News

POST TYPE

PERSPECTIVE

ဘာေၾကာင့္လဲ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း
10-Oct-2017 tagged as

ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းၿပီးလို႔ လုပ္ငန္းခြင္ဝင္စက အလုပ္ကေပးတဲ့ တစ္ေနကုန္ သင္တန္းတစ္ခု တက္ခဲ့ရပါတယ္။ သင္ေပးတဲ့ဆရာမႀကီးက ျပည္ပကေန Ph.D ယူလာတဲ့ စီးပြားေရးတကၠသိုလ္က ဆရာမႀကီးတစ္ဦးပါ။

ေန႔လယ္ ထမင္းစားခ်ိန္ ခဏနားၿပီးလို႔ သင္တန္းျပန္အစမွာ ဆရာမႀကီးက ခန္းမထဲ ဝင္လာရင္း သင္တန္းသူ/သင္တန္းသား အားလံုးကို ပူေဖာင္း မႈတ္ခိုင္းပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔အားလံုး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ပူေဖာင္းေတြ မႈတ္ၾကပါတယ္။ ပူေဖာင္းမႈတ္ရင္း ေဖာင္းဆိုၿပီးေပါက္တဲ့ သူကေပါက္လို႔ ရယ္ေမာရင္း မႈတ္ၾကပါတယ္။ အားလံုး ပူေဖာင္းေလးေတြ မႈတ္ၿပီးခ်ိန္မွာပဲ ဆရာမႀကီးက မႈတ္ထားတဲ့ပူေဖာင္းေတြ ေဖာက္လိုက္ေတာ့ဆိုၿပီး ေျပာျပန္တာနဲ႔ တဝါးဝါး တဟားဟားနဲ႔ မႈတ္ထားတဲ့ပူေဖာင္းေတြကို တေဖာင္းေဖာင္းနဲ႔ ခ်က္ခ်င္း ျပန္ေဖာက္ၾကျပန္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုး ပူေဖာင္းေတြအားလံုး ေဖာက္ၿပီးခ်ိန္မွာပဲ ဆရာမႀကီးက အခုလို ေျပာလိုက္ပါတယ္။

“ရွင္တို႔အားလံုးရဲ႕ျပႆနာက အဲဒါပဲ။ Why ေမးတဲ့အက်င့္မရွိဘူး။ ကၽြန္မ ပူေဖာင္းမႈတ္ခိုင္းတုန္းက ဘာေၾကာင့္မႈတ္ခိုင္းလဲ Why တစ္ေယာက္မွ မေမးသလို ရွင္တို႔ ေလကုန္ခံၿပီး မႈတ္ထားတဲ့ပူေဖာင္းကို ခ်က္ခ်င္း ျပန္ေဖာက္ပစ္ခိုင္းေတာ့လည္း ဘာေၾကာင့္လဲ (Why) ကၽြန္မကို တစ္ေယာက္မွမေမးၾကဘူး”

အဲဒီသင္တန္းက ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး အရာရာကို ေမးခြန္းထုတ္တတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္၊ ဘယ္သူ႔မဆို ေမးခြန္းထုတ္ရဲ၊ ျပန္ေမးရဲ၊ Why ေမးရဲတဲ့ အေလ့အက်င့္ ျဖစ္လာသလို ယေန႔အထိ ဆရာမႀကီး ေျပာခဲ့တဲ့စကားကို အမွတ္ရေနဆဲပါ။

တကယ္ေတာ့ ဆရာမႀကီး ေျပာသလိုပါပဲ ကၽြန္ေတာ္ အပါအဝင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက လူအမ်ားစုဟာ ေမးခြန္းထုတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ အရမ္း အားနည္းပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ မရွိသေလာက္ပါပဲ။ အားနည္းရတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြကလည္း ရွိေနခဲ့ပါတယ္။

ျမန္မာ့ဓေလ့ထံုးစံအရ လူႀကီး မိဘ ဆရာသမားကို ျပန္ေမးခြန္းထုတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ အားမေပးသလို ေမးခြန္းထုတ္ရင္လည္း အာခံတဲ့၊ ျပန္ေျပာတဲ့၊ ႐ိုင္းစိုင္းတဲ့ အျပဳအမူလို႔ ယူဆၾကပါတယ္။

