News

POST TYPE

PERSPECTIVE

ေမယုကုိဆန္ ေမယုကုိစုန္၍ အေနာက္တံခါးကို ျဖတ္သန္းၾကည့္႐ႈျခင္း (၁၂)
ဗုဒၶပါဒေျခေတာ္ရာကို ဖူးေျမာ္ၾကည္ညိဳၾကျခင္း

ရေသ့ေတာင္ ကမ္းနားလမ္းက ထမင္းဆိုင္မွာ ေန႔လယ္စာ စားၾကသည္။ ပူပူေႏြးေႏြး ခ်က္ၿပီးစ ရခိုင္ထမင္းဟင္းေတြက ဆာေလာင္ေနေသာ စားခ်င္စိတ္ကို ႏိႈးဆြေနသည္။ ရခိုင္ခရီးစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ ရခိုင္ထမင္းဟင္းမ်ား စားေသာက္ရာတြင္ ဘယ္ေနရာေရာက္ေရာက္ မ႐ိုး။ အခ်ဥ္၊ အငန္၊ အစပ္ကဲေသာ၊ ဆီနည္းၿပီး အရည္က်ဲေသာ ရခိုင္အစားအစာက ရခိုင္မွာ သာမက ျမန္မာျပည္ အျခားအရပ္မွာလည္း နာမည္ႀကီးသည္။ “ရခိုင္ အစားအစာေကာင္းေကာင္း စားခ်င္ရင္ေတာ့ ရခိုင္မွာမရွိဘူး။ ရန္ကုန္မွာပဲရွိတယ္”ဟု တစ္ေယာက္က ေျပာသည္။ သူေျပာသလိုပင္ ယခုရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ “မင္းလမ္း” ရခိုင္မုန္႔တီဆိုင္မ်ိဳး ရခိုင္စားေသာက္ဆိုင္ေတြက နာမည္ႀကီးေနသည္။ ပင္လယ္ႏွင့္နီးေသာ ရခိုင္ေဒသက ပင္လယ္စာ Sea Food ႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ထင္ရွားသည္။

ရေသ့ေတာင္ ထမင္းဆိုင္မွာေတာ့ ခါတိုင္းထမင္းဝိုင္းေတြမွာ ျမင္ေနက် ခရမ္းသီးလံုးေတြကို ဆီမပါဘဲႏွပ္ထားသည့္ ခရမ္းသီးဟင္း၊ ေဒသထြက္ ငါးဝက္ဆီျပန္၊ ၾကက္သားအာလူး၊ ရခိုင္ငါးပိေထာင္း၊ အတို႔အျမႇဳပ္က စိမ္းၿပီးလတ္ဆတ္ေနသည့္ ေရွာက္႐ြက္၊ ဆလတ္႐ြက္၊ သခြားသီးႏွင့္ မုန္လာဥကို ေလးျခမ္းခြဲၿပီး အခ်ဥ္စိမ္ထားသည့္ မုန္လာဥခ်ဥ္။ ေဒသက ဆင္းရဲေသာ္လည္း အစားအစာေတြက လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ရွိလွသည္။

ထမင္းစားၿပီးေတာ့ သေဘၤာဆိပ္မွာကပ္ထားသည့္ စပိဘုတ္မ်ားေပၚ ျပန္တက္ၾကသည္။ အစီအစဥ္အရ ဗုဒၶပါဒေျခေတာ္ရာရွိရာ မံုစဲကၽြန္းကို ခရီးဆက္ၾကမည္။ ထိုေနရာတြင္ အလိုေတာ္ျပည့္ ဆရာေတာ္ႀကီးကို ဖူးေတြ႔ၾကမည္။ စိတ္ဝင္စားစရာေတာ့ေကာင္းသည္။ ဗုဒၶပါဒေျခေတာ္ရာႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ မင္းဘူးၿမိဳ႕အနီးက ေ႐ႊစက္ေတာ္ဟု လူသိမ်ားလွသည့္ မင္းဘူး အထက္/ေအာက္ စက္ေတာ္ရာႏွစ္ခုကိုပဲ လူသိမ်ားၾကသည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ဗုဒၶေျခေတာ္ရာ တစ္ဆူမကရွိတာကို သိပ္မသိၾက။ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ခက္ခဲေသာေၾကာင့္လည္း ရခိုင္ဗုဒၶပါဒ ေျခေတာ္ရာေတြကို လူေတြ သိပ္မသိၾကတာျဖစ္ႏိုင္သည္။ မံုစဲသို႔မသြားမီ ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕အနီး တည္ေဆာက္ေနသည့္ ျမစ္ကူးတံတားကို စပိဘုတ္ေတြႏွင့္ အနီးကပ္ သြားေရာက္ၾကည့္႐ႈေလ့လာၾကသည္။ ကမ္းႏွစ္ဖက္ျခမ္းမွာ သံေပါင္ေတြ စတင္တပ္ဆင္ေနၿပီး ေရလယ္တိုင္တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ယခုမွပိုင္႐ိုက္ၿပီး ကြန္ကရစ္ေလာင္းေနဆဲျဖစ္သည္။ ျမစ္လယ္မွာ တံတားေရလယ္တိုင္ တည္ေဆာက္ေနၾကတာကို အနီးကပ္လွည့္ၾကည့္ၿပီးေနာက္ ေမယုျမစ္ဘက္ ျပန္ထြက္ခဲ့ၾကသည္။

