News

POST TYPE

ARTICLE

ရႏၲပိုသို႔ေရာက္ခဲ့သည္
01-Jan-2017

ထိုရြာေလးသည္ ျမန္မာ့သမိုင္း တစ္ေထာင့္ တစ္ေနရာမွာပါခဲ့ဖူးေသာ ရြာကေလးဆိုတာ သိသူေတြ ရွိမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း ေရာက္ဖူးသူေတာ့ အေတာ္ ရွားလိမ့္မည္။ ျမင္းၿခံၿမိဳ႕အနီးရွိ ရြာကေလး၊ ဧရာဝတီျမစ္ကမ္းနဖူးက ရြာကေလး၊ အိုးလုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ေမြးေသာ ရြာကေလး။ ထိုရြာကေလးမွာ ပထမ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ပြဲ စစ္ေျပၿငိမ္းေရးစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဖူးသည့္ ရြာေလးျဖစ္ၿပီး ယခုထိတိုင္ သာမန္ရြာေလး တစ္ရြာအျဖစ္ ေထြေထြထူးထူး ေျပာင္းလဲျခင္း မရွိခဲ့ေပ။

ရႏၲပိုရြာေလးသို႔ ကားလမ္း၊ ေရလမ္း ႏွစ္မ်ဳိးျဖင့္ သြားလာႏိုင္သည့္အနက္ ေရလမ္းကသာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္သည္ဟု ဆိုရမည္။ ကားလမ္းျဖင့္သြားလွ်င္ ၿမိဳ႕သာ စက္မႈ ဇုန္ဘက္မွေသာ္လည္းေကာင္း၊ နဘူးအိုင္ဘက္မွေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျမင္းၿခံဘက္မွေသာ္လည္းေကာင္း အမ်ဳိးမ်ဳိး သြားလာႏိုင္ေသာ္လည္း ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းေသာ လမ္းမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ မည္သည့္ လမ္းကပဲဝင္ဝင္ ကား ႏွစ္စီး မေရွာင္သာေအာင္ ခက္ခဲေသာ ရႏၲပိုရြာအဝင္လမ္းကို ဝင္ရမည္ပင္။ ထိုမွ် လမ္းၾကမ္းမွေတာ့ ရႏၲပိုရြာေလးကို လာေရာက္ လည္ပတ္သူ ဧည့္သည္ ရွားပါးသည္မွာ မဆန္းဟုသာ ဆိုရေပမည္။

ရႏၲပိုရြာသည္ မႏၲေလးမွ ပုဂံသို႔ ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း သြားလာေသာ ႏိုင္ငံျခား ခရီးသြားမ်ား ႏႈတ္ဖ်ားတြင္ နာမည္ႀကီးေနသည္မွာ ၾကာပါၿပီ။ ထိုရြာေလးတြင္ ေခတ္မီ တည္းခိုစရာ အေဆာက္အအုံ တစ္ခုလည္းရွိၿပီး ႏိုင္ငံျခားသား ေစ်းကြက္ သီးသန္႔သာ ရည္ရြယ္ျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထင္သည္။ ေဒၚလာျဖင့္ ေကာက္ခံေသာ စားေသာက္ေနထိုင္ တည္းခိုစရိတ္မ်ားသည္ ျပည္တြင္း ဧည့္သည္မ်ား အဖို႔ေတာ့ ေစ်းႏႈန္း ႀကီးျမင့္သည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ 

ထိုအေဆာက္အအုံမွလြဲ၍ ရႏၲပိုရြာေလးသည္ ပီဘိအညာရြာေလး တစ္ခုသာ။ ဟိုတယ္ မရွိ၊ စားေသာက္ဆိုင္ မရွိ၊ ထမင္း ဆိုင္ေလး တစ္ဆိုင္ေတာင္ မရွိခဲ့ပါ။ ရႏၲပို ရြာေလးမွာ ဧရာဝတီျမစ္ကမ္းကို အမီွျပဳထားေသာ ဆိပ္ကမ္းေလး တစ္ခုရွိသည္။ ထိုဆိပ္ကမ္းေလးသည္ ခပ္လွမ္းလွမ္းက ၿမိဳ႕သာစက္မႈဇုန္၊ ဆီမီးခုံဆိပ္ကမ္းတို႔လို  စီမံကိန္းႀကီးေတြႏွင့္ ဘာမွမဆိုင္။ သို႔ေသာ္ ရႏၲပိုရြာေလးမွာ အထူးတလည္ ဂုဏ္ယူစရာ တစ္ခုေတာ့ ရွိေနသည္။ ထိုအရာသည္ကား ရႏၲပိုစာခ်ဳပ္ အမွတ္တရ ေက်ာက္တိုင္ႀကီးျဖစ္သည္။

