News

POST TYPE

EDITORIAL

ေဘးမဲ့ေတာ၌ ဆင္စီးျခင္း
12-Feb-2019



မနက္အိပ္ရာအႏိုး ျပတင္းမွတစ္ဆင့္ အျပင္သို႔လွမ္းၾကည့္ရာ ဘန္ဂလို ဝန္းက်င္တစ္ခုလံုး ျမဴေတြဖံုးေနသည္။ ဘာကိုမွ် သဲသဲကြဲကြဲမျမင္ရ။ နံနက္ခင္းအလင္းသည္ ျမဴခိုးေတြၾကားမွာ ေပ်ာက္ေနသည္။ ဟိုဘက္မွာ စမ္းေခ်ာင္းရွိသလား၊ လွ်ိဳေျမာင္ရွိသလား၊ ေတာနက္ႀကီးေတြရွိေနသလား ဘာမွ်မသိရ။ အျဖဴေရာင္ ျမဴခိုးေတြသာ ဟိုတယ္ ဘန္ဂလိုအနီးတစ္ဝိုက္မွာ လႊမ္းၿခံဳေနသည္။ နံနက္အ႐ုဏ္ဦးအခ်ိန္မို႔ ရာသီဥတုက စိမ့္ေနေအာင္ေအးသည္။ အေဆာင္တစ္ခုႏွင့္တစ္ခုအၾကား ေဖာက္ေပးထားေသာ အုတ္လမ္းကေလး အတိုင္း စားေသာက္ခန္းရွိရာသို႔ လာခဲ့သည္။ နံနက္စာ ေကာ္ဖီႏွင့္ပူရီ၊ ေပါင္မုန္႔၊ ၾကက္ဥ၊ လိေမၼာ္သီး၊ ငွက္ေပ်ာသီးမ်ား တည္ခင္းထားၿပီး ႀကိဳက္ရာ ထည့္စား႐ံုပင္။ မစၥတာကီေရွာက “ခင္ဗ်ားတို႔ကို ဆင္နဲ႔လိုက္ျပမယ္”ဟု ဆိုသည္။ ရာသီဥတုက ေအးစိမ့္ေနၿပီး ေတာထဲ ေတာင္ထဲမွာ ေစာေစာစီးစီး လွည့္ပတ္သြားဖို႔ ဆႏၵမရွိ။ ဆင္စီးတာကလည္း သိပ္အဆန္းတၾကယ္ မဟုတ္၍ “မလိုက္ေတာ့ပါဘူး” ဟု ျငင္းလိုက္သည္။ ျဖစ္ႏိုင္လွ်င္ ခတၱမႏၵဴသို႔ တိုက္႐ိုက္ခရီးဆက္ေစခ်င္သည္။ သူတို႔ကလည္း သည္ကိုေခၚလာဖို႔ စကတည္းက အစီအစဥ္ဆြဲထားၿပီးျဖစ္သည္။ ဆာဖာရီဟိုတယ္တစ္ခု၏ အလံုးစံု ဏေခုေါန အရ တည္းခိုမည္။ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ကို လွည့္ပတ္ျပသမည္။ ဟိုတယ္အနီးဝန္းက်င္မွာ ျမဴေတြ ပိုမိုသိပ္သည္းလာ၍ သူတို႔လည္း ထိုအစီအစဥ္ကို ပထမလက္ေလွ်ာ့လိုက္သည္။ “ျမဴေတြ တအားက်ေနတယ္။ ဘာမွ ျမင္ရမွာမဟုတ္ဘူး” 

