News

POST TYPE

EDITORIAL

အေတြ႔အႀကံဳ ေဝမွ်ခ်င္သည့္ ဝါရင့္၊ သမၻာရင့္မ်ား(Daily, Vol-7/No-112)
19-Aug-2019

ၿပီးခဲ့သည့္ သီတင္းပတ္အတြင္းက အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏ သက္တမ္းရင့္ မဂၢဇင္းတစ္ေစာင္ျဖစ္ေသာ The Atlantic က ယခင္အေမရိကန္သမၼတအိုဘားမား လက္ထက္က Deputy National Security Advisor အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ဖူးသူတစ္ဦးျဖစ္သူ ဘန္႐ုတ္စ္ (Ben Rhodes) ေရးသားေသာ ေဆာင္းပါးရွည္တစ္ပုဒ္ကို ေဖာ္ျပသြားပါသည္။ ေဆာင္းပါးနာမည္က “What happened to Aung San Suu Kyi” ဟူ၍။ ေခါင္းစဥ္ျမင္႐ံုႏွင့္ပင္ အေတာ့္ကို စိတ္ဝင္စားသြားမိပါသည္။

ဖတ္ၾကည့္သည့္အခါ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးျဖစ္စဥ္ႀကီးႏွင့္ ေခတ္သစ္ျမန္မာ့သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားကို ေနာက္ခံကားခ်ပ္အျဖစ္ ထည့္သြင္းၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေၾကာင္းကို အဓိက အေလးေပး ေရးသားထားသည့္ ေဆာင္းပါးျဖစ္ေနေပသည္။ အေရးအသားမွာ ျဖစ္ရပ္မွန္ကို အေျခခံထားသည့္ ဝတၳဳပံုစံမ်ိဳးပင္။

NLD ပါတီ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ စသည့္ ျမန္မာ့ ႏိုင္ငံေရး၏ အေရးပါေသာ ပေလယာႀကီးမ်ား (Key Player)ကို ေဘးမွ ရပ္ၾကည့္ေနသူတစ္ဦးေနရာမွေနကာ ေဝဖန္ေထာက္ျပထားရာ “ဘက္”၊ “အုပ္စု” စသည့္ အစြဲျဖင့္ဖတ္လွ်င္ ဘက္အလိုက္၊ အုပ္စုအလိုက္ ေက်နပ္ႏိုင္ၾကမည္မဟုတ္ေပ။ 

NLD ႏွင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေထာက္ခံသူေရာ၊ တပ္မေတာ္ ေထာက္ခံသူမ်ားပါ သေဘာေတြ႔ႏိုင္မည့္ ေဆာင္းပါးမဟုတ္ေသာ္လည္း ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီအေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ အေမရိကန္အစိုးရ၏ ထိပ္ပိုင္း အဆင့္ျမင့္အရာရွိတစ္ဦး၏ အဖိုးတန္ေသာ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားပါဝင္ရာ ႏိုင္ငံေရးေလ့လာသူမ်ား သာမက စာဖတ္သူမ်ား ဖတ္႐ႈသင့္သည္ဟု ယံုၾကည္ေသာေၾကာင့္ အခန္းဆက္ပံုစံျဖင့္ ဘာသာျပန္ဆိုေဖာ္ျပရန္ The Voice Daily အယ္ဒီတာအဖြဲ႔က ဆံုးျဖတ္ခဲ့ပါသည္။

ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ စတင္ခဲ့ခ်ိန္၊ စာေပကင္ေပတိုင္အဖြဲ႔ဟု စာနယ္ဇင္း ေလာကသားမ်ား၏ သမုတ္ျခင္းခံခဲ့ရေသာ စာေပစိစစ္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ မရွိေတာ့ခ်ိန္ကစ၍ ယေန႔လို ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းဆဲ ေခတ္ကာလတြင္ ယခင္အေမွာင္ေခတ္ကာလကထက္ စာေရးသူမ်ား ပိုမိုေပါမ်ားလာသည္။ လူငယ္၊ လူ႐ြယ္မ်ားလည္း ပါလာသည္။

