News

POST TYPE

INTERVIEW

လား႐ိႈးတကၠသိုလ္ ဒႆနိကေဗဒဌာန တြဲဖက္ပါေမာကၡ ေဒါက္တာမ်ိဳးသန္႔ထြန္းႏွင့္ ေတြ႔ဆံုျခင္း
28-Aug-2018 tagged as

“သာတူညီမွ်တဲ့စိတ္ထားႏိုင္ၿပီး အစြဲမႀကီးဖို႔ လိုတယ္”



ရွမ္းျပည္ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးေကာင္စီ/ရွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ (RCSS/SSA) ႏွင့္ တအာင္းအမ်ဳိးသား လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္မေတာ္ (TNLA) တို႔ၾကား တုိက္ခိုက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာေသာ လူမ်ဳိးေရး ပဋိပကၡေလ်ာ့နည္း ပေပ်ာက္ေရး ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ပရဟိတသမားတစ္ဦးလည္း ျဖစ္သည္။ မၾကာေသးခင္က လားရိႈးၿမိဳ႕တြင္ ေဒါက္တာမ်ိဳးသန္႔ထြန္းႏွင့္ ေတြ႔ဆံုစဥ္ ေမးျမန္း၊ ေျပာဆိုခဲ့သည္မ်ားထဲမွ ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။

ေမး : SSA နဲ႔ TNLA တို႔ရဲ႕ တိုက္ပြဲေတြေၾကာင့္ ေဒသတြင္း ပေလာင္နဲ႔ ရွမ္းလူမ်ိဳးတို႔ရဲ႕ ဆက္ဆံေရးအေျခအေနဘယ္လိုရိွပါသလဲ။

ေျဖ​ : ရွမ္းနဲ႔ ပေလာင္တင္မကပါဘူး၊ ဓႏု၊ ပအိုဝ္းစတဲ့ ရွမ္းျပည္နယ္မွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္နဲ႔ ႏွစ္အိမ့္တစ္အိမ္လို ေနၾကတယ္။ သူငယ္ခ်င္းလို လည္ပင္းဖက္ ေပါင္းၾကတယ္။ ဒီလိုေနၾကရာကေန ၂ဝ၁၆ ခုႏွစ္ (RCSS/SSA နဲ႔ TNLA) အျပန္အလွန္တိုက္ပြဲျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆက္ဆံေရးပံုစံ ေျပာင္းလာတယ္။

ပေလာင္လူမ်ိဳးေတြကလည္း TNLA ကို RCSS က လာတိုက္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ က်ဆံုး၊ ေသဆံုးတာေတြ ၾကားရ၊ ျမင္ရတဲ့အခါ မခံခ်င္ဘဲ “ရွမ္းေတြက ငါတို႔ရန္သူ” ဆိုၿပီးေတာ့ ျဖစ္၊ ရွမ္းဘက္ကလည္း ပေလာင္တပ္မေတာ္ေပၚမွာတင္ မကေတာ့ဘဲနဲ႔ ပေလာင္လူမ်ိဳးေတြေပၚမွာကို ေရာၿပီးေတာ့ “ပေလာင္သည္ ငါတို႔ရန္သူ” ဆိုၿပီး ျမင္လာတယ္။ 

တခ်ိဳ႕ လည္ပင္းဖက္ေပါင္းေနတဲ့ သူငယ္ခ်င္း အခ်င္းခ်င္းေတာင္မွ အဲဒီကိစၥေနာက္ပိုင္းကို တျဖည္းျဖည္း ေဝးကြာ၊ ေဝးကြာၿပီးေတာ့ သီးသန္႔ျဖစ္သြားၾကတယ္။ ၂ဝ၁၆ခုႏွစ္ နမ့္ခမ္းဘက္မွာေတာ့ ျပည္သူ အခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံေရး အေျခအေန အဆိုးဆံုးျဖစ္ခဲ့တယ္။ ပေလာင္ေတြက ရွမ္းရြာ ဆိုရင္ ျဖတ္မသြား ေတာ့ဘူး။ ရွမ္းေတြကလည္း ပေလာင္ရြာဆို မျဖတ္ေတာ့ဘူး။ အေရာင္းအဝယ္လည္း အဲဒီလိုေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ရွမ္းေရာင္းတဲ့ဆိုင္ ပေလာင္မဝယ္နဲ႔၊ ပေလာင္ေရာင္းတဲ့ဆိုင္ ရွမ္းမဝယ္နဲ႔ ဆိုတဲ့ ခြဲျခားမႈေတြ ျဖစ္ေပၚခဲ့တယ္။