ကိုလိုနီ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕တို႔ေအာက္ ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္ၿပီးသည့္ ၁၈၂၆ ခုႏွစ္ (စစ္ကိုင္းမင္းလက္ထက္)တြင္ အဂၤလိပ္ ကိုယ္စားလွယ္ သံအဖြဲ႔ႏွင့္ ျမန္မာဘုရင္ ကိုယ္စားလွယ္ သံအဖြဲ႔တို႔သည္ ရြာေလးမွာပင္ စစ္ေျပၿငိမ္းေရး စာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ ထိုးခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ရႏၲပိုရြာတြင္ ေရးထိုးေသာေၾကာင့္ ရႏၲပိုစာခ်ဳပ္ဟု တြင္ခဲ့ၿပီး ရႏၲပိုရြာေလး၏ အမည္နာမသည္ပင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အဓိပၸာယ္ကို ေဆာင္သလိုျဖစ္ခဲ့သည္။

ယခုမူ ရႏၲပိုစာခ်ဳပ္လည္း ႏွစ္ေပါင္း ၁၉၀ ၾကာခဲ့ၿပီ။ မူလက ရႏၲပိုစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုရာ ေနရာရွိ အထိမ္းအမွတ္ ေက်ာက္တိုင္သည္ ကာလၾကာျမင့္လာၿပီး ျမစ္ေရတိုက္စားမႈေၾကာင့္ ကမ္းပါးၿပဳိသည့္အထဲ ပါသြားသျဖင့္ ယခု ရႏၲပိုရြာတြင္ ျမင္ေတြ႔ေနရသည့္ ေက်ာက္တိုင္သည္ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ကမွ ျပန္လည္ စိုက္ထူထားေသာ ေက်ာက္တိုင္ အသစ္ျဖစ္သည္။

ရႏၲပိုစာခ်ဳပ္ အထိမ္းအမွတ္ ေက်ာက္တိုင္မွသည္ ျမစ္ကမ္းနဖူးကို လွမ္းၾကည့္လိုက္မည္ဆိုပါက အိုးေတြကုိ  စက္ေလွေပၚ အစီအရီ တင္ေနၾကေသာ လုပ္သားမ်ားကို ေတြ႔ရေပမည္။ ထိုေမာ္ေတာ္ႏွင့္ ကပ္လ်က္မွာေတာ့ ႏိုင္ငံျခားခရီးသြားမ်ား ပါဝင္သည့္ အေပ်ာ္စီးသေဘၤာႀကီး။

ရႏၲပိုရြာကို ႏိုင္ငံျခား ခရီးသြားတို႔ စိတ္ဝင္စားရသည္မွာ ရႏၲပိုရြာရွိ အိုးလုပ္ငန္းေၾကာင့္လည္း ပါသည္။ ရႏၲပိုက ထြက္ေသာ ေသာက္ေရအိုးမ်ားသည္လည္း  ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလုံးရွိ ၿမိဳ႕အသီးသီးတြင္ နာမည္ေက်ာ္ဆဲ မဟုတ္ပါလား။

ျမန္မာ့သမိုင္း ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈသည္ အိုးလုပ္ငန္းႏွင့္ မကင္းႏိုင္ခဲ့။ ေခတ္အဆက္ဆက္ သမိုင္း အေဆာက္အအုံမ်ား ျပန္လည္ တူးေဖာ္ရာမွာလည္း အိုးျခမ္းပဲ့၊  အိုးကြဲမ်ားကို ခြဲျခား ေလ့လာႏိုင္ျပန္သည္။ ျမန္မာ့ဆို႐ိုး စကားပုံမ်ားမွာလည္း အိုးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ စကားပုံမ်ားက မနည္းလွ။  အိုးခ်င္းထား အိုးခ်င္းထိ၊ အမဲ႐ိုးႏွယ္ ဟင္းအိုးမွအားမနာ၊ သူ႔အိုးနဲ႔သူ႔ဆန္၊ အိုးစားဖက္၊ တစ္အိုးတစ္အိမ္၊ အသက္အိုးအိမ္ စည္းစိမ္ စသျဖင့္။ အိုးလုပ္ငန္းသည္ ျမန္မာ့ လူမႈဝန္းက်င္တြင္ ေခတ္အဆက္ဆက္ လည္ပတ္ဆဲ။

