News

POST TYPE

PERSPECTIVE

ႏိုင္ငံေရးဝင္႐ိုးေပၚက ယံုၾကည္မႈအစြန္းႏွစ္ဖက္
02-Jul-2019



ယံုၾကည္မႈဆိုတာ တည္ေဆာက္ရတာ သိပ္ခက္ခဲပါတယ္။ တည္ေဆာက္ရတာ ခက္ခဲတဲ့ ဒီယံုၾကည္မႈဟာ ဆံုး႐ံႈးပ်က္ျပားသြားၿပီဆိုရင္လည္း ျပန္တည္ေဆာက္တဲ့အခါ အင္မတန္မွ ခဲယဥ္းတယ္ဆိုတာ ႀကံဳဖူးသူတိုင္း လက္ခံၾကမယ္ထင္ပါတယ္။ 

ေန႔စဥ္လူမႈဘဝေတြမွာ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ယံုၾကည္ေနတဲ့အခါ ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္ရတာ လြယ္ကူေပမယ့္ မယံုၾကည္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ဘယ္လိုပဲ ေကာင္းရာမြန္ရာလုပ္လုပ္ မယံုၾကည္တဲ့အၾကည့္နဲ႔ သံသယစကားေတြက ဝင္လာတတ္ပါတယ္။ ယံုၾကည္ေနတုန္းက ဘာလုပ္လုပ္ အေကာင္းျမင္ေနေပမယ့္ မယံုၾကည္ေတာ့တဲ့အခါ ဘာလုပ္လုပ္ သံသယျဖစ္တတ္လာတယ္။ အိမ္ေထာင္ေရးတစ္ခုမွာေတာင္ ေယာက်ာ္းျဖစ္သူနဲ႔ မိန္းမျဖစ္သူ ႏွစ္ဦးဟာ ယံုၾကည္မႈပ်က္ျပားသြားရင္ ကေတာက္ကဆနဲ႔ ရန္ပြဲေတြ အေခ်အတင္ျဖစ္ၾကတယ္။ ဒါက ပုထုဇဥ္လူ႔သဘာဝပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒီေတာ့ ယံုၾကည္မႈဟာ ေနရာတိုင္းမွာ လိုအပ္ပါတယ္။ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြၾကားမွာ တစ္စံုတစ္ဦးက မိမိကို ယံုၾကည္မႈမရွိေတာ့ရင္ ျပန္ယံုၾကည္လာေအာင္ အခ်ိန္ယူၿပီး ျပန္လည္တည္ေဆာက္လို႔ ရေကာင္းရႏိုင္ေပမယ့္ အမ်ားရဲ႕ယံုၾကည္မႈကို ျပန္ရခ်င္၍ တည္ေဆာက္တာကေတာ့ ထင္သေလာက္ မလြယ္ကူ မေခ်ာေမြ႔ပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးမွာဆို ပိုခက္ခဲပါတယ္။

ယေန႔ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းကို ေလ့လာၾကည့္တဲ့အခါ ယံုၾကည္မႈသေဘာသဘာဝေရာ မယံုၾကည္ျခင္း သေဘာသဘာဝကိုပါ ၿပိဳင္တူေတြ႔ရပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ပါတီတစ္ခုကို ေထာက္ခံတယ္ဆိုရင္လည္း အလြန္အၾကဴး ေထာက္ခံၾကသလို မႀကိဳက္မႏွစ္သက္ဘူးဆိုရင္လည္း ျပင္းျပင္းထန္ထန္ တံု႔ျပန္ၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးကို ဝန္းရံတယ္ဆိုရင္လည္း သည္းသည္းလႈပ္ျဖစ္ၾကသလို မလိုမုန္းထားသူဆိုရင္လည္း ပစ္ပစ္ခါခါပါပဲ။ ဘူးဆို ဖ႐ံုမသီးသူနဲ႔ ဖ႐ံုဆိုလည္း ဘူးမသီးသူေတြ တစ္စထက္တစ္စမ်ားလာေနသလား ေအာက္ေမ့ရတယ္။ 

