာဒ္ ခ်ားရဟတ္ကို ရပ္တန္႔ခ်င္တဲ့သူက ဝိပါကဝဋ္ကိုလည္း ခ်ိဳးဖ်က္ပစ္လိုု႔ မရပါဘူး။ အလုပ္ဆိုတာ လက္ရွိ ပစၥဳပၸန္တည့္တည့္ အခ်ိန္မွာပဲ လုပ္လို႔ရတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ပဋိစၥသမုပၸာဒ္ ခ်ားရဟတ္ကို ရပ္တန္႔ခ်င္တဲ့သူက ပစၥဳပၸန္ကာလမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ကိေလသဝဋ္ကို ခ်ိဳးဖ်က္ပစ္ၾကရမွာပါ။ 

အဂၤုတၲိဳရ္ပါဠိေတာ္ တိကနိပါတ္မွာ ဧဝံ ေမ သုတံ အရင္းခံထားတဲ့ ဘဝသုတ္ဆိုတာ ပါရွိပါတယ္။ ဘဝမွာသုတ္မွာ ကိေလသဝဋ္ ျဖစ္တဲ့ တဏွာက အေစးဩဇာနဲ႔ တူတယ္။ ကမၼဝဋ္ ျဖစ္တဲ့ကံက ေျမလႊာနဲ႔တူတယ္။ ဝိပါကဝဋ္ျဖစ္တဲ့ ဝိညာဏ္က မ်ိဳးေစ့နဲ႔တူတယ္လို႔ ေဟာၾကားထားပါတယ္။ ဘုရားရွင္က ဒီသံုးမ်ဳိးေပါင္းဆံုလို႔ ဘဝသစ္ တစ္ခု ျဖစ္လာတာလို႔ ေဟာၾကားထားပါတယ္။ ဘာေရအေစး ဩဇာဓာတ္မွ မရွိဘဲ ေျခာက္ေသြ႔ေနတဲ့ ေက်ာက္စလစ္ကုန္း ၾကတ္တီးကုန္းေပၚကို မ်ိဳးေစ့ႀကဲခ်ရင္ အပင္ မေပါက္ႏိုင္ပါဘူး။ အဲဒီလိုပဲ အတြယ္အတာ လိုခ်င္တပ္မက္မႈ-တဏွာဆိုတဲ့ ကိေလသဝဋ္ မရွိေတာ့ရင္ ကမၼဝဋ္နဲ႔ ဝိပါကဝဋ္ မျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဘဝသံသရာကို ရပ္တန္႔ခ်င္ရင္ ကိေလသဝဋ္ကို ခ်ိဳးဖ်က္ပစ္ၾကရမွာပါ။

ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ကိေလသဝဋ္ကို ခ်ိဳးဖ်က္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ဖြင့္လွစ္ထားတဲ့ ရိပ္သာေပါင္း ေသာင္းဂဏန္းမွ် ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မိုးျပာဦးဉာဏ ေျပာဆိုတဲ့ “တကယ္တမ္းေတာ့ ရွိတာက ဝဋ္က သံုုးခုရွိတာ။ ကမၼဝဋ္၊ ဝိပါကဝဋ္၊ ကိေလသဝဋ္ ဆိုၿပီးေတာ့။ အခု ကံနဲ႔ဝဋ္ပဲ သူတို႔ ေျပာတယ္။ ကိေလသာေတာင္ မေျပာဘူး”ဆိုတဲ့စကားဟာ မုသာဝါဒစကား သက္သက္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ငါ့စကား ႏြားရေျပာတဲ့ စကားသာ ျဖစ္ပါတယ္။

