News

POST TYPE

FEATURE

ေစာဘဦးႀကီး႐ုပ္တု စိုက္ႏိုင္မယ့္အခ်ိန္
18-Dec-2017 tagged as

ႏွစ္ေပါင္း ရွစ္ဆယ္ျပည့္အျဖစ္ က်င္းပမည့္ ၂၀၁၇ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ မတိုင္မီတြင္ ကရင္တစ္မ်ိဳးသားလံုး ထူးျခားမႈတစ္ခု ျပဳလုပ္ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းခ်က္တစ္ခုကို ျမန္မာ-ထိုင္းနယ္စပ္ ကရင္ျပည္နယ္အတြင္း ႏိုဝင္ဘာလအတြင္းကပင္ ခပ္စိပ္စိပ္ ၾကားလာရသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုႀကိဳးပမ္းမႈသည္ ကရင္လူမ်ိဳးတို႔က ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္အတြက္ သေဘာထားႀကီးမႈႏွင့္ လဲလွယ္လိုက္ရသကဲ့သို႔ ရွိေနသည္။
အယ္ဒီတာ


ဒီဇင္ဘာလ ၁၈ ရက္သည္ ႏွစ္ေပါင္းရွစ္ဆယ္ျပည့္ ကရင္အမ်ိဳးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ က်ေရာက္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။

ကရင္အမ်ိဳးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ အခမ္းအနားမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ကရင္တိုင္းရင္းသားမ်ား ေနထိုင္ရာ ေနရာအႏွံ႔တြင္ က်င္းပျပဳလုပ္သြားရန္ ျပင္ဆင္လ်က္ ရွိေနၾကသည္။

ယင္းသို႔ က်င္းပျပဳလုပ္ရန္ စီစဥ္ေနသည့္ အခမ္းအနားမ်ားတြင္ ကရင္ျပည္နယ္ ဘုရားသံုးဆူၿမိဳ႕ရွိ ကရင္စု (ေထာ္မဲပါရပ္) ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးကြင္းတြင္ ကရင္အမ်ိဳးသား အစည္းအ႐ံုး (KNU) က က်င္းပျပဳလုပ္မည့္ အခမ္းအနားတြင္ ထူးျခားမႈတစ္ခုရွိခဲ့သည္။

ဘုရားသံုးဆူၿမိဳ႕တြင္ စုေပါင္းက်င္းပမည့္ အဆိုပါ အခမ္းအနားသည္ ကရင္အမ်ိဳးသား အစည္းအ႐ံုး (KNU) ဒူပလာယာခ႐ိုင္ ဝင္းေရးၿမိဳ႕နယ္လံုးဆိုင္ရာ ႏွစ္ ၈၀ ျပည့္ ကရင္အမ်ိဳးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ အခမ္းအနားအျဖစ္ က်င္းပျပဳလုပ္မည္ ျဖစ္သည္။

အဆိုပါအခမ္းအနားတြင္ ကရင္အမ်ိဳးသား အာဇာနည္တစ္ဦးအျဖစ္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားက သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည့္  KNU ဥကၠ႒ေဟာင္း တစ္ေယာက္ျဖစ္သူ ေစာဘဦးႀကီး၏ ႐ုပ္တုကို စိုက္ထူႏိုင္ရန္ ႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပေရး ေကာ္မတီက စီစဥ္လာျခင္း ျဖစ္သည္။

ေအာက္ေျခ ၂၅ ေပ ပတ္လည္၊ အျမင့္ ၉ ေပ ရွိသည့္ ေစာဘဦးႀကီး႐ုပ္တုကို သံကူကြန္ကရစ္ျဖင့္ ထုလုပ္မည္ျဖစ္ၿပီး က်ပ္ေငြ ၇၆ သိန္း ကုန္က်မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ႏိုဝင္ဘာ လဆန္းပိုင္းက အခမ္းအနားက်င္းပေရး ေကာ္မတီက ထုတ္ေျပာခဲ့သည္။