ေနထိုင္ႀကီးျပင္းရတဲ့ မိသားစုတြင္းမွာပဲ အရင္ၾကည့္ပါ။ ကိုယ့္ထက္ အသက္ႀကီးတဲ့သူ ေျပာတာ လက္မခံႏိုင္လို႔ ျပန္ေမးခြန္းထုတ္ရင္

“မရွည္နဲ႔”

“ငါ့ေနာက္ကလူျဖစ္တဲ့သူကမ်ား”၊ “အဖထက္ သားတစ္လႀကီး ေနတယ္”

“ႀကီးသူကို႐ိုေသရတယ္ ျပန္ခံမေျပာရဘူး”

စသျဖင့္ အသက္ႀကီးသူ အရင္ေမြးသူကို ႐ိုေသ ေလးစားရမယ္ဆိုတဲ့ “ဝါ”က အသာစီး ရသလိုျဖစ္ေနတဲ့ ဓေလ့ေၾကာင့္ ကိုယ့္ထက္အႀကီးက ဘယ္ေလာက္မွားမွား ျပန္ေမးခြန္းထုတ္ရင္ အာခံတယ္၊ ႐ိုင္းပ်တယ္၊ ခြန္းတံု႔ျပန္တယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။

မိသားစုတြင္းမွာ သာမက ပညာေရးမွာလည္း ၾကည့္ပါ။ ေက်ာင္းမွာ ဆရာ/ဆရာမ ေျပာတာ အၿမဲအမွန္ပါ။ ဒါသင္ ဒါက်က္ ဒါမွတ္ ဒါေျဖ ဤသည္ မေ႐ြးပါ။ ေမးခြန္းထုတ္စရာ မရွိေအာင္ကို လုပ္ထားသလို ျဖစ္ေနတာပါ။

ကိုယ္ေတြ႔တစ္ခုကိုေျပာရရင္ ငယ္ငယ္က ေက်ာင္းမွာ သခ်ၤာဆရာမ တြက္ခိုင္းလိုက္တဲ့ပုစၧာကို ကိုယ္က အျခားနည္းလမ္းတစ္ခုနဲ႔ တြက္တာ အေျဖထြက္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဆရာမကိုျပေတာ့ “မွားတယ္၊ ငါ့နည္းနဲ႔ ဘာလို႔မတြက္လဲ ... ငါ့နည္းနဲ႔တြက္မွအမွန္ ... အဲဒီလိုတြက္မွ အမွတ္ေပးမယ္”ဆိုတာနဲ႔ အဲဒီဆရာမကိုပိုင္တဲ့ ေက်ာင္းကအျခား သခ်ၤာဆရာတစ္ေယာက္ကိုသြားျပေတာ့ မင္းဟာ မွန္သားပဲဆိုၿပီး ဆရာကိုယ္တိုင္က ဆရာမကို လိုက္ေျပာေတာ့မွ အမွတ္ေပးလိုက္ပါတယ္။

အဲဒီဆရာမ တင္လားဆိုေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။

စာေမးပြဲမွာ သူ႔နည္းနဲ႔မေျဖဘဲ အျခားနည္းနဲ႔ေျဖရင္ အမွတ္မေပးဘူးဆိုၿပီး ႀကိမ္းထားတဲ့ ဆရာမတစ္ေယာက္လည္း ႀကံဳခဲ့ဖူးပါတယ္။

အဲဒီလို မိသားစုနဲ႔ ေက်ာင္းမွာ ေမးခြန္းထုတ္ခြင့္ ေမးခြန္းမထုတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ မရွိခဲ့တဲ့သူေတြဟာ အ႐ြယ္ေရာက္ လုပ္ငန္းခြင္ဝင္လာေတာ့လည္း ၾကည့္ပါ။ အလုပ္မွာ ကိုယ့္အထက္လူႀကီး ခိုင္းရင္၊ ေျပာရင္ မွားမွား မွန္မွန္၊ လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္၊ ျဖစ္သင့္ မျဖစ္သင့္ ျပန္ေမးခြင့္ ေမးခြန္းထုတ္ခြင့္ မရွိပါဘူး။