သတိထားၾကည့္ရင္ စာေရးသူတို႔ ယေန႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ အဓိက အုပ္စု ၄ စုကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ပထမအုပ္စုက ဒီမိုကေရစီကို လိုလိုလားလား ယံုၾကည္သူမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔က လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္အေပၚ ဗဟိုျပဳ၍ ဒီမိုကေရစီခရီးကို ခ်ီတက္လာသူမ်ားလို႔ ေျပာလို႔ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာရရင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ယံုၾကည္သူမ်ားဟု နာမည္တပ္ရမယ္ထင္ပါတယ္။ 

ပုဂၢိဳလ္ခင္ေတာ့ လက္ရွိအစိုးရအေပၚသည္းခံႏိုင္ၿပီး အစိုးရေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ားကို အေကာင္းျမင္၍ ဝန္းရံေနသူမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ရွင္သန္ဖြံ႔ၿဖိဳးဖို႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္မွအပ အျခားေသာလူပုဂၢိဳလ္၊ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ဘူးလို႔ ယံုၾကည္ေနၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါဟာလည္း လာရာသမိုင္းေၾကာင္းကို ေနာက္ျပန္ၾကည့္လိုက္ရင္ မွန္ေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဆိုတာ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ ျပယုဂ္လို႔ ဝန္းရံသူမ်ားက ခံယူၾကသလို ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ခြဲမရဘူးလို႔ေတာင္ ဆိုသူက ဆိုပါတယ္။

ဒုတိယအုပ္စုကေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ ဘယ္သူပဲ အာဏာရရ တိုင္းျပည္ တိုးတက္ေရးကို စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ရင္ ဘယ္ႏိုင္ငံေရးသမားကိုမဆို ေထာက္ခံဖို႔ အသင့္အေနအထားဆိုတဲ့ တိုးတက္ေရးသမားေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္ တိုးတက္လာမယ္ဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီ စံခ်ိန္စံၫႊန္းျပည့္တာ၊ မျပည့္တာ အသာထား။ ႏိုင္ငံသားအားလံုး ဆင္းရဲတြင္းကေန လြတ္ကင္းဖို႔က အဓိကက်တယ္လို႔ သံုးသပ္ေျပာဆိုၾကပါတယ္။ 

တိုးတက္ေရးသမားေတြက ၿပီးခဲ့တဲ့ အစိုးရသက္တမ္း သမၼတေဟာင္း ဦးသိန္းစိန္ကို သေဘာက် ေထာက္ခံၾကတယ္။ သူလာရာ ေနာက္ေၾကာင္း ဘယ္လိုပဲ ရွိေနခဲ့ပါေစ တိုင္းျပည္တိုးတက္ေရး (အေျပာင္းအလဲတစ္ခု) ကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့တဲ့အတြက္ ပုဂၢိဳလ္ေရးအရ ေထာက္ခံၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း သူဆင္းသက္လာရာပါတီကို ရာႏႈန္းျပည့္ ေထာက္ခံဖို႔က် အင္းလည္း မဟုတ္ အဟင့္လည္း မလုပ္ဘဲ ပါတီနဲ႔ လူကို တခ်ိဳ႕က ခြဲျမင္ၾကျပန္တယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုေတာ့ ပုဂၢိဳလ္ေရးအရ ယံုၾကည္ၾကသလို သူထိန္းေက်ာင္းရာ ပါတီအေပၚမွာလည္း သူ႔ပံုရိပ္က ႐ိုက္ခတ္ေနပါတယ္။

တတိယအုပ္စုကေတာ့ အမ်ိဳးသားေရးနဲ႔ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေရးကို ဦးထိပ္ထားသူမ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔က အမ်ိဳးသားေရးကို အပြန္းအပဲ့မခံႏိုင္ၾကဘဲ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို အသက္ေပး ကာကြယ္မယ္လို႔ ခံယူၾကပါတယ္။