ရေသ့ေတာင္မွ ဗုဒၶပါဒေျခေတာ္ရာရွိရာ မံုစဲကၽြန္းသို႔ တစ္နာရီေက်ာ္မွ် စပိဘုတ္ျဖင့္သြားရသည္။ ထိုေနရာကို မံုစဲကၽြန္းဟုေခၚသလို မိုးစည္ကၽြန္း၊ မိုးစဲကၽြန္းဟုလည္းေခၚသည္။ တရားဝင္အမည္ကေတာ့ မိုးစည္ကၽြန္းျဖစ္သည္။ ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ သာစည္ေထာင့္ေက်း႐ြာတြင္ တည္ရွိသည္။ ကၽြန္းဟုဆိုေသာ္လည္း က်ယ္ျပန္႔ေသာ ျမစ္ကမ္းနံေဘးက စိမ္းစိုေသာေတာတန္းႏွင့္ ေတာင္ကုန္းကိုသာေတြ႔ရသည္။ ျမစ္ျပင္က်ယ္အတိုင္း ေမာင္းလာေသာ အျမန္ေရယာဥ္၏ ဝဲဘက္ကမ္းေျခေတာင္ကုန္းေပၚက ေစာင္းတန္းႏွင့္ေစတီကို ပထမဦးဆံုး လွမ္း၍ဖူးေျမာ္ရသည္။ စိမ္းလန္းေသာ ဒီေရသစ္ေတာမ်ားအၾကားမွာ ေ႐ႊေရာင္ တန္ေဆာင္းျပာသာဒ္ေတြ၊ ဘုရားဆင္းတုေတြ၊ ေစတီအခ်ိဳ႕ကို လွမ္း၍ဖူးရသည္။ ျမစ္ဆိပ္အထိ ကြန္ကရစ္တံတားထိုးထာၿပီး ကမ္းစပ္မွာ “နမၼဒါကမ္းမွ လိႈက္လွဲစြာႀကိဳဆိုပါ၏” ဆိုေသာစာတန္းႏွင့္ မုခ္ဦးျပာသာဒ္တစ္ခု ျမင္ရသည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ စီးနင္းလာၾကသည့္ အျမန္ေရယာဥ္မ်ား တစ္စင္းၿပီးတစ္စင္း ကမ္းကပ္ၾကသည္။ လူသူမနီးေသာ ျမစ္ျပင္က်ယ္အနီးက စိမ္းလန္းေသာေတာအုပ္မ်ား၊ သာသနိကအေဆာက္အအံုမ်ားႏွင့္ အလြန္သာယာလွပေသာ ေနရာေလးတစ္ခုပင္။ ယခုလို ေစတီပုထိုး၊ ဆင္းတုမ်ား၊ တန္ေဆာင္းျပာသာဒ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာေစဖို႔ အဓိကဦးေဆာင္ ႀကိဳးပမ္းေပးခဲ့သူကား အလိုေတာ္ျပည့္ဆရာေတာ္ႀကီး ဘဒၵႏၲ အရိယဝံသပင္ ျဖစ္သည္။ ကြန္ကရစ္ဆိပ္ခံတံတားအတိုင္း ေလွ်ာက္ခဲ့ၾကရာ ကုန္းေတာ္ေျခရင္းရွိ ဗုဒၶပါဒ ေျခေတာ္ရာကိန္းဝပ္ရာ ေက်ာင္းေဆာင္ေတာ္သို႔ ေရာက္ရွိၾကသည္။ အနီးဝန္းက်င္တြင္ ဗုဒၶဂယာ မဟာေဗာဓိေစတီသဏၭာန္တူ ေစတီငယ္တစ္ဆူ၊ တရားဦးဓမၼစၾကာ ေဟာၾကားေနသည့္သဏၭာန္ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြား ေတာ္တစ္ဆူႏွင့္ ၾကည္ညိဳသပၸါယ္ဖြယ္ရာ အျခားေသာ ဗုဒၶဆင္းတုမ်ားကိုလည္း ဖူးေတြ႔ရသည္။ ယခုလို ဆိတ္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းသာယာေသာ သာသနာ့နယ္ေျမတစ္ခုျဖစ္မလာမီ ဤေနရာမွာ ေတာႀကီးမ်က္မည္းတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ဟန္ရွိသည္။