မိုးျပာဦးဉာဏက “က်ဳပ္တို႔က ခင္ဗ်ားတို႔ကို နာေအာင္ ႐ိုက္မယ္ဆိုရင္ က်ဳပ္ဝိပါက္ လည္မယ္တဲ့။ ဘယ္လိုဝိပါက္ လည္မလဲဆိုရင္ က်ဳပ္လည္း သူမ်ား ႐ိုက္တာခံရၿပီး နာလိမ့္မယ္တဲ့။ က်ဳပ္က သူမ်ား ႐ိုက္တာပဲဗ် က်ဳပ္က နာပါ့မလား။ က်ဳပ္က သူမ်ား မ်က္စိကို ေဖာက္ပစ္တယ္ ကန္းေအာင္ လုပ္လိုက္တယ္။ က်ဳပ္ မ်က္စိကန္းလိမ့္မယ္တဲ့။ အဲဒါ ဝိပါက္ပဲလို႔ ေျပာတာ။ ဟယ္ ငါက သူမ်ား မ်က္စိေဖာက္တာ သူမ်ား မ်က္စိကန္းမွာေပါ့။ ငါ့ မ်က္စိ ဘယ္လိုလုပ္ ကန္းပါ့မတံုး။ က်ဳပ္က ေျပာတယ္။ အဲဒါ ဝိပါက္ မဟုတ္ဘူး။ ဝိပါက္ကို မသိလို႔ ဝိပါက္ကို ယူၾကတာ။ တကယ္ဝိပါက္က က်ဳပ္က သူမ်ား မ်က္စိေဖာက္တယ္ဆိုရင္ သူမ်ား မ်က္စိေဖာက္တဲ့သူ ျဖစ္တာ။ က်ဳပ္က အိမ္ေဆာက္တဲ့သူဆိုရင္ အိမ္ေဆာက္တတ္သူ ျဖစ္သြားတာ။ က်ဳပ္က ကားေမာင္းလိုက္လို႔ ရွိရင္ ကားေမာင္းတတ္သူ ျဖစ္သြားၿပီ။ အဲဒီအျဖစ္ ျဖစ္တာကို လုပ္တာေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့အျဖစ္ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အဲဒါကို ဝိပါက္လို႔ေျပာတာ”စသျဖင့္ မိုးျပာဦးဉာဏက ေျပာသြားပါေသးတယ္။

မိုးျပာဦးဉာဏရဲ႕ ထိုစကားဟာ ဘုရားေဟာအျဖစ္ ယံုၾကည္ပါတယ္လို႔ သူကိုယ္တိုင္ ဝန္ခံ ေျပာၾကားထားတဲ့ ဥပရိပဏၰာသပါဠိေတာ္လာ ဧဝံ ေမ သုတံ အရင္းခံထားတဲ့ စူဠကမၼဝိဘဂၤသုတ္ကို မ်က္ႏွာေျပာင္တိုက္ ဆန္႔က်င္ၿပီးေတာ့ ေျပာထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ စူဠကမၼဝိဘဂၤသုတ္မွာ ဘုရားရွင္က ေအာက္ပါတိုင္း ေဟာၾကားေတာ္မူထားပါတယ္။

“လုလင္ ဤေလာက၌ မိန္းမျဖစ္ေစ ေယာက္်ားျဖစ္ေစ အခ်ိဳ႕ေသာ သူသည္ အသက္ကို သတ္ေလ့ရွိ၏၊ ၾကမ္းၾကဳတ္၏၊ ေသြးစြန္းေသာလက္ ရွိ၏၊ သတ္ပုတ္ညႇဥ္းဆဲမႈ၌ စိတ္ဝင္စား၏၊ အလံုးစံုေသာ သတၲဝါတို႔၌ သနားျခင္း ကင္းမဲ့၏၊ ထိုအသက္ကို သတ္ေလ့ရွိသူသည္ ဤသို႔ ျပည့္စံုေသာ ဤသို႔ မွားယြင္းေဆာက္တည္ေသာ ထိုကံေၾကာင့္ ကိုယ္ခႏၶာ ပ်က္စီး၍ ေသၿပီးသည္မွေနာက္၌ ခ်မ္းသာကင္းရာ မေကာင္းေသာလားရာ ဖ႐ိုဖရဲက်ရာ ငရဲသို႔ ကပ္ေရာက္ရ၏၊ ကိုယ္ခႏၶာ ပ်က္စီး၍ ေသၿပီးသည္မွေနာက္၌ ခ်မ္းသာကင္းရာ မေကာင္းေသာလားရာ ဖ႐ိုဖရဲက်ရာ ငရဲသို႔ အကယ္၍ မကပ္ေရာက္ဘဲ လူအျဖစ္သို႔ ေရာက္ခဲ့လွ်င္ ထိုထို ျဖစ္ေလရာရာအမ်ိဳး၌ အသက္ တိုရ၏၊ လုလင္ ထိုအသက္ကိုသတ္ျခင္း ၾကမ္းၾကဳတ္ျခင္း ေသြးစြန္းေသာ လက္ရွိျခင္း သတ္ပုတ္ညႇဥ္းဆဲမႈ၌ စိတ္ဝင္စားျခင္း အလံုးစံုေသာ သတၲဝါတို႔၌ သနားျခင္း ကင္းမဲ့ျခင္းသည္ အသက္တိုျခင္းကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ အက်င့္တည္း”

