News

POST TYPE

PERSPECTIVE

ဘယ္ေလာက္မွန္ေအာင္ေျပာမလဲ
10-Jul-2019



မီတာခတက္တာမဟုတ္ဘူး၊ ႏႈန္းေျပာင္းတာပါလို႔ေျပာလိုက္တဲ့စကားတစ္ခြန္းက ရင္ထဲကို ကန္႔လန္႔ျဖတ္ဝင္လာတယ္။ ေျပာတဲ့သူက ကိုယ္အလြန္အင္မတန္ေလးစားရတဲ့ ပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္ေနေတာ့ ဒီစကားလံုးကို စသိရခါစမွာ ေတာ္ေတာ္ေလးစိတ္ မေကာင္းျဖစ္သြားပါတယ္။ “ဘယ့္ႏွယ္၊ မူလေဈးႏႈန္းကေန ႏွစ္ဆေလာက္ ခုန္တက္သြားတာကို တက္တာမဟုတ္ဘူးဆိုေတာ့ ဘယ္လိုမ်ား ေျပာလိုက္တာပါလိမ့္”ေပါ့။ ဆရာႀကီးမွာလည္း ဒီလိုေျပာဖို႔အတြက္ ခိုင္မာတဲ့အခ်က္အလက္ေတြရွိခ်င္ရွိေနမွာပါ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီစကားေလးတစ္ခြန္းေၾကာင့္ေတာ့ ဆရာႀကီးအေပၚ ေလးစားမႈေတြက ေလ်ာ့က်မသြားခဲ့တာအမွန္ပါ။ ဒီေနရာမွာေျပာခ်င္တာကေတာ့ မီတာခအေၾကာင္း မဟုတ္ပါဘူး။ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုအေပၚမွာ ေဝဖန္သံုးသပ္၊ မွတ္ခ်က္ ျပဳၾကပံုေတြအေၾကာင္းကိုသာ ေျပာခ်င္တာပါ။ 

ရပ္ထဲ႐ြာထဲမွာ ဇြန္းသံ၊ ပန္းကန္သံ ဂလြမ္ခနဲ ၾကားရ႐ံုနဲ႔ကို “ဒီလိုၾကားရပံုေထာက္ေတာ့ ဟိုဘက္အိမ္မွာ ရန္ျဖစ္ေနၾကၿပီထင္တယ္၊ ဪသာ္၊ ဟိုဘက္ကကေလးကလည္း ေမ်ာက္႐ံႈးေအာင္ေဆာ့တဲ့ကေလးပါလား၊ မဟုတ္မွလြဲေရာ ဟိုဘက္အိမ္ကတစ္ေယာက္ကေတာ့ တစ္ခုခုကို ေၾကာက္ေၾကာက္လန္႔လန္႔ျဖစ္ေနၿပီထင္တယ္” စသည္စသည္အားျဖင့္ ကိုယ္ထင္ရာျမင္ရာကို တစ္ခါတည္းတန္းၿပီး ေကာက္ခ်က္ဆြဲ ျဖစ္လိုက္တာက သူလိုကိုယ္လို ပုဂၢိဳလ္ေတြပါ။ ေဝဖန္သံကိုအေစာဆံုးၾကားရတာက အမ်ားသူငါလိုပုဂၢိဳလ္ေတြထဲကသာၾကားရတာပါ။ ပညာရွင္ေတြဆီကေတာ့ ေစာေစာၾကားရဖို႔မေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္ပါဘူး။ ပညာရွိပီပီ အခ်ိန္အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ ေစာင့္ၿပီးမွ ေျပာေလ့ဆိုေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ေစာင့္ၿပီးေျပာတာေတာင္မွ သူတို႔ထင္ျမင္ခ်က္ကို ယတိျပတ္ေျပာခဲပါတယ္။ ယူေသာ္ရ၏ ဆိုတဲ့အေျခအေနမ်ိဳးေလာက္သာေျပာေလ့ရွိၾကတာ။

ပညာရွင္ကေတာ့ သိမွာပါပဲ။ ဘယ္အေျခအေနပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္အေျပာင္းအလဲေတြကိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘာ့ေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္ရတယ္၊ ဒီအေျခအေနက ဘယ္သူေတြကို ဘယ္ေလာက္အထိ႐ိုက္ခတ္သြားႏိုင္တယ္၊ ေနာက္ထပ္ ဘယ္လိုေတြျဖစ္လာႏိုင္တယ္ စသည္အားျဖင့္ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို သာမန္လူေတြထက္ေတာ့ သိေနၾကမွာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခါတစ္ခါက်ေတာ့ သူတို႔အသိနဲ႔ ႏႈတ္ထြက္နဲ႔ ကိုက္မကိုက္ဆိုတာကို သံသယဝင္စရာေကာင္းလာပါတယ္။ သံသယဝင္ရမယ့္အေၾကာင္းရင္း ေတြရွိသလို သူတို႔မွာလည္း ဒီလိုေျပာဖို႔ ခိုင္မာတဲ့အေၾကာင္းရင္းေတြက ရွိေနၾကမွာပါပဲ။

