News

POST TYPE

EDITOR PICK POST

မဘသ ေနညိဳခ်ိန္ ျမန္မာ့ကံၾကမၼာ
စင္ကာပူက စသည့္ဇာတ္လမ္း ျဖစ္သည္။
ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးၿဖဳိးမင္းသိန္းက ဇူလိုင္လ ၃ ရက္ေန႔က စင္ကာပူႏိုင္ငံ ခရီးစဥ္တြင္ မဘသ မလိုအပ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုခဲ့ရာမွ အစျပဳသည္။
မဟန ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ မဘသ မလိုအပ္ဟု ဦးၿဖဳိးမင္းသိန္းက စင္ကာပူေရာက္ ျမန္မာမ်ား၏ ေမးျမန္းမႈကို ေျဖဆိုခဲ့သည္။ ဤတြင္ မဟန (ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔) ႏွင့္ မဘသ (အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႔) ဇာတ္လမ္းစေလသည္။

“ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အေျခအေနအရ မဘသဆိုတဲ့ အဖြ႔ဲအစည္း ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ဒီအေျခအေနဟာ အမွန္အတိုင္းေျပာမယ္ ဆိုရင္ မလိုအပ္ပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္း အဆင့္ဆင့္အျဖစ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔ကို ႏိုင္ငံေတာ္က တရားဝင္ ဖြဲ႔စည္းေပးထားၿပီး ျဖစ္ပါတယ္” ဟု ဦးၿဖဳိးမင္းသိန္းက မွတ္ခ်က္ေပးခဲ့သည္။

ယင္းမွစ၍ သုံးႏွစ္တာသက္တမ္း အတြင္း အျငင္းပြားဖြယ္ရာ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု ျဖစ္သည့္ မဘသအဖြဲ႔၏ ကံၾကမၼာသည္ အလွည့္အေျပာင္း ျဖစ္လာသည္။

ဦးၿဖဳိးမင္းသိန္း အေနႏွင့္ ယင္းစကားကိုပင္ ဇူလိုင္လ ၆ ရက္ေန႔က ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ခရီးေရာက္မဆိုက္ ေလဆိပ္တြင္ ထပ္မံေျပာဆိုလိုက္ေသးသည္။ ယင္းအျပင္ ေနာက္တစ္ရက္ အၾကာတြင္ မဟနအဖြဲ႔ႀကီးထံသို႔ သြားေရာက္ကာ ထပ္မံေလွ်ာက္ထားခဲ့ျပန္သည္။

အဆိုပါ ေျပာဆိုခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မဘသအဖြဲ႔က အစည္းအေဝး ႏွစ္ႀကိမ္ဆက္ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ထုတ္ျပန္ခ်က္ သုံးေစာင္ကိုလည္း ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။

ဇူလိုင္လ ၇ ရက္ေန႔တြင္ ထုတ္ျပန္သည့္ ပထမဆုံး ထုတ္ျပန္ခ်က္တြင္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္သည္ သူ၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မူေဘာင္ကို ေက်ာ္လြန္ကာ ျမန္မာႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ အမ်ဳိးသား၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး (မဘသ) အဖြဲ႔ႀကီးကို ပ်က္စီးေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ ႀကံစည္အားထုတ္သည္ဟု ပါရွိသည္။

ယင္းသို႔ ေျပာဆိုမႈကို ျပန္လည္ေျဖရွင္းရန္ႏွင့္ မေျဖရွင္းပါက တစ္ႏိုင္ငံလုံး အတိုင္းအတာျဖင့္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မည္ဟု ရာဇသံပစ္သည္။

အခ်ဳိ႕အဖြဲ႔ဝင္မ်ားဆိုလွ်င္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကို ရာထူးမွ ႏႈတ္ထြက္ေပးရန္ အထိပင္ ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္ အေျခအေနမ်ားက မဘသမ်ား ေမွ်ာ္လင့္သလို ျဖစ္မလာခဲ့ပါ။

