News

POST TYPE

EDITORIAL

ေမယုကုိဆန္. . . ေမယုကိုစုန္၍ အေနာက္တံခါးကုိ ျဖတ္သန္းၾကည့္႐ႈျခင္း (၉)
ေမယုကို စတင္စုန္ဆင္းျခင္း။

ဘူးသီးေတာင္သို႔ ေရာက္ရွိခ်ိန္မွာ နံနက္ ၈ နာရီ ဝန္းက်င္မွ်သာ ရွိေသးသည္။ ဘူးသီးေတာင္က ေမယုျမစ္ကမ္းေဘးကို ေမးတင္ထားေသာ ၿမိဳ႕ငယ္ျဖစ္သည္။ ေမယုျမစ္က ဒီေနရာမွာက်ေတာ့ ပန္ဇင္းျမစ္ဟု ေခၚတြင္သည္။ စစ္ေတြ၊ ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕မ်ားႏွင့္ ေရလမ္းတစ္ခုတည္းကိုသာ အားထားသြားလာရေသာ ၿမိဳ႕ျဖစ္သည္။ အေနာက္ဘက္ျခမ္း ရခိုင္ပဋိပကၡအေၾကာင္း ေျပာေသာအခါ ေမာင္ေတာႏွင့္အတူ ဘူးသီးေတာင္အမည္လည္း တစ္ဆက္တည္း ၾကားရတတ္သည္။ ဒီေနရာကို ေရာက္မလာခင္တုန္းကေတာ့ ေမာင္ေတာႏွင့္ဘူးသီးေတာင္က ဘယ္လိုထိစပ္ေနသလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ေဝးသလဲ မသိ။ ယခုေရာက္လာေတာ့မွ ေမာင္ေတာႏွင့္ဘူးသီးေတာင္က ေမယုေတာင္တန္းတစ္ခုသာ ျခားထားေသာၿမိဳ႕ေတြ ျဖစ္ေနတာကို သတိထားမိသည္။ ဘူးသီးေတာင္သည္လည္း ဘဂၤါလီ မြတ္ဆလင္အမ်ားစု လႊမ္းမိုးေနထိုင္ေသာ ၿမိဳ႕နယ္ျဖစ္သည္။ လူဦးေရ၏ ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က မြတ္ဆလင္ေတြျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ႏွင့္တိုင္းရင္းသားက ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ထက္မပို။ မြတ္ဆလင္ ဘဂၤါလီက လူမ်ားစုျဖစ္ၿပီး ရခိုင္ႏွင့္တိုင္းရင္းသားမ်ားက လူနည္းစုျဖစ္ေသာ ဘူးသီးေတာင္မွာလည္း အဓိကစီးပြားေရးက ဘဂၤါလီတို႔လက္ထဲမွာရွိသည္။ “အခု သူတို႔ေတြမရွိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အလုပ္အကိုင္ အရင္လိုမေကာင္းေတာ့ဘူး။ သူတို႔ရွိေနတုန္းကေတာ့ အလုပ္အကိုင္ေကာင္းတယ္”ဟု ဘူးသီးေတာင္သား ကားဒ႐ိုင္ဘာက ေျပာသည္။ ဒီမွာ ဘာေတြျဖစ္ခဲ့သည္ကိုေတာ့ သူမေျပာပါ။

ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္၊ ရေသ့ေတာင္ ၿမိဳ႕နယ္သံုးခုမွာ တိုက္ခိုက္မႈေတြ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း ျဖစ္ခဲ့တာမို႔ သာမန္အရပ္သားေတြအေနႏွင့္ ဘာေတြျဖစ္ခဲ့သလဲ အားလံုးမသိႏိုင္ပါ။ ယခုခ်ိန္ထိ ေတြ႔ရသမွ် ေဒသခံေတြက အလြန္ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းေသာ အေရးအခင္းႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး မိမိတို႔ အသက္အႏၲရာယ္အတြက္ ႏွစ္ဖက္စလံုးက အလြန္အမင္း စိုးရိမ္ထိတ္လန္႔ခဲ့ၾကေၾကာင္းကိုသာ တူညီစြာေျပာၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ လူနည္းစု ေဒသခံေတြက လူမ်ားစု ဘဂၤါလီ မြတ္ဆလင္ အၾကမ္းဖက္သမားတို႔၏ ရန္ကို ေၾကာက္႐ြံ႕ခဲ့ရသည္။ ရဲစခန္းမ်ားအား အာဆာအၾကမ္းဖက္အဖြဲ႔က မြတ္ဆလင္ ကေလးသူငယ္မ်ား၊ ေယာက်ာ္း၊ မိန္းမမ်ားကို အသံုးခ်ကာ တိုက္ခိုက္မႈမျပဳလုပ္မီကပင္ ေဒသခံ ရခိုင္႐ြာသားအခ်ိဳ႕ လည္လွီးသတ္ျဖတ္ခံရမႈေတြ မၾကာခဏျဖစ္ေနသည္။ မြတ္ဆလင္ ဘဂၤါလီ႐ြာမ်ားသည္ အာဆာအဖြဲ႔၏ အစြန္းေရာက္ ဘာသာေရး အေတြးအေခၚမ်ား သြတ္သြင္းခံထားရသည္။ အထူးသျဖင့္ အာရဗီဘာသာေရး စာသင္ေက်ာင္းမ်ားမွာ အစြန္းေရာက္ အၾကမ္းဖက္ အေတြးအေခၚ႐ိုက္သြင္းရာ ေနရာမ်ားျဖစ္ခဲ့သည္။ လူမ်ားစု မြတ္ဆလင္မ်ားအေပၚ အစိုးရအာဏာပိုင္မ်ားကလည္း တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈျဖင့္ မလႊမ္းမိုးႏိုင္ခဲ့။ ထိုအေျခအေနသည္ အၾကမ္းဖက္ အာဆာမ်ားက ရဲတပ္ရင္းမ်ားကို တစ္ၿပိဳင္တည္း ဝင္တိုက္ခ်ိန္တြင္ အျမင့္ဆံုးျဖစ္ခဲ့သည္။ ဩဂုတ္လ ၂၄ ရက္ညက ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ တိုက္ခိုက္မႈတြင္ ေဒသခံ မြတ္ဆလင္ ဘဂၤါလီမ်ားက အလံုးအရင္းႏွင့္ပါဝင္ခဲ့သည္။ တိုက္ခိုက္မႈေတြ ျဖစ္လာလွ်င္ ႏိုင္ငံတစ္ခု၏ လံုၿခံဳေရးကို တာဝန္ယူထားသည့္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ လက္တံု႔ျပန္ရသည္မွာ အမွန္တရားတစ္ခုျဖစ္သည္။ ဩဂုတ္လ ၂၇ ရက္ေန႔တြင္ အစိုးရတပ္မ်ားက အေျခအေနထိန္းသိမ္းရန္ Clearing Operation ဆင္ႏႊဲေသာအခါ စစ္ဆင္ေရးတို႔၏ သဘာဝအရ ထိခိုက္မႈေတြ၊ ေသဆံုးမႈေတြ၊ ဒဏ္ရာႀကီးငယ္ရရွိမႈေတြ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ထိုျဖစ္စဥ္တြင္ ဘဂၤါလီ မြတ္ဆလင္ မည္မွ်ေသဆံုး၊ ထိခိုက္ ဒဏ္ရာရခဲ့သည္ကို မည္သူမွ် မသိႏိုင္ပါ။

“ကိုယ္က အစိုးရကို သြားတိုက္ရင္ေတာ့ အစိုးရက ျပန္တိုက္မွာပဲ။ အစိုးရလုပ္တာကို အျပစ္ေျပာလို႔ေတာ့မရဘူး”ဟု ငါးခူရစခန္းမွ ဦးအီဆြတ္ ေျပာလိုက္တာကို ျပန္ၾကားေနမိသည္။

ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္မွာ အစိုးရတပ္က အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္ခဲ့သျဖင့္ အရပ္သားအမ်ားအျပား ေသဆံုးခဲ့သည့္ သတင္းေတြက ေနာက္ပိုင္းမွာ ေပၚထြက္ခဲ့သည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေရာက္ရွိခိုက္ ေတြ႔ဆံုခဲ့သမွ် လူေတြကေတာ့ ယခုျဖစ္ရပ္တြင္ အစိုးရလံုၿခံဳေရးတပ္မ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္အေပၚ အထူးအေထြ ေစာဒကတက္သံ မၾကားရပါ။

ျပည္ပမီဒီယာတို႔သည္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ဒုကၡသည္စခန္းမ်ားက တစ္ဆင့္ခံၾကားရသည့္ ပံုျပင္မ်ားကို မီးေမာင္းထိုးအက်ယ္ခ်ဲ႕ကာ ျမန္မာစစ္တပ္က ဘဂၤါလီ႐ြာသားမ်ားအား အစုအၿပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ မုဒိမ္းက်င့္ျခင္း၊ ႐ြာမ်ားမီး႐ိႈ႕ျခင္း ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ဟု တြင္တြင္ေျပာၾက ေရးၾကသည္။ ထိုသတင္းမ်ားကို အေျခခံကာ အေမရိကန္၊ ဥေရာပႏွင့္ မြတ္ဆလင္ႏိုင္ငံေတြက ျမန္မာကို လူမ်ိဳးတံုးသတ္ျဖတ္ေနသည္ဟု လက္ညႇိဳးထိုးလာၾကသည္။ အေနာက္ႏိုင္ငံ မီဒီယာမ်ား ရခိုင္ျပည္နယ္ထဲသို႔ ဝင္ေရာက္ခြင့္မရျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေပၚ အယံုအၾကည္ ကင္းမဲ့လာသည္။ ျမန္မာကို လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္သူအျဖစ္ လံုၿခံဳေရးေကာင္စီတြင္ အေရးဆိုသည္အထိ ျဖစ္ခဲ့သည္။ အေနာက္မီဒီယာတို႔ စြပ္စြဲေလ့ရွိသည့္ အခ်က္မ်ားတြင္ အစုလိုက္အၿပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္မႈ၊ မုဒိမ္းက်င့္မႈ၊ ႐ြာလံုးကၽြတ္ မီး႐ိႈ႕မႈမ်ားပါဝင္သည္။ ထိုက်ဴးလြန္မႈမ်ားကို စစ္တပ္ႏွင့္အတူ ဗုဒၶဘာသာ ရခိုင္ေတြကလည္း တညီတညာတည္းလိုက္လုပ္သည္ဟု ေရးၾကသည္။ သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ မုဒိမ္းက်င့္ျခင္းတို႔မွာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ဒုကၡသည္စခန္းတြင္ လိုက္လံေမးျမန္းထားသည့္ အေထာက္အထားမဲ့ ႏႈတ္ထြက္စကားေတြ ျဖစ္သလို ႐ြာမ်ားမီး႐ိႈ႕သည္ဆိုေသာ အခ်က္မွာလည္း ၿဂိဳဟ္တုဓာတ္ပံု အေထာက္အထားအရပဲ ျဖစ္သည္။ တကယ္လည္း အျပင္မွာ ႐ြာလံုးကၽြတ္ မီးေလာင္ထားသည့္အတြက္ မီး႐ိႈ႕ခံရသည္ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း တရားခံမွာ ဘဂၤါလီ မြတ္ဆလင္ေတြလည္း ပါဝင္ေနသည္ကို ႏိုင္ငံတကာမီဒီယာေတြ မေဖာ္ျပၾကပါ။ ေျမျပင္မွာေတြ႔ရသည့္ အေနအထားအရ ယခုပဋိပကၡမွာ အထိတ္လန္႔ဆံုး ျဖစ္ခဲ့ရသူမ်ားႏွင့္ သတ္ျဖတ္ခံရသူမ်ားမွာ လူနည္းစု ရခိုင္ႏွင့္တိုင္းရင္းသားေတြ ျဖစ္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံတကာမီဒီယာမွာ မေပၚလြင္ခဲ့ပါ။ အစုအၿပံဳသတ္ျဖတ္၊ မုဒိမ္းက်င့္၊ မီး႐ိႈ႕ဟူေသာ စြပ္စြဲခ်က္ေတြသာ ႏိုင္ငံတကာ မီဒီယာေတြမွာ လႊမ္းမိုးေနခဲ့သည္။ ေဒသခံအခ်ိဳ႕၏ အဆိုအရ အၾကမ္းဖက္ အာဆာအဖြဲ႔ကို ဩဂုတ္လ ၂၇ ရက္ေနာက္ပိုင္း အစိုးရတပ္မ်ားက အလံုးအရင္းႏွင့္ စစ္ဆင္ေရးလုပ္ၿပီး ရွင္းလင္းေရးလုပ္ခဲ့သည္မွာ မွန္သည္။ စစ္ဆင္ေရးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေသအေပ်ာက္ေတာ့ရွိသည္။ ဘယ္ေလာက္ ေသဆံုးသည္ကေတာ့ မည္သူမွ် တပ္အပ္မသိ။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရာက္ရွိသြားခဲ့သည့္ ေမာင္ေတာေတာင္ပိုင္း၊ ေျမာက္ပိုင္းႏွင့္ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ ႐ြာေတြအားလံုး မီး႐ိႈ႕ဖ်က္ဆီးခံထား ရသည္မွာ မ်က္ျမင္ျဖစ္၍ အမွန္ပဲျဖစ္သည္။ ဘဂၤါလီ မြတ္ဆလင္ေတြလည္း မရွိသေလာက္ နည္းသြားသည္။ ထိုအခ်က္အရ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံသို႔ ဘဂၤါလီ မြတ္ဆလင္ ေျခာက္သိန္းေက်ာ္ ထြက္ေျပးသြားသည္ဆိုေသာ အခ်က္မွာ မွန္ႏိုင္သည္။ အစိုးရ စစ္ဆင္ေရးကာလ လြန္ေျမာက္သြားသည့္တိုင္ ဘဂၤါလီေတြ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံဘက္သို႔ အစုအၿပံဳလိုက္ ထြက္ခြာေနဆဲျဖစ္သည္။ သတ္ျဖတ္မႈေတြ စစ္ဆင္ေရးကာလအတြင္း ရွိႏိုင္ေသာ္လည္း မုဒိမ္းက်င့္သည္ဆိုေသာ စြပ္စြဲခ်က္က ယုတၱိမတန္။ တိုက္ခိုက္မႈ မျဖစ္မီကာလမ်ားအထိ ဘဂၤါလီ မြတ္ဆလင္အမ်ားစုႏွင့္ ေဒသခံရခိုင္တိုင္းရင္းသားတို႔ အတူတကြ ျပႆနာမရွိ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။