၂ဝ၁၇ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ျပည္သူေတြက … ရွမ္းေသတိုင္း ပေလာင္သတ္တာမဟုတ္ဘူး။ ပေလာင္ေသတိုင္း ရွမ္းသတ္တာ မဟုတ္ဘူး၊ ၾကားထဲမွာ ဝင္ၿပီးေတာ့ လုပ္တဲ့သူေတြရိွတတ္တယ္ဆိုတာ နားလည္လာၾကတယ္။ တိုက္ပြဲေတြေၾကာင့္ ႏွစ္ဖက္စလံုးက ျပည္သူေတြဒုကၡေရာက္ေနရတယ္ဆိုတာ ျမင္လာေတာ့ တုိက္ပြဲေတြကို စိတ္ကုန္လာၾကတယ္။ အဲဒီကစၿပီး တင္းမာမႈေတြေလ်ာ့လာၿပီး အေရာင္းအဝယ္၊ ဆက္ဆံေရးကအစ ျပန္ၿပီးေတာ့ လုပ္လာၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ တအားကို အယူသည္း၊ အစြဲအလန္းၾကီးတဲ့သူေတြကေတာ့ က်န္ေနေသးတယ္။ 

ေမး : တိုက္ပဲြေတြ ဘယ္လို စျဖစ္လာတယ္လို႔ သိရသလဲ။

ေျဖ​ : (တစ္ႏိုင္ငံလံုး ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ - NCA မွာ) လက္မွတ္ထိုးၿပီးေတာ့ RCSS က ေျမာက္ပိုင္းခြင္ကို ဝင္လာတယ္။ ရိွၿပီးသား တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေတြအၾကား လက္နက္နဲ႔ ရဲရဲတင္းတင္း ဝင္လာတာက ဝင္ခြင့္ေပးတဲ့ သူရိွတယ္။ ဝင္လာတဲ့ေဒသကိုလည္း လိုက္ၿပီးေတာ့ ကူညီပံ့ပိုးေနတဲ့သူ ရိွတယ္။ ဒီေတာ့ နယ္ခ်ဲ႔လာတယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတဲ့ RCSS နဲ႔ ရိွရင္းစြဲ ပေလာင္တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ျဖစ္တဲ့ TNLA တို႔ ထိေတြ႔မႈျဖစ္ၾက၊ တိုက္ၾကတယ္။ ကိုယ့္အိမ္ေပၚတက္လာၿပီး သူမ်ားက ရန္လာလုပ္ရင္ ျပန္ခုခံတာေတာ့ ရိွမွာပဲ။ 

ကၽြန္ေတာ္က ရွမ္းပေလာင္ကျပားျဖစ္တဲ့အတြက္ ပေလာင္ေသရင္လည္း ကၽြန္ေတာ့္ အေမဘက္က အမ်ိဳးေတြ ေသတယ္လို႔ ခံစားရတယ္။ ရွမ္းေသရင္လည္း ကၽြန္ေတာ္အေဖဘက္ကအမ်ိဳးေတြ ေသတယ္လို႔ ခံစားရျပန္ေရာ။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ဖက္ဖက္ကို အစြန္းေရာက္ၿပီးေတာ့ ေတြးေပးစရာ မရိွပါဘူး။ 