ရႏၲပိုရြာေလးမွာလည္း အိုးလုပ္ငန္းသည္ ေခတ္ကာလၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီ။ ျမစ္ကမ္း နဖူးကရြာေလးပီပီ အိုးလုပ္ငန္းအတြက္ ရႊံ႕ေစးေျမသည္ မရွားခဲ့။ သည္ကမ္းနဖူးက ရႊံ႕ေစးကို တူးၿပီး အိုးလုပ္သည္။ ၿပီးေတာ့ သည္ကမ္းကေနပဲ အိုးေတြ ၿမိဳ႕အႏွံ႔ျဖန္႔သည္။ ရႏၲပိုရြာေလး၏ အိုးလုပ္ငန္းသည္ လည္ပတ္ေနၿမဲ။

“အဘြားတို႔ အိုးလုပ္ငန္းလုပ္တာ ဘယ္ေလာက္ ၾကာၿပီလဲဆို မိဘဘိုးဘြားမ်ား လက္ထက္ကတည္းကပဲ ဆိုပါေတာ့။ ဒီတစ္ရြာလုံးလည္း ဒါပဲ လုပ္ၾကတာ”ဟု အသက္ ၈၀ ေက်ာ္အရြယ္ ရႏၲပိုရြာခံ အဘြားေဒၚၾကည္က ဆိုသည္။

ရႏၲပိုတြင္ ေတာင္ရြာ၊ ေျမာက္ရြာ ရွိသည့္အနက္ ေျမာက္ရြာက အိုးလုပ္ငန္း အဓိကလုပ္ၿပီး ေတာင္ရြာက ေတာင္သူလုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ေမြးသည္။ ေျမာက္ရြာတြင္ အိုးလုပ္ငန္း ျပဳလုပ္သည့္ အိမ္ေျခ ၉၀ ခန္႔ရွိသည္ဟု သိရသည္။ အိုးလုပ္ငန္းသည္ ကိုယ့္အိမ္ ကိုယ့္ဝိုင္းထဲ မိသားစု လုပ္ငန္းအျဖစ္ ျပဳလုပ္ၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး အိုးလုပ္ငန္း ကြၽမ္းက်င္သူ တစ္ဦးသည္ တစ္ရက္လွ်င္ ေသာက္ေရအိုးေပါင္း ၃၀-၃၅ လုံးခန္႔ လုပ္ႏိုင္သည္ဟု ဆိုသည္။

အိုးလုပ္ငန္း လုပ္ရန္အတြက္ အဓိက လိုအပ္ေသာ ရႊံ႕ေစးကို ျမစ္ကမ္းနဖူးက တူးၿပီး ေထာ္လာဂ်ီျဖင့္ တိုက္ကာ အိမ္ဝိုင္းထဲ ျဖန္႔ထားရသည္။ ခပ္ေသြ႔ေသြ႔ ျဖစ္လာေသာ ရႊံ႕ေျခာက္တုံးမ်ားကို ရႊံ႕ေျခာက္ေျခာက္ေတာင္း၊ ေရ ေလးပုံးႏႈန္းျဖင့္ အင္တုံထဲ ေရာသမၿပီး တစ္ညသိပ္ႏွပ္ထားရသည္။ ေနာက္ေန႔ေရာက္လွ်င္ေတာ့ ထိုရႊံ႕ေစးမ်ားကို သဲသုံးေတာင္းျဖင့္ေရာၿပီး အိုးလုပ္ငန္း ျပဳလုပ္ရန္ အဆင္သင့္ ျပင္ရသည္။

ရႏၲပိုရြာမွထြက္ေသာ ေသာက္ေရအိုးမ်ားသည္ ရႊံ႕ႏွစ္ဆ၊ သဲတစ္ဆ ေရာစပ္သည့္ ရႊံ႕ေစးျဖင့္ ျပဳလုပ္ျခင္းေၾကာင့္ သဲပါဝင္မႈပိုမ်ားၿပီး ေရစိမ့္အား ပိုေကာင္းသည္။  ေသာက္ေရထည့္လွ်င္ ပိုေအးသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ နယ္ႏွပ္ၿပီးေသာ ရႊံ႕ေစးမ်ားကို အိုး တစ္အိုးစာ ျပဳလုပ္ႏိုင္ရန္ ေတာင္ဆုပ္ခန္႔ အတုံးႀကီးမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီး ဂုန္နီအိတ္ႏွင့္ အုပ္ထားရသည္။

