News

POST TYPE

EDITORIAL

ဓမၼႏွင့္ အဓမၼ (Daily, Vol-6/No-115)
22-Aug-2018

ဓမၼဆိုေသာ ပါဠိစကားလံုးကို ျမန္မာလို ဆီေလ်ာ္မႈရွိရန္ ျပန္ဆိုရပါက ေလာကတြင္ ျဖစ္တည္ေနေသာ သဘာဝ အမွန္တရားမ်ား၊ သို႔မဟုတ္ အတိုေကာက္အားျဖင့္ တရားဟု ဆိုႏိုင္သည္။

ေလာကတြင္ ျဖစ္တည္ေနေသာ အမွန္တရား သို႔မဟုတ္ ေလာကလံုးဆိုင္ရာ အမွန္တရားမ်ားကို ပါဠိလို သစၥာေလးပါးဟုေခၚၿပီး သစၥာေလးပါး ဆိုသည္မွာ ဆင္းရဲ အမွန္တရား ဒုကၡသစၥာ၊ ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္း အမွန္တရား သမုဒယသစၥာ၊ ဆင္းရဲ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္း အမွန္တရား နိေရာဓသစၥာ၊ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းေၾကာင္း အက်င့္လမ္း အမွန္တရား မဂၢသစၥာဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။

ဗုဒၶ ဟူေသာ ပါဠိစကားလံုးမွာ အားလံုး သိၾကသည့္အတိုင္း ျမန္မာလိုအားျဖင့္ ေလာကလံုးဆိုင္ရာ အမွန္တရား ေလးပါး သို႔မဟုတ္ သစၥာေလးပါးကို ကိုယ္တိုင္က်င့္ႀကံ အားထုတ္၍ ထိုးထြင္း သိျမင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားျဖစ္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶ၏ ဩဝါဒ အဆံုးအမမ်ား၊ က်င့္စဥ္မ်ားႏွင့္ က်င့္ႀကံ အားထုတ္၍ ရရွိေသာ မဂ္ဉာဏ္၊ ဖိုလ္ဉာဏ္တို႔ကို ေပါင္း႐ံုး၍လည္း ဓမၼဟု အဓိပၸာယ္ ေကာက္ႏိုင္သည္။

ဓမၼ၏ေရွ႕တြင္ “အ” အကၡရာထည့္၍ အဓမၼဟု ဆိုလိုက္သည္ႏွင့္ အထက္ဆိုခဲ့ပါ ဓမၼ၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ အဓိပၸာယ္ျဖစ္သြားၿပီး မတရားမႈ၊ မတရားျခင္းဟု အသံုးမ်ားၾကသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ သဘာဝအားျဖင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္ေနေသာ ဓမၼ ဟူေသာ တရားျခင္းႏွင့္ အဓမၼ ဟူေသာ မတရားျခင္းတို႔သည္ အစဥ္အၿမဲ ထိပ္တိုက္ေတြ႔၊ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ကာ သူႏိုင္ကိုယ္ႏိုင္ တိုက္ပြဲျဖစ္ေနၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

ဆရာႀကီး ဦးေရႊေအာင္ကမူ “ေလာကကို တည္ၿငိမ္ေအာင္ လုပ္သည့္တရားကို ဓမၼဟုေခၚ၏။ ေလာကကို မတည္ၿငိမ္ေအာင္ လုပ္သည့္ တရားစုကို အဓမၼဟုေခၚ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဓမၼႏွင့္ အဓမၼသည္ ေလာက၌ ထာဝရ ဆန္႔က်င္ၾက၏။ အခ်င္းခ်င္း ဆန္႔က်င္ေနေသာေၾကာင့္ပင္ ေလာကသည္ ျဖစ္ေပၚေနျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္ေလရာ ေလာကဟူသည္ ဓမၼႏွင့္ အဓမၼတို႔ စစ္ခင္းရာ စစ္ေျမျပင္ျဖစ္၏။ ေလာကသည္ စစ္ခင္းရာ စစ္ေျမျပင္ မဟုတ္ေတာ့လွ်င္ ေလာကဟူ၍လည္း မဟုတ္ေတာ့။ ေလာက မဟုတ္ေသာ ေလာကုတၲရာသာ ျဖစ္ေလ၏။ ေလာကုတၲရာ၌ ပုဂၢိဳလ္လည္း မရွိ။ သတၲဝါလည္း မရွိ။ စစ္ခင္းမႈလည္း မရွိ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေလာကုတၲရာႏွင့္ပတ္သက္၍ အထူးဆိုဖြယ္မရွိ”ဟု ရွင္းလင္း ေရးသားထားသည္။