မိုးျပာဦးဉာဏဟာ ဧဝံ ေမ သုတံ အရင္းခံထားတဲ့ သုတ္ကို ဘုရားေဟာအျဖစ္ လက္ခံ ယံုုၾကည္တယ္လို႔ တရားဝင္ ထုတ္ေျပာထားေပမယ့္ သူ႔ဝါဒ မေထာက္ခံတဲ့သုတ္ဆိုရင္ မ်က္ႏွာေျပာင္တိုက္ၿပီး မ်က္ကြယ္ျပဳထား ပစ္ပယ္ထားတယ္ဆိုတာ ဒါကို ေထာက္ဆၿပီးေတာ့ သိရွိႏိုင္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဦးဉာဏဟာ ဓမၼေရးရာမွာသာ နားမလည္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေလာကေရးရာမွာလည္းပဲ နားမလည္ဘူးဆိုတာ အထက္ပါေျပာစကားနဲ႔ ထင္ရွားေနပါတယ္။ အရင္ေခတ္ကနဲ႔ လက္ရွိတခ်ိဳ႕ႏိုင္ငံေတြမွာ ေသစား ေသေစ စတဲ့ ျပစ္ဒဏ္ေတြ အခုထိ ရွိေသးတယ္ဆိုတာ သူမသိလို႔ အထက္ပါအတိုင္း ေျပာၾကားလိုက္တာပါ။ ေသစား ေသေစ မဟုတ္ရင္ေတာင္ အခ်ဳပ္အေႏွာင္ ခံရျခင္းစတဲ့ ျပစ္ဒဏ္ေတြကိုေတာ့ က်ခံရေသးတာပါပဲ။ ဒါဟာ မေကာင္းတာလုပ္လို႔ လက္ရွိ ဘဝမွာလည္းပဲ မေကာင္းတာ ျပန္ခံရတဲ့ သာဓကပဲ ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။

ကံအေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ

စကား ဆက္စပ္ေနၿပီး ကံအေၾကာင္းကို ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ ေသေသခ်ာခ်ာ နားလည္ထားၾကဖို႔ လိုအပ္တာေၾကာင့္ရယ္၊ အပိုဒ္(ခ) ကို ရွင္းျပတဲ့အခါမွာ နားလည္လြယ္ကူေစဖို႔ရန္အတြက္ရယ္ ကံနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ရွင္းျပေပးပါဦးမယ္။

ကံက ဒိ႒ဓမၼေဝဒနီယကံ၊ ဥပပဇၨေဝဒနီယကံ၊ အပရာပရိယ ေဝဒနီယကံ၊ အေဟာသိကံ ဆိုၿပီးေတာ့ အပိုင္းငယ္ ေလးပိုင္း ရွိပါတယ္။