တစ္နာရီေလာက္ၾကာေတာ့ ျမဴေတြ အနည္းငယ္ပါးလ်ားစျပဳလာသည္။ “ကဲ ဆင္စီးၾကရေအာင္”ဟု မစၥတာကီေရွာက ေခၚျပန္သည္။ ထပ္ခါ တလဲလဲေျပာေန၍ စိတ္မပါတပါႏွင့္ပဲ ဆင္စီးမည့္ေနရာသို႔ လာခဲ့ၾကသည္။ မိမိတို႔ ျမန္မာအဖြဲ႔၊ သီရိလကၤာအဖြဲ႔ႏွင့္ က်န္သူမ်ားအတြက္ ဆင္သံုးစီး အသင့္ျပင္ထားသည္။ ဘန္ဂလိုအစြန္း ေလသာေဆာင္ေပၚကတစ္ဆင့္ အသင့္လာရပ္ေသာ ဆင္ပုခက္ေပၚ တစ္ေယာက္ၿပီးတစ္ေယာက္ တက္ၾကရသည္။ အသက္အ႐ြယ္ႀကီးၿပီျဖစ္ေသာ သီရိလကၤာပရက္စ္ေကာင္စီဥကၠ႒လိုပဲ မိမိတို႔ဥကၠ႒ကလည္း တုန္တုန္ခ်ိခ်ိႏွင့္ ဆင္ေပၚတက္သည္။ ဆင္ပုခက္ တစ္ခုေပၚ လူေလးေယာက္ ခြထိုင္ၾကသည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ တစ္ႏွစ္က ထိုင္းႏိုင္ငံ၊ ပတၱရားမွာ တစ္ႀကိမ္ ဆင္စီးဖူးေသာ္လည္း ယခုပံုစံႏွင့္မတူ။ ထိုင္းမွာက ဆင္ကို အလွဆင္ထားၿပီး ေၾကာ့ေၾကာ့ေမာ့ေမာ့ေလး ထိုင္လိုက္႐ံုပင္။ ယခုက်ေတာ့ ဟိုတယ္ ဘန္ဂလိုက စထြက္ကတည္းက လႈပ္လီလႈပ္လဲ့ႏွင့္ထြက္လာရာ ျမစ္ကမ္းနားတစ္ခုကို ဘြားခနဲေရာက္လာသည္။ ျမစ္ကမ္းေဘးက သြားမည္ထင္ေသာ္လည္း ဆင္က ျမစ္ထဲဆင္းသြားသည္။ ျမဴခိုးေတြပ်ံေနေသာ ျမစ္ထဲကို တစ္လွမ္းခ်င္း ႏြံေတြကိုနင္းၿပီး ဆင္းသြားရာ ေက်ာခ်မ္းလွသည္။ ထိုင္ေနရင္း အသည္းတယားယား ျဖစ္မိသည္။ ျပဳတ္မက်ေအာင္ ပုခက္လက္တန္းကို ၿမဲၿမဲကိုင္ထားရသည္။ ျမစ္ဆိုေသာ္လည္း ေရက အနက္ႀကီးမဟုတ္။ ဆင္ေျခေထာက္ျမဳပ္႐ံုမွ် ျဖစ္သည္။ ေရထဲတစ္လွမ္းခ်င္းသြား ေနေသာဆင္ႀကီး ဘယ္အထိသြားမလဲမသိ။ သူတို႔က သည္လမ္းကို သြားေနက်ျဖစ္ဟန္တူသည္။ ဆင္ထိန္းသည္ ဆင္ကို တစ္ခ်က္တစ္ခ်က္ေငါက္၍ ေမာင္းႏွင္ေနသည္။ နံနက္ခင္းရာသီဥတုက ေအးစိမ့္ေနသည္။ ျမဴခိုးမ်ား ပါးသြားၿပီျဖစ္၍ ပတ္ဝန္းက်င္ကို ျမင္ရသည္။ မိမိတို႔ေရာက္ေနေသာေနရာမွာ ျမစ္ကမ္းအနီးက ကိုင္းေတာႀကီးတစ္ခုျဖစ္သည္။ လွမ္းၾကည့္လိုက္လွ်င္ ဟိုတယ္ဘန္ဂလိုေတြကို အေဝးမွျမင္ေနရသည္။ သူတို႔ ဘယ္ကိုေခၚလာမွန္းမသိပါ။ ဆင္သံုးစီးသည္ ကိုင္းေတာထဲမွာ တေ႐ြ႕ေ႐ြ႕။ ဆင္ေပၚမွေန၍ က်ယ္ေျပာေသာ ကိုင္းေတာႀကီးႏွင့္ ေရစီးေနေသာျမစ္ကို ဆီးျမင္ရသည္။ ဟိုးဘက္မွာ ေတာအုပ္။ ကိုင္းေတာအစပ္မွာ ျမစ္။ လူငါးေယာက္ကို ေက်ာကုန္းေပၚတင္ထားၿပီး တစ္လွမ္းခ်င္းသြားေနေသာဆင္ႀကီးကိုပဲ သနားေနမိသည္။ သို႔ေသာ္ ခြန္အားႀကီးမားေသာ ဆင္ေတြအတြက္ေတာ့ ေလးလံပံုမရပါ။ ဆင္ထိန္းလူငယ္သည္ ဆင္ကိုေငါက္ကာ ကိုင္းေတာထဲမွာ ေမာင္းႏွင္ေနသည္။ ခဏအၾကာတြင္ ကိုင္းေတာအလယ္ေရာက္လာသည္။ “ေဟာ ဟိုမွာေတြ႔လား ... ႀကံ့ႀကီး” မိမိတို႔ႏွင့္အတူပါလာေသာ စကားျပန္ရာေဒ့ဗ္က ကိုင္းေတာအလယ္ တစ္ေနရာကို လက္ညႇိဳးထိုးျပသည္။ ကၽြဲႀကီးတစ္ေကာင္ အ႐ြယ္ပမာဏခန္႔ရွိသည့္ အေရာင္မြဲမြဲႏွင့္ ႀကံ့တစ္ေကာင္ ရပ္ေနသည္။ အေဖာ္မပါ။ ရႊံ႕လူးထားေသာႀကံ့ႀကီးမွာ ဒဏ္ရာတစ္ခုကို ေတြ႔ရသည္။ မိမိတို႔ ဓာတ္ပံု႐ိုက္ရန္ ေရွ႕တိုးသြားေသာအခါ ထြက္ေျပးသြားသည္။ ဤႀကံ့မ်ားမွာ ရွားပါးေသာ ဦးခ်ိဳတစ္ေခ်ာင္းပါ ဟိမဝႏၲာႀကံ့မ်ားျဖစ္သည္။ ဤသစ္ေတာႀကိဳးဝိုင္းနယ္ေျမအတြင္ ႀကံ့မ်ားႏွင့္အတူ အျခားေသာ သားရဲတိရစၧာန္မ်ားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ထားသည္။