ယင္းေနာက္တြင္ ေစာဘဦးႀကီး႐ုပ္တု ထုလုပ္ေနသည့္ ဓာတ္ပံုမ်ားလည္း လူမႈကြန္ရက္ စာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚသို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေရာက္ရွိခဲ့သည္။

အဆိုပါ ႐ုပ္တုထုလုပ္သည့္ကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပႆနာက ႏိုဝင္ဘာ လကုန္ပိုင္းတြင္ စတင္ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။

ေစာဘဦးႀကီး ႐ုပ္တုကို ႏွစ္သစ္ကူးက်င္းပသည့္ ေနရာတြင္ စိုက္ထူရန္ စီစဥ္ထားခဲ့ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္ႏွင့္ ျပည္နယ္ အပစ္ရပ္ပူးတြဲေစာင့္ၾကည့္ေရး ေကာ္မတီ (JMC-S) တို႔က ကန္႔ကြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

အဆိုပါ႐ုပ္တု စိုက္ထူမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပည္နယ္ JMC က အစိုးရအေနႏွင့္ လြတ္လပ္ေရးရရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု တိုင္းရင္းသားအားလံုးကို ကိုယ္စားျပဳသည့္ အာဇာနည္ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ႐ုပ္တုမ်ားကိုသာ ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ စိုက္ထူေစခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း အေၾကာင္းျပန္ၾကားခဲ့သည္။

ထို႔ျပင္ KNU အေနႏွင့္ ေစာဘဦးႀကီး ႐ုပ္တုကို ထားရွိလိုပါက KNU ေလးဝါးစခန္းတြင္ ထားရွိႏိုင္ၿပီး က်န္ေနရာတြင္ အစိုးရႏွင့္တပ္မေတာ္တို႔မွ စိုက္ထူခြင့္မျပဳေၾကာင္း၊ NCA လက္မွတ္ ထိုးထားသည့္အတြက္ ဥပေဒႏွင့္မညီသည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား မလုပ္ရန္ ၿပီးခဲ့သည့္ ႏိုဝင္ဘာ လကုန္ပိုင္းက JMC-S က အေၾကာင္းျပန္ၾကားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

အဆိုပါ ကန္႔ကြက္မႈေၾကာင့္ မူလေနရာတြင္ ႐ုပ္တုစိုက္ထူမည့္ အစီအစဥ္ကို ဆိုင္းငံ့လိုက္ရသည္အထိ သက္ေရာက္မႈရွိခဲ့သည္။

အဆိုပါ႐ုပ္တုကို ကရင္အမ်ိဳးသား အစည္းအ႐ံုး၏ ဒူပလာယာခ႐ိုင္ ဝင္းေရးၿမိဳ႕နယ္တြင္ ယာယီ ထားရွိသြားမည္ျဖစ္ၿပီး ႐ုပ္တုစိုက္ထူခြင့္ ျပန္လည္ရရွိေရးအတြက္ အပစ္ရပ္ ပူးတြဲေစာင့္ၾကည့္ေရးေကာ္မတီ (JMC) ထံ ျပန္လည္တင္ျပ၍ ေဆြးေႏြးသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အခမ္းအနားက်င္းပေရး ေကာ္မတီက ဆံုးျဖတ္ခဲ့ရသည္။

အခမ္းအနားသည္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၈ ရက္တြင္ က်င္းပျပဳလုပ္မည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း အဆိုပါထုလုပ္ၿပီးျဖစ္သည့္ ႐ုပ္တုကို ဝင္းေရးၿမိဳ႕တြင္သာ ထားရွိထားၿပီး လက္ရွိအခ်ိန္ထိ ဘုရားသံုးဆူၿမိဳ႕ကို ေရာက္ရွိလာျခင္း မရွိေသးေၾကာင္း ဘုရားသံုးဆူၿမိဳ႕နယ္ရွိ KNU ဆက္ဆံေရး႐ံုးမွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္က ေျပာၾကားသည္။

“႐ုပ္တုက အခုခ်ိန္ထိေတာ့ ဝင္းေရးမွာပဲ ရွိေသးတယ္။ အထက္က ဘယ္လိုလုပ္မယ္ေတာ့ မသိေသးဘူး ခင္ဗ်”ဟု ၎က ဆိုသည္။