လက္ရွိ မ်က္ေမွာက္ဘဝမွာ အက်ိဳးေပးတဲ့ ပဌမေဇာ ေစတနာကံကို ဒိ႒ိဓမၼေဝဒနီယကံလို႔ ေခၚပါတယ္။ လက္ရွိဘဝကေန ေသၿပီးေတာ့ ျဖစ္လာမယ့္ ဒုတိယဘဝမွာ အက်ိဳးေပးတဲ့ သတၲမေဇာေစတနာကံကို ဥပပဇၨ ေဝဒနီယကံလို႔ ေခၚပါတယ္။ တတိယဘဝကေန နိဗၺာန္ မရမခ်င္း အက်ိဳးေပးဖို႔ အခြင့္သာတဲ့ဘဝမွာ အက်ိဳးေပမယ့္ ဒုတိယေဇာ တတိယေဇာ စတုတၳေဇာ ပဥၥမေဇာ ဆ႒မေဇာ ေစတနာကံဆိုတဲ့ အလယ္ေဇာ ငါးခ်က္ကို အပရာ ပရိယေဝဒနီယကံလို႔ ေခၚပါတယ္။ အက်ိဳးေပးရမယ့္အခ်ိန္မွာ အက်ိဳးေပးဖို႔ အခြင့္အေရး မရလို႔ အက်ိဳး မေပးေတာ့ဘဲ ခ်ဳပ္ပ်က္သြားတဲ့ ကံေတြကို အေဟာသိကံလို႔ေခၚတယ္။

အဇာတသတ္မင္း ဖခင္ျဖစ္တဲ့ ဗိမၺိသာရမင္းႀကီးကိုသတ္ၿပီး ထီးနန္း လုယူပါတယ္။ တထိတ္ထိတ္ တလန္႔လန္႔နဲ႔ အိပ္မေပ်ာ္ပါဘူး။ သူ႔သားက သူ႔ကိုသတ္ၿပီး ထီးနန္းလုမွာကိုလည္းပဲ စိုးရိမ္ ပူပန္ပါတယ္။ ဒါက ဒိ႒ဓမၼ ေဝဒနီယကံပါ။ ေသတဲ့အခါမွာ ငရဲက်ပါတယ္။ ဒါက ဥပပဇၨေဝဒနီယကံ ပါ။ ဒီေခတ္မွာလည္း လူေတြက မေကာင္းမႈေတြကို က်ဴးလြန္ၿပီးရင္ အခ်ဳပ္အေႏွာင္ က်ခံရျခင္း ဒဏ္ေငြ ေပးေဆာင္ရျခင္း နာမည္ဆိုးနဲ႔ ေက်ာ္ေစာျခင္း တထိတ္ထိတ္ တလန္႔လန္႔နဲ႔ ေနရျခင္း စတဲ့ ဒိ႒ဓမၼေဝဒနီယကံေတြကို ခံယူ ရရွိေနၾကတာကိုလည္း အားလံုးအသိပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ မိုးျပာဦးဉာဏက ဒိ႒ဓမၼေဝဒနီယကံကိုေတာင္မွ တစ္ဝက္တစ္ပ်က္သာ လက္ခံထားတာပါ။ က်န္ကံသံုးမ်ိဳးကိုေတာ့ လံုးဝ ပစ္ပယ္ထားတဲ့သူဆိုတာ ဒီျဖစ္ရပ္ေၾကာင့္ ေပၚလြင္ ထင္ရွားေနပါတယ္။

မွတ္ခ်က္။  ။ ကံအေၾကာင္းကို ျပည့္ျပည့္စံုစံု သိရွိပါလိုပါက မိုးသု (မႏၱေလး) ေခတ္သံုး ျမန္မာစကားေျပနဲ႔ ေရးသားထုတ္ေဝ ျဖန္႔ခ်ိထားၿပီးျဖစ္တဲ့ မူႀကိဳအဆင့္ ပ႒ာန္းစာအုပ္ ကမၼပစၥေယာတြင္ ဖတ္႐ႈပါရန္။