ျမန္မာ့ရာဇဝင္ကိုျပန္လွန္ၾကည့္လိုက္ရင္ ဟုတ္တိုင္းမွန္ရာကို မဆိုင္းမတြေျပာဆိုေလွ်ာက္တင္ခဲ့ၾကလို႔ မၾကာခဏ မင္းျပစ္မင္းဒဏ္သင့္ခဲ့ၾကသူေတြ တပံုႀကီးရွိခဲ့တာကို ေတြ႔ရမွာပါ။ ကိုယ့္ရဲ႕သေဘာထားအျမင္က သက္ဦးဆံပိုင္ဧကရာဇ္မင္းျမတ္ရဲ႕သေဘာထားနဲ႔ ကြဲလြဲေနတယ္၊ ဒီကြဲလြဲခ်က္ကို လက္ခံလိုက္ေလ်ာလိုက္ရင္လည္း မသင့္ရာမသင့္ေၾကာင္းေတြ ျဖစ္ကုန္ေတာ့မွာကိုလည္း သိေနတယ္၊ ဒီလိုေလွ်ာက္လိုက္ရင္ ကိုယ့္အတြက္ ထိခိုက္နစ္နာေတာ့မွာကိုလည္း သိေနတယ္။ ဒါေတြ သိေပမယ့္ ကိုယ္နဲ႔ အသက္ကိုမငဲ့ကြက္ဘဲ ဟုတ္တိုင္းမွန္ရာကို ဒိုးဒိုး ေဒါက္ေဒါက္ ေလွ်ာက္တင္ခဲ့ၾကတာပါပဲ။ အမွန္တကယ္လည္း အေရးယူခံခဲ့ၾကရတာပါပဲ။ ေပးထားတဲ့ အေဆာင္အေယာင္ ရာထူးမွန္သမွ် အကုန္႐ုပ္သိမ္း၊ အက်ဥ္းခ်တဲ့အခါခ်၊ ၿမိဳင္ရပ္ကိုႏွင္တဲ့အခါႏွင္နဲ႔ မင္းျပစ္မင္းဒဏ္ေတြ သင့္ခဲ့ၾကတာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့လည္း တခ်ိဳ႕ပညာရွိ အမတ္ႀကီးေတြကို ၾကည္ညိဳစရာေကာင္းတာက ဘယ္ေလာက္ပဲ ဒဏ္ေတြ သင့္သင့္ ေျပာစရာရွိတာကိုေတာ့ ရဲရဲဝံ့ဝံ့ေျပာခဲ့ၾကတာပါပဲ။

ေရွးတုန္းကပညာရွိႀကီးေတြမွာ တုတ္ထိုးအိုးေပါက္ေျပာခဲ့ၾကသူေတြရွိသလို၊ ေကာင္းက်ိဳးလိုလားစိတ္နဲ႔ အမွန္ကိုအမွန္အတိုင္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းဆိုခဲ့ၾကသူေတြရွိသလို ေမးျမန္းသူအလိုက် စကားႏွစ္ခြဆိုခဲ့ၾကသူေတြလည္း အမ်ားႀကီးရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီဘက္ေခတ္မွာလည္း အယူဝါဒတစ္ခုကို ၾကားခဲ့ဖူးပါတယ္။ သမိုင္းဆိုတာ အသက္ရွင္သူေတြက ေရးထိုးတာတဲ့။ ဆိုလိုတာကေတာ့ ေလာေလာဆယ္ရွင္သန္ရပ္ တည္ဖို႔လိုတယ္၊ ၿပီးေတာ့မွ ေကာင္းရာေကာင္းက်ိဳးေတြကို ရႏိုင္သေလာက္ တည္ေဆာက္ယူ၊ ရွင္သန္ရပ္တည္မႈကို ထိခိုက္ႏိုင္မယ့္ အလုပ္မ်ိဳး၊ အေျပာမ်ိဳးကိုေတာ့ တတ္ႏိုင္သမွ် ေရွာင္ထားရမယ္ဆိုတဲ့သေဘာကို ဆိုလိုပံုရပါတယ္။

ေသခ်ာျပန္စဥ္းစားၾကည့္လိုက္ေတာ့လည္း သူ႔အယူနဲ႔ သူက ဟုတ္ေနသလိုလိုရွိပါတယ္။ အသက္ရွင္တယ္လို႔ဆိုရာမွာ ပကတိ လူရဲ႕အသက္ကို ဆိုတာထက္ ဝန္ထမ္းဘဝဆိုရင္လည္း ဝန္ထမ္းသက္၊ အႀကံေပးဘဝဆိုရင္လည္း အႀကံေပးသက္၊ ဒါ႐ိုက္တာဘဝဆိုရင္လည္း ဒါ႐ိုက္တာသက္ကိုဆိုလိုတဲ့သေဘာ ျဖစ္လိမ့္မယ္ထင္ပါတယ္။ လက္ရွိ အေျခအေနကေန ယိမ္းယိုင္မသြားေရးဆိုတာကို ရွင္သန္ရပ္တည္ေရးလို႔ ၫႊန္းႏိုင္မယ္ထင္ပါတယ္။