RCSS က စစ္ေရးအက်ိဳးစီးပြား၊ နယ္ေျမရရိွမႈေပၚ မူတည္တယ္။ NCA လက္မွတ္ထိုးထားတာျဖစ္လို႔ RCSS နဲ႔ တပ္မေတာ္ၾကားမွာ ဘယ္လို ကတိကဝတ္ေတြ ထားရိွစာခ်ဳပ္ေတြ ရိွလဲ ဆိုတာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မသိပါဘူး။ TNLA ကေတာ့ လက္မွတ္လည္း မထိုးထားဘူး။ လူ႔သေဘာ သဘာဝအရ ကိုယ့္သေဘာဆႏၵမွ မလိုက္နာရင္ မၾကိဳက္တာလည္း အမွန္ပဲ ဆိုေတာ့ စစ္ေရးအရ တင္းမာတာ ေတြရိွတယ္။ ပေလာင္စစ္သားမဟုတ္တဲ့ ပေလာင္ လူမ်ိဳးေတာင္မွ လမ္းခရီးသြားရင္ စစ္ေဆးေမးျမန္းမႈ တင္းက်ပ္တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးေတြ ရိွခဲ့တယ္။ တခ်ိဳ႕ တာဝန္ရိွသူေတြက တအာင္းကို ပေလာင္မွန္း မသိၾကဘူး။ တအာင္းလို႔ ေျပာလိုက္တာနဲ႔ ပိုၿပီးေတာ့ တင္းက်ပ္တဲ့ စစ္ေဆးမႈေတြ လုပ္တာမ်ိဳးေတြရိွတယ္။

ေနာက္ ထူးျခားတာတစ္ခုက TNLA ထဲမွာ ရွမ္းစစ္သားတစ္ေယာက္မွ မရိွဘူးလို႔ ၾကားေပမယ့္ RCSS ထဲမွာ အထက္အၾကီးအကဲေတြမွာေတာ့ ပေလာင္တစ္ေယာက္မွ မရိွဘူး။ ေအာက္ေျခက အေသခံတိုက္ရတဲ့ စစ္သားေတြရဲ႕ ၆ဝရာခိုင္ႏႈန္းက ေတာင္ပိုင္းက ပေလာင္လူမ်ိဳးေတြခ်ည္းပဲလို႔ သိရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရွမ္းနဲ႔ ပေလာင္နဲ႔ တိုက္ပြဲျဖစ္ေနတာ မဟုတ္ဘူး၊ စစ္ေျမျပင္မွာ TNLA က ပေလာင္နဲ႔ RCSS က ပေလာင္၊ ပေလာင္အခ်င္းခ်င္း တိုက္ေနသလို ျဖစ္ေနတာ။ 

ေမး : ေလာေလာဆယ္ ရွမ္းနဲ႔ တအာင္းၾကားမွာ လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡ ႀကီးႀကီးမားမား ရိွေနသလား။

ေျဖ​ : ရွမ္းက ပေလာင္ကိုလုပ္တယ္၊ ပေလာင္က ရွမ္းကို လုပ္တယ္၊ ပဋိပကၡေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတာေတြ ေျမျပင္မွာ မျမင္ေတြ႔ရေပမယ့္ အင္တာနက္ေတြ၊ လိုင္းေတြေပၚမွာေတာ့ ေတြ႔ရ၊ ၾကားရတယ္။

ေမး : ရွမ္းေျမာက္မွာ လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡေတြ၊ မတူတဲ့ လူမ်ိဳးတခ်ဳိ႕ၾကား အနည္းငယ္ တင္းမာေနတာေတြကို ဘယ္လိုနည္းလမ္းေတြနဲ႔ ေျဖေလွ်ာ့လို႔ရႏိုင္မလဲ။

