News

POST TYPE

EDUCATION

ပေလတို၏ ပညာေရး ဒႆန
25-Aug-2018


ပေလတို၏ ပညာေရးအျမင္ကို အႏွစ္ခ်ဳပ္လိုက္လွ်င္ သင္ယူသူ၏ အနာဂတ္အတြက္ ျပင္ဆင္ေပးလိုက္ရန္သာ ျဖစ္သည္။ အနာဂတ္အတြက္ ျပင္ဆင္ေပးလိုက္ရန္ဆိုသည့္ သေဘာတရားကို ေခတ္သစ္တြင္ ဆန္႔က်င္သည့္ ပညာရွင္မ်ားလည္း ရွိၾကသည္။ ၂၁ ရာစုႏွင့္ကိုက္ညီမည္မထင္သျဖင့္ ပစ္ပယ္ထားခဲ့ေသာ ပေလတို၏ သေဘာတရားသည္ ျပန္ၿပီး အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္လာသည္။ ပညာသင္ၾကားေရးဆိုသည္မွာ အနာဂတ္အတြက္ ျပင္ဆင္ေပးျခင္း မဟုတ္လွ်င္ မည္သည့္အတြက္ သင္ၾကားျခင္းျဖစ္သနည္းဟူ၍လည္း ေမးခြန္းမ်ားထုတ္လာၾကသည္။ 

ပေလတို၏ ပညာေရးအယူအဆမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္လိုက္လွ်င္ စိတ္ကူးတတ္ေစရန္၊ စဥ္းစားဆင္ျခင္တတ္ေစရန္၊ ေကာင္းျမတ္ေစရန္၊ ေတြးေခၚတတ္ေစရန္၊ ေၾကာင္းက်ိဳးေဝဖန္တတ္ေစရန္၊ ထိုးထြင္းသိျမင္တတ္ေစရန္၊ တာဝန္ယူတာဝန္ခံတတ္ေစရန္၊ အက်င့္သီလေကာင္းေစရန္၊ အႏုပညာကို ၾကားခံအျဖစ္ သင္ၾကားေရးတြင္ အသံုးခ်တတ္ေစရန္၊ စြဲေဆာင္ႏိုင္ေစရန္၊ အမွန္တရားကို ျမတ္ႏိုးေစရန္တို႔ျဖစ္သည္။ ထိုသေဘာတရားမ်ားကလည္း ပညာေရးတြင္ ယေန႔တိုင္ လက္လႊတ္၍မရႏိုင္ေသးသည့္ နည္းလမ္းမ်ားျဖစ္သည္။ ပေလတို၏ဒႆနကို ေလ့လာၾကည့္လိုက္လွ်င္ ယင္းသေဘာတရားမ်ားကို ေကာင္းစြာသိႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။

ပေလတို၏ ပညာေရးအျမင္မ်ားကို သူေရးသားခဲ့ေသာ Republic ထဲတြင္ ေတြ႔ျမင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ထိုက်မ္းတြင္ အဓိကပါဝင္ေဆြးေႏြးသူမွာ သူ၏ ဆရာသခင္ျဖစ္သူ ဆိုကေရးတီးျဖစ္သည္။ ထိုက်မ္း၏ အဓိကဦးစားေပးထားေသာ အေၾကာင္းအရာမွာ တရားမွ်တမႈျဖစ္သည္။ “တရားမွ်တျခင္းဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္း” ဆိုကေရးတီးက အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း၌လည္းေကာင္း၊ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းတြင္လည္းေကာင္း တရားမွ်တမႈဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္းဆိုသည့္ သေဘာတရားမ်ားကို ရွင္းျပခဲ့သေယာင္ ပေလတိုက ေရးဖြဲ႔ခဲ့သည္။ 

ဆိုကေရးတီးက လူ႔ေဘာင္အဖြဲ႔အစည္းတြင္ လူတန္းစားသံုးရပ္ရွိသည္။ (၁) အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစား၊ (၂) စစ္တိုက္သည့္လူတန္းစား၊ (၃) အလုပ္သမား လူတန္းစားတို႔ျဖစ္သည္။

ထိုလူတန္းစားသံုးရပ္ကို ကိုယ္စားျပဳသည့္ စြမ္းအားတို႔ကိုလည္း ဤသို႔ခြဲျခားသည္။

(၁) အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားသည္ အသိဉာဏ္ပညာရွင္မ်ားကို ကိုယ္စားျပဳသည္။

(၂) ခံစားမႈသည္ စစ္တိုက္သည့္ လူတန္းစားကို ကိုယ္စားျပဳသည္။

(၃) အလုပ္သမား လူတန္းစားသည္ ဆႏၵႏွင့္ တဏွာကို ကိုယ္စားျပဳသည္။

လူတန္းစားသံုးရပ္တြင္ သူ႔လူတန္းစားဆိုင္ရာ စြမ္းအားမ်ား ရွိၿပီးသားျဖစ္သည္။ သူတို႔ကိုယ္ပိုင္ ေကာင္းျမတ္ျခင္းတရားမ်ား ရွိၿပီးသားျဖစ္သည္။ အသိဉာဏ္၏ စြမ္းအားသည္ ပညာကိုျဖစ္ေစသည္။ ပညာေၾကာင့္ အရာရာကို ဦးေဆာင္ႏိုင္သည္။ ပညာသည္ အဆံုးစြန္ေသာ အမွန္တရားျဖစ္သည္။ အႂကြင္းမဲ့ ေကာင္းျမတ္ျခင္းတရားလည္းျဖစ္သည္။ ပညာက အမွား၊ အမွန္၊ အဆိုး၊ အေကာင္းတို႔ကို ခြဲျခားပိုင္းျဖတ္ႏိုင္စြမ္းရွိသည္။ ပညာသည္ အေတြးအေခၚႏွင့္ ထပ္တူျပဳႏိုင္သည္။ 

အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစား၏ ေကာင္းျမတ္ျခင္းတရား သို႔မဟုတ္ စြမ္းအားသည္ ပညာကို ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္စြမ္းျဖစ္သည္။ သူတို႔တြင္ ပညာရွိေသာေၾကာင့္လည္း ေကာင္းစြာ စီမံဖန္တီးအုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ဉာဏ္စြမ္းထက္ျမက္သူ ဘုရင္မ်ား ထင္ရွားရျခင္းမွာ ပညာ၏တန္ခိုးစြမ္းအားေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ 

ခံစားခ်က္ကို ထုတ္ေဖာ္ႏိုင္ရန္အတြက္ သတၱိရွိရန္လိုသည္။ မိမိခံစားခ်က္ကို အေကာင္းဆံုး ေဖာ္ထုတ္ျပသႏိုင္ရန္အတြက္ သတၱိလိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စစ္တိုက္သည့္ လူတန္းစားသည္ သတၱိရွိရန္လိုသည္။ သူတို႔တြင္ ခံစားခ်က္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာလွ်င္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္အတိုင္း ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ရမည္။ သူတို႔စိတ္ထဲတြင္ မေက်နပ္လွ်င္ မေက်နပ္ေၾကာင္း ေဖာ္ထုတ္ျပသႏိုင္ရမည္။ စစ္တိုက္သည့္ လူတန္းစားသည္ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ကို ကာကြယ္ရမည္၊ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ ကိုယ့္လူမ်ိဳး အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ရမည္။ သတၱိဆိုသည္မွာ သူရဲေဘာေၾကာင္ျခင္းႏွင့္ ကမူး႐ွဴးထိုးႏိုင္ျခင္းၾကားမွ ဂုဏ္ပုဒ္တစ္ခုသာျဖစ္ေၾကာင္း အရစၥတိုတယ္က ဖြင့္ဆိုသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မေၾကာက္တတ္ဟုဆိုသူသည္ သတၱိမရွိသူဟုဆိုႏိုင္သည္။ ေၾကာက္စရာရွိလွ်င္ သဘာဝက်က် ေၾကာက္တတ္သူမ်ားသာ သတၱိရွိသူမ်ားျဖစ္သည္။ 

အလုပ္သမားလူတန္းစားသည္ ဓနဥစၥာကို ဖန္တီးႏိုင္သူမ်ားျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔၏ ေကာင္းျမတ္ျခင္းတရားသည္ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ျခင္း၊ ၿခိဳးၿခံေခၽြတာျခင္းအေပၚတြင္ တည္မွီေနသည္။ သူတို႔တြင္ တဏွာ၊ ေလာဘတို႔ရွိေကာင္းရွိႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ထိန္းခ်ဳပ္ၾကရသည္။ သူတို႔ မထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္လွ်င္ မင္းမဲ့စ႐ိုက္မ်ိဳးျဖင့္ ထႂကြေသာင္းက်န္းျခင္းမ်ိဳးကို ရင္ဆိုင္ရႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အလုပ္သမားလူတန္းစား၏ ေကာင္းျမတ္ျခင္းတရားမွာ သည္းခံျခင္းသာျဖစ္သည္။ အလုပ္သမားလူတန္းစားသည္ တက္ႂကြမႈႏွင့္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈႏွစ္ခုၾကားတြင္ အေနအထားတစ္ခုကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မွ သူတို႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္မည္။

လူ႔ေဘာင္အဖြဲ႔အစည္းဆိုသည္မွာ တရားမွ်တမႈႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈႏွစ္ခုၾကားတြင္ တည္ၿငိမ္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ရန္ လိုအပ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားကိုေပးရမည့္ ပညာေရးတြင္ ေတြးေခၚေျမာ္ျမင္တတ္သူမ်ား ျဖစ္လာေစရန္၊ ပညာကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးတတ္ေစရန္၊ အမွန္တရားကို ျမတ္ႏိုးတန္ဖိုးထားတတ္ေစရန္ ေလ့က်င့္ေပးရမည္။ 

ကိုယ္က ဘာကိုသင္မည္နည္း၊ မည္သူ႔ကိုသင္မည္နည္း၊ ဘာေတြသင္မည္နည္းဆိုသည္ကို သင္မည့္ဆရာက သိထားရန္လိုသည္။ အလုပ္သမား လူတန္းစားကို အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားသိထားရမည့္ ပညာမ်ိဳး သင္ေပးရန္ ျဖစ္သင့္မျဖစ္သင့္ စဥ္းစားသင့္သည္။ အနာဂတ္ကို မေျမာ္ျမင္ဘဲ ပညာသင္ရန္မျဖစ္ဟု သူကခံယူသည္။ 

E-01

(Ref: Plato: Aims and Philosophy of Education)