ရွင္သန္ရပ္တည္ေရးဟာ အေရးပါသလား၊ မပါဘူးလား။ ဒီေမးခြန္းကိုအလြယ္ေျဖရရင္ေတာ့ အေရးပါတယ္လို႔ ေျဖရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခါတစ္ခါက်ေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕ဘဝရွင္သန္ရပ္တည္ေရးထက္ ပိုၿပီးအေရးပါေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြနဲ႔ ႀကံဳရတတ္ပါတယ္။ ကိုယ့္ရွင္သန္မႈအတြက္ပဲကိုယ္ၾကည့္ၿပီး မလုပ္သင့္၊ မေျပာသင့္တာေတြကို လုပ္လိုက္၊ ေျပာလိုက္၊ ႀကံလိုက္ၾကေတာ့မလားလို႔ ေမးစရာျဖစ္လာျပန္ပါတယ္။ 

ဟိုေရွးေရွးတုန္းကေတာ့ မင္းလိုလိုက္၊ မင္းႀကိဳက္စကားေျပာရတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ ေဗာင္းေတာ္ညိတ္ရင္ စိတ္ေတာ္သိရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဘာေျပာသင့္တယ္ဆိုတာထက္ ဘာေျပာေစခ်င္ေနတယ္ဆိုတာကို သိေအာင္ ႀကိဳးစားၿပီး အဲ့ဒီအတိုင္းလိုက္ေျပာရတဲ့သေဘာပါ။ ေမးတဲ့သူကလည္း ေျဖတဲ့သူရဲ႕အႀကံဉာဏ္ကိုရခ်င္လို႔ ေမးတာမဟုတ္ဘူး။ သူ႔အလိုအတိုင္း ေထာက္ခံေစခ်င္လို႔ေမးတာ။ သူ႔အလိုနဲ႔ ဘယ္ပညာရွိရဲ႕သေဘာနဲ႔ ထပ္တူက်တယ္ဆိုတဲ့သေဘာကိုရခ်င္တာ။ ဒါကိုသိတဲ့ပညာရွိကလည္း ေလ်ာ္ကန္သင့္ျမတ္ေၾကာင္းပါဘုရားနဲ႔သာ အဆံုးသတ္လိုက္ရတာပါပဲ။ တကယ္လို႔ သူ႔အလိုအတိုင္းမေျပာလိုက္ရင္လည္း ရာဇမာန္ေတာ္ရွၿပီး မင္းခေယာက်ာ္း ကမ္းနားသစ္ပင္ဆိုတဲ့အတိုင္း မွန္ကင္းဘဝက ထင္းဘဝကိုေျပာင္းရတတ္ပါသတဲ့။

ဒီကေန႔ေခတ္မွာေတာ့ စကားတစ္လံုးမွားလို႔ ေက်ာတစ္ရာ၊ ရင္တစ္ရာခတ္၊ ၿမိဳင္ရပ္ကိုႏွင္ေစဆိုတဲ့ အမိန္႔မ်ိဳးခ်မွတ္မယ့္သူေတာ့ မရွိေတာ့ပါဘူး။ ဒီေလာက္အထိျပစ္ဒဏ္မျပင္းေပမယ့္ စကားမွားရင္၊ တင္ျပခ်က္မွားရင္ အေထာင္းခံရႏိုင္တဲ့ေဘးေတြေတာ့ ရွိေနေသးပံုရပါတယ္။ ဒါကိုဒီအတိုင္းလုပ္ရင္ေကာင္းတယ္မဟုတ္လားဆိုရင္ ေကာင္းပါတယ္၊ ေကာင္းပါတယ္ေပါ့။ ဒါကိုဒီအတိုင္းလုပ္လို႔ ဘယ္ျဖစ္ပါ့မလဲ၊ ဟုတ္တယ္မဟုတ္လားဆိုရင္ မေကာင္းပါဘူး၊ မေကာင္းပါဘူးေပါ့။ ဒီၾကားထဲမွာ တစ္ေယာက္တေလကေတာ့ ခပ္ေၾကာင္ေၾကာင္နဲ႔ ေဖာက္ထြက္ အရဲစြန္႔ေျပာတတ္ပါတယ္။ ေျပာလိုက္ရင္လည္း ပြဲကဆူသြားေရာ။ အႀကိတ္ခံရပါေလေရာ။ ဒီလိုျဖစ္ၿပီဆိုရင္ ေဘးကလူေတြကလည္း “မင္းကို အစက ငါမေျပာဘူးလား၊ သူမႀကိဳက္မွန္းသိရဲ႕သားနဲ႔ ဒီစကားသြားမေျပာပါနဲ႔ ဆိုေနတာကို”ဆိုတာမ်ိဳးနဲ႔ ဝိုင္းဝန္းဆံုးမၾကပါေလေရာ။ 