မံုစီကၽြန္း၊ မူစဲကၽြန္း၊ မိုးစည္ကၽြန္းဟု အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးေခၚေဝၚလ်က္ရွိေသာ ဤကၽြန္းေပၚရွိ ဗုဒၶပါဒေျခရာေတာ္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေပ်ာက္ကြယ္ေနၿပီးမွ ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့ေသာ ေျခေတာ္ရာတစ္ခုျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ပါဒေျခေတာ္ရာ သမိုင္းအရ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ဘီစီ ၅ ရာစုတြင္ ဓညဝတီတိုင္း (ယခုရခိုင္ျပည္နယ္) သို႔ စႏၵာသူရိယဘုရင္၏ အဓိ႒ာန္ျဖင့္ ေလွ်ာက္ထားခ်က္အရ ႂကြေရာက္လာခဲ့ၿပီး မဟာမုနိကိုယ္ပြားေတာ္ကို ရင္ေငြ႔ေတာ္သြင္းထုလုပ္ေစခဲ့ကာ မဇၥ်ိမေဒသသို႔ အျပန္ခရီးေကာင္းကင္မွ ႂကြလာစဥ္ နမၼဒါျမစ္ကမ္းအေရာက္ နတ္နဂါးတို႔၏ ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားခ်က္အရ ေနာင္အရွည္သာသနာတြင္ ကိုယ္စားပူေဇာ္ႏိုင္ရန္ လက္ဝဲေျခေတာ္ရာတစ္ဆူ ခ်ေပးခဲ့သည္ဆို၏။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေပ်ာက္ကြယ္ေနခဲ့ေသာ နမၼဒါျမစ္ကမ္းမွ ေျခေတာ္ရာကို လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္ေပါင္း သံုးဆယ္ခန္႔က ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့ၿပီးေနာက္ အလိုေတာ္ျပည့္ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ေကာင္းမႈျဖင့္ ပါဒေျခေတာ္ရာသမိုင္းဝင္ေနရာမွာ စည္ကားလာခဲ့သည္။ ႏွစ္စဥ္ ျပာသိုလေရာက္တိုင္း ဘုရားပြဲေတာ္ကို စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပလာခဲ့သည္မွာ ယေန႔တိုင္ျဖစ္သည္။ စစ္ေတြၿမိဳ႕မွ တစ္နာရီေက်ာ္၊ ႏွစ္နာရီခရီးသာေဝး ေသာ္လည္း ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာရွိသည့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ ဗုဒၶပဒေျခေတာ္ရာအေၾကာင္းကို ျပည္မကလူေတြ အမ်ားအျပား သိရွိၾကေသးဟန္မတူပါ။