စတုတၳအုပ္စုကေတာ့ တန္းတူညီမွ်ေရးနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အေျခခံၿပီး ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို ေမွ်ာ္မွန္းအိပ္မက္အျဖစ္ မက္ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အင္အားစုမ်ားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအုပ္စုေလးခုဟာ တစ္အုပ္စုအေပၚ တစ္အုပ္စု ယံုၾကည္ၾကသလားလို႔ေမးရင္ အေျဖခက္မယ္ ထင္ပါတယ္။ လက္ရွိျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ အခင္းအက်င္းမ်ားကို ေလ့လာရသေလာက္ ေကာင္းမြန္တဲ့အေျဖေတာ့ မထြက္ပါဘူး။ တစ္အုပ္စုနဲ႔တစ္အုပ္စုက မယံုၾကည္မႈေတြ မ်ားေနတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးေလ့လာသူေတြက ႏိုင္ငံအတြင္းလိုအပ္ေနတဲ့လုပ္ငန္းစဥ္ဟာ ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေရးလို႔ တညီတၫြတ္ဆိုေနၾကပါတယ္။ အမ်ိဳးသားစည္းလံုးညီၫြတ္ေရးလို႔ေခၚေခၚ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးလို႔ဆိုဆို အႏွစ္ခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဒီအုပ္စုေတြၾကား အျပန္အလွန္နားလည္ယံုၾကည္မႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ခုပစၥကၡအေျခအေနမွာေတာ့ တစ္အုပ္စုကို တစ္အုပ္စုက ေဝဖန္၊ အျပစ္တင္ၾကရင္းနဲ႔ အေ႐ြ႕တစ္ခုကို ထင္သေလာက္မေရာက္ႏိုင္ဘူး ျဖစ္ေနပါတယ္။

ယံုၾကည္မႈနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ျပန္ေကာက္ရရင္ ၿပီးခဲ့တဲ့အပတ္က မီတာခႏႈန္းထားေတြ တိုးေကာက္မယ္ဆိုတဲ့ သတင္းထြက္လာေတာ့ ေဝဖန္သူက ေဝဖန္၊ ေထာက္ခံသူက ေထာက္ခံနဲ႔ လူမႈကြန္ရက္မွာ ႐ုတ္႐ုတ္သဲသဲ လႈပ္ခတ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလိုေဝဖန္သူေတြထဲမွာ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္သံုးစြဲသူတစ္ဦးရဲ႕ ေရးသားခ်က္ကို သတိထားမိပါတယ္။ ဘာလဲဆိုေတာ့ NLD အစိုးရ လက္ထက္ မီတာခတက္တာနဲ႔ပဲ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီကို မဲေပးရမွာလားတဲ့။ သူဆိုလိုခ်င္တာက လက္ရွိအာဏာရပါတီ NLD က ဘာပဲလုပ္လုပ္ ယံုယံုၾကည္ၾကည္ ေထာက္ခံမယ္လို႔ ဆိုလိုပံုရပါတယ္။ သူယံုၾကည္ရာ NLD မွ အပ အျခားမရွိဆိုတဲ့ ခံယူခ်က္နဲ႔ ရပ္တည္ေနပံုပါပဲ။ ယံုၾကည္ေနသူအတြက္ ေဘးကလူက မေကာင္းဘူးလို႔ ဘယ္ေလာက္ေျပာေျပာ သူ႔ယံုၾကည္မႈကို နည္းနည္းေလးမွ အပြန္းအပဲ့ မခံႏိုင္ဘူးဆိုတဲ့ခံယူခ်က္ကို သြားေတြ႔ရပါတယ္။