အစိုးရအေနႏွင့္ မဘသအဖြဲ႔၏ ေျဖရွင္းရန္ ေတာင္းဆိုမႈအေပၚ ျပန္လည္တုံ႔ျပန္ျခင္း မျပဳခဲ့ေပ။ ဦးၿဖဳိးမင္းသိန္း အေနႏွင့္ ဒီမိုကေရစီအရ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သာသနာေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ဝန္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး သူရဦးေအာင္ကိုကလည္း သတင္းမီဒီယာမ်ားသို႔ ေျပာဆိုခဲ့သည္။

ယင္းအျပင္ NLD ၏ ထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သူ ဦးဝင္းထိန္ကလည္း မဘသအဖြဲ႔ ေတာင္းဆိုမႈအေပၚ ပန္းႏွင့္ ပစ္ေပါက္သကဲ့သို႔ သေဘာထားကာ ဂ႐ုမစိုက္ခဲ့ေခ်။

မဘသအေနႏွင့္ ၎တို႔၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္ကိုပင္ ျပန္လည္ေျဖေလ်ာ့ခဲ့သည့္ ထုတ္ျပန္ခ်က္တစ္ေစာင္ကို ငါးရက္အၾကာတြင္ ထပ္မံထုတ္ျပန္ခဲ့ရသည္။

ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားအရ လြတ္လပ္စြာ သေဘာကြဲလြဲခြင့္ ရွိသည္ႏွင့္အညီ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က သူ႔သေဘာဆႏၵအရ ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ေတာ့မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း ဇူလိုင္လ ၁၂ ရက္ေန႔တြင္ ထုတ္ျပန္ျခင္း ျဖစ္သည္။

မဘသအေနႏွင့္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈ အစီအစဥ္ မရွိေတာ့ေၾကာင္း ထုတ္ျပန္ေၾကညာသည့္ ေန႔တြင္ပင္ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တစ္ခုတည္းေသာ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႔ အစည္းႀကီးျဖစ္သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႔ႀကီးကလည္း ထုတ္ျပန္ခ်က္ တစ္ေစာင္ကို ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။

“မဘသအဖြဲ႔ကို သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္း အေျခခံစည္းမ်ဥ္း လုပ္ထုံးလုပ္နည္းႏွင့္ ညီညြတ္သည့္ အဖြဲ႔အစည္းႀကီး ျဖစ္သည္ဟု ေဖာ္ျပျခင္းမွာလည္း လုံးဝ (လုံးဝ) မဟုတ္ပါ” ဟု ပါရွိသည္။

ယင္းအျပင္ မဘသအဖြဲ႔၏ ၎တို႔သည္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ က်င္းပခဲ့သည့္ ဂိုဏ္းေပါင္းစုံ သံဃာ့ညီလာခံႀကီးမွ ေပါက္ဖြားလာသည့္အဖြဲ႔ ျဖစ္သည္ဆိုသည့္ အခ်က္ကိုလည္း မဟနက တစ္ပါတည္း ျငင္းဆိုခဲ့သည္။

ဆိုလိုသည္က မဘသအဖြဲ႔ကို ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃာ့မဟာနာယကအဖြဲ႔ႀကီးက အသိအမွတ္ မျပဳျခင္းပင္။ မဟနအေနႏွင့္ မဘသဆိုသည့္ အမည္နာမကိုပင္ ေခၚေဝၚသုံးစြဲခဲ့ျခင္း မျပဳေၾကာင္း ၎တို႔၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

အဆိုပါ ထုတ္ျပန္ခ်က္သည္ မဘသအဖြဲ႔အား အ႐ိႈက္ကို ထိေစျခင္း ျဖစ္သည္။

မဘသကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဇြန္လအတြင္းက ဖြဲ႔စည္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဖြဲ႔စည္းစဥ္က အဖြဲ႔၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္။

အမ်ဳိးဘာသာ၊ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရးအတြက္ သက္သက္သာ ျဖစ္သည့္ ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူမ်ား ပါဝင္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းသာ ျဖစ္ေစရန္၊ အမ်ဳိးဘာသာ၊ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား၌ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႔ႀကီးအား စြမ္းႏိုင္သေလာက္ ပံ့ပိုးကူညီသြားရန္ဟူ၍ ျဖစ္သည္။