အထူးသျဖင့္ အစည္းအေဝးေတြ၊ အခမ္းအနားေတြမွာ ဦးေဆာင္သူရဲ႕ သံေယာင္အတိုင္းသာ လိုက္ပါေျပာဆိုရေလ့ရွိၾကပါတယ္။ နာမည္ တပ္လိုက္ကတည္းကိုက ဘယ္ကိစၥကိုေထာက္ခံပြဲ၊ ဘယ္ကိစၥကို ကန္႔ကြက္ပြဲဆိုတာမ်ိဳး ႀကိဳတပ္ထားလိုက္တာမ်ိဳးေတာင္ရွိတယ္။ ဒီမွာစဥ္းစားၿပီး ေျပာေနၾကေတာ့မွာမဟုတ္ဘူး။ ေထာက္ခံပြဲဆိုရင္ အခုပြဲမွာေျပာသမွ်က ေကာင္းေၾကာင္း၊ မွန္ေၾကာင္း၊ ေထာက္ခံေၾကာင္းေတြခ်ည္းျဖစ္ေနရေတာ့မွာ။ ကန္႔ကြက္ပြဲဆိုရင္လည္း ဆိုးေၾကာင္း၊ မွားေၾကာင္း၊ ကန္႔ကြက္ ေၾကာင္းေတြခ်ည္းျဖစ္ေနရေတာ့မွာ။ ဒီအတိုင္း သံေယာင္မလိုက္လို႔ကေတာ့ ဒီပြဲရဲ႕ ရန္သူေတာ္စာရင္းမွာ ထင္းထင္းႀကီးေပၚသြားႏိုင္ပါတယ္။ အစကတည္းက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ႀကိဳတင္ခ်မွတ္မထားတဲ့ လုပ္ငန္းညႇိႏိႈင္း အစည္းအေဝးလိုဟာမ်ိဳးေတာင္မွ အေပၚကဘာျဖစ္ေစခ်င္ေနတာလဲ ဆိုတဲ့အခ်က္ကို မရရေအာင္အကဲခတ္ၿပီး ဒီအတိုင္းလိုက္ဝန္းရံေထာက္ခံ ၾကရတာမ်ိဳးေတြရွိတတ္ပါတယ္။ ဒီလိုအေျခအေနေတြၾကားထဲကမွ ျဖစ္သင့္တယ္ထင္တာတစ္ခုကို ေဖာက္ထြက္ေတြးေတာၿပီး ေျပာဆိုတင္ျပ ဝံ့တဲ့သူဆိုတာက ရွိေပမယ့္ရွားပါတယ္။

အစြန္းႏွစ္ဖက္ရွိပါတယ္။ တစ္ခုက ကိုယ္မွန္တယ္ထင္ရာကိုသာ တုတ္ထိုးအိုးေပါက္ေျပာတတ္တဲ့အက်င့္။ ေနာက္ထပ္အစြန္းတစ္ဖက္ကေတာ့ အမွန္တရားကိုဘယ္ေလာက္ပဲသိသိ တစ္ဖက္လူရဲ႕အလိုအရသာ ေျပာင္းလဲ ေျပာဆိုတတ္တဲ့အက်င့္ပါ။ ပထမအစြန္းမွာပဲရပ္ေနသူအတြက္က်ေတာ့ သူ႔အတြက္ထိခိုက္နစ္နာမႈေတြ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္သြားမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ သူရည္႐ြယ္ထားတဲ့အတိုင္း အက်ိဳးရွိရာရွိေၾကာင္းေတြလည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္သြားလိမ့္မယ္။ ေျပာသူအတြက္နစ္နာသြားတဲ့အျဖစ္ကေတာ့ ပိုမ်ားေနႏိုင္ပါတယ္။ ဒုတိယအစြန္းမွာရပ္ေနသူအတြက္ကေတာ့ ဘာမွ ထိခိုက္စရာမရွိပါဘူး။ ေျပာသမွ်စကားေတြက တစ္ဖက္ကဆိုေစခ်င္တဲ့ အတိုင္းသာေျပာျဖစ္ေနမွာမို႔လို႔ ဘာအႏၲရာယ္မွ မရွိႏိုင္ပါဘူး။ တစ္ဖက္ကလည္း ဘာအက်ိဳးမွေတာ့မရွိႏိုင္ပါဘူး။ 