ထို႔ျပင္ အဆိုပါ ဘုရားသံုးဆူၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပမည့္ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ အခမ္းအနား ဖိတ္ၾကားလႊာတြင္လည္း ေစာဘဦးႀကီး႐ုပ္တု စိုက္ထူမည့္ အစီအစဥ္ ပါဝင္လာျခင္း မရွိေတာ့ဟုလည္း အခမ္းအနားက်င္းပေရး ေကာ္မတီထံမွ သိရသည္။

ယင္းသို႔စီစဥ္ထားမႈကို ကရင္ျပည္နယ္ ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရးဆိုင္ရာ ပူးတြဲေစာင့္ၾကည့္ေရး ေကာ္မတီ  (JMC-S) က ကန္႔ကြက္ခဲ့သည့္အတြက္ ယာယီရပ္ဆိုင္းထားမည္ျဖစ္ၿပီး ယင္းကိစၥရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ JMC ထံ ဆက္လက္ေဆြးေႏြး တင္ျပသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အဆိုပါ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး က်င္းပေရးေကာ္မတီ ဥကၠ႒ျဖစ္သူ ဖဒိုေစာေမာင္ေ႐ႊက ေျပာၾကားသည္။

ယင္းကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကရင္အမ်ိဳးသား အစည္းအ႐ံုး (KNU) ၏ ဗဟိုေကာ္မတီဝင္ တစ္ဦးကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္းရာတြင္လည္း မွတ္ခ်က္ တစ္စံုတစ္ရာေပးရန္ ျငင္းဆိုခဲ့ၿပီး ေဒသတာဝန္ခံကိုသာ တာဝန္လႊဲအပ္ထားေၾကာင္းသာ ျပန္လည္ေျဖၾကားခဲ့သည္။

၎တို႔၏ အာဇာနည္တစ္ဦးအျဖစ္ မွတ္ထင္ထားသူ၏ ႐ုပ္တုစိုက္ထူမႈကို ကန္႔ကြက္ခဲ့သည့္အတြက္ ကရင္တိုင္းရင္းသားမ်ားၾကား မေက်နပ္မႈအခ်ိဳ႕ ေပၚေပါက္လာခဲ့ၿပီး ေဝဖန္မႈမ်ားလည္း ရွိလာခဲ့သည္။

ကရင္လူမ်ိဳးတို႔၏ သမိုင္းတြင္ ေစာဘဦးႀကီးသည္ အေရးႀကီးသည့္ အာဇာနည္တစ္ဦးျဖစ္ၿပီး ကရင္အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးအျဖစ္ ျပည္ေထာင္စုက အသိအမွတ္ျပဳသင့္ေၾကာင္း ကရင္လူမ်ိဳး ႏိုင္ငံေရး ေလ့လာသူတစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုေစာထူးေအာင္က မွတ္ခ်က္ျပဳ ေျပာၾကားသည္။

“ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကရင္လူမ်ိဳးေတြမွာလည္း အသိအမွတ္ျပဳမႈေတာ့ ရွိသင့္တယ္။ ကရင္လူငယ္ေတြ လိုက္ေမးၾကည့္လိုက္။ ႏိုင္ငံေရး ေလ့လာတဲ့သူမဟုတ္ရင္ ေစာဘဦးႀကီးဆိုတာေတာင္ မသိတဲ့သူေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ သမိုင္းေပ်ာက္သြားမွာ စိုးရိမ္လို႔ ဒီလိုေတြလုပ္ေနတာ”ဟု ၎က ဆိုသည္။

ေစာဘဦးႀကီးသည္ ေကာ့ကရိတ္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ ၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္က တပ္မေတာ္ႏွင့္ တိုက္ပြဲျဖစ္ၿပီး က်ဆံုးခဲ့သူ တစ္ဦးျဖစ္ၿပီး တရားဝင္ အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးအေနႏွင့္ အသိအမွတ္ျပဳထားျခင္း မရွိခဲ့ေပ။