ဗုဒၶေျခေတာ္ရာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားကို ဖတ္႐ႈေလ့လာၾကည့္ေသာအခါ တူညီေနေသာအခ်က္တစ္ခ်က္မွာ ဘုရားပြင့္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ သုနာပရႏၲတိုင္း၊ ဓညဝတီတိုင္းသို႔ ေဒသစာရီႂကြေရာက္ကာ ေျခေတာ္ရာမ်ား ခ်န္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ မေကြးတိုင္း မင္းဘူးၿမိဳ႕နယ္ရွိ အထက္/ေအာက္ စက္ေတာ္ရာသမိုင္းတြင္ နမၼဒါျမစ္ကမ္းဟု ေဖာ္ျပသလို ယခု ရခိုင္ျပည္နယ္ မိုးစည္ကၽြန္းက ေျခေတာ္ရာသည္လည္း နမၼဒါျမစ္ကမ္းအနီးဟု ေဖာ္ျပသည္။ အျခားေသာ ပါဒေျခေတာ္ရာသမိုင္းေတြအရ ကမၻာေပၚတြင္ ဗုဒၶေျခေတာ္ရာခ်ထားခဲ့သည့္ ေနရာ ၁၀ ခုရွိရာ အိႏၵိယတြင္ ေလးေနရာ၊ သီရိလကၤာတြင္ တစ္ေနရာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ငါးေနရာရွိၿပီး ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းမွာပင္ ေက်ာက္ျဖဴမအီႏွင့္ ဖ႐ံုကာကၽြန္းတြင္လည္း ဗုဒၶေျခေတာ္ရာမ်ားရွိသည္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ မိုးစည္ကၽြန္း ဗုဒၶပါဒေျခေတာ္ရာႏွင့္ပတ္သက္၍ ထူးျခားမႈမ်ားကို ပါဒသမိုင္းစာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ နတ္နဂါးမ်ားက လာေရာက္ပူေဇာ္ၾကသည့္ အေၾကာင္း။ ထိုေနရာတစ္ဝိုက္တြင္ ဘုရားဖူးလာသည့္ နဂါးမ်ားေတြ႔ရသည့္အေၾကာင္းေတြ ပါဝင္သည္။ ေနာင္တြင္ ဘုရားဖူးမ်ားျဖင့္ အၿမဲစည္ကားလာႏိုင္သည့္ ေနရာတစ္ခုျဖစ္သည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔အဖြဲ႔ ဗုဒၶပါဒေျခေတာ္ရာရွိရာ တန္ေဆာင္းအတြင္းသို႔ ဝင္ၿပီးဖူးေျမာ္ၾကသည္။ ေက်ာက္ေဆာင္တစ္ခုေပၚတြင္ ထင္က်န္ေနေသာ ေျခေတာ္ရာကို နဂါးႏွစ္ေကာင္႐ုပ္တုက ေခါင္းခ်င္းဆိုင္ ေကြ႔ပတ္ကာရံေပးထားသည္။ သိပ္ၿပီးမႀကီးလွပါ။ ထိုေျခေတာ္ရာ ထင္ေနေသာ ေက်ာက္ေဆာင္တစ္ခုလံုးကိုမိုးၿပီး တန္ေဆာင္းေဆာက္ကာ လူအမ်ားပူေဇာ္ႏိုင္ေအာင္ ျပဳလုပ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ စိတ္ဝင္စားစရာေတာ့ေကာင္းပါသည္။ အခ်ိဳ႕က ေျခေတာ္ရာထဲသို႔ ေငြစကၠဴေတြပစ္ခ်သည္။

ေျခေတာ္ရာတန္ေဆာင္းသို႔ ေရာက္ရွိၿပီး မၾကာမီမွာပင္ အလိုေတာ္ျပည့္ဆရာေတာ္ႀကီး ႂကြေရာက္လာသျဖင့္ တန္ေဆာင္းအတြင္း ေရာက္ရွိေနၾကေသာ ေဒသခံအခ်ိဳ႕ႏွင့္အတူ မိမိတို႔အဖြဲ႔ ဆရာေတာ္ႀကီးကို ဦးခိုက္ၾကသည္။ သတင္းေတြထဲမွာ မၾကာခဏဖတ္ရ၊ ျမင္ေနရေသာ္လည္း ဆရာေတာ္ႀကီးကို ယခုလို ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က်ဖူးေျမာ္ခြင့္ တစ္ႀကိမ္မွ် မႀကံဳဖူးေသးပါ။ ယခု ရခိုင္ခရီးစဥ္တြင္ ထူးထူးျခားျခား ဆရာေတာ္ႀကီးကို ဖူးခြင့္ရခဲ့သလို ဩဝါဒစကားအခ်ိဳ႕ကိုလည္း နာၾကားခြင့္ရခဲ့သည္။