အိုးလုပ္ငန္းစၿပီဆိုလွ်င္ တစ္ဦးက အိုးထိန္းစက္ကို ေျခနင္းႀကဳိးျဖင့္ ဆြဲကာ လွည့္ေပးရၿပီး အိုးလုပ္သူက အိုးထိန္းစက္ ေပၚ ရႊံ႕ေစးတုံးတင္လ်က္ ပုံေဖာ္ရသည္။ ပုံၾကမ္းရၿပီဆိုလွ်င္ ေနရိပ္ထဲ ေလသလပ္ခံၿပီး ရႊံ႕ေစးမ်ား ခပ္ထန္႔ထန္႔ ျဖစ္ေအာင္ ထားရသည္။ ေနာက္ေန႔ဆိုလွ်င္ ထိုအိုးစိမ္းကို လက္ခတ္၊ လက္ခုတို႔ျဖင့္ ထု၍ပန္းခတ္ ပုံေဖာ္ရသည္။

ရလာေသာ အိုးစိမ္းမ်ားကို ေနရိပ္ထဲမွာပင္ ျဖန္႔ကာ လွမ္းရသည္။ ေနရိပ္ထဲ ၄၊ ၅ ရက္ခန္႔ လွမ္းၿပီးလွ်င္ေတာ့ အိုးစိမ္းတို႔ အေရာင္ခပ္ေဖြးေဖြး ျဖစ္လာၿပီ။ အိုးစိမ္းမ်ား အိမ္ဝိုင္းထဲ မဆန္႔ေလာက္ေအာင္ မ်ားလာၿပီဆိုပါက အိုးဖုတ္ရန္ ျပင္ဆင္ၾကေလၿပီ။

ရႏၲပိုရြာတြင္ ေန႔စဥ္ တစ္အိမ္မဟုတ္ တစ္အိမ္ကေတာ့ အိုးဖုတ္ေနတတ္သည္။ အိုးျပဳလုပ္စဥ္က ကိုယ့္အိမ္ ကိုယ့္သားႏွင့္ တက္ညီလက္ညီ လုပ္ႏိုင္ေသာ္လည္း အိုးဖုတ္ေတာ့မည္ဆိုပါက တစ္ရြာလုံး ဝိုင္းဝန္းၾကရသည္။ အိုးဖုတ္မည့္ အိုးဖို တစ္ဖိုသည္ တစ္ခါဖုတ္လွ်င္ အိုးအလုံးေရ ၃၀၀၀ ခန္႔ ပါသည္မို႔ လူမ်ားမ်ား ဝိုင္းဝန္းမွရသည္။ အိုးဖုတ္ေတာ့မည္ဆိုပါက အိုးဖုတ္မည့္အိမ္သည္ လာေရာက္ကူသည့္ အိမ္နီးခ်င္းမ်ားကို ေကြၽးေမြး ဧည့္ခံရသည္။ တေပ်ာ္တပါး တစုတ႐ုံး စားေသာက္ၾကၿပီးပါက အိုးဖုတ္ လုပ္ငန္းစေတာ့သည္။

ရႏၲပိုရြာတြင္ အိုးဖုတ္ျခင္းသည္ အလုံပိတ္ဖိုမ်ားႏွင့္ ဖုတ္ျခင္း မဟုတ္။ ကြင္းျပင္က်ယ္ထဲ အိုးေတြစုပုံၿပီး ေကာက္႐ိုးအုံကာ မီးဖုတ္ျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ေရွးဦးစြာ အိုးဖုတ္မည့္ ကြင္းျပင္က်ယ္ကို သန္႔ရွင္းရသည္။ ေလာင္စာအျဖစ္ ေျမပဲခြံ၊ ထင္းေခါက္၊ စပါးခြံတို႔ကို ျဖန္႔ခင္းရသည္။ ထိုေလာင္စာမ်ား အေပၚက အိုးမ်ားကို ဝိုင္းႀကီး ပတ္ပတ္စီၿပီး လူတစ္ရပ္ေက်ာ္ေက်ာ္အျမင့္ထိ ေရာက္ေအာင္ ျပဳလုပ္ရသည္။