ေျဖ​ : ရွမ္းေျမာက္မွ မဟုတ္ဘူး။ တႏိုင္ငံလံုးက တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြက တန္းတူညီမွ်မႈကို လိုေနတယ္လို႔ ယူဆတယ္။ တန္းတူညီမွ်ဆိုတာ အားလံုး တူညီစြာရဖို႔မဟုတ္ဘူး၊ ဗမာတစ္က်ပ္ရတိုင္း တိုင္းရင္းသားေတြ တစ္က်ပ္ရရမယ္လို႔ မဆိုလိုပါဘူး။ တိုင္းရင္းသားေတြ လိုခ်င္တဲ့ တန္းတူညီမွ်မႈဆိုတာ အရမ္းကို ခြဲျခားလြန္းတာေတြ မလုပ္ေစခ်င္တာပါ။ 

ဥပမာ…ေနျပည္ေတာ္သြားလမ္းလို ေတာင္ေပၚေဒသေတြမွာ ႏိုင္လြန္ကတၱရာ ေနရာတိုင္း လုပ္ေပးရမယ္၊ အၾကီးၾကီးလုပ္ေပးရမယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာမဟုတ္ပါဘူး။ ဟိုမွာ ေပတစ္ရာေလာက္ ခင္းထားေပးရင္ တိုင္းရင္းသားေဒသေတြမွာ ေပႏွစ္ဆယ္ေလာက္ေကာ မရႏိုင္ဘူးလား။ ႏိုင္လြန္ ကတၱရာ မခင္းေပးႏိုင္လည္း ကြန္ကရစ္ လမ္းေပါ့။ မခင္းႏိုင္တဲ့ ေနရာလည္း ထားေပါ့၊ ဒါေပမယ့္ လမ္းေဖာက္ေပးဖို႔ေတာ့ လိုအပ္တယ္။ အစိုးရဘက္ကေတာ့ ေစတနာမွန္ရပါမယ္။ အဲဒါမွ တန္းတူ ညီမွ်တယ္ဆိုတာ ျဖစ္လာမွာပါ။

ေမး : ရွမ္း၊ ပေလာင္ တိုင္းရင္းသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ပဋိပကၡေတြ ေလ်ာ့က်ေအာင္ ဘာေတြလုပ္ေနသလဲ။

ေျဖ​ : ကၽြန္ေတာ္တတ္ႏိုင္တဲ့ အတိုင္းအတာအရေတာ့ လာရိႈးတကၠသိုလ္ရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈေတြ ၊ လားရိႈးၿမိဳ႕နယ္အတြင္း လႈပ္ရွားမႈေတြမွာ ၿမိဳ႕နယ္အလိုက္ တိုင္းရင္းသားယဥ္ေက်းမႈေကာ္မတီေတြ စုေပါင္းၿပီးေတာ့ လုပ္ေဆာင္ရတဲ့ အခမ္းအနားေတြ က်င္းပတာ၊ အစည္းအေဝးေတြ လုပ္တာ၊ ညစာစားပြဲေတြ လုပ္တာေတြရိွတယ္။ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ခ်စ္ခ်စ္ ခင္ခင္နဲ႔ ညီအစ္ကို ေမာင္ႏွမေတြလိုဆက္ဆံ ေျပာဆိုၾကတာေတြ လုပ္ခြင့္ရေအာင္ ဒီလိုအခမ္းအနားေတြ လုပ္ၿပီး ဆံုၾကတယ္။ လူမ်ိဳး ပဋိပကၡ မဟုတ္ဘူး၊ လက္နက္ကိုင္ေတြၾကားထဲမွာ ျဖစ္တဲ့ ျပႆနာဆိုတာကို ေပၚလြင္ေအာင္ ပေလာင္လူငယ္အဖြဲ႔၊ ရွမ္းလူငယ္အဖြဲ႔ေတြ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ လုပ္ေဆာင္ေနတာေတြ ရိွတယ္။