ေခ်ာင္းကိုျဖတ္၍ တစ္ဖက္ကမ္း သစ္ေတာအုပ္ထဲေရာက္သြားေတာ့ သမင္တစ္အုပ္ လွစ္ခနဲ ျဖတ္ေျပးသြားတာကို ျမင္ရသည္။ ေကာင္ေရ သံုးေလးဆယ္ေလာက္ရွိမည့္ သမင္ေလးေတြက ျမန္လွသည္။ ဆင္တစ္ေကာင္၏ ေက်ာကုန္းေပၚကေန၍ သဘာဝေတာအုပ္တစ္ခုကို ျဖတ္သန္းၾကည့္႐ႈရသည္မွာ ဆန္းၾကယ္ေသာ ခံစားမႈတစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ ျမက္႐ိုင္းေတာေတြ၊ ခ်ံဳပုတ္ေတြၾကားမွာ ဆင္ေတြက လ်င္လ်င္ျမန္ျမန္သြားတတ္ၾကသည္။ ကိုင္းေတာႀကီးေတြ၊ ရႊံ႕ႏြံေတြၾကားမွာလည္း အခက္အခဲမရွိ တိုးၿပီးသြားႏိုင္ၾကသည္။ 

တစ္နာရီေလာက္ လွည့္ပတ္ၾကည့္႐ႈၾကၿပီးေနာက္ ဟိုတယ္သို႔ ျပန္လာခဲ့ၾကသည္။ ေမာလည္းေမာသြားသည္။ လူက ဆင္ေပၚထိုင္လိုက္ သြား႐ံုျဖစ္ေသာ္လည္း စိတ္က ပင္ပန္းသလိုခံစားရသည္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ လုပ္ရခဲေသာအလုပ္တစ္ခု (ဆင္စီးျခင္း) ကို လုပ္လိုက္ရ၍ အေတြ႔အႀကံဳသစ္တစ္ခုေတာ့ ရလိုက္သည္။ နံနက္ ၉ နာရီခန္႔မွာ တိုက္ဂါးလန္းဆာဖာရီ ဟိုတယ္မွ ျပန္ထြက္လာၾကသည္။ သည္ေဒသတစ္ဝိုက္က ေျမျပန္႔ျဖစ္ၿပီး ႐ႈခင္းမ်ား အလြန္သာယာသည္။ လမ္းေဘးဝဲယာတစ္ဖက္တစ္ခ်က္မွာ အဝါေရာင္ မုန္ညင္းခင္းေတြကို မ်က္စိတစ္ဆံုးျမင္ရသည္။ နီေပါေက်းလက္က သည္ဘက္မွာေတာ့ အလြန္လွပသည္။ နာရီဝက္ခန္႔အၾကာတြင္ ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္ၿမိဳ႕သို႔ ေရာက္လာသည္။ “ဘာရတ္ပူရ္ၿမိဳ႕” ။ နီေပါႏိုင္ငံ၏ စတုတၳအႀကီး ဆံုးၿမိဳ႕ျဖစ္သလို ေျမျပန္႔မွာရွိေသာ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕လည္းျဖစ္သည္။ နီေပါႏိုင္ငံေတာင္ဘက္၊ အလယ္ပိုင္းတြင္တည္ရွိေသာ ဤၿမိဳ႕က အလ်င္အျမန္တိုးတက္ ေနေသာၿမိဳ႕ဟုဆိုသည္။ လမ္းေတြက်ယ္ၿပီး အေဆာက္အအံုေတြ ေကာင္းမြန္သည္။ အစီအစဥ္အရ ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုႏႈတ္ဆက္ၾကမည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ခန္းမအေဆာက္အအံုတစ္ခုထဲသို႔ ဝင္ေရာက္လာၿပီး ေဒသခံတာဝန္ရွိသူမ်ားက မိမိတို႔ကို အသင့္ႀကိဳဆိုသည္။ 

မိမိတို႔ လာမည္ျဖစ္၍ သူတို႔အသင့္ျပင္ ေစာင့္ဆိုင္းေနပံုရသည္။ အစည္းအေဝးခန္းမေဆာင္မွာ မိမိတို႔ ဧည့္သည္မ်ားကတစ္ဖက္၊ ေဒသခံ အစိုးရအဖြဲ႔ဝင္မ်ားကတစ္ဖက္ ထိုင္ၾကသည္။ အခမ္းအနား စတင္ခ်ိန္အထိ ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္ ေရာက္ရွိမလာေသး။ သူတို႔အေခၚက Mayor ျဖစ္သည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးျဖစ္သလို အစိုးရအဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္လည္းျဖစ္ သည္။ ဘာရတ္ပူရ္ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္ (သို႔မဟုတ္) အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးက အမ်ိဳးသမီး တစ္ဦးျဖစ္သည္။ အမည္က “ေရႏူ ဒါဟဲလ္”။ ေမာ္ဝါဒီ နီေပါကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ေခါင္းေဆာင္ “ပြတ္ရွ္ပတ္ ကာမယ္ဒါဟဲလ္” ၏ သမီးျဖစ္သည္။ အခမ္းအနား စၿပီး ဆယ့္ငါးမိနစ္ေလာက္ၾကာေတာ့မွ သူမေရာက္လာသည္။ အသက္သံုးဆယ္ေက်ာ္၊ ေလးဆယ္ဝန္းက်င္ခန္႔သာ ရွိေသးသည္။ ငယ္႐ြယ္သူလည္းျဖစ္၊ အမ်ိဳးသမီးတစ္ဦးလည္းျဖစ္သူကို ၿမိဳ႕ေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးအျဖစ္ ေ႐ြးခ်ယ္ထားသည့္အတြက္ အံ့အားသင့္ရသည္။

