News

POST TYPE

OPINION

ျမန္မာစာ၏ အရသာ
03-Oct-2019



စာေရးသူသည္ ျမန္မာစာေက်ာင္းသားတစ္ဦးျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ျမန္မာစာ၏အရသာကို ေကာင္းေကာင္းခံစား သိရွိခဲ့ရသည္။ ျမန္မာစာကို အေပၚယံၾကည့္၍ ဆံုးျဖတ္တတ္ၾကသူတို႔အတြက္ ျမန္မာစာသည္ စိတ္ဝင္စားဖြယ္မရွိ ပ်င္းရိဖြယ္ဟု ထင္တတ္ၾကသည္။ ထို႔အျပင္ အေရးလည္းမပါ၊ အရာလည္း ေပးစရာမဟုတ္ဟု အယူအဆလြဲၾကျပန္ေသးသည္။ ျမန္မာစာကို သိၿပီးသားမ်ား၊ တတ္ၿပီးသားမ်ားျဖစ္သည္ဟု အမွတ္မွားကာ ဂ႐ုမျပဳဘဲရွိၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုသူမ်ားကို အျပစ္မဆိုသာ။ ျမန္မာစာ၏ အရသာကိုမသိ၍ ဆိုျခင္းျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု ျဖည့္ေတြးကာ ခြင့္လႊတ္ႏိုင္ပါသည္။သို႔ေသာ္ ေလ့လာတတ္၊ သိျမင္တတ္၊ တန္ဖိုးထားတတ္ေစရန္ အနည္းငယ္အားျဖင့္ ဂ႐ုျပဳေစလိုပါသည္။ ျမန္မာစာ၏အဆီ၊ ျမန္မာစာ၏အႏွစ္၊ ျမန္မာစာ၏ စိတ္ဝင္စားစရာမ်ားကို သိမွသာ ျမန္မာစာကို အေလးထားတတ္ေပလိမ့္မည္။ အေလးထားႏိုင္ေအာင္လည္း ႀကိဳးစားေစလိုသည္။ အေၾကာင္းမွာ ျမန္မာစာသည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္မဟုတ္။ တစ္မ်ိဳးသားလံုးအတြက္ျဖစ္ေလ၏။ ထို႔ျပင္ စာေပျမင့္မွ လူမ်ိဳးတင့္မည္ဟူေသာ စကားအရ ျမန္မာစာေပသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံ၏ အသက္ျဖစ္သည္။ မိခင္ဘာသာစကားႏွင့္စာေပကို တန္ဖိုးထားတတ္သည့္ျပည္သူမ်ားျဖစ္ ရန္လိုအပ္သည္။

ျမန္မာစာ၏ အဆီအႏွစ္တို႔ကို ၿမိန္ၿမိန္စားသံုးကာ ျမန္မာစာ၏အရသာကို စြဲလမ္းခဲ့ရသည္။ ထိုအရသာကို မသိေသးသည့္သူအခ်ိဳ႕အား ျမန္မာစာ၏ အရသာကို အျမည္းေပးခ်င္သည့္ စိတ္ေစတနာမ်ားျဖစ္မိ သည္။ စာေရးသူ ျမန္မာစာ၏ အရသာကို ခံစားမိရာတြင္ စာ၏အရသာကိုသာမက စာသင္ရာတြင္ အေဟာအေျပာေကာင္းသည့္ ျမန္မာစာဆရာမ်ား၏ အာေဘာ္အရသာကိုပါ ႏွစ္ၿခိဳက္ခဲ့ရသည္။ ျမန္မာစာကို မဟာ ဝိဇၨာတန္းအထိသင္ၾကားခံခဲ့ရ၍ စာလည္းစံု၊ ဆရာလည္းစံုေအာင္ သင္ရႀကံဳရေလသည္။ ေရွးစာမ်ား၊ ေခတ္စာမ်ားႏွင့္ ရသမ်ိဳးစံုကို ခံစားရင္း ျမန္မာစာဟင္းအိုးထဲ ေခါင္းမေဖာ္ခ်င္ေအာင္ပင္ အရသာအေတာ္ေတြ႔ခဲ့ရသည္။ ဆရာမ်ားကလည္း ျမန္မာစာဆရာမ်ားပီပီ အသိစံုစံု အျမင္ႂကြယ္ႂကြယ္ႏွင့္ အေဟာအေျပာေကာင္းေကာင္း သင္ၾကားသည့္အတြက္ အခ်ိန္တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ သုတစံုစံု၊ ရသဖံုဖံုကို တစ္ထိုင္တည္း အျပည့္အတင္းအရသာရွိရွိ ခံစားရေလသည္။