ယင္းအေၾကာင္းကိုလည္း ဥကၠ႒ ဆရာေတာ္ျဖစ္သည့္ အင္းစိန္ ရြာမပရိယတၱိ စာသင္တိုက္ ဆရာေတာ္ အရွင္တိေလာကာ ဘိဝံသကမဟန ဥကၠ႒ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးထံသို႔ ေလွ်ာက္ထားဖူးသည္။

သို႔ေသာ္ ဖြဲ႔စည္းစကပင္ ထိုစဥ္က အာဏာရ ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖဳိးေရးပါတီႏွင့္ နီးကပ္မႈ ရွိခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရး ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းေၾကာင္း လူအမ်ားက ႐ႈျမင္သည္။ မဘသအဖြဲ႔ကို ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖဳိးေရးပါတီက အေထာက္အပံ့ ေပးထားၿပီး အျပန္အလွန္အားျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ယင္းပါတီကို မဲေပးရန္ မဲဆြယ္ေပးရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း မေကြးေက်ာင္းတိုက္ ဆရာေတာ္ ဦးပါေမာကၡက ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီက ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခဲ့သည္။

အမွန္တကယ္တြင္လည္း ေရြးေကာက္ပြဲကာလ အတြင္းက မဘသအဖြဲ႔ဝင္ ရဟန္းေတာ္အခ်ဳိ႕က အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ပါတီ (NLD) ကို မဲမေပးရန္ လႈံ႔ေဆာ္ခဲ့သည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ အမ်ဳိးဘာသာ ေစာင့္ေရွာက္ကာကြယ္ေရး အားနည္းလြန္းသည္ဟု ဦးဝီရသူက ေဝဖန္ခဲ့သလို အစြန္းေရာက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအခ်ဳိ႕က အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၅၉ (စ) ကို ျပင္ဆင္ရန္ အဆိုျပဳမႈကိုလည္း ဆန္႔က်င္ခဲ့သည္။ ယင္းကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ အစြန္းေရာက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအခ်ဳိ႕မွာ အသြင္ေျပာင္း စစ္အစိုးရအဖြဲ႔မွ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းမ်ား အတြက္ အဖိုးတန္ ႏိုင္ငံေရး မဟာမိတ္သဖြယ္ ျဖစ္လာခဲ့ေၾကာင္း ႏိုင္ငံေရး သုေတသီတစ္ဦး ျဖစ္သူ ဦးမင္းဇင္က ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ကတည္းက ေထာက္ျပေျပာဆိုခဲ့သည္။

မဘသ အေနႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ ဒီမိုကေရစီအေရး သမားမ်ားႏွင့္လည္း အစဥ္တစိုက္ ပဋိပကၡမ်ား ရွိခဲ့ၿပီး ျမန္မာ့လူမႈအသိုင္းအဝိုင္းကို လႈပ္ခါေစခဲ့ေသာ အမ်ဳိးေစာင့္ ဥပေဒ ေပၚေပါက္ေရး အတြက္လည္း ဦးစီးဦးေဆာင္ျပဳ လႈပ္ရွားခဲ့သည္။

ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္သည့္ အျပဳအမူႏွင့္ အေျပာအဆိုမ်ားကိုလည္း အဖြဲ႔ဝင္ ရဟန္းေတာ္မ်ားက မၾကာခဏ ျပဳမူေျပာဆိုခဲ့သည္။

ဘိုးဘြားပိုင္ လယ္ယာေျမႏွင့္ အိမ္၊ ၿခံ၊ ေျမမ်ားကို ဘာသာျခားမ်ားသို႔ မေရာင္းခ်ေရး၊ ဘာသာျခားမ်ားထံတြင္ ေစ်းဝယ္ျခင္း မျပဳေရး၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို ဘာသာျခား အမ်ဳိးသားမ်ားႏွင့္ ထိမ္းျမားလက္ထပ္ျခင္း မျပဳေရး စသည္ လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို အဖြဲ႔အတြင္း ေျပာဆိုစည္း႐ုံးခဲ့သည္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ မဘသ၏ ဒုတိယအႀကိမ္ ႏွစ္ပတ္လည္ ညီလာခံတြင္ ဒုတိယဥကၠ႒ ဆရာေတာ္က ေအာက္ပါအတိုင္းပင္ ၾသဝါဒေပး မိန္႔ၾကားခဲ့သည္။