ေမးခြန္းထုတ္တာနဲ႔ အဲဒီဝန္ထမ္းရဲ႕ တက္လမ္းအတြက္ အႏၲရာယ္ရွိသလို အထက္လူႀကီးရဲ႕ အၿငိဳးခံရတဲ့အျပင္ အမ်ားစုက ဝန္ထမ္းဆိုးစာရင္း ဝင္ၿပီး လစာအျဖတ္ခံရ၊ အလုပ္ျဖဳတ္ခံရပါတယ္။ အခုဆို အခ်ိဳ႕ကုမၸဏီေတြမွာ “အထက္လူႀကီး ျပန္မေျပာပါဘူး၊ ျပန္ေျပာရင္ လစာအျဖတ္ခံပါ့မယ္”ဆိုတဲ့ ခံဝန္ကတိေတြ၊ စာခ်ဳပ္ေတြ လက္မွတ္ ထိုးထားရတာေတြေတာင္ ရွိလာပါတယ္။

အဲဒီေတာ့ ေမြးလာကတည္းက မိသားစုနဲ႔ ေက်ာင္းမွာ ေမးခြန္းထုတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ မရွိခဲ့တဲ့ ေမးလည္းမထူးလို႔ မေမးေတာ့တဲ့သူေတြဟာ အ႐ြယ္ေရာက္ လုပ္ငန္းခြင္ ဝင္လာေတာ့လည္း ေမးခြန္းထုတ္ခြင့္မရဘဲ လက္ညႇိဳးေထာင္ ေခါင္းညိတ္က အႏၲရာယ္ကင္းၿပီး မလုပ္ မ႐ႈပ္ မျပဳတ္ေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။

တကယ္လုပ္တဲ့၊ လုပ္ခ်င္တဲ့သူေတြကလည္း လုပ္ရင္ ေမးခြန္းျပန္ထုတ္ရတဲ့အတြက္ ေမးခြန္းထုတ္တာနဲ႔ ျပဳတ္တာမ်ားတဲ့အတြက္ ၾကာလာေတာ့လည္း ေမးခြန္းမထုတ္ဘဲ ေရလိုက္ငါးလိုက္ ျဖစ္သြားပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ မိသားစုနဲ႔ ေက်ာင္းပညာေရးကစလို႔ လုပ္ငန္းခြင္ထဲ ေရာက္တဲ့အထိ ေမးခြန္းထုတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ အားမေပးလို႔ ေမးခြန္းထုတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္ ေပ်ာက္သြားတဲ့လူေတြဟာ နိစၥဓူဝ ကိစၥေတြမွာလည္း ေမးခြန္း ထုတ္တဲ့အက်င့္ ေပ်ာက္သြားပါေတာ့တယ္။

တျခား မၾကည့္ပါနဲ႔။ လူေတြရဲ႕ နိစၥဓူဝ လုပ္တဲ့ထဲမွာ တစ္ခုပါဝင္လာတဲ့ လူမႈကြန္ရက္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ဆိုရင္လည္း ေမးခြန္းထုတ္တဲ့ အေလ့အက်င့္မရွိလို႔ ျပႆနာေတြ၊ ေကာလာဟလေတြနဲ႔ အမိႈက္ကစ ျပာသာဒ္ မီးေလာင္တဲ့ အျဖစ္မ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။

တစ္ခုခုေတြ႔တာနဲ႔ ဘာေၾကာင့္လဲ Why စသျဖင့္ ဘာေမးခြန္းမွ ထုတ္မေနေတာ့ဘဲ ခ်က္ခ်င္း လက္ခံ ယံုၾကည္လိုက္လို႔ သတင္းမွားေတြ၊ ေကာလာဟလေတြ၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး ေထာင္ေခ်ာက္ေတြထဲ ဝင္မိၿပီး သားေကာင္ေတြျဖစ္သူျဖစ္၊ ျပႆနာေတြတက္၊ ဘဝေတြပ်က္ ဒုကၡေရာက္သြားတဲ့သူေတြလည္း မနည္းေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီလိုနဲ႔ ေမးခြန္းထုတ္တဲ့အက်င့္ ေပ်ာက္ေနတဲ့လူေတြ မ်ားလာတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္လာၿပီး အဲဒီလိုလူေတြကို အခြင့္ေကာင္း ယူတဲ့လူေတြ၊ လူလိမ္ေတြနဲ႔ ဘယ္သူေသေသ ငေတမာရင္ၿပီးေရာ ဆိုတဲ့လူေတြ မ်ားလာပါေတာ့တယ္။ အဲဒီလိုျဖစ္လာရတဲ့ အဓိက အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ေမးခြန္း မထုတ္လို႔ပါပဲ။