ဒီအခ်က္ကိုၾကည့္ၿပီး ယံုၾကည္မႈသေဘာသဘာဝကို နားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကည့္မိပါတယ္။ ဪ ယံုၾကည္မႈဆိုတာ တကယ္ႀကီးက်ယ္ပါလားေပါ့။ တခ်ိဳ႕ကလည္း မီတာခေဈးတက္ေတာ့ ျပည္သူေတြ ေခၽြေခၽြတာတာနဲ႔ စနစ္တက် သံုးတတ္လာမွာေပါ့တဲ့။ အစိုးရကို အျပစ္မဆိုဘူး။ အေကာင္းဘက္ကျဖည့္ေတြးၿပီး ထင္ျမင္ခ်က္ေတာင္ ေပးလိုက္ေသးတယ္။ ဒါဟာ ယံုၾကည္မႈရဲ႕ တစ္ပိုင္းတစ္စလို႔ စာေရးသူက ဒီလိုပဲ ေကာက္ခ်က္ခ်ခ်င္ပါတယ္။ ယံုၾကည္ေနရင္ ဘာလုပ္လုပ္ အေကာင္းျမင္တတ္ပါလား။ မိမိယံုၾကည္တဲ့သူဆိုရင္ ဘာလုပ္လုပ္ ျဖည့္ေတြးတတ္ပါလား။ မီတာခတက္တဲ့ကိစၥလိုျဖစ္ရပ္မ်ိဳး လက္ရွိအစိုးရမဟုတ္ဘဲ တျခားအစိုးရတစ္ရပ္လုပ္ရင္ ဘယ္ေလာက္မ်ား ေဝဖန္လိုက္ၾကမလဲ။

ခုလည္း မေဝဖန္ၾကတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ လက္မခံႏိုင္သူေတြက တစ္နည္းတစ္ဖံု ေဝဖန္ၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ သို႔ေသာ္ ေဝဖန္တဲ့ဘက္နဲ႔ ျဖည့္ေတြးတဲ့ဘက္ ယွဥ္ၾကည့္တဲ့အခါ ေဝဖန္သူနည္းတာကိုေတာ့ သတိထားမိပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ကလည္း ဖေယာင္းတိုင္ကမ္ပိန္းေတာင္ လုပ္လိုက္ေသးတယ္မဟုတ္လား။ ထားပါေတာ့။ ဒါက ယံုၾကည္မႈရဲ႕စြမ္းအားကို အနီးစပ္ဆံုးဥပမာတစ္ခု ေပးတာပါ။

တစ္ဖက္၌လည္း မယံုၾကည္မႈသေဘာသဘာဝကို ေတြ႔ရပါတယ္။ မယံုၾကည္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ဘာပဲလုပ္လုပ္ အျပစ္ျမင္ၾကတာပဲ။ မယံုၾကည္ရသူတစ္ဦး အခ်ိဳးေျပာင္းၿပီး ေကာင္းရာမြန္ရာ လုပ္ေနရင္ေတာင္ ဘာအႀကံအစည္မ်ား ရွိေနတယ္မသိဘူးလို႔ ေဝဖန္ခ်င္ ေဝဖန္တာ။ တစ္ေလာက ပါတီတစ္ခုရဲ႕ သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲမွာ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ႏြားလို ႐ုန္းျပမယ္လို႔ ေျပာဆိုတာကို ေဝဖန္လိုက္ၾကတာလည္း ႏိုင္ငံအႏွံ႔။ အမွန္က သူ႔စကားရဲ႕ လိုရင္းက ပါတီေတြ အစိုးရေတြဟာ ျပည္သူေတြရဲ႕ အခိုင္းအေစဆိုတာကို ေျပာလိုဟန္တူပါတယ္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔အေပၚ မယံုၾကည္တဲ့လူေတြက ရွိေတာ့ တစ္ခ်က္ကေလး မမွားလိုက္နဲ႔ ဝိုင္းေဆာ္မယ့္သူက အံုနဲ႔က်င္းနဲ႔။ ဒီေတာ့ မယံုၾကည္မႈဆိုတာလည္း တစ္ဖက္ကၾကည့္ရင္ မွန္ကန္တဲ့ သံုးသပ္ခ်က္ကို တိမ္းေစာင္းသြားေစပါတယ္။