စာေရးသူက ျမန္မာစာေပတြင္ ကဗ်ာမ်ားကို ပို၍ႏွစ္သက္သည္။ကဗ်ာမ်ားက စာေရးသူ၏စိတ္ကို ဖမ္းစားႏိုင္ဆံုးေသာ ရသဘုရင္တစ္ဆူ ပင္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာစာေပတြင္ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစား စံုေအာင္သင္ၾကားခဲ့ရ သည္။ ထိုကဗ်ာမ်ားထဲတြင္ ဧခ်င္းကဗ်ာမ်ားကို ႏွစ္သက္မိသည္။ ဧခ်င္း ကဗ်ာသင္ခ်ိန္မ်ားသည္ အလြန္ေပ်ာ္စရာေကာင္းသည့္အခ်ိန္မ်ားျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ေရွးဘုရင္မ်ား၏ ဘုန္းတန္ခိုးမ်ားကို ရသႏွင့္ေႏွာ၍ သိရေသာေၾကာင့္ စိတ္အာ႐ံုတြင္ ဇာတိမာန္စိတ္မ်ား ျဖစ္လာရသည္။ ထိုဧခ်င္းကဗ်ာ သင္ရသည့္ အရသာသည္ ေငြႏွင့္ပင္မလဲႏိုင္ပါ။ မင္းဆက္မ်ား၏ ေဆြစဥ္မ်ိဳးဆက္မ်ားကို စပ္ဆက္ၾကည့္ရသည္မွာလည္း မေမာႏိုင္မပန္းႏိုင္ ေအာင္ပင္ စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းလွသည္။ ဧခ်င္းကဗ်ာတစ္ပုဒ္ ဖတ္လိုက္ရျခင္းသည္ သမိုင္းစာအုပ္တစ္အုပ္သိလိုက္ရျခင္းႏွင့္ ညီမွ်သည္။ ကမၻာတည္ပံု၊ ပ်က္ပံုကအစ မင္းေဆြမင္းမ်ိဳးတို႔၏ အစဥ္အဆက္ဇယားမ်ား ဆြဲကာ သင္ျပေပးသည့္ ဆရာမ၏အာေဘာ္ကလည္း အလြန္အရသာရွိလွသည္။