“အဲဒီစည္းကမ္းခ်က္ေတြဟာ အင္မတန္မွ ေအာင္ျမင္ပါတယ္ ဘုရား၊ အခုဘာသာျခားေတြ ဘာေျပာလာလဲ၊ ပိုက္ဆံရွိတယ္၊ ေျမဝယ္လို႔ မရဘူး၊ လုပ္ငန္း ဘယ္လိုတိုးခ်ဲ႕မလဲ၊ ဒီအခက္အခဲေတြ သူတို႔ အမ်ားႀကီး ႀကံဳေတြ႔ရပါတယ္။ ဝယ္ၿပီဆိုရင္လည္း တပည့္ေတာ္တို႔ မဘသအဖြဲ႔က မေနဘူး၊ တားတယ္၊ ကန္႔ကြက္တယ္၊ တားတယ္။ ကန္႔ကြက္လိုက္တယ္ဆိုရင္ သူတို႔ ဝယ္လို႔ မျဖစ္ေတာ့ဘူး။ ဝယ္ၿပီးသားကိုလည္း ေနလို႔မရေအာင္ တားတယ္၊ ေနခြင့္မရဘူး။ ဒါေတြဟာ ရပ္တိုင္းရပ္တိုင္း ရြာတိုင္းရြာတိုင္း၊ ၿမဳိ႕တိုင္းၿမဳိ႕တိုင္း လုပ္သင့္တဲ့ အလုပ္ေတြပါ ဘုရား”

ထင္ရွားသည့္ အမ်ဳိးသားေရးဝါဒီ ဆရာေတာ္တစ္ပါး ျဖစ္သူ ဦးဝီရသူဆိုလွ်င္ ကုလသမဂၢ လူ႔အခြင့္အေရး ကိုယ္စားလွယ္ မစၥရန္ဟီးလီကို ‘ျပည့္တန္ဆာမ’ အျဖစ္ လူသိရွင္ၾကား ဆဲေရးခဲ့သည္။
သို႔ေသာ္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက ယင္းအျပဳအမူမ်ားကို မ်က္ကြယ္ျပဳခဲ့သည္။

ျမန္မာျပည္၏ အႀကီးမားဆုံး ဒီမိုကေရစီ အင္အားစု ျဖစ္သည့္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (NLD) ႏွင့္ မဘသတို႔အၾကား ယင္းအခ်ိန္ကတည္းက မေၾကလည္မႈမ်ား ရွိခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

NLD အေနႏွင့္ မဘသကို ေထာက္ခံျခင္း မျပဳခဲ့သလို လႊတ္ေတာ္တြင္း တင္သြင္းလာေသာ မ်ဳိးေစာင့္ဥပေဒမ်ားကို ထိုစဥ္က လႊတ္ေတာ္တြင္းရွိ ၎၏ အမတ္အားလုံး ကန္႔ကြက္မဲေပးခဲ့သည္။ ယင္းကတစ္ဆင့္ NLD မွာ မဘသအဖြဲ႔၏ ရန္သူသဖြယ္ ျဖစ္လာၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲအထိ ဇာတ္ေၾကာင္းဆက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

မဘသ၏ အႏၲရာယ္ကို ေၾကာက္ရြံ႕၍ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မြတ္ဆလင္ အမတ္ေလာင္း တစ္ေယာက္တေလမွ် မေရြးခ်ယ္ခဲ့ဟု NLD ေခါင္းေဆာင္ ဦးဝင္းထိန္က ေရြးေကာက္ပြဲႀကဳိ ကာလတြင္ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းပင္ ေျပာဆိုခဲ့သည္။ မြတ္ဆလင္ အမတ္ေလာင္းကို ေရြးခ်ယ္ျခင္းေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အႏိုင္မဲမ်ား ေလ်ာ့နည္းမည္ကို စိုးရိမ္ေၾကာင္း သူက ဆိုသည္။

၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ NLD ေတာင္ၿပဳိင္ကမ္းၿပဳိ အႏိုင္ရရွိခဲ့ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္လည္း မဘသအဖြဲ႔ အေနႏွင့္ အရွိန္တန္႔သြားျခင္း မရွိေပ။

ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ ေျခရင္းတြင္ ေစ်းေရာင္းခ်ေနသည့္ ဘာသာျခား အမ်ဳိးသားတစ္ဦးကို ေနရာမွ ဖယ္ရွားခဲ့သည့္ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ဳိးကိုလည္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့သလို တရားေရး ကိစၥမ်ားတြင္လည္း အဖြဲ႔ဝင္ ရဟန္းေတာ္အခ်ဳိ႕က ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ခဲ့သည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ားလည္း ရွိခဲ့သည္။

ဦးဝီရသူကလည္း သူ၏ လူမႈကြန္ရက္ Facebook စာမ်က္ႏွာမွတစ္ဆင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ဆက္တိုက္ တိုက္ခိုက္ခဲ့သလို အျငင္းပြားဖြယ္ရာ စကားလုံးမ်ားျဖင့္ အျခားဘာသာဝင္ (အထူးသျဖင့္ အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္) မ်ားအေပၚ တိုက္ခိုက္ခဲ့သည္။

ယင္းသို႔ေသာ အခ်ိန္တြင္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးၿဖဳိးမင္းသိန္းက မဘသအဖြဲ႔ မလိုအပ္ဟု ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။

မဟနအဖြဲ႔ႀကီး၏ ထုတ္ျပန္ေၾကညာမႈႏွင့္ပင္ ဇာတ္လမ္းသည္ အဆုံးမသတ္ေသးပါ။ ယင္း၏ ေနာက္ဆက္တြဲအျဖစ္ မဘသအဖြဲ႔ ဆက္လက္တည္ရွိေရး၊ မရွိေရး အထိပါ ခရီးေရာက္ခဲ့သည္။

မဟနအဖြဲ႔ႀကီး ထုတ္ျပန္မႈ ေနာက္ပိုင္းတြင္ မဘသအဖြဲ႔ကလည္း ေၾကညာခ်က္ ေနာက္တစ္ေစာင္ကို ထပ္မံထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ၎တို႔သည္ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္း မဟုတ္ဘဲ အမ်ဳိးဘာသာ၊ သာသနာဆိုင္ရာ လိုအပ္သည္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ ရဟန္းပုဂၢဳိလ္၊ လူပုဂၢဳိလ္မ်ား စုေပါင္းဖြဲ႔စည္းထားသည့္ ‘သာသနာျပဳ အဖြဲ႔အစည္းႀကီး’ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။

ယင္းအျပင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၅၄ ႏွင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒအမွတ္ ၃၁၊ အသင္းအဖြဲ႔မ်ား မွတ္ပုံတင္ျခင္းဆိုင္ရာ နည္းဥပေဒႏွင့္ ညီညြတ္သည့္ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ျပန္ခ်က္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။

ယခင္ထုတ္ျပန္ခ်က္တြင္ ပါရွိသည့္ ဂိုဏ္းေပါင္းစုံ သံဃာ့ညီလာခံႀကီးမွ ေပါက္ဖြားလာျခင္း၊ သံဃနာယက လက္စြဲပါ သံဃအဖြဲ႔အစည္း အေျခခံစည္းမ်ဥ္း (သံ/စည္း) လုပ္ထုံး လုပ္နည္းမ်ားႏွင့္လည္း ညီညြတ္သည္ဆိုသည့္ အခ်က္တို႔ကို အသုံးမျပဳေတာ့ေပ။ သို႔ေသာ္ ယခင္က ယင္းသို႔ သုံးႏႈန္းေျပာဆိုခဲ့ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပန္လည္းမေျဖရွင္းေတာ့ေပ။

မဘသအဖြဲ႔ႀကီးသည္ တိုင္းရင္းသား စည္းလုံးညီညြတ္ေရး၊ အမ်ဳိးသားရင္ၾကားေစ့ေရး၊ ဗုဒၶသာသနာ စည္ပင္ထြန္းကားေစေရးတို႔ အတြက္ ျပည္သူ႔အက်ဳိးျပဳ လုပ္ငန္းမ်ားကို စြမ္းႏိုင္သမွ် ႀကဳိးစားအားထုတ္ခဲ့ေၾကာင္း ေလသံအတန္အသင့္ ေျပာင္းကာ ထုတ္ျပန္ခ်က္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။