ဒီေတာ့ ေျပာလိုရင္းက ယံုၾကည္မႈမွာလည္း အစြန္းႏွစ္ဖက္ ရွိပါတယ္။ ယံုၾကည္လြန္ျခင္းနဲ႔ အယံုအၾကည္ကင္းမဲ့ျခင္းဆိုတဲ့ အစြန္းႏွစ္ဖက္။ ယံုၾကည္မႈလြန္သြားရင္ ကိုးကြယ္ရာသို႔ ေရာက္သြားႏိုင္သလို အယံုအၾကည္ ကင္းမဲ့ျခင္းဟာလည္း သံသယျဖစ္လြန္းရာ ေရာက္ပါတယ္။ အဲဒီအစြန္း ႏွစ္ဖက္ၾကားမွာ စာေရးသူတို႔အေနနဲ႔ ပညာ၊ သတိ၊ ဆင္ျခင္ဉာဏ္နဲ႔ ယံုၾကည္ဖို႔လိုပါတယ္။ ဒါမွသာ ေတာ္တည့္မွန္ကန္တဲ့ ယံုၾကည္မႈလို႔ဆိုရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

အစိုးရတစ္ရပ္ပဲျဖစ္ေစ၊ ပါတီတစ္ခုပဲျဖစ္ေစ၊ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးပဲျဖစ္ေစ ယံုၾကည္ထိုက္တဲ့ အေၾကာင္းအရင္းေနာက္ခံ ခိုင္လံုမွန္ကန္ရင္ ယံုၾကည္ရမွာျဖစ္ၿပီး ယံုၾကည္စရာအေၾကာင္းတရားေတြ မရွိဘူးဆိုရင္ေတာ့ ျငင္းပယ္ရမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ယံုၾကည္တယ္ဆို႐ံုနဲ႔ အားလံုးဟာ ေျခာက္ျပစ္ကင္း သဲလဲစင္ျဖစ္မသြားသလို မယံုၾကည္ဘူးဆို႐ံုနဲ႔လည္း ေတြ႔ကရာ အျပစ္ျမင္ဖို႔ မသင့္ဘူးလို႔ ယူဆမိပါတယ္။

ဒီေတာ့ ယံုၾကည္မႈဆိုတာ အလကားရသလားလို႔ ေမးစရာရွိပါတယ္။ မရဘူးလို႔ပဲ ခပ္တိုတိုေျဖရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ယံုၾကည္မႈအတြက္ အခ်ိန္ယူေပးဆပ္ၿပီး တည္ေဆာက္ရပါတယ္။ ယံုၾကည္မႈအတြက္ ထိုက္သင့္တဲ့ေပးဆပ္မႈမပါဘဲ လြယ္လြယ္ကူကူေတာ့ မရႏိုင္ပါဘူး။ စာသင္ေနတဲ့ ဆရာတစ္ဦးမွာေတာင္ တပည့္ေတြရဲ႕ ယံုၾကည္မႈကိုရဖို႔ သူ႔ရဲ႕ သင္ျပနည္းစနစ္ေတြ၊ ပညာ ရည္ျပည့္ဝမႈေတြ၊ ဘာသာရပ္အေပၚ တတ္သိႏွံ႔စပ္မႈေတြ၊ ဆရာ့အဂၤါရပ္ ျပည့္စံုမႈေတြလိုပါတယ္။ အေပၚမွာ တင္ျပခဲ့သလို NLD ကို ျပည္သူက ယံုၾကည္တယ္ဆိုတာလည္း သူတို႔ရဲ႕ ေရွ႕သမိုင္းစဥ္တစ္ေလွ်ာက္မွာ ျပည္သူ ေတြအတြက္ အနစ္နာခံမႈ၊ ေပးဆပ္မႈနဲ႔ မယိမ္းမယိုင္ ရပ္တည္ေပးမႈေတြေၾကာင့္ ျပည္သူက ယံုၾကည္တာလို႔ဆိုရင္ မွားမယ္မထင္။