ထို႔ေနာက္ ကဗ်ာထဲတြင္ ပါေတာ္မူကဗ်ာမ်ား၏ အရသာကိုလည္း ႀကိဳက္မိေသးသည္။ ျမန္မာဘုရင္မင္းျမတ္ သီေပါမင္းပါေတာ္မူရသည့္ အဓိကအေၾကာင္းကို ထိုေခတ္ကစာဆိုမ်ားက အျမင္အမ်ိဳးမ်ိဳး အေတြးအဖံုဖံုႏွင့္ ဖန္တီးစပ္ဆို သီကံုးခဲ့ၾကသည္။ ထိုကဗ်ာမ်ားကို ဖတ္႐ႈသိရွိရျခင္းမွာလည္း မတူေသာရသမ်ိဳးစံုကို အရသာရွိရွိခံစားရေလသည္။ ထိုသို႔ေသာ အရသာကို ခံစားဖူးသူမွ ေကာင္းမွန္းသိၾကလိမ့္မည္။ ထိုပါေတာ္မူကဗ်ာမ်ားသည္ ႏွလံုးသားထဲတြင္ စြဲက်န္ရစ္သည့္အထိ ရသေျမာက္ေပၚလြင္ လွသည္။ ထိုေခတ္ကဗ်ာစာဆိုမ်ားျဖစ္သည့္ မဟာဒါန္ဝန္ဦးေ႐ႊဝ၊ ဆီးဘန္နီ ဆရာေတာ္၊ အခ်ဳပ္တန္းဆရာေဖ၊ ဦးေၾကာ့တို႔က မိမိတို႔ဘုရင္ ပါေတာ္မူရသည္ကို ခံျပင္းလြန္း၍ မတူေသာအေတြးမ်ားႏွင့္ ေရးဖြဲ႔ခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုကဗ်ာမ်ားကိုဖတ္ရသည့္အရသာကို ဖတ္ဖူးသည့္သူကလြဲ၍ မည္သူသိ ႏိုင္ပါအံ့နည္း။ ထီးသုဥ္းနန္းသုဥ္း၊ ၿမိဳ႕သုဥ္းသုည၊ သုဥ္းသံုးဝျဖင့္၊ သုဥ္းရျပန္လစ္၊ သုညေခတ္ဝယ္၊ ျဖစ္လာရေလ၊ တို႔တစ္ေတြသည္၊ ေသေသာ္မွတည့္၊ ဪသာ္ေကာင္း၏ဟူေသာ ဆီးဘန္နီဆရာေတာ္၏ သုဥ္းသံုးဝ ဧကပိုဒ္ရတု ကိုဖတ္ရခ်ိန္တြင္ ဆရာေတာ္၏စိတ္ခံစားခ်က္ႏွင့္အတူ ထိုေခတ္ကာလ ၏ပံုရိပ္မ်ားသည္ တေရးေရးေပၚလာသည္။ ထိုပါေတာ္မူကဗ်ာမ်ားကို သင္ေပးသည့္ ဆရာမလည္း အလြန္အသင္ေကာင္းလွသည္။ ကဗ်ာကို စာအတိုင္းမသင္ခဲ့။ ထိုကဗ်ာပါအေၾကာင္းကိုေျပာရင္း သမိုင္းကိုလည္း ေျပာသည္။ ထို႔ျပင္ ဆရာမက မ်က္ေမွာက္ေခတ္ႏွင့္ပါ ခ်ိန္ထိုးျပသည့္အတြက္ ကဗ်ာသည္ အသက္ဝင္လာေတာ့သည္။ထိုပါေတာ္မူကဗ်ာမ်ား သင္ရခ်ိန္မ်ားသည္ အခ်ိန္ကုန္မွန္းပင္မသိျဖစ္ရကာ စာသင္ခန္းတစ္ခန္းလံုး ဇာတိမာန္ရနံ႔ႏွင့္အတူ ရသအသံ သုတအသံတို႔သည္ ဝဲပ်ံ၍ေနခဲ့ၾကသည္။