လားရိႈးကို တာဝန္နဲ႔ ေျပာင္းလာရေတာ့ ဒီမွာ ရွမ္းလည္းရိွတယ္။ ပေလာင္လည္းရိွတယ္။ ရွမ္းအင္အားစုက မ်ားတယ္။ ေငြေၾကးလည္း ေတာင့္တင္းတယ္။ လူအင္အားလည္း ေတာင့္တင္းတယ္။ တစ္ဖက္က ပေလာင္ေတြက်ေတာ့ ပညာတတ္မႈ အားနည္းတယ္။ လားရိႈးၿမိဳ႕ ပတ္ပတ္လည္မွာဆို စာသင္ေက်ာင္းမရိွ၊ ဗမာစကား မတတ္တဲ့ ပေလာင္ရြာေတြ အမ်ားၾကီးေတြ႔ရသလို၊ ေတာ္ေတာ္ကို ေအာက္က်ေနာက္က်ျဖစ္ေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ ေဆးရံုတက္ရမယ့္ ကိစၥၾကံဳ လို႔ ေဆးရံုလာတက္ရရင္ေတာင္ ေငြေၾကးမပါ၊ အဝတ္အစားမပါ၊ ေတာင္ယာ လုပ္ငန္းမွာ ဝတ္ထားတဲ့ အဝတ္အစားတစ္ခုပဲရိွၿပီး ေခၽြးေတြနဲ႔ ညစ္ညစ္ပတ္ပတ္ျဖစ္ေနတဲ့ ပေလာင္ေတြကို ဘယ္သူ လုပ္ေပးမွာလဲ။ လုပ္ေပးမယ့္သူ လားရိႈးမွာ မရိွခဲ့ဘူး။ တအာင္းပရဟိတအဖြဲ႔ကို ကၽြန္ေတာ္ ထူေထာင္တယ္။ တအာင္းပရဟိတအဖြဲ႔မွာ လုပ္ေနတာျဖစ္လို႔ တျခားလူမ်ိဳးေတြကို မကူညီဘူး ဆိုတာ မရိွဘူး။ အဖြဲ႔နဲ႔ သြားရင္းလာရင္း ၾကံဳရင္ၾကံဳသလို ကူညီတာပါ။ ရွစ္ဆယ္ ရာခိုင္ႏႈန္းကေတာ့ ပေလာင္ေတြကို ကူညီတာ မ်ားတယ္။ 

ေမး : တိုင္ရင္းသားေတြ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ အရင္ကအတိုင္း အတူယွဥ္တြဲေနႏိုင္ဖို႔ဘာေတြလိုအပ္ပါသလဲ။

ေျဖ​ : တိုင္းရင္းသားေတြၾကားမွာ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထုိင္ႏိုင္ဖို႔ အဓိကကေတာ့ “ငါ့လူမ်ိဳး၊ ငါ့ေဒသ” ဆိုတဲ့ အစြဲေတြစြန္႔ၿပီးေတာ့မွ ငါတို႔လူသားေတြပဲဆိုတဲ့ အသိရိွဖို႔ပဲ။ ငါကရွမ္း၊ သူကပေလာင္ဆိုတဲ့ ကြဲျပားမႈေတြ ထည့္မစဥ္းစားဘဲ လူသားအခ်င္းခ်င္းဆိုတဲ့ သာတူညီမွ်တဲ႔စိတ္ထားႏိုင္ၿပီး အစြဲမၾကီးဖို႔ လိုတယ္။ က်ရာ တာဝန္ေတာ့ ထမ္းေဆာင္ရမွာေပါ့၊ ရွမ္းျပည္မွာေနရင္ ရွမ္းျပည္ေကာင္းက်ိဳးကို လုပ္မယ္၊ ေရနံေခ်ာင္းမွာ ေနရင္ ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕ရဲ႕ေကာင္းက်ိဳးကိုေတာ့ လုပ္ေပးေနဖို႔လိုတယ္။ ။

ရွမ္း၊ ပေလာင္ ကျပား ေဒါက္တာမ်ိဳးသန္႔ထြန္းသည္ လားရိႈးတကၠသိုလ္၊ ဒႆနိကေဗဒဌာနတြင္
တြဲဖက္ပါေမာကၡအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေနသူ ျဖစ္သည္။

ထိုက္နႏၵာဝင္း / Myanmar Now

  • TAGS