၎ က်ဆံုးခဲ့သည့္ ကရင္ျပည္နယ္၊ ေကာ့ကရိတ္ ၿမိဳ႕နယ္အနီးရွိ ထို႔ေကာ္ကိုး႐ြာတြင္ အုတ္ဂူဗိမာန္ တည္ေဆာက္ထားသည္။

ထို႔ျပင္ ၎သည္ ကရင္အမ်ိဳးသား အစည္းအ႐ံုး (KNU) ၏ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္က က်င္းပခဲ့သည့္ ညီလာခံတြင္ ဥကၠ႒အျဖစ္ ေ႐ြးခ်ယ္ခံရၿပီး ကရင္လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးကိုလည္း ဦးေဆာင္ခဲ့ကာ ကရင္ျပည္နယ္ရရွိေရးကို ေတာင္းဆိုခဲ့သူတစ္ဦး ျဖစ္သည္။

၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္ ဩဂုတ္လက ေကာ့ကရိတ္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ တိုက္ပြဲတြင္ က်ဆံုးသြားခဲ့ၿပီးေနာက္ ကရင့္အာဇာနည္ တစ္ေယာက္အျဖစ္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားက သတ္မွတ္ခဲ့ၾကၿပီး ၎ ကြယ္လြန္စဥ္က အသက္ ၄၅ ႏွစ္ လူလတ္ပိုင္းအ႐ြယ္တြင္သာ ရွိေနေသးသည္။

ထို႔ျပင္ ေစာဘဦးႀကီးသည္ လန္ဒန္ရွိ ကိန္းဘရစ္တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းဆင္း တစ္ဦးလည္းျဖစ္ၿပီး ၿဗိတိသွ် အစိုးရလက္ထက္ လြတ္လပ္ေရးရခါစ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဘုရင္ခံအစိုးရတြင္ ဝန္ႀကီးတစ္ဦးအျဖစ္လည္း တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့သူ တစ္ဦးျဖစ္သည္။

ေစာဘဦးႀကီး ရွိစဥ္က ခ်မွတ္ခဲ့သည့္ မူေလးခ်က္ျဖစ္သည့္ လက္နက္ခ် စကားမေျပာရ၊ ကရင့္လက္နက္ ကရင့္ထံတြင္ ရွိရမည္၊ ကရင့္ကံၾကမၼာ ကရင္ဖန္တီးရမည္၊ ကရင္ျပည္နယ္ကို အသိအမွတ္ျပဳျခင္း ၿပီးျပည့္စံုရမည္ စသည့္ ေစာဘဦးႀကီးမူမ်ားသည္ ကရင္ႏိုင္ငံေရး အသိုင္းအဝိုင္းကို လႊမ္းမိုးမႈရွိခဲ့သည္။

လက္ရွိတြင္ ေစာဘဦးႀကီး႐ုပ္တု စိုက္ထူမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ အျငင္းပြားဖြယ္ရာ ျပႆနာအခ်ိဳ႕ ျဖစ္ပြားေနေသးၿပီး ကရင္လူမ်ိဳးတို႔ကလည္း ေစာဘဦးႀကီးကို အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားဆဲ ျဖစ္သည္။

ကရင္တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းတြင္ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးႏွင့္ မကင္းသူမ်ားေသာေၾကာင့္ သမိုင္းအမွန္ကို လက္ခံရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ႏိုင္ငံေရးေလ့လာသူ ေစာေက်ာ္ထြန္းက သံုးသပ္သည္။

“ကၽြန္ေတာ္တို႔ ထင္တာက စစ္တပ္ဘက္က သူတို႔တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ က်ဆံုးခဲ့သူတစ္ဦးကို အာဇာနည္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ ဝန္ေလးေနတယ္ ထင္တယ္၊ တကယ္က သမိုင္းက သမိုင္းပဲေလ ျပင္လို႔မွ မရတာ”ဟု ၎က ဆိုသည္။

ပြင့္ဇင္ေမာ္ဟိန္း

  • VIA
  • TAGS