အခ်ိဳ႕ဆိုလွ်င္ စာနယ္ဇင္းေလာကထဲမွ မဟုတ္ဘဲ အျခားနယ္ပယ္ထဲမွ ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ စာေရးလာသူမ်ားထဲတြင္ ပန္းခ်ီေလာက၊ ဂီတေလာက၊ ႐ုပ္ရွင္ေလာကတို႔မွ နာမည္ေက်ာ္ အႏုပညာရွင္ အေျမာက္အျမားလည္း ပါဝင္လာသည္မွာ ထူးထူးျခားျခားပင္။ ဥပမာ - က်ားေပါက္၊ စိုင္းစိုင္းခမ္းလိႈင္၊ ဂီတာႏိုင္ေဇာ္၊ ေမာင္မ်ိဳးမင္း၊ ညိဳမင္းလြင္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းဆု စသည္ျဖင့္။

စာေရးရာတြင္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ရည္မွန္းခ်က္ခ်င္းေတာ့ တူညီၾကလိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ အခ်ိဳ႕က နာမည္ႀကီးလို၍၊ အခ်ိဳ႕က ဖက္ရွင္ျဖစ္လို၍၊ အခ်ိဳ႕က မိမိအေတြ႔အႀကံဳႏွင့္ မိမိအေတြးအျမင္မ်ားကို အမ်ားသူငါ သိေအာင္ ခ်ျပလို၍ စသည္ျဖင့္ ရွိၾကေပမည္။ စာေရးဆရာေလာကတြင္မူ တတ္၍ေရးသူ၊ ဝင္ေငြလို၍ေရးသူ၊ အျမတ္အစြန္းရွိ၍ ေရးသူစသည္ျဖင့္ စာေရးသူ အမ်ိဳးအစားမ်ား ခြဲျခားသတ္မွတ္ထားၾကၿပီး တတ္၍ေရးသူကို ပို၍အထင္ႀကီးၾကသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ သမၻာႏုေပမယ့္ ပညာမႏုေသာ စာေရးသူကို တေလးတစား ရွိၾကသည္ကို သတိျပဳမိေပသည္။

ျမန္မာစာေပေလာကတြင္ စာေရးသူ သို႔မဟုတ္ မိမိကိုယ္မိမိ စာေရးဆရာအျဖစ္ ခံယူထားသူ အေျမာက္အျမား ရွိေနေသာ္လည္း ဘန္႐ုတ္စ္ကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္မွ အထင္ကရ ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ အနီးကပ္ေတြ႔ ႀကံဳခဲ့ရေသာ အေတြ႔အႀကံဳမ်ားကို ျပန္လည္ ေဝမွ်ေရးသားသည့္ စာေရးသူမ်ားမွာ လက္ခ်ိဳးေရတြက္လွ်င္ လက္ဆယ္ေခ်ာင္းထက္ ပိုမည္မဟုတ္ေပ။

အထူးသျဖင့္ အထင္ကရျဖစ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံေရး အလွည့္အေျပာင္းႀကီးမ်ားတြင္ ထဲထဲဝင္ဝင္ ပါဝင္ပတ္သက္ခဲ့သူမ်ား၊ အစိုးရအရာရွိႀကီးမ်ား ကိုယ္တိုင္ ေရးသားသည့္ စာမ်ားမွာမူ ရွားပါးေနဆဲျဖစ္ေပသည္။

အပိတ္ေခတ္၊ အေၾကာက္တရားျဖင့္ ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ေခတ္ကို ျဖတ္သန္းခဲ့ရေသာေၾကာင့္ ေခတ္စကားျဖင့္ “ေရွာ့ရွိသည့္ကိစၥ”ဟု ေခါက္႐ိုးက်က် ေတြးၾကလိမ့္မည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခုတည္းအတြက္ သာမက ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အဖိုးတန္ အေတြးအေခၚႏွင့္ အေတြ႔အႀကံဳ မ်ားစြာ လိုအပ္ေနသည့္ သည္ဘက္ေခတ္တြင္ ဝါရင့္၊ သမၻာရင့္ႏွင့္ ပညာရင့္ေသာ ေရွ႕မီေနာက္မီပုဂၢိဳလ္မ်ား ေရးသားသည့္စာမ်ား ထြက္ေပၚလာရန္ အထူး လိုအပ္ပါေၾကာင္း ေမတၱာရပ္ခံပန္ၾကားလိုက္ရေပသည္။

အယ္ဒီတာ (၁၉-၈-၂၀၁၉)