ၿမိဳ႕ေတာ္တာဝန္ရွိသူေတြက ဘာရတ္ပူရ္ၿမိဳ႕အေၾကာင္းကို ပါဝါပြိဳင့္ေတြႏွင့္ ရွင္းျပသည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ဘယ္လိုစီမံကိန္းေတြ ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနၾကပံုကို ေျပာျပသည္။ ကမၻာလွည့္ခရီးသြားမ်ားဆြဲေဆာင္ေရး၊ ၿမိဳ႕ေတာ္၏ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ ၿမိဳ႕ေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔က ျပည္သူေတြႏွင့္ ဘယ္လိုပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ေနသည္ကို ေျပာျပသည္။ သိလိုသည္မ်ားကို ေမးႏိုင္သည္ဆို၍ ျပန္လည္ ေမးျမန္းၾကသည္။ သည္အထဲမွာ အတက္ႂကြဆံုးက မိမိတို႔ မီဒီယာေကာင္စီ ဒု-ဥကၠ႒ စာေရးဆရာ ထက္ျမက္ျဖစ္သည္။ 

“နီေပါႏိုင္ငံဟာ ဘုရင္စနစ္ကို ေတာ္လွန္ၿပီး ဒီမိုကေရစီကို ကူးေျပာင္းခဲ့တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံဟာလည္း စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို တြန္းလွန္ၿပီး ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို သြားေနတယ္။ နီေပါနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ မတူညီတဲ့အခ်က္က နီေပါမွာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနႏိုင္ၿပီျဖစ္ေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ခုခ်ိန္ထိ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီကို မရေသးပါဘူး။ နီေပါ ႏိုင္ငံရဲ႕ ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနကို သိခ်င္ပါတယ္” ဟု ေမးျမန္းသည္။ 

ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္ ေရႏူဒါဟဲလ္မွာ ထင္ရွားေသာ နီေပါကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ေခါင္းေဆာင္ ကာမယ္ ဒါဟဲလ္၏ သမီးတစ္ဦးျဖစ္ရာ သူမတြင္ ျဖတ္သန္း ခဲ့ရေသာ ကြန္ျမဴနစ္ေတာ္လွန္ေရး အေတြ႔အႀကံဳရွိသည္။ နီေပါႏိုင္ငံသမိုင္းကိုေျပာလွ်င္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးလိုပဲ အေတာ္ပင္႐ႈပ္ေထြးသည္။ လူအေတာ္မ်ားမ်ား သတိျပဳမိခ်င္မွ ျပဳမိမည္ျဖစ္ေသာ အခ်က္တစ္ခုမွာ ယေန႔ နီေပါ အစိုးရအဖြဲ႔ကို နီေပါကြန္ျမဴနစ္ပါတီက ဦးေဆာင္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ နီေပါ ႏိုင္ငံသည္ တ႐ုတ္၊ ဗီယက္နမ္၊ ေျမာက္ကိုရီးယား၊ က်ဴးဘားတို႔လို တစ္ပါတီအာဏာရွင္စနစ္ မဟုတ္ေသာ ကြန္ျမဴနစ္ႏိုင္ငံဟု ေခၚဆိုလို႔ရသည္။ နီေပါႏိုင္ငံက ကြန္ျမဴနစ္ပါတီႀကီးစိုးေသာ “ဖက္ဒရယ္ ဒီမိုကရက္တစ္ သမၼတႏိုင္ငံ” ျဖစ္သည္။ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ၊ ပါလီမန္စနစ္ကိုက်င့္သံုးေသာ္လည္း အဓိက အာဏာရပါတီမွာ “နီေပါ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ” ျဖစ္သည္။ 