ဘူးသီးေတာင္ နံနက္ခင္းက ႏွင္းျမဴေတြၾကားမွာ ၿငိမ္သက္ေနသည္။ ေမယုျမစ္ကမ္းနဖူးေပၚရွိ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕ငယ္ေလးကို ျဖတ္သန္းေမာင္း ႏွင္လာခဲ့ၾကသည္။ ၿမိဳ႕က ယခုေတာ့လည္း ဘာမွမျဖစ္ခဲ့သလိုမ်ိဳး။ ေမာင္ေတာႏွင့္စာလွ်င္ ဒီၿမိဳ႕က အသက္နည္းနည္းဝင္သည္။ ျမစ္၏ ၿမိဳ႕ရွိေသာဘက္ ကမ္းႏွင့္တစ္ဖက္ကမ္းကို ဆက္သြယ္ထားသည့္ ပန္ဇင္းတံတားေပၚ ကားရပ္ၿပီး တက္ၾကည့္ၾကသည္။ ဝါးေဖာင္မ်ား၊ ေမာ္ေတာ္မ်ား၊ ေလွမ်ားဆိုက္ ကပ္ထားသည့္ ဘူးသီးေတာင္ဆိပ္ကမ္းကို ခပ္ေဝးေဝး ႏွင္းျမဴေတြၾကားမွာ ျမင္ရသည္။ ဧရာဝတီျမစ္ဝကၽြန္းေပၚက ဆိပ္ခံတံတားရွိေသာ ၿမိဳ႕ငယ္ ေတြလိုပဲ ကုကၠိဳပင္ေတြ၊ ေရွးေဟာင္းအိမ္ႀကီးေတြကို ဘူးသီးေတာင္ ျမစ္ကမ္းနားတစ္ေလွ်ာက္ ျမင္ရသည္။ တစ္ဖက္မွာ ေမယု႐ိုးမ၊ တစ္ဖက္မွာ လြင္ျပင္၊ ျမစ္ညာမွာ သစ္ေတာ၊ ဝါးေတာေတြႏွင့္ ဘူးသီးေတာင္ကလည္း သယံဇာတ ေရေျမေကာင္းသည့္ ၿမိဳ႕ငယ္ျဖစ္သည္။ ပန္ဇင္းတံတားက ေမယုျမစ္၏ အေရွ႕ဘက္ျခမ္းကို ဆက္သြယ္ေပးထားေသာ တံတားသစ္ႀကီးျဖစ္သည္။ ေမယုအေရွ႕ဘက္ျခမ္းမွာ လမ္းေတြေကာင္းသြားလွ်င္ ရေသ့ေတာင္၊ ပုဏၰား ကၽြန္းမွတစ္ဆင့္ စစ္ေတြထိသြားႏိုင္မည္။ ယခုထိေတာ့ လမ္းေတြက မၿပီးေသးပါ။