ဒီေနရာမွာ စာေရးသူ ဖတ္ခဲ့ဖူးတဲ့ ႏိုင္ငံေရးစာအုပ္တစ္အုပ္က စာတစ္ပိုဒ္ကို အလ်ဥ္းသင့္လို႔ ေဖာ္ျပခ်င္ပါတယ္။ အစိုးရနဲ႔ ျပည္သူ အျပန္အလွန္ နားလည္ယံုၾကည္မႈရွိတဲ့အခ်ိန္ဟာ တိုင္းျပည္တိုးတက္ဖို႔ အခြင့္အလမ္း အမ်ားဆံုးအခ်ိန္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အစိုးရက ျပည္သူကို နားလည္တဲ့အခါ ျပည္သူေတြရဲ႕ လိုလားခ်က္ကိုသိရွိႏိုင္ၿပီးေတာ့ ျပည္သူကလည္း အစိုးရကို နားလည္တဲ့အခါ ေဆာင္႐ြက္တဲ့လုပ္ငန္းတိုင္း၊ ဆံုးျဖတ္တဲ့ဆံုးျဖတ္ခ်က္တိုင္းကို ဝိုင္းကန္႔ကြက္မေနဘဲ ယံုၾကည္လက္ခံတဲ့အတြက္ မူဝါဒမ်ား၊ စီမံကိန္းမ်ား ေအာင္ျမင္ၿပီးေတာ့ တိုင္းျပည္တိုးတက္တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ 

ဟုတ္တယ္ေလ။ အစိုးရကိုမယံုၾကည္ဘူးဆိုရင္ ဘာလုပ္လုပ္ အေကာင္းမျမင္ႏိုင္ဘဲ ဝိုင္းကန္႔ကြက္ေနၾကရင္ အစိုးရရဲ႕ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ ႐ြက္မႈေတြမွာ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာေစပါတယ္။ တစ္ခုခုလုပ္မယ္ဆိုတိုင္း ျပည္သူကို နားလည္ေအာင္ ရွင္းျပရ၊ ညႇိႏိႈင္းရ၊ ေဖ်ာင္းဖ်ေနရရင္ ေဆာင္႐ြက္လိုတဲ့လုပ္ငန္းဟာ ထင္သေလာက္ ျမန္ဆန္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ယံုၾကည္ေနတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ညႇိရႏိႈင္းရတာေတြ နည္းတာမို႔ ပိုျမန္ဆန္ပါတယ္။

အားလံုးသိတဲ့အတိုင္း အႏုပညာသည္ေတြဆိုတာ ပရိသတ္မရွိရင္ ၾကာရွည္ရပ္တည္ဖို႔ ခက္ခဲသလို ႏိုင္ငံေရးသမားေတြဆိုတာလည္း လူထုရဲ႕ ယံုၾကည္မႈ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေထာက္ခံမႈမရေတာ့ရင္ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္ကေန ထြက္ခြာေပးရစၿမဲပါ။ (ျခြင္းခ်က္ေတာ့ ရွိပါတယ္) ဒီေတာ့ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြအေနနဲ႔ လူထုယံုၾကည္မႈကို တည္ေဆာက္ဖို႔လိုအပ္မွာျဖစ္ၿပီး ယံုၾကည္ခ်င္ေလာက္ေအာင္ ႏိုင္ငံေရးခံယူခ်က္၊ ႏိုင္ငံေရးသမာဓိ၊ ႏိုင္ငံေရး သတၱိတို႔ ေျပာင္လက္ေနဖို႔လည္း လိုပါတယ္။ အေျခခံအက်ဆံုးကေတာ့ လူထုက ယံုၾကည္လို႔ အပ္ႏွင္းလိုက္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးအာဏာကို အလြဲသံုးစားမလုပ္မိဖို႔ သတိထားၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အလြဲသံုးစားလုပ္ခဲ့ရင္ေတာ့ ႏိုင္ငံေရးထဲ တစ္ေက်ာ့ျပန္ဝင္လာဖို႔ ခက္ခဲသြားမွာ အေသအခ်ာပါပဲ။ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ မိမိတို႔ရဲ႕ အာဏာစီးဆင္းလာရာ ျပည္သူ႔သေဘာထားကို မ်က္ကြယ္ျပဳ၍ ကန္႔လန္႔မတိုက္ဖို႔ လိုမယ္ထင္ပါတယ္။