ပထမအစြန္းမွာရပ္ေနတိုင္း အမ်ားအက်ိဳးကိုေဆာင္ႏိုင္တယ္၊ ဒုတိယအစြန္းကိုရပ္ေနတိုင္း ကိုယ့္အက်ိဳးသာေဆာင္ၿပီး အမ်ားအက်ိဳးမေဆာင္ႏိုင္ဘူးလို႔လည္း မေျပာႏိုင္ေသးပါဘူး။ ပထမအစြန္းမွာ ရပ္ေနသူက သူ႔တင္ျပခ်က္အတိုင္း တစ္ဖက္ကလက္မခံလို႔ အမ်ားအက်ိဳးမေဆာင္ႏိုင္တဲ့အျပင္ ကိုယ့္အက်ိဳးပါထိခိုက္နစ္နာၿပီး လံုးလံုးလ်ားလ်ား က်႐ံႈးသြားတတ္ပါေသးတယ္။ ဒုတိယအစြန္းမွာရပ္ေနၿပီး အေျခအေနအခ်ိန္အခါေကာင္းကို ေစာင့္ဆိုင္းၿပီးမွ တစ္ဘက္လူနားဝင္သြားေအာင္ ခ်က္က်လက္က်ေျပာတတ္ဆိုတတ္ရင္ေတာ့ မိမိ သူတစ္ပါး ႏွစ္ဦးသားတို႔ရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို တိုးပြားေအာင္႐ြက္ေဆာင္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ပထမ အစြန္းမွာရပ္ေနသူကလည္း တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ အလယ္ဗဟိုဘက္ကို တိုးတိုးလာႏိုင္သလို၊ ဒုတိယအစြန္းမွာရပ္ေနသူကလည္း အလယ္ဗဟိုဘက္ကို ေရာက္ေရာက္လာႏိုင္ပါတယ္။ အလယ္အလတ္လမ္းကို ေျဖာင့္ေျဖာင့္တန္းတန္းေလွ်ာက္လွမ္းႏိုင္တဲ့အခ်ိန္ဟာ ကိုယ့္အတြက္ေရာ အမ်ားအတြက္ပါ မွ်မွ်တတေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ၾကမယ့္အခ်ိန္ျဖစ္မွာပါပဲ။ 

အခုေဆြးေႏြးေနတဲ့အေၾကာင္းအရာက ကိစၥရပ္တစ္ခုအေပၚမွာ ဘယ္ေလာက္မွန္ေအာင္ေျပာၾကမလဲဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာပါ။ မွန္တယ္ဆိုတိုင္း ေဟာေဟာဒိုင္းဒိုင္းေျပာခ်လိုက္ဖို႔တိုက္တြန္းေနတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ မွန္ေအာင္ေျပာဖို႔ေတာ့လိုပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ခါက်ေတာ့ အမွန္တရားကိုမေျပာျပရဲတဲ့အတြက္ ဦးေဆာင္တဲ့သူေတြဆီ သတင္းအခ်က္အလက္အမွန္ေတြမေရာက္ေတာ့ဘူး။ ဒီလိုမေရာက္ေတာ့ ဦးေဆာင္သူကလည္း သူရရွိလာတဲ့အခ်က္အလက္အေပၚအေျခခံၿပီး သံုးသပ္ခ်က္၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြခ်ရတာျဖစ္တဲ့အတြက္ အေျခအေနေတြကလည္း အေျပာင္းအလဲေတြျဖစ္ကုန္တတ္ပါတယ္။

သတင္းမွန္ရဖို႔၊ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို အမွန္အတိုင္းသိရွိခြင့္ရဖို႔အတြက္က ေျပာၾကားသူဘက္မွာ တာဝန္ရွိသလို တစ္ခါတစ္ခါက်ေတာ့ နားဆင္သူဘက္မွာလည္း တာဝန္မကင္းပါဘူး။ လူႀကီးေတြမွာ ျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့ အေနအထားတစ္ခုရွိပါတယ္။ သားသမီးေတြက စားေစခ်င္လို႔ဝယ္ဝယ္ ေကၽြးတယ္။ ဒါဘယ္ေလာက္လဲလို႔ေမးတယ္။ ေဈးႏႈန္းကိုအမွန္အတိုင္း ေျပာလိုက္ရင္“နင္တို႔ဟာက ေဈးႀကီးလိုက္တာကြယ္၊ ဒီေလာက္ေဈးႀကီးတာႀကီးေတြကို မစားပါရေစနဲ႔”လို႔ေျပာတယ္။ ေဈးႏႈန္းေတြကို သူငယ္ ငယ္တုန္းကေဈးႏႈန္းေတြနဲ႔ ႏိႈင္းႏိႈင္းၾကည့္ၿပီး မ်က္ခံုးလႈပ္လႈပ္ေနတယ္။ ေဈးမ်ားလို႔မစားဘူးတဲ့။ ေနာက္ေတာ့ သူဘာေမးေမး “ ဒီမုန္႔က ႏွစ္က်ပ္ခြဲပဲေပးရတာ၊ ဒါေလးကေတာ့ သံုးမတ္ပဲက်တာပါ” ဆိုတာမ်ိဳးေတြ လုပ္ရေတာ့တယ္။ ဒီေတာ့မွ “ဪသာ္၊ ေအးေအး”ဆိုၿပီး ၿမိန္ေရရွက္ေရ စားေတာ့တယ္။ ဒီလိုမွညာမေျပာရင္လည္း စားေတာ့မွာမဟုတ္လို႔ စားေစခ်င္တဲ့သူက ညာေျပာေပးရေတာ့တယ္။ ဒီေတာ့ နားေထာင္သူဘက္ကလည္း ညာအေျပာမခံရေအာင္ အမွန္ကိုအမွန္အတိုင္းလက္ခံ ရဲတဲ့သတၱိေမြးထားဖို႔ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။ 

ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ပိုင္းကပဲ “ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းလစာပမာဏသည္ ဝင္ေငြအလယ္အလတ္ (အနိမ့္) အဆင့္ ႏိုင္ငံမ်ားထက္ ပို၍ အေျခအေနေကာင္းမြန္လ်က္ရွိေၾကာင္း”ရယ္လို႔ ထုတ္ျပန္ခဲ့တာရွိပါတယ္။ ဒီလို ထုတ္ျပန္လိုက္ေတာ့ မီဒီယာတစ္ခုကလည္း “ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းလစာ အလြန္ျမင့္မားလာျခင္းကို ေရွာင္ၾကဥ္ရန္ ျမန္မာကို ကမၻာ့ဘဏ္ တိုက္တြန္း”ဆိုတဲ့ ေခါင္းစီးေလးနဲ႔ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ သေဘာကေတာ့ အခုဆို အေတာ့္ကိုျမင့္မားေနၿပီလို႔ ေျပာရေတာ့မယ့္ကိန္းဆိုက္သြားတယ္။ တကယ္ဆို မဆိုးဘူးဆိုရင္လည္း ဘာ့ေၾကာင့္မဆိုးဘူးလို႔ ေျပာရတယ္ဆိုတာကို ကိန္းဂဏန္းနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ျပရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္ႏိုင္ငံ ဝန္ထမ္းေတြကေတာ့ တစ္လတစ္လမွာ ဘယ္ႏွေဒၚလာပဲရၿပီး ကိုယ့္ႏိုင္ငံဝန္ထမ္းေတြက ဘယ္ႏွေဒၚလာေလာက္ရေနလို႔ မဆိုးတဲ့အေၾကာင္း၊ ဘယ္ႏိုင္ငံက ဝန္ထမ္းေတြက ဘယ္ေလာက္အထိအေျခအေနဆိုးေန ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ႏိုင္ငံကဝန္ထမ္းေတြကေတာ့ ဇိမ္နဲ႔ ေနႏိုင္ေနၾကလို႔ လစာ အလြန္ျမင့္မားလာတာကို ေရွာင္ဖို႔လိုအပ္တဲ့အေၾကာင္း စသည္အားျဖင့္ ေဖာ္ျပရမွာပါ။ ဂရပ္မ်ဥ္းကေလးတစ္ခု၊ ႀကီးစဥ္ငယ္လိုက္ ဇယားေလးတစ္ခုေလာက္ဆြဲျပလိုက္ရင္ကို ရွင္းပါတယ္။ အခုေတာ့ အခ်ိန္ေတြ အမ်ားႀကီးယူ၊ ေငြကုန္ေၾကးက်ေတြအမ်ားႀကီးခံၿပီး ေဆာင္႐ြက္လိုက္တဲ့ သုေတသနစစ္တမ္းတစ္ခုက ဒီေကာက္ခ်က္မ်ိဳးခ်လိုက္ေတာ့ လက္ေတြ႔လုပ္ကိုင္ေဆာင္႐ြက္ေနတဲ့ ဝန္ထမ္းေတြဘက္က ၿပံဳးခ်င္စရာ ထုတ္ျပန္ခ်က္ႀကီးတစ္ခုျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။