ယင္းအျပင္ မဘသအဖြဲ႔ဝင္ ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားအား မျပစ္မွားၾကဘဲ မိမိတို႔ လုပ္ေဆာင္ေနက် အမ်ဳိးဘာသာ သာသနာ ေစာင့္ေရွာက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို စိတ္ေအးခ်မ္းသာစြာ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ၾကရန္ဟူ၍ တိုက္တြန္းထားသည္။

မဟန ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ ဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္ မွန္ကန္ေသာေၾကာင့္ တုံ႔ျပန္သြားမည္ မဟုတ္ဘဲ မဘသအဖြဲ႔ အေနႏွင့္ ပုံမွန္အတိုင္းသာ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဦးေဆာင္ဆရာေတာ္တစ္ပါး ျဖစ္သည့္ ေဒါက္တာအရွင္ေသာပါက မိန္႔ၾကားသည္။

မဟန၏ ထုတ္ျပန္မႈအၿပီး ေနာက္တစ္ရက္တြင္ပင္ သာသနာေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ဝန္ႀကီးဌာနက ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး သူရဦးေအာင္ကို ယခုကဲ့သို႔ ေျပာဆိုသည္။
“ဒီမိုကေရစီကို ေနာက္ျပန္သြားလိုတဲ့၊ အာဏာရွင္စနစ္ကို အသက္သြင္းလိုတဲ့ လူပုဂၢဳိလ္တစ္စု တစ္ဖြဲ႔ရဲ႕ လက္ကိုင္တုတ္ အျဖစ္နဲ႔ အသုံးခ်ျခင္း မခံဘူး ဆိုရင္ေတာ့ ဒါ ေရရွည္ရပ္တည္ႏိုင္မယ့္ လူမႈေရး၊ အမ်ဳိးသားေရးအဖြဲ႔ တစ္ဖြဲ႔ အျဖစ္နဲ႔ ရပ္တည္ႏိုင္မယ္လို႔ ယုံၾကည္ပါတယ္”

ယင္းအျပင္ ဘာသာတစ္ခုႏွင့္တစ္ခု အၾကား မုန္းတီးေစမည့္ အမုန္းစကားမ်ားကိုလည္း မေျပာဆိုရန္ လိုလိမ့္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္ႀကီးက ဆိုသည္။

သို႔ဆိုလွ်င္ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒပါ လြတ္လပ္စြာ အသင္းအပင္း ဖြဲ႔စည္းခြင့္ႏွင့္အညီ ဆက္လက္ရပ္တည္ႏိုင္မည္ဟု ဆိုသည္။

“တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းဖို႔ ႏိုင္ငံေတာ္က ႀကဳိးပမ္းေနခ်ိန္မွာ ဘာသာေရးကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ဘာသာတစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု လူမ်ဳိးတစ္ခုနဲ႔ တစ္ခုၾကားမွာ ပဋိပကၡ ျဖစ္ေအာင္ အမုန္းစကားျဖန္႔မယ္ ဆိုရင္ မဘသရဲ႕ အဖြဲ႔ႀကီးရဲ႕ အနာဂတ္က တစ္မ်ဳိးတစ္ဖုံ ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္” ဟု ဝန္ႀကီးက ဆိုသည္။

မဘသအဖြဲ႔ႀကီးသည္ အႀကီးမားဆုံး သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းႀကီး၏ ေထာက္ခံမႈကို မခံရေတာ့ခ်ိန္အတြင္ မဘသအဖြဲ႔အတြင္း ထင္ရွားသည့္ ဆရာေတာ္ ဦးဝီရသူကမူ တစ္ကိုယ္ေတာ္ ဆက္လက္လႈပ္ရွားမည့္ အရိပ္ေယာင္ျပလာသည္။

