News

POST TYPE

PERSPECTIVE

ေတာင္းပန္ျခင္း အႏုပညာ
11-Jan-2019


လူသားတိုင္း မွားတတ္ၾကပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍လည္း မမွားေသာေရွ႕ေန မေသေသာေဆးသမားရယ္လို႔ ဆိုခဲ့ၾကသည္။ ခဲတံ၏ထိပ္တြင္ အဖ်က္တစ္ခု တပ္ဆင္ေပးထားသည္မွာ မွားတတ္သည့္သေဘာကို ျပဆိုေနျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ အမွားႏွင့္ကင္းသည္ဟူ၍ မရွိ။ မ်ားမ်ား အလုပ္လုပ္ရေသာသူသည္ အမွားမ်ားမ်ား ေတြ႔ႏိုင္သည္ဟု ဆိုသည္။ ထိုအမွားအတြက္ ေတာင္းပန္တတ္ျခင္းသည္ ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးစံပင္ ျဖစ္သည္။

ေျပာစရာေတာ့ရွိသည္။ အခ်ိဳ႕လူတို႔သည္ မိမိအမွားကိုပင္ မွားမွန္းမသိ။ အမွန္တရားဟုထင္ျမင္ကာ မိမိ၏အယူအဆထင္ျမင္ခ်က္ကို တစ္ထစ္ ကေလးမွ မေလ်ာ့ဘဲလုပ္ေနတတ္ၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ကား မွားမွန္းသိလ်က္ပင္ အမွားကို ဝန္မခံတတ္။ ပို၍ဆိုးသည္ကား အမွားကို ေစတနာျဖင့္ ေထာက္ျပ သူကိုပင္ ရန္သူသဖြယ္ မွတ္ယူေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ စင္စစ္အမွားသည္ အခ်ိန္မေ႐ြး ေနရာမေ႐ြးျဖစ္ႏိုင္ရာ မိမိအမွားအတြက္ မိမိကိုယ္တိုင္ တာဝန္ယူရမည္သာျဖစ္သည္။ မိမိတာဝန္ကို မိမိသိေသာသူမ်ားသည္ မိမိအမွား အတြက္ေတာင္းပန္ရန္ ဝန္မေလးတတ္ၾကေပ။ ေတာင္းပန္ျခင္းအတြက္ ယေန႔ေခတ္ လူႀကီးလူငယ္မေ႐ြး လြယ္လြယ္ကူကူပင္ သံုးႏႈန္းတတ္သည္မွာ “Sorry ပါ” ဆိုသည့္စကားပင္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာစကား “ဝမ္းနည္းပါတယ္” ႏွင့္ ထပ္တူသံုးႏႈန္းထားျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာတို႔၏ ဓေလ့ထံုးတမ္းတြင္ ေတာင္းပန္ျခင္းသည္ လူမႈအစုအဖြဲ႔ အလႊာအသီးသီးတြင္ ပါဝင္သည္။ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ သံဃာအေပၚ ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ျခင္းမွစ၍ မိဘဆရာ၊ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမ၊ အိမ္ေထာင္ဖက္၊ အေဆြခင္ပြန္း၊ လူႀကီးလူငယ္ပံုစံမ်ိဳးတြင္ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကတယ္။ ႀကီးသူကိုေစာ္ကားမိလွ်င္ ကံႀကီးထိုက္တတ္သည္ဟူေသာ ယံုၾကည္မႈျဖင့္ ဘုရား၊ ရဟန္း၊ သံဃာ၊ မိဘ၊ ဆရာႏွင့္ ေက်းဇူးရွိသူမ်ားအေပၚ ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မေနာကံတို႔ျဖင့္ ျပစ္မွားက်ဴးလြန္မိသည္မ်ားကို ရွိခိုးေတာင္းပန္ ေလ့ရွိေလသည္။

ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္တြင္ လုပ္မွား၊ ကိုင္မွား၊ စီမံခန္႔ခြဲမႈအမွားမ်ားေၾကာင့္ ေရွ႕မတိုးႏိုင္ဘဲ အႀကိမ္ႀကိမ္အခါခါ ေနာက္ျပန္လိမ့္ခဲ့ဖူးသည္။ ယင္းအမွားမ်ားကို က်ဴးလြန္ခဲ့သူမ်ားသည္ “ငါေျပာအဟုတ္၊ ငါလုပ္အမွန္၊ ငါႀကံလွ်င္ေျမာက္၊ ငါေလာက္မေတာ္” ဟူသည့္ အတၱစိတ္လြန္ကဲေနသူ မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းအတၱစိတ္ေၾကာင့္ပင္ မွားေနသည္ကို ေထာက္ျပ၍မရ ျပင္ေပး၍မရ။ မိမိအားေထာက္ျပသူကိုပင္ ရန္သူသဖြယ္ သေဘာထားကာ မခံခ်င္စိတ္ျပင္းျပသြားတတ္သည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ မိမိမွန္ကန္ ေၾကာင္းကို မည္သို႔ကာကြယ္ရမည္နည္းဆိုသည့္စိတ္ (Defensive) ပင္ ျဖစ္သြားတတ္ၾကပါသည္။ ေလးစားစံျပဳအပ္သည့္ အက်င့္ေကာင္းေတာ့ မဟုတ္ႏိုင္ေပ။

ေလာကတြင္ အေကာင္းျမင္စိတ္ႏွင့္ အမွားကို ဝန္ခံတတ္ျခင္းသည္ ျမင့္ျမတ္ေသာစိတ္ထားပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ျငား ယင္းတို႔သည္ လူတိုင္း ေမြးျမဴႏိုင္ရန္ခက္သည္။ အေၾကာင္းမွာ မိမိထက္ေတာ္သူကို ေနရာမေပးခ်င္ပါ။ ေတာ္သည္တတ္သည္ဟု မခ်ီးမြမ္းႏိုင္ၾကေသးပါ။ ေပၚေပၚထင္ထင္ အသိအမွတ္မျပဳလိုၾကေသးပါ။ ထို႔ျပင္ မိမိ၏အမွားကို မိမိကိုယ္တိုင္ ဝန္မခံရဲျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ မိမိ၏မွားယြင္းမႈအတြက္ တာဝန္ယူမႈ တာဝန္ခံမႈ စနစ္အားနည္းေနေသာအခါ စံျပဳထိုက္ေသာအျပဳအမူ ေဆာင္႐ြက္မႈမ်ား၊ ျပယုဂ္ေကာင္းမ်ား ရွားပါးေနျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

ေတာင္းပန္ျခင္းႏွင့္ တြဲလ်က္ရွိေနသည့္အရာမွာ ခြင့္လႊတ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ ခႏၲီစ၊ သည္းခံျခင္းသည္ အရာရာကိုေအာင္ျမင္ႏိုင္သည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ သည္းခံႏိုင္မႈစြမ္းရည္မ်ား၊ အဆမတန္က်ဆင္းေနသည္ကို နိစၥဓူဝေတြ႔ႀကံဳရသည့္ျဖစ္ရပ္တိုင္းတြင္ ထင္ဟပ္ေနသည္သာျဖစ္သည္။ ဆိုရလွ်င္သားအဖခ်င္း၊ လင္မယားခ်င္း၊ ရင္းႏွီးသည့္သူငယ္ခ်င္း အခ်င္းခ်င္းပင္ အေသးအဖြဲကိစၥမွစ၍ အခ်င္းမ်ားကာ အသက္ေသဆံုးသည္အထိ သတိလက္လြတ္ျဖစ္ေနၾကေလသည္။ သည္းခံႏိုင္မႈ အဆံုးစြန္ထိ က်ဆံုးေနသည္ကို ေတြ႔ၾကရေလသည္။ အဓိကအေၾကာင္းရင္းမွာ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္မႈစိတ္ကို မေမြးျမဴႏိုင္ေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍လည္း ေလာကတြင္ မေျပလည္မႈမ်ား မေက်နပ္မႈမ်ား လြန္ကဲျပင္းထန္ကာ မသာယာေသာလုပ္ငန္းခြင္အတြင္း အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအမႈျပဳေနၾကသည္သာျဖစ္သည္။