တကယ္ေတာ့ ေရွ႕မွာေျပာခဲ့တဲ့ ဆရာမႀကီးလည္း ေမးခြန္းမထုတ္တတ္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ႀကီးျပင္းခဲ့ရေပမယ့္ အ႐ြယ္ေရာက္လာၿပီး ပညာေရးက်ေတာ့ ေမးခြန္း ထုတ္တတ္တဲ့ ပညာေရးရွိတဲ့ ျပည္ပ ပညာေရးနဲ႔ေတြ႔ခဲ့ၿပီး ေမးခြန္းထုတ္ျခင္းရဲ႕တန္ဖိုးနဲ႔ ေမးခြန္း မထုတ္ျခင္းရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေတြကို သိခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

တစ္နည္းေျပာရရင္ ေမးခြန္း ထုတ္တယ္ဆိုတာ အေၾကာင္း ရွာတာပါပဲ။ ေၾကာင္းက်ိဳး နိယာမအရ အေၾကာင္းရွိရင္ အက်ိဳးရွိတယ္ ဆိုေပမယ့္ အေၾကာင္းကိုသိဖို႔က ေမးခြန္းထုတ္တာနဲ႔စရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘယ္ျပႆနာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ပုစၧာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အေျဖရွာတာပဲျဖစ္ျဖစ္ အေၾကာင္းရင္းကိုသိဖို႔ ေမးခြန္းထုတ္တာနဲ႔ စရမွာပဲ။ ျပႆနာတစ္ခုျဖစ္ရင္ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္လဲ ဆိုတဲ့ေမးခြန္းနဲ႔ စဖို႔လိုပါတယ္။ အဲဒီလိုမဟုတ္ရင္ ျပႆနာရဲ႕ ဇာစ္ျမစ္ကို မသိတဲ့အတြက္ ေျပလည္ေစမယ့္ အေျဖကိုလည္း မရႏိုင္ပါဘူး။

ဒါေၾကာင့္ ဒီေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ျပႆနာေတြနဲ႔ ပုစၧာ အမ်ားစုကိုၾကည့္ရင္လည္း ျပႆနာရဲ႕ဇာစ္ျမစ္ အေၾကာင္းရင္းကို ေမးခြန္း မထုတ္ဘဲ ျပႆနာကိုပဲ ေျဖရွင္းေနတာေတြေၾကာင့္ အနာတျခား ေဆးတျခား ျဖစ္ေနတာမ်ားပါတယ္။

အဲဒီေတာ့ ေမးခြန္းမထုတ္ရင္ ထုတ္တတ္ေအာင္ လုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာင္ ေမးခြန္းဘာေၾကာင့္ မထုတ္တတ္ေတာ့တာလဲ စေမးဖို႔ လိုပါတယ္။

အဲဒါမွ အေၾကာင္းရင္းမွန္ကို သိလာၿပီး ျပင္ဆင္ႏိုင္မွသာ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုတဲ့ေမးခြန္း ထုတ္တတ္လာၿပီး “ဘာေၾကာင့္လဲ”သိတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။

အဲဒီလိုလူ႔အဖြဲ႔အစည္း မျဖစ္ေသးေတာင္ တစ္ခ်ိန္ျဖစ္လာဖို႔အတြက္ အခုကတည္းက မိမိကေန ယခုလို စေမးရေအာင္...

“ဘာေၾကာင့္လဲ”

ၿဖိဳးေဝ (မဟာဝိဇၨာ)

  • TAGS