၎၏ တစ္ကိုယ္ေတာ္ သေဘာထား ေၾကညာခ်က္ကို ဇူလိုင္လ ၁၃ ရက္ေန႔က ထုတ္ျပန္လိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယက ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ သာသနာေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု ျဖစ္သည့္ အေလွ်ာက္ အစိုးရ အစဥ္အဆက္၏ သေဘာထားအတိုင္း ေဆာင္ရြက္ရျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၎အဖြဲ႔၏ ေၾကညာခ်က္အေပၚ အထူးတလည္ ခံစားဖြယ္ရာ မဟုတ္ေၾကာင္း ၎၏ တစ္ဦးတည္း သေဘာထားကို ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။

၎အေနႏွင့္ အစိုးရက ရန္သူေတာ္ နံပါတ္တစ္အျဖစ္ သေဘာထားကာ ဆက္လက္ရန္ရွာမည္ ဆိုပါကလည္း အမ်ဳိးသားေရးကို ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္သြားမည္ဟု ဆိုသည္။

၎အေနႏွင့္ ယခင္ကလည္း (၁၉၉၇ ခုႏွစ္မွ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္ အက်ဥ္းမက်မီအထိ) အမ်ဳိးသားေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို တစ္ကိုယ္ေတာ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူ ျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ (အက်ဥ္းေထာင္မွ လြတ္ေျမာက္လာခ်ိန္) တြင္လည္း တစ္ကိုယ္ေတာ္ အျဖစ္သာ လႈပ္ရွားခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။

ဦးဝီရသူ အေနႏွင့္ အဆိုပါ ထုတ္ျပန္ခ်က္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ‘အမ်ဳိးသမီး အာဏာရွင္’ အျဖစ္ပင္ သုံးႏႈန္းခဲ့သည္။

ျမန္မာျပည္သည္ ေထရဝါဒ သာသနာေတာ္၏ ေနာက္ဆုံးခံတပ္ ျဖစ္သကဲ့သို႔ မဘသအဖြဲ႔ႀကီးသည္ ေနာက္ဆုံးခံတပ္၏ ေရွ႕တန္းတပ္မွဴးမ်ား ျဖစ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ေလွခြက္ခ်ည္းက်န္ အလံမလွဲ စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ ေနာက္ဆုံးထြက္သက္အထိ ဓမၼဝိနယ ဥပေဒေဘာင္ အတြင္းမွ ခုခံကာကြယ္သြားမည္ဟု ဦးဝီရသူက ဆိုသည္။

အဖြဲ႔ဝင္တခ်ဳိ႕၏ အစြန္းေရာက္ ေျပာဆိုမႈမ်ားသည္ တစ္ဦးခ်င္း သေဘာထားသာ ျဖစ္ၿပီး ဥပေဒႏွင့္အညီ အေရးယူႏိုင္ေၾကာင္း ေဒါက္တာအရွင္ေသာပါကက ထပ္မံမိန္႔ၾကားသည္။
“ဘုန္းဘုန္းတို႔ မူဝါဒ မဟုတ္ဘဲ ကာယံကံရွင္ရဲ႕ တစ္ဦးပုဂၢလ ေျပာတာကို လြတ္လပ္စြာ ကြဲလြဲခြင့္ ရွိေနတယ္။ ဒါကို ကိုယ္စားျပဳၿပီး အျပစ္ေျပာ တိုက္ခိုက္တာေတြ ရွိေကာင္းရွိမယ္။ ေျပာတဲ့သူက ကိုယ့္ကံၾကမၼာနဲ႔ ကိုယ္ပဲ”

လက္တေလာတြင္ ကုလသမဂၢ လူ႔အခြင့္အေရး ကိုယ္စားလွယ္ကို ညစ္ညမ္းစြာ ဆဲေရးမႈျဖင့္ ဦးဝီရသူကို တရားစြဲဆိုႏိုင္ရန္ လူတစ္ဦးက တာေမြၿမဳိ႕နယ္ ရဲစခန္းတြင္ အမႈဖြင့္သည့္ ကိစၥတစ္ခု ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ မဘသ၏ အက်ႏွင့္အတူ ဦးဝီရသူပါ ကံၾကမၼာ တူၿပီေလာ။