ျပည္သူေတြဘက္ကလည္း မိမိယံုၾကည္ေနသူေတြ လုပ္သမွ်ကို ဘာမွမဆင္မျခင္ဘဲ ေထာက္ခံေနမယ္ဆိုရင္ အဲဒါကို အယံုၾကည္လြန္ျခင္း အစြန္းတစ္ဖက္ဆီေရာက္ေနၿပီလို႔ မွတ္ခ်က္ျပဳရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ယံုၾကည္ေနတယ္ဆိုတိုင္း မ်က္ကန္းယံုၾကည္မႈ ျဖစ္မသြားဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ သတိတရား လက္ကိုင္ထားၿပီး ယံုၾကည္ထိုက္ေသးလား ဆိုတာ အၿမဲဆန္းစစ္ေနဖို႔ လိုပါတယ္။

အျခားတစ္ဖက္မွာလည္း မယံုၾကည္ဘူးဆိုတိုင္း သူတို႔လုပ္သမွ် အရာခပ္သိမ္း အမွားအယြင္း အလြဲအေခ်ာ္ေတြပါလို႔ တစ္သေဝမတိမ္း ေကာက္ခ်က္ခ် ကန္႔ကြက္မေနသင့္ပါဘူးလို႔ ထင္ျမင္မိပါတယ္။ မယံုၾကည္ေစကာမႈ ေကာင္းတာလုပ္ရင္ ေကာင္းတယ္လို႔ သတ္မွတ္ရမွာပဲ မဟုတ္လား။

အဓိက ယံုၾကည္မႈအစြန္းႏွစ္ဖက္ကို ေရာက္မသြားဖို႔ ဆိုလိုရင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရတစ္ရပ္ကို ယံုၾကည္တယ္ဆိုတိုင္း မ်က္စိစံုမွိတ္ ေခါင္းညိတ္ေနရင္ အမွန္တရားနဲ႔ ကင္းေဝးသြားပါလိမ့္မယ္။ ထိုနည္းတူစြာ ပါတီတစ္ခုကို အယံုအၾကည္မရွိဆိုတိုင္း ေခါင္းခါေနရင္ ပကတိအေျခအေနနဲ႔ ကင္းေဝးသြားပါလိမ့္မယ္။

ယံုၾကည္မႈဆိုတာ တည္ေဆာက္ရတာ သိပ္ခက္ပါတယ္။ ပ်က္ျပားသြားၿပီဆိုရင္လည္း ျပန္တည္ေဆာက္ရတာ ခဲယဥ္းပါတယ္။ စာေရးသူတို႔ ျပည္သူမ်ားအေနနဲ႔ အစိုးရ၊ ပါတီ၊ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားကို ျမင္တဲ့အခါ ယံုၾကည္မႈအစြန္းႏွစ္ဖက္ၾကားကေနလြတ္ေအာင္ ျမင္ႏိုင္ သံုးသပ္ႏိုင္မွ ပကတိအမွန္တရားနဲ႔ ပိုနီးစပ္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ေနမိပါတယ္။

သားညိဳေထြး