ေလာကုတၲရာ အဆင့္ကို မေရာက္ႏိုင္ေသးသည့္ ပုထုဇဥ္ အမ်ားစုသာျဖစ္ၾကေသာ လူ႔ေလာကတြင္ ေနထိုင္ေနသမွ် ကာလပတ္လံုး အမွန္တရား ဓမၼႏွင့္ မမွန္သည့္ မတရားမႈ အဓမၼတို႔အၾကား အၿမဲလိုလို စစ္ခင္းသည္ကို ႀကံဳၾကမည္ျဖစ္ရာ မိမိတို႔သည္ ဓမၼဘက္မွ ခိုင္က်ည္၊ ၿမဲၿမံစြာ ရပ္တည္ျခင္း၊ အားေပးျခင္း၊ ပံ့ပိုးျခင္း၊ ေထာက္ခံျခင္းတို႔ျဖင့္ အဓမၼအေပၚ အႏိုင္ရရွိေစရန္ ကူညီၾကရမည့္ တာဝန္ရွိသည္။

ယေန႔ ျမန္မာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္လည္း ဗုဒၶ ေဟာၾကားခဲ့ေသာ ဓမၼႏွင့္ ေသြဖည္ ဆန္႔က်င္ေနေသာ အယူအဆ၊ အေတြးအေခၚ၊ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္မႈ၊ ေရးသား၊ ျဖန္႔ေဝ၊ ေဟာၾကားမႈမ်ား ရွိေနသည္မွာ အထူး သတိျပဳမိစရာ ျဖစ္သည္။

ယင္းအေျခအေနကို ဓမၼကို ယံုၾကည္ လက္ခံေသာ အဝန္းအဝိုင္း၊ အစုအဖြဲ႔တို႔က ဓမၼနည္းျဖင့္ အဓမၼကို ဓမၼဘက္သို႔ ေရာက္ရွိေစရန္ ေဖ်ာင္းဖ် စည္း႐ံုးျခင္း၊ ထိုအဝန္းအဝိုင္းက ေစာင့္ထိန္း လိုက္နာအပ္ေသာ က်င့္ဝတ္စည္းကမ္းမ်ားျဖင့္ ၾကပ္မတ္ျခင္း တစ္နည္းအားျဖင့္ ဓမၼစက္ျဖင့္ ေဖ်ာင္းဖ် ထိန္းသိမ္းရန္ တာဝန္ရွိေပသည္။

ထိုသို႔ ဓမၼစက္နည္းျဖင့္ ထိန္းသိမ္း၊ ေဖ်ာင္းဖ်၍ မရပါက အုပ္ခ်ဳပ္ စီမံခန္႔ခြဲမႈကို ကိုယ္စားျပဳေသာ အာဏာစက္ျဖင့္ မလႊဲမေရွာင္သာ ထိန္းသိမ္း ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းကာ ေမတၲာစိတ္ကို အေျခခံေသာ ဓမၼတရားမ်ားကို အိုးမဲ သုတ္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ေနျခင္းမွ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရာ ေရာက္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိေစလိုရင္း ျဖစ္သည္။

အယ္ဒီတာ (၂၂-၈-၂၀၁၈)
(၂၁-၃-၂၀၁၇ ေန႔ထုတ္ The Voice Daily သတင္းစာတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးေသာ အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္ကို ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။)