မွတ္မိပါေသးသည္။ မွတ္မိေနေသး၍လည္း ယေန႔တိုင္ေမ့မရဘဲ အရသာက်န္ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။ ေမတၱာစာမ်ားသင္ရခ်ိန္သည္ စာေရးသူအတြက္ အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္သည့္ စကၠန္႔ မိနစ္ နာရီမ်ား ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ေမတၱာစာတြင္ မွတ္မိေနသည့္က ဦးပုည၏ေမတၱာစာမ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဦးပုည၏ ေမတၱာစာမ်ားသည္ ဟာသေႏွာ၍ ေရးဖြဲ႔ေသာေၾကာင့္ စိတ္တြင္ ေပါ့ပါးရႊင္ျမဴးမႈရသကို ခံစားရသည္။ ဦးပုည၏ ေဒါနဆီေမတၱာစာကို အလြန္ႏွစ္သက္မိသည္။ ထိုေဒါနဆီေမတၱာစာတြင္ ဦးပုညက ဟာသေလးေႏွာကာ သခၤါရ႐ုပ္နာမ္တို႔၏ ေဖာက္ျပန္တတ္မႈသေဘာကို ေရးဖြဲ႔ျပထားၿပီး ေမတၱာစာႏွင့္ဆံုးမထားသည္။ ထိုေဒါနဆီေမတၱာစာကို ဖတ္႐ႈရသည့္အခါ ၿပံဳးလည္းၿပံဳးရသည္။ ရႊင္လည္းရႊင္ရသည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ တရားသေဘာကို လက္ေတြ႔ခံစားလိုက္ရေလသည္။ ဤတြင္လည္း စာတစ္ပုဒ္၏ မတူညီေသာရသစံုကို ခံစားရသည့္အရသာမွာလည္း အလြန္ေကာင္းလွသည္။

ျမန္မာစာသည္ စိတ္ကိုသင္ေသာစာျဖစ္သည္ဟု ေရွးဆရာႀကီးမ်ားက ေျပာဆိုစမွတ္ျပဳခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာစာသည္ စာေပမ်ားကိုသင္ၾကား ေပး႐ံုသာမက လူ႔စိတ္ကိုပါ သိမ္ေမြ႔လာေစရန္အတြက္ နည္းလမ္းျပေပးသည့္ ဘာသာရပ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ ျမန္မာစာေပတြင္ အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္သည့္ စာေပရသမ်ားစြာရွိေလသည္။ ထိုရသစာေပတို႔ကတစ္ဆင့္ ဘဝေနနည္းမ်ားကို သိျမင္ရသည့္အျပင္ ကိုယ့္က်င့္သိကၡာတရားကိုပါ နားလည္လာရသည္။ စာေရးသူတို႔ သင္ၾကားရသည့္စာေပမ်ားတြင္ ျပဇာတ္မ်ားလည္း ပါဝင္သည္။ ျပဇာတ္စာေပမ်ားသည္လည္း ေခတ္စနစ္ကို ျပဳျပင္လိုေသာ ေစတနာအရင္းခံႏွင့္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုျပဇာတ္မ်ားက တစ္ဆင့္ လူ႔စိတ္လူ႔သေဘာကိုသတိျပဳမိၿပီး ဆင္ျခင္စရာမ်ားရသည္။