ေတာင္းပန္တတ္ျခင္းသည္ ယဥ္ေက်းေသာသူတို႔၏ အျပဳအမူသာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ေတာင္းပန္ျခင္းသည္ အမႈခပ္သိမ္းတို႔ႏွင့္ ဆီေလ်ာ္ေျပျပစ္သည္ေတာ့မဟုတ္ေပ။ ပမာအားျဖင့္ဆိုရရင္ “ဘုန္းႀကီးေခါင္းေခါက္ၿပီးမွ ေတာင္းပန္ရသည့္အျဖစ္မ်ိဳးကိုမူ မည္သူမွ်လက္ခံခြင့္လႊတ္ႏိုင္ၾကမည္မဟုတ္။ ေက်နပ္ႏွစ္သက္ႏိုင္ၾကလိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ ထို႔အတူပင္ မွန္ကန္မႈမရွိေသာ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ရပ္မ်ားကို မွန္ေနသကဲ့သို႔ အမ်ားလက္ခံယံုၾကည္ထားသေယာင္ ပံုမွား႐ိုက္၍ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လံုးကိုေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း ေျဗာင္က်က် လိမ္လည္မႈမ်ားကိုလည္း ေက်နပ္ႏိုင္ၾကမည္မဟုတ္ေပ။ သို႔ျဖစ္၍လည္း မမွားသင့္သည့္ ျပဳမူေျပာဆိုမႈမ်ားအတြက္ ဉာဏ္ပညာအေျမာ္အျမင္ႀကီးစြာ ခ်င့္ခ်ိန္ႏိႈင္းဆၿပီးမွ ျပဳမူေဆာင္႐ြက္ဖို႔လိုျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဆိုရလွ်င္ မိမိျပဳမူေျပာဆို ေဆာင္႐ြက္ျခင္းသည္ တတ္ႏိုင္သေ႐ြ႕ အေႏွာင့္အသြားလြတ္ရန္လိုသည္။ ျဖဴစင္ေနဖို႔လိုသည္။ 

အလိမ္အညာကင္းေနဖို႔လိုပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ထိလြယ္ရွလြယ္ ကိစၥမ်ားကို ျပဳမူေျပာဆိုေဆာင္႐ြက္ရာတြင္ တန္ေဆးလြန္ေဘးျဖစ္ႏိုင္သည္ကို အစဥ္အၿမဲ သတိခ်ပ္မိဖို႔လိုပါသည္။ မိမိေျပာဆိုျပဳမူလိုက္ေသာ ေၾကာင့္ ဘာသာတစ္ခုက ဘာသာတစ္ခုကို ထိရွသြားျခင္း၊ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးက လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးကို ႏွိမ့္ခ်ရာေရာက္သြားျခင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ခုက အျခား ယဥ္ေက်းမႈတစ္ခုကို ပြတ္တိုက္မိသြားျခင္း စသည္တို႔အျပင္ မမွန္မကန္ ေျပာဆိုေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားေၾကာင့္ အေပါင္းအေပါင္းလကၡဏာမေဆာင္ပဲ အႏုတ္လကၡာေဆာင္သြားသည့္ သာဓကမ်ားစြာ ရွိခဲ့ေလသည္။ အျပဳအမူ အေျပာအဆိုလုပ္ရပ္တစ္ခုသည္ သမိုင္းစာမ်က္ႏွာတစ္ေလွ်ာက္ မည္မွ် ထိရွပြန္းပဲ့သြာႏိုင္သည္ကို ယွဥ္တြဲခ်င့္ခ်ိန္ သံုးသပ္တတ္မိဖို႔လိုပါသည္။