သိပ္မၾကာေသးခင္ကပဲ ျပည္တြင္းျပည္ပပညာရွင္ေတြရဲ႕ သုေတသနစစ္တမ္းအရ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တုန္းက လူဦးေရ ၄၈.၂ ရာခိုင္ႏႈန္းဆင္းရဲၾကၿပီး ၂၀၁၉ မွာ ၂၄.၈ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲ ဆင္းရဲၾကေတာ့တဲ့အတြက္ ဆင္းရဲသူဦးေရ ထက္ဝက္ေက်ာ္က်ဆင္းလာေၾကာင္းဆိုၿပီး ထုတ္ျပန္လိုက္တာရွိပါတယ္။ တကယ့္ပညာရွင္ေတြက ထုတ္ျပန္လိုက္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီရလဒ္ကို မွန္တယ္၊ မွားတယ္ ျငင္းဆိုေနဖို႔ခက္မွာပါ။ ထက္ဝက္ႀကီးေတာင္ ေလ်ာ့သြားတယ္ဆိုတဲ့သေဘာက ေျပာင္းျပန္ေတြးၾကည့္ရင္ တိုးတက္မႈမွာ ႏွစ္ဆႀကီးေတာင္ တက္လာတယ္လို႔ ယူဆႏိုင္စရာျဖစ္သြားပါတယ္။ သံုးေလးႏွစ္အတြင္းမွာ ဒီေလာက္အထိ ဝုန္းခနဲတက္သြားေအာင္ ကမၻာ့သမိုင္းမွာ ဘယ္ႏိုင္ငံကစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ခဲ့သလဲဆိုတာရွာၾကည့္ၿပီး ဂရင္းနစ္မွတ္တမ္းမွာ စံခ်ိန္တင္သင့္ရင္တင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ တိုးတက္မႈေတြကေတာ့ ရွိေနတာမွန္ပါတယ္။ ဘယ္သူမွျငင္းၾကမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံအားလံုးဟာ ေယဘုယ်အားျဖင့္ တိုးတက္ေနၾကတာခ်ည္းပါပဲ။ ဒါေပမဲ့အခ်ိန္တိုေလးအတြင္းမွာ ႏွစ္ဆအထိ ဝုန္းခနဲတက္သြားတယ္ဆိုတာက်ေတာ့ စိတ္ခ်လက္ခ်ယံုႏိုင္ဖို႔ ခက္ေနတဲ့ရလဒ္ႀကီးတစ္ခုျဖစ္ေနပါတယ္။ တကယ့္လက္ေတြ႔ ေအာက္ေျခလူတန္းစားေတြကို ဘယ္လိုေလ့လာၿပီး ဘယ္လိုေကာက္ခ်က္ဆြဲလိုက္သလဲဆိုတာကို ဒီပညာရွင္ေတြကို သြားေမးရေတာ့ မလိုျဖစ္သြားပါတယ္။

ထားလိုက္ပါေတာ့။ ဒီရလဒ္ေတြမွန္ျခင္း၊ မမွန္ျခင္းကို ျငင္းေနစရာမဟုတ္သလို ျငင္းႏိုင္မွာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ပညာရွင္ေတြဘက္မွာ ပညာရွင္ပီပီ ျပန္လွန္သက္ေသျပစရာစကားလံုးေတြ၊ ကိုးကားစရာ အခ်က္အလက္ေတြ ရွိေနၾကမွာပါ။ ဝန္ထမ္းေတြလစာေကာင္းေနတယ္ ဆိုတာလည္း ဟုတ္မွာပါပဲ။ အခ်ိန္တိုအတြင္း ႏွစ္ဆအထိ တိုးတက္ သြားတယ္ဆိုတာလည္း ဟုတ္မွာပါပဲ။ ဒီရက္ပိုင္းအတြင္းမွာ မီတာခေတြ တက္လာတာမဟုတ္ဘူး၊ ႏႈန္းေျပာင္းသြားတယ္ဆိုတာလည္း ဟုတ္မွာ ပါပဲ။ သူ႔ဟာနဲ႔သူေတာ့ မွန္ကန္ေၾကာင္းသက္ေသျပႏိုင္လို႔သာ ဒီလိုေျပာၾကတာျဖစ္မွာပါပဲ။ တစ္ဖက္မွာလည္း လက္ေတြ႔နယ္ပယ္မွာ႐ုန္းကန္ လႈပ္ရွားေနရသူေတြက ဒီအသံေလးေတြ ၾကားရေတာ့ ၿပံဳးေနမိၾကမွာပါပဲ။ လြတ္လပ္စြာထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခြင့္ရွိၾကသလို လြတ္လပ္စြာၿပံဳးခြင့္ကိုလည္း သြားၿပီးပိတ္ပင္လို႔မရျပန္ပါဘူး။ 

ၾကားဖူးၾကမွာေပါ့။ ေတာထဲကျပန္လာတဲ့လူတစ္ေယာက္က “ေတာထဲမွာ ေျမြႀကီးေတြ႔ခဲ့တာ လံုးပတ္က တစ္ေပေလာက္ရွိၿပီးေတာ့ အရွည္ကေတာ့ ေပႏွစ္ဆယ္၊ သံုးဆယ္ေလာက္ရွိသဗ်”လို႔ေျပာေတာ့ “ဟေကာင္ေလး၊ ႀကံႀကီးစည္ရာဟာ၊ ေျမြတစ္ေကာင္ ေပႏွစ္ဆယ္၊ သံုးဆယ္ ရွိရေအာင္ မင္းေျမြကနတ္သိၾကားဖန္ဆင္းထားတဲ့ေျမြ မို႔လို႔လားဟ”ဆိုေတာ့ “ဒါဆိုလည္း ယံုခ်င္ယံု၊ မယံုခ်င္ေနဗ်ာ၊ ဆယ္ေပ၊ ဆယ့္ငါးေပေလာက္ေတာ့ရွည္တယ္ဗ်”လို႔ တစ္ဆင့္ႏွိမ့္ၿပီးေျပာျပန္ေရာ။ ဒါလည္း လက္မခံေသးဘူး။ “ႀကံႀကီးစည္ရာကြာ၊ ေျမြတစ္ေကာင္ ဆယ့္ငါးေပ၊ ဘယ္သူကယံုမွာတံုးဟ”ဆိုေတာ့ “႐ွစ္ေပ၊ ကိုးေပေတာ့ ရွိတာအမွန္ပဲဗ်”တဲ့။ ဒါလည္း တစ္ဖက္က လက္မခံေသးဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ ေလွ်ာ့ရင္းေလွ်ာ့ရင္း ေလွ်ာ့လာလိုက္ၾကတာ ၾကာလာေတာ့ ေတာထဲက ျပန္လာတဲ့သူက မခံခ်င္ေတာ့တာနဲ႔ “ၾကည့္လည္းလုပ္ပါဦးဗ်ာ၊ က်ဳပ္ေျမြက အလံုးႀကီးျဖစ္သြားပါဦးမယ္”လို႔ ေျပာယူရေတာ့သတဲ့။ 