ယခု မိုးစည္ကၽြန္း ဗုဒၶပါဒေျခေတာ္ရာ သာသနိကနယ္ေျမ စည္ပင္တိုးတက္ေနရျခင္းမွာ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ဦးေဆာင္ႀကိဳးပမ္းမႈေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ဤေနရာသာမက ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္း ဗုဒၶသာသနာျပဳလုပ္ငန္း အမ်ားအျပားကို လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္မ်ားစြာကတည္းက လုပ္ေဆာင္ေနခဲ့သည္။ ဤေဒသသည္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ဇာတိနယ္ေျမလည္းျဖစ္သည္။ ရခိုင္အေရးႏွင့္ပတ္သက္လာလွ်င္ ဆရာေတာ္ႀကီးက အလံုးစံုသိနားလည္သည္။ ဤေဒသကို ဘဂၤါလီေတြ တျဖည္းျဖည္းလႊမ္းမိုးလာသည့္ကိစၥ၊ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ ေဒသကို စြန္႔ခြာသြားေနသည့္ကိစၥ၊ ေဒသမဖြံ႔မၿဖိဳး ေခတ္ေနာက္က် က်န္ေနသည့္ကိစၥ၊ ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြဘဝ မလံုမၿခံဳျဖစ္လာသည့္ကိစၥ၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကိစၥ အားလံုးကို ဆရာေတာ္ႀကီးသိသည္။

“ဘုန္းႀကီးက ၿပီးခဲ့တဲ့အစိုးရလက္ထက္ကတည္းက အဲဟိုဘက္ အငူေမာ္လမ္းကို ျပင္ဖို႔ေျပာဖူးတယ္။ ျဖစ္မလာပါဘူး။ ရခိုင္က ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အရမ္းေနာက္က်ေနတယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႔ကေတာ့ တတ္ႏိုင္သေလာက္ လုပ္ေနတာပဲ”

“အခု ဒကာႀကီးတို႔လာေတာ့ ဟိုမွာ ဘာေတြေတြ႔ခဲ့ရသလဲ”ဟု ေမးသည္။ အဖြဲ႔ထဲက အသက္အႀကီးဆံုး သတင္းစာဆရာႀကီး ဟံသာဝတီဦးအုန္းႀကိဳင္က အငူေမာ္မွ ေမာင္ေတာအထိ၊ ေမာင္ေတာမွ ေျမာက္ပိုင္းအထိ ေတြ႔ခဲ့ရသည့္အေျခအေနကို ေျပာျပသည္။ ဆရာေတာ္ႀကီးက ၿငိမ္ၿပီး နားစိုက္ေထာင္ေနသည္။ အတန္ၾကာေတာ့မွ

“သူတို႔ေတြက အခ်င္းခ်င္း အဆက္အသြယ္ရွိၾကတယ္။ ဒီမွာ အေျခအေနမေကာင္းရင္ ျပန္လာမွာမဟုတ္ဘူး”ဟု ထြက္ေျပးသြားသည့္ ဘဂၤါလီေတြႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး မွတ္ခ်က္ေပးသည္။ “အခု ဒီမွာ လူေတြအားလံုး စိတ္ဒဏ္ရာေတြ ရေနၾကတယ္။ ဒါကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးဖို႔လိုတယ္။ ဘုန္းႀကီးက ဟိုရေသ့ေတာင္မွာ ဂီတပြဲေတြ လုပ္ေပးခ်င္တယ္။ ဘုန္းႀကီးမွာ အႏုပညာသမားေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ သူတို႔ကိုေခၚလာၿပီး ေဖ်ာ္ေျဖေပးခ်င္တယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုမလုပ္ပါနဲ႔ဦး။ ကာဖ်ဴးထုတ္ထားတုန္းမို႔ဆိုေတာ့ မလုပ္ျဖစ္ဘူး”

ဆရာေတာ္ႀကီးမွာ ေဒသအက်ိဳးအတြက္ စိတ္ေစတနာေကာင္း ျပည့္ဝသူျဖစ္သည္။ ေဒသကို ဖြံ႔ၿဖိဳးေစခ်င္သည္။ စည္ပင္ေစခ်င္သည္။ သို႔ေသာ္ ရခိုင္ေျမာက္ပိုင္း အေျခအေနေတြက အားလံုးသိၾကသည့္အတိုင္းပင္။ ျပႆနာေတြက တစ္ခုၿပီး်တစ္ခု။

ခ်စ္ဝင္းေမာင္