လက္ေတြ႔ျဖစ္ရပ္ကေလးတစ္ခု တင္ျပခ်င္ပါတယ္။ ဂါနာႏိုင္ငံ၏ ၿမိဳ႕ေတာ္အက္ကရာရွိ တကၠသိုလ္ ပုရိဝုဏ္တစ္ခုတြင္ အိႏၵိယလြတ္လပ္ေရး ေခါင္းေဆာင္ မဟတၱမဂႏၵီ႐ုပ္တု ရွိေလသည္။ ဂႏၵီသည္ ၂၀ ရာစုတြင္ အထင္ရွားဆံုးပုဂၢိဳလ္မ်ားတြင္ ပါဝင္ၿပီး အိႏၵိယ၌ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီကို တြန္းလွန္ရာတြင္ အၾကမ္းမဖက္ေရးလမ္းစဥ္ကို ဦးေဆာင္ခဲ့သူအျဖစ္ လူသိမ်ားေလသည္။ ငယ္႐ြယ္စဥ္က ေတာင္အာဖရိကတြင္ေနထိုင္ကာ အလုပ္လုပ္ခဲ့ဖူးေလသည့္ ဂႏၵီသည္ ကမၻာတစ္ဝန္းရွိ လူသားမ်ားအတြက္ အားက်အတုယူစရာ ျဖစ္ေသာ္လည္း အာဖရိက လူမည္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍မူ အျငင္းပြားဖြယ္ မွတ္ခ်က္မ်ားရွိခဲ့သည္။ ယင္းမွာ ဂႏၵီသည္ လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားသူတစ္ဦးအျဖစ္ လည္းေကာင္း၊ အိႏၵိယသားမ်ားသည္ လူမည္မ်ားထက္အတိုင္းအဆမရွိ ႀကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္သည္ဟု ေျပာၾကားခဲ့ေသာစကားပင္ ျဖစ္သည္။ အမွတ္ထင္ထင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အမွတ္မထင္ေသာ္လည္းေကာင္း ႏႈတ္ထြက္စကားတစ္ခြန္းကား မည္မွ်အထိတာသြားေလသနည္း။ ယခုအခါ ယင္းတကၠသိုလ္မွ ဂႏၵီ၏႐ုပ္တု ဖယ္ရွားခံခဲ့ရေလသည္။ စင္စစ္ ေတာင္းပန္ျခင္းသည္ မြန္ျမတ္လွပါသည္။ သို႔ေသာ္ အႀကိမ္ႀကိမ္အခါခါ ေတာင္းပန္ေနရလွ်င္လည္း သင့္လွသည္ေတာ့မဟုတ္။ အခ်ိဳ႕သည္ မည္သို႔ပင္ေတာင္းပန္ေသာ္လည္း မေျပႏိုင္။ သမိုင္းႏွင့္ခ်ီ၍ ဖ်က္မရေသာ ျပယုဂ္မ်ားအျဖစ္ အက်ည္းတန္စြာရွိေနတတ္သည္ကို အစဥ္သတိခ်ပ္မိဖို႔ လိုပါသည္။

စင္စစ္ သမိုင္းဆိုသည္မွာ ပစၥကၡေခတ္တစ္ခုတည္းအတြက္မွတ္ ေက်ာက္တင္ခံႏိုင္ဖို႔ မသင့္ေပ။ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းတို႔ကဲ့သို႔ပင္ ရွည္လ်ားလွသည့္သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ အျပစ္ အနာအဆာ အကင္းမဲ့ဆံုးႏွင့္ ဘဝတစ္ေလွ်ာက္လံုး ခိုင္မာတည္ၾကည္ ေလးနက္စြာ မွတ္ေက်ာက္တင္ခံႏိုင္ဖို႔လိုျခင္းပင္ မဟုတ္ပါ၏ေလာ။

စင္စစ္သမိုင္းဆိုသည္မွာ ပစၥကၡေခတ္တစ္ခုတည္းအတြက္ မွတ္ ေက်ာက္တင္ခံႏိုင္ဖို႔ မသင့္ေပ။ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းကဲ့သို႔ပင္ ရွည္လ်ားလွသည့္သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ အျပစ္အနာ အဆာအကင္းမဲ့ဆံုးႏွင့္ ခိုင္မာတည္ၾကည္ ေလးနက္စြာ မွတ္ေက်ာက္တင္ ခံႏိုင္ဖို႔လိုျခင္းပင္ မဟုတ္ပါ၏ေလာ။

ခင္ေမာင္ေဌး (ပညာေရး)

Ref - Momakah Magazine.