ထုတ္ျပန္လိုက္တဲ့ရလဒ္ေတြ၊ သံုးသပ္လိုက္တဲ့ သံုးသပ္ခ်က္ေတြ ဟာ အရွိကိုအရွိအတိုင္း၊ ျမင္တာကိုျမင္တဲ့အတိုင္း လြတ္လပ္စြာသံုးသပ္ ထုတ္ျပန္တာမ်ိဳးပဲျဖစ္သင့္ပါတယ္။ တစ္စံုတစ္ေယာက္ရဲ႕သေဘာနဲ႔ ႏႊယ္ၿပီး တစ္ဖက္ဖက္က သေဘာက်ေအာင္ဆြဲဆြဲယူရင္း ေျပာလိုက္၊ ဆိုလိုက္၊ ထုတ္ျပန္လိုက္ရင္ အေျခအေနမွန္နဲ႔ ေဝးေဝးသြားတတ္ပါတယ္။ ေလွ်ာ့ရင္းေလွ်ာ့ရင္း ေျမြကအလံုးႀကီးျဖစ္မသြားဖို႔ေတာ့ လိုပါတယ္။

ကိုယ့္အျမင္ကိုယ့္သံုးသပ္ခ်က္ကို လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္တင္ျပ ခြင့္ရွိေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္႐ႈေထာင့္က ခ်ဥ္းကပ္သံုးသပ္မလဲ၊ ဘယ္ အတိုင္းအတာအထိ ထဲထဲဝင္ဝင္ေလ့လာမလဲ၊ ေတြ႔ရွိလာတဲ့ရလဒ္ေတြကို ဘယ္ေလာက္အထိ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းတင္ျပမလဲဆိုတာကေတာ့ သက္ဆိုင္ရာ ကာယကံရွင္ရဲ႕ ေ႐ြးခ်ယ္မႈအရ အေျပာင္းအလဲေတြရွိေနမွာျဖစ္ပါတယ္။ ရွင္သန္ရပ္တည္ေရးအတြက္ခ်ည္းၾကည့္ၾကည့္ၿပီး လိုရာဆြဲယူထားတဲ့ စကားလံုးေတြမၾကာမၾကာေျပာမယ္ဆိုရင္လည္း ေျပာခြင့္ကေတာ့ရွိေန ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လိုရာဆြဲယူထားတာေတြခ်ည္း အၿမဲေျပာမေနဖို႔ေတာ့လိုအပ္မွာပါပဲ။

အမွန္ကိုအမွန္အတိုင္းေျပာမလား၊ ေကာက္ခ်က္ေလးနည္းနည္း ပါးပါးျပင္ဆြဲထားတဲ့စကားလံုးေလးေတြနဲ႔ လဲလွယ္ၿပီး စကားလံုးလွ ေအာင္တည္ေဆာက္ၿပီးမွေျပာမလား။ ဒါကေတာ့ ေျပာၾကားသူအလိုက် ေျပာႏိုင္ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ နားေထာင္သူကလည္း သူ႔အသိဉာဏ္နဲ႔သူေဝဖန္သံုးသပ္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ၾကာလာတဲ့အခါမွာေတာ့ ဘယ္သူေတြ ဘယ္တုန္းက ဘယ္လိုေျပာခဲ့တယ္ဆိုတဲ့သမိုင္းတစ္ခုကေတာ့ တြင္က်န္ရစ္ခဲ့မွာျဖစ္ပါတယ္။

လြတ္လပ္စြာေျပာေရးဆိုခြင့္ေတြရွိေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လြတ္လပ္စြာေျပာတဲ့အထဲမွာ ဘယ္ေလာက္မွန္ေအာင္ေျပာမလဲဆိုတာ ကေတာ့ ကာယကံရွင္အသီးသီးရဲ႕ ေ႐ြးခ်ယ္မႈအေလ်ာက္ အေျပာင္းအလဲရွိေနမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ခဏခဏအၿပံဳးခံေနရရင္ေတာ့ သိပ္မေကာင္းဘူးလို႔ ဆိုရမွာေပါ့ေလ။

သိုက္စိုးထြန္း (နတ္႐ြာ)