ၿပီးလွ်င္ေတာ့ အျပင္ဘက္ဆုံးက အိုးစိမ္းမ်ားကို မီးဒဏ္ တိုက္႐ိုက္ မခံရေစရန္ အိုးျခမ္းကြဲမ်ားျဖင့္ အုပ္ရသည္။ ထိုအိုးျခမ္းကြဲမ်ားအေပၚက ေကာက္႐ိုးႏွင့္ ျပာမ်ား အုပ္ၿပီးလွ်င္ေတာ့ မီးညႇိၿပီး အိုးဖုတ္ျခင္း လုပ္ငန္း စတင္ေလသည္။ အိုးတစ္ခါ ဖုတ္လွ်င္ သုံးညအိပ္၊ ေလးရက္ခန္႔ ၾကာျမင့္တတ္ၿပီး အိုးမ်ား အက်က္ညီေစရန္ မီးကိုလည္း ဂ႐ုစိုက္ေပးရတတ္သည္။ တက္ညီလက္ညီ စုေပါင္းပါမွ အစ အဆုံးၿပီးေသာ အိုးဖုတ္လုပ္ငန္းသည္ ရႏၲပိုရြာ၏ ခ်စ္စရာဓေလ့ တစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။

ရႏၲပိုရြာေလးတြင္ အိုးဖုတ္လုပ္ငန္းလည္း အဆက္မျပတ္ခဲ့သလို လာေရာက္ ေလ့လာေသာ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားလည္း အလာမျပတ္ခဲ့ေပ။ ရႏၲပိုရြာခံတို႔သည္ ရြာထဲ ဘယ္သူပဲ လာေလ့လာပါေစ ဧည့္ဝတ္ ေက်ၾကစၿမဲပင္။

အိုးလုပ္ငန္းႏွင့္ နာမည္ႀကီးေသာ ရႏၲပို၊ ရႏၲပိုစာခ်ဳပ္ႏွင့္ လူအမ်ား သိၾကေသာ ရႏၲပို။ ထိုရြာေလးသည္ ယခုထိတိုင္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး မေကာင္းေသး။ လွ်ပ္စစ္ မီးလည္း မရေသး။ အိမ္တိုင္းလိုလိုမွာ ဆိုလာျပားမ်ားသာ အားကိုးေနရသည္။

ႏိုင္ငံျခားသား ခရီးသြားမ်ားကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္သည့္ ရြာကေလး၊ ႏိုင္ငံျခား ဝင္ေငြ ရွာေပးႏိုင္ေသာ ရြာကေလးျဖစ္ေသာ္လည္း ရႏၲပိုရြာခံတို႔ ဘဝမ်ားသည္ ဘာမွ အေထြအထူး တိုးတက္ေျပာင္းလဲျခင္း မရွိခဲ့။ က်န္းမာေရး ကိစၥအတြက္ ျမင္းၿခံ ေဆး႐ုံသို႔ သြားမည္ဆိုလွ်င္ပင္ လွည္းတစ္တန္၊ ကားတစ္တန္ႏွင့္ လမ္းၾကမ္းကို  တစ္နာရီေက်ာ္ေက်ာ္ခန္႔ ေမာင္းႏွင္ရသည္။

“ကားလမ္းလည္း ပိုေကာင္းလာ၊ လွ်ပ္စစ္မီးလည္း ရလာရင္ေတာ့ ရြာအတြက္ ပိုေကာင္းမွာေပါ့။ ဧည့္သည္ေတြအတြက္လည္း ပိုအဆင္ေျပတာေပါ့။ ရႏၲပိုကို လာတဲ့ဧည့္သည္ေတြ အတြက္ေတာ့ ရြာခံေတြက ဧည့္ဝတ္ေက်ၿပီးသားပါ”ဟု ရြာခံ တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးေမာင္သင္းက ဆိုသည္။ ရႏၲပိုရြာေလးသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၁၉၀ က သူ၏ သမိုင္းေကာင္း၊ သမိုင္းေဟာင္းကို ထမ္းပိုးရင္း နိစၥဓူဝ အိုးလုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ ရက္စြဲမ်ားကို ျဖတ္သန္းေနတုန္း။ သြားလာရ ခက္ခဲ၊ တည္းခိုေနထိုင္ရ ခက္ခဲသည့္ ရြာေလးသည္ သူ႔ဆီလာသမွ် ဧည့္သည္မ်ားကို အားနာနာႏွင့္သာ ဧည့္ခံရင္း ဧရာဝတီျမစ္ဘက္ကို မ်က္ႏွာလႊဲေနခဲ့ပါသည္။

ယဥ္ယဥ္ေႏွာင္း

  • VIA