ျမန္မာႏိုင္ငံလိုပင္ လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ ေက်ာ္အတြင္း နီေပါႏိုင္ငံေရးက အလွည့္အေျပာင္းမ်ားလွသလို မတည္ျငိမ္မႈမ်ားစြာ၊ အစိုးရအဖြဲ႔ အေျပာင္းအလဲမ်ားစြာ ရွိခဲ့သည္။ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မွ စတင္ေသာ နီေပါျပည္တြင္းစစ္က ၂၀၀၆ ခုႏွစ္အထိ ဆယ္ႏွစ္ၾကာခဲ့ၿပီး လူ႔အသက္ေပါင္း ၁၂၀၀၀ ဆံုး႐ံႈးခဲ့ရသည္။ “ဟိႏၵဴ ဘုရင့္ႏိုင္ငံ” တစ္ခုအျဖစ္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တည္ရွိခဲ့ေသာ နီေပါတြင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွစ၍ ဘုရင္စနစ္ လံုးဝခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားၿပီး ေနာက္ဆံုးဘုရင္ ဘီရိႏၵရာမွာ နန္းေတာ္ထဲမွ ဆင္းေပးခဲ့ရသည္။ စည္းမ်ဥ္းခံ ဘုရင္စနစ္ေနရာတြင္ ဒီမိုကေရစီဖက္ဒရယ္စနစ္က အစားထိုး ဝင္ေရာက္ခဲ့သည္။ တိတိက်က်ေျပာရလွ်င္ လက္ရွိ နီေပါႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္က်မွ ျပ႒ာန္းႏိုင္ခဲ့သည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ဘုရင္စနစ္ ဖ်က္ သိမ္းခဲ့ၿပီးေနာက္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္အထိ “ယာယီဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ” ျဖင့္သာ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သလို ထိုအေတာအတြင္း အာဏာၿပိဳင္ဆိုင္မႈေတြ၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးသေဘာတူညီမႈဆိုင္ရာ ျပႆနာေတြ မ်ားစြာရွိခဲ့သည္။ 

နီေပါႏိုင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီအေျပာင္းအလဲကို အဓိက ဦးေဆာင္ခဲ့သူကား “နီေပါ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ” (Nepal Communist Party) ျဖစ္သည္။ နီေပါကြန္ျမဴနစ္ပါတီဟုဆိုလွ်င္ ႐ႈပ္ေထြးမႈေတြ ရွိေနေသးသည္။ အဓိက ကြန္ျမဴနစ္ပါတီႏွစ္ခုရွိၿပီး “ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ (ေမာ္ဝါဒီ)” ႏွင့္ “ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ (မာ့ခ္-လီနင္ဝါဒီ)” တို႔ျဖစ္သည္။ နီေပါဘုရင္စနစ္ကို ပထမဦးဆံုး တြန္းလွန္ခဲ့သူမ်ားမွာ ေမာ္ဝါဒီ ကြန္ျမဴနစ္မ်ားျဖစ္သလို ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲအမ်ားဆံုး ရရွိခဲ့သူမ်ားမွာလည္း နီေပါကြန္ျမဴနစ္ပါတီ(ေမာ္ဝါဒီ) မ်ားသာျဖစ္သည္။ စည္းမ်ဥ္းခံဘုရင္စနစ္ (ထိုစနစ္တြင္ ပါလီမန္သည္ ဘုရင္၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္ရွိသည္)။ ထိုမွတစ္ဆင့္ အႂကြင္းမဲ့ ဘုရင့္အာဏာရွင္စနစ္ (ထိုစနစ္တြင္ အစိုးရအဖြဲ႔၏ အာဏာအရပ္ရပ္ကို ဘုရင္ကသာ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားၿပီး ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားကို ခြင့္မျပဳ)။ နီေပါဘုရင္ မဟိႏၵရာ သည္ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္မွ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္အထိ နီေပါႏိုင္ငံကို ပါတီမဲ့ ဘုရင္စနစ္ (အႂကြင္းမဲ့ဘုရင့္အာဏာရွင္စနစ္) ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္တြင္ ေမာ္ဝါဒီ နီေပါကြန္ျမဴနစ္မ်ား၏ ဆန္႔က်င္ေတာ္လွန္မႈမ်ားေၾကာင့္ မဟိႏၵရာသည္ (ဘုရင္စနစ္ပါဝင္ေနေသးေသာ) ပါတီစံုဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ခြင့္ျပဳလိုက္ရသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ စည္းမ်ဥ္းခံဘုရင္စနစ္ျဖစ္သည္။ ထိုစနစ္မွာ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္တြင္ လူထုအံုႂကြေတာ္လွန္မႈျဖင့္ ဖ်က္သိမ္းပစ္ခဲ့ရာမွ ယေန႔ နီေပါႏိုင္ငံတြင္ ဘုရင္စနစ္ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားခဲ့ရျခင္းျဖစ္သည္။

ခ်စ္ဝင္းေမာင္ (၁၀-၂-၂၀၁၉)