မဟနအဖြဲ႔က သံဃအဖြဲ႔အစည္း မဟုတ္ေၾကာင္း ထုတ္ျပန္ေၾကညာလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ မဘသသည္ သာမန္အရပ္ဘက္ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု ျဖစ္သြားၿပီး အစိုးရအေနႏွင့္ ကိုင္တြယ္ရ ပို၍လြယ္ကူသြားေစေၾကာင္း ရွမ္းတုိင္းရင္းသားမ်ား တိုးတက္ေရးပါတီ (SNDP) မွ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေဟာင္း ျဖစ္သူ ဦးရဲထြန္းက သုံးသပ္သည္။

ယင္းေၾကာင့္ အဆိုပါ အဖြဲ႔ဝင္မ်ား၏ ဥပေဒႏွင့္ မညီသည့္ ေျပာဆိုမႈမ်ား၊ လုပ္ရပ္မ်ား အတြက္လည္း အေရးယူႏိုင္လိမ့္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ၎က ဆိုသည္။
“နဂိုကေတာ့ ဥပေဒ ခ်ဳိးေဖာက္ရင္လည္း လူေတြက မထိပါးရဲဘူး၊ ၾသဇာအာဏာႀကီးတယ္” ဟု ၎က ဆိုသည္။

ယခင္အစိုးရ လက္ထက္က မ်က္ကြယ္ျပဳထားျခင္းေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတကာ၏ အျမင္တြင္ အစြန္းေရာက္ ဗုဒၶဘာသာအဖြဲ႔ဟု ႐ႈျမင္ျခင္း ခံရေၾကာင္း ဦးရဲထြန္းက ဆိုသည္။ လက္ရွိအစိုးရအေနႏွင့္ ဥပေဒ ခ်ဳိးေဖာက္မႈမ်ားကို ခြင့္မျပဳေတာ့သင့္ေၾကာင္း ၎င္းက ထပ္ေလာင္းေျပာဆိုသည္။
“အဲဒီလို လုပ္လိုက္လို႔ ရွိရင္ေတာ့ ၿငိမ္သြားတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ကမာၻ႔အလယ္မွာ ဗုဒၶဘာသာ ပုံရိပ္ကလည္း ျပန္တက္လာမွာေပါ့”

မဘသမွာ ယခင္ တပ္မေတာ္အစိုးရ ေခါင္းမာဂိုဏ္းသားအခ်ဳိ႕က ဒီမိုကေရစီအေရး အားေပ်ာ့ရန္ အသုံးခ်ေသာ လက္ကိုင္တုတ္အဖြဲ႔ အျဖစ္ပင္ ျပည္တြင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာက စြပ္စြဲမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။

၂၀၁၄ ခုႏွစ္က East-West Center က ထုတ္ေဝေသာ Democratization, Nationalism and Communal Violence စာတမ္းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျဖစ္ပြားေနေသာ ဗုဒၶဘာသာ အမည္တပ္ အမ်ဳိးသားေရးႏွင့္ အမုန္းတရား ျဖန္႔ေဝေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို အက်ဘက္သို႔ ေရာက္သြားေစႏိုင္ေၾကာင္း သတိေပး ေရးသားထားသည္။

ယခုကဲ့သို႔ မဘသ၏ အားေပ်ာ့ခ်ိန္ အစပ်ဳိးလာျခင္း၊ အစြန္းေရာက္ အမ်ဳိးသားေရး လႈပ္ရွားမႈ အားေလ်ာ့လာျခင္းသည္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီခရီး ပိုအားေကာင္းလာေစမည္ေလာ။

မဟန၏ ေၾကညာခ်က္ကို အျပတ္ေထာက္ခံသည္ ဆိုေသာ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးဝင္းထိန္က ေအာက္ပါအတိုင္း မွတ္ခ်က္ေပးသည္။ 
“အခုအထိကေတာ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ အမ်ားႀကီးထားလို႔ရၿပီ”

သို႔ေသာ္ ဦးဝင္းထိန္ အဆိုအရ ေနာက္ထပ္ ခလုတ္ကန္သင္းတစ္ခုမွာ အေျခခံဥပေဒ ေျပာင္းလဲေရး။ ခရီးမွာ မဆုံးေသးေပ။

The Voice