မိုးျပာဦးဉာဏက ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံ မရွိ။ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံရဲ႕ အက်ိဳးဆိုတာမရွိ။ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံ မလုပ္ရ။ သူဟာ ကုသိုလ္ကံ အကုသိုလ္ကံေတြကို မျပဳလုပ္ေတာ့၊ ထို႔ေၾကာင့္ သူသည္ ကံေတြကေန လြတ္လပ္ေနတဲ့ ဘုရားအစစ္ကိုသိတဲ့ ျမင္တဲ့သူ တစ္ေယာက္ ျဖစ္တယ္ စသျဖင့္ ေဟာေျပာေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကိေလသဝဋ္ေၾကာင့္ ကမၼဝဋ္ျဖစ္တယ္။ ကမၼဝဋ္ေၾကာင့္ ဝိပါကဝဋ္ ျဖစ္တယ္ဆိုရင္ ကမၼဝဋ္ျဖစ္တဲ့ အကုသိုလ္ အလုပ္ကိုသာမက ကုသိုလ္အလုပ္ပါ မလုပ္ရေတာ့ဘူးလားလို႔ ေတြေဝယံုမွား သံသယ ျဖစ္လာစရာ ရွိပါတယ္။ မိုးျပာဦးဉာဏ ေျပာတာက မွန္မ်ားေနသလားလို႔ ေတြေဝႏိုင္စရာ ရွိပါတယ္။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ မဟာစည္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ေဟာၾကားေရးသားေတာ္မူထားတဲ့ ပဋိစၥသမုပၺါဒ္ တရားေတာ္ႀကီးကေန ေကာက္ႏုတ္တင္ျပ ေပးပါမယ္။

မဟာစည္ ဆရာေတာ္ဘုရား၏ ေဟာၾကားခ်က္

တခ်ိဳ႕က ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္မွာ ကုသိုလ္လည္းမရွိ အကုသိုလ္လည္း မရွိဘူးဆိုတာနဲ႔ ကုသိုလ္ကိုလည္း ပယ္ရမယ္လို႔ အလြဲအမွားကို ယူဆၿပီး ေျပာတတ္ၾကတယ္။ ပုထုဇဥ္ ပုဂၢိဳလ္မွာ ကုသိုလ္ကို ပယ္လိုက္ရင္ အကုသိုလ္ေတြခ်ည္း မျပတ္ ျဖစ္ေနေတာ့မွာပဲ။ ဘယ္လိုလဲဆိုရင္ ၿမိဳ႕ ႐ြာ တစ္ခုမွ လူ လိမၼာ သူေတာ္ေကာင္းေတြကို ႏွင္ထုတ္လိုက္ရင္ လူမိုက္ေတြခ်ည္း က်န္ေနသလိုျဖစ္မွာပဲ။ တစ္နည္းအားျဖင့္ သစ္ပင္ႀကီးေတြကို ပယ္ရွင္းပစ္လိုက္ရင္ အဲဒီေနရာမွာ အသံုုးမက်တဲ့ ျမက္ပင္ ဆူးပင္ေတြ ေပါက္လာသလိုလည္း ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီလို ကုသိုလ္ေတြကိုမျပဳပဲ ပယ္တဲ့သူမွာ အကုသိုလ္ခ်ည္း မျပတ္ျဖစ္ၿပီး အပါယ္ ေလးပါးသြားဖို႔ပဲ ရွိတယ္။ လူ႔ဘဝကိုေတာင္ တစ္ဖန္ ျပန္ေရာက္ဖို႔ ခဲယဥ္းပါလိမ့္မယ္။ အဲဒါ အထူး သတိျပဳၾကရမယ္။