အစီအစဥ္အရ ဘူးသီးေတာင္မွ စစ္ေတြအထိ အသင့္ငွားထားေသာ အျမန္ေရယာဥ္ငယ္ (Speed Boats) မ်ားႏွင့္ ခရီးဆက္ၾကမည္။ ကုလသမဂၢ ဒုကၡသည္မ်ားဆိုင္ရာ မဟာမင္းႀကီး႐ံုး UNHCR ၏ ပံ့ပိုးမႈျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားသည့္ ဘူးသီးေတာင္ ဆိပ္ခံတံတားေပၚကတစ္ဆင့္ အျမန္ေရယာဥ္ငယ္ေပၚ တက္ၾကသည္။ စုစုေပါင္း ေလးစင္း။ လူခြဲၿပီး တက္ၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေမယုကို စတင္စုန္ဆင္းၾကၿပီ။ အျမန္ေရယာဥ္ (Speed Boat) က ကုန္းေပၚမွာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္တစ္စင္း ေမာင္းသေလာက္ ျမန္သည္။ ျမစ္ဆိပ္က စထြက္ကတည္းက ေမယုျမစ္ေရျပင္ကို အဟုန္ျဖင့္ ထိုးခြဲကာေျပးသည္။ ေရမႈန္ေရမႊားမ်ား လြင့္စဥ္လ်က္ ေထာင္ေနေသာ ဦးပိုင္းက ထိုးခြဲလိုက္သည့္ လိႈင္းမ်ားႏွင့္အတူ ေအးျမလတ္ဆတ္ေသာ ျမစ္ေလမ်ားက ေပြ႔ဖက္သြားသည္။ ဂ်ိမ္စ္ဘြန္းမင္းသား ဇာတ္ကားထဲမွာ စပိဘုတ္စီးသလိုမ်ိဳး ေမယုျမစ္ေပၚမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔အဖြဲ႔ စပိဘုတ္ျဖင့္ ခရီးဆက္ေနၾကသည္။ 

ခ်စ္ဝင္းေမာင္