ျပဇာတ္မ်ားတြင္ စာေရးသူႏွစ္သက္မိသည္က ဦးပုည၏ ဝိဇယျပဇာတ္ပင္ျဖစ္သည္။ ဦးပုညသည္ ထိုျပဇာတ္ကို ေရးသားရျခင္းအေၾကာင္းမွာ ေခတ္စနစ္၏လိုလားခ်က္ေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ထိုျပဇာတ္ကို သင္ၾကားဖတ္႐ႈရသည့္အခါ ရသကိုမ်ိဳးစံုကိုခံစားရသည္။ အဓိက ဇာတ္ေဆာင္မ်ားမွာ ဝိဇယမင္းသား၊ မယ္ကုဝဏ္တို႔ျဖစ္သည္။ ထိုျပဇာတ္အတြင္းမွ သတိျပဳခံစားမိသည့္ အသိတစ္ခုရွိသည္။ ထိုအသိမွာ ဥပေဒေရးရာႏွင့္ တရားစီရင္ေရးရာတို႔တြင္ ေက်ာသားရင္သားမခြဲျခားဘဲ ျပဳလုပ္ရမည္ဟူေသာအသိျဖစ္သည္။ ျပဇာတ္အစတြင္ ဝိဇယမင္းသားကတိုင္း ျပည္အတြင္း၌ ျပည္သူမ်ား စိတ္မခ်မ္းသာေအာင္ ျပဳလုပ္ဆိုးသြမ္းေနသည္။ ထိုအေၾကာင္းကို ျပည္သူမ်ားက ဝိဇယမင္းသား၏ဖခင္ သီဟဗာဟု မင္းႀကီးသိေအာင္ တိုင္ၾကားေလသည္။ ထိုအခါ သီဟဗာဟုမင္းႀကီးက သူ၏သားေတာ္ျဖစ္ေသာ္လည္း ျပည္သူတို႔၏မ်က္ႏွာ၊ ဥပေဒ၏သစၥာကို ေစာင့္သိ၍ ဝိဇယမင္းသားကို ျပည္ႏွင္ဒဏ္ေပးခဲ့သည္။ ဤမင္းႀကီး၏ ေက်ာသားရင္သားမခြဲျခားဘဲ ဥပေဒကိုေလးစားသည့္ အတုယူဖြယ္ မင္းက်င့္တရားကိုေတြ႔ရသည္။ ထိုျပဇာတ္ကို သင္ၾကားရခ်ိန္မ်ားတြင္ စာေရးသူသည္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ႏွင့္ ဆက္စပ္ေတြးေတာၾကည့္ရင္း အရသာ အေတာ္ေတြ႔ခဲ့သည္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္လည္း သီဟဗာဟုမင္းႀကီး ထံုးကို ႏွလံုးမူသည့္သူမ်ားရွိၾကပါေစဟု ဆုေတာင္းမိသည္။

ဤတြင္ ျမန္မာစာကေပးသည့္ အေတြးအသိႏွင့္အတူ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာ၊ လူ႔က်င့္ဝတ္တို႔ကို နားလည္သေဘာေပါက္ခဲ့ရသည္။ ပတ္ဝန္းက်င္ ရွိလူအမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေပါင္းသင္ရာတြင္ အသိသတိရွိေစရန္ ျမန္မာစာေပက ေပးေလသည္။ ထို႔အျပင္ စာေပရသတို႔၏ အဆီအႏွစ္တို႔ကို စားသံုးရင္း စိတ္ကိုအေကာင္းဆံုးထားတတ္ရန္ ဘဝအသိမ်ားရရွိခဲ့ရသည္။ ျမန္မာစာသည္ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ ႏွစ္ျဖာအက်ိဳးကို ၫႊန္ျပေပးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာစာသည္ လက္ရွိဘဝအတြက္အသံုးဝင္႐ံုသာမက ႀကိဳးစားအားထုတ္ႏိုင္ပါက ေနာင္ဘဝအထိပါ အလြန္အသံုးဝင္ေလသည္။

သို႔ျဖစ္၍ ျမန္မာစာ၏အရသာကို သိရွိေအာင္ႀကိဳးစားထုတ္ၾကရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ထိုသို႔ ျမန္မာစာ၏အရသာကိုသိ၍ မိခင္ဘာသာစကားႏွင့္ စာေပကိုတန္ဖိုးထားကာ မိခင္တိုင္းျပည္ကိုလည္း အက်ိဳးျပဳႏိုင္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စာေရးသူသိသည့္ ျမန္မာစာ၏အရသာ အနည္းငယ္ကိုသာ အျမည္းအျဖစ္ တင္ျပလိုက္ရျခင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာစာ၏ အရသာအေၾကာင္းကိုေျပာလွ်င္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ႏွင့္ပင္ ၿပီးမည္မဟုတ္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ထပ္ဆင့္၍ ျမန္မာစာ၏ အရသာကိုသိရန္ စာဖတ္သူတို႔ကိုယ္တိုင္ ခံစားၾကည့္ၾကပါဟု ႏိႈးေဆာ္ခ်င္ပါသည္။

ေ႐ႊလတ္ကိုကို (မဟာဝိဇၨာ)