အမွန္မွာေတာ့ “ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္မွာ ကုသိုလ္ မရွိဘူး”ဆိုတာက ကုသိုလ္အမႈကိုျပဳေပမယ့္ အဝိဇၨာ မရွိတဲ့အတြက္ အက်ိဳး ေပးတတ္တဲ့ ကုသိုလ္ မျဖစ္ဘဲ အက်ိဳး မေပးတတ္တဲ့ ႀကိယာမွ် ျဖစ္တာကိုသာ ဆိုလိုပါတယ္၊ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း ေကာင္းတဲ့ကုသိုလ္ အမႈမ်ိဳးေတြကို ျပဳၾကတာပါပဲ၊ ဘုရားကို အ႐ိုအေသ ျပဳၾကတယ္၊ ေထရ္ႀကီး ပုဂၢိဳလ္ေတြကို အ႐ိုအေသ ျပဳၾကတယ္၊ တရားေဟာၾကတယ္၊ တရားနာၾကတယ္၊ တရား ႏွလံုးသြင္းၾကတယ္၊ ေဝယ်ာဝစၥ အလုပ္ေတြကို လုပ္ၾကတယ္၊ ဆင္းရဲဒုကၡ ေရာက္ေနတဲ့ သတၲဝါကို တတ္ႏိုင္ရင္ ကယ္ဆယ္ၾကတယ္၊ ဆြမ္း သကၤန္း စသည္ ပိုေနလွ်င္ ေပးသင့္တဲ့သူမ်ားအား ေပးလွဴၾကတယ္၊ သီလသိကၡာ ပုဒ္ေတြကို ႐ို႐ိုေသေသ ေစာင့္ေရွာက္ၾကတယ္၊ ဒီလို ကုသိုလ္အလုပ္ေတြကို ထိုက္သည္အားေလ်ာ္စြာ ျပဳလုပ္ၾကပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့ သစၥာေလးပါးကို အၾကြင္းမဲ့ သိၿပီးျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ အဝိဇၨာက လံုးဝ မရွိေတာ့ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ အဲဒီကုသိုလ္ အမႈေတြကို ျပဳတိုင္း ေျပာတိုင္း ႀကံတိုင္း အက်ိဳး မေပးတတ္တဲ့ ႀကိယာစိတ္ေတြသာ ျဖစ္တယ္၊ အက်ိဳးေပးတတ္တဲ့ ကုသိုလ္စိတ္ကေတာ့ မျဖစ္ေတာ့ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ ရဟႏၲာမွာ ကုသိုလ္လည္း မရွိဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္၊ ကုသိုလ္ အမႈမ်ိဳးေတြကို မလုပ္ေတာ့ဘူးလို႔ေတာ့ မဆိုလိုပါဘူး။

မွတ္ခ်က္ ။  ။ ရဟႏၲာတို႔သည္ ေကာင္းေသာ အလုပ္မ်ားကို ျပဳၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ ၎တို႔ သႏၲာန္၌ ကိေလသဝဋ္ မရွိေတာ့။ ထို႔ေၾကာင့္ ကမၼဝဋ္ မျဖစ္ေတာ့။ ကမၼဝဋ္ မျဖစ္ေတာ့သည့္အတြက္ ဘဝသစ္ အက်ိဳး ျဖစ္တဲ့ ဝိပါကဝဋ္ကို မျဖစ္ေစေတာ့၊ ဘဝသစ္ မျဖစ္ေတာ့သည့္အတြက္ ေကာင္းေသာ အလုပ္သည္ တစ္ဖန္ျပန္၍ ေကာင္းေသာအက်ိဳးကို မေပးႏိုင္ေတာ့။ အက်ိဳး မေပးႏိုင္ေတာ့သည့္အတြက္ ေကာင္းေသာ အလုပ္သည္ လုပ္ကာမွ်မတၲဟု ဆိုအပ္ေသာ ႀကိယာစိတ္သာ ျဖစ္သြားေတာ့၏။ အမွန္မွာ ေကာင္းေသာအလုပ္ကို ကိေလသဝဋ္ ရွိေနေသာ ပုထုဇဥ္ ပုဂၢိဳလ္ျပဳလုပ္ပါက ကုသိုလ္ဟုေခၚဆို၍ ကိေလသဝဋ္ မရွိေသာ ရဟႏၲာ ပုဂၢိဳလ္ျပဳလုပ္ပါက ႀကိယာဟု ေခၚဆိုရေတာ့၏။ (စာေရးသူ)

ဆက္လက္ ေဖာ္ျပပါမည္။ 
မိုးသု (မႏၲေလး)