News

POST TYPE

ARTICLE

နဂါးဗိုင္းရပ္စ္
01-Jul-2016

မႏၲေလးၿမိဳ႕ရွိ လူစည္ကားရာ ေဈးတစ္ခုအတြင္းတြင္ ျဖစ္သည္။ သူတို႔သည္ ေဈးအတြင္းေျမျပင္တြင္ ခင္းထားေသာ ဟင္းသီးဟင္း႐ြက္ဆိုင္ေရွ႕တြင္ ရပ္ကာ လိုခ်င္ေသာ ဟင္းသီးဟင္း႐ြက္ကို ေျခေထာက္ျဖင့္ ထိုးျပၾကသည္။ ေဈးသည္က ျမန္မာဘာသာျဖင့္ ျပန္လည္ေျပာေသာအခါ သူတို႔ နားမလည္ၾက။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတကာဘာသာစကား ျဖစ္ေသာ လက္ဟန္ေျခဟန္သုံးကာ ေဈးေျပာၾကသည္။ ၿပီးေနာက္ သူတို႔က က်သင့္ေငြကို ေဈးသည္ ထိုင္ေနရာေျမျပင္သို႔ ပစ္ေပးၾကသည္။

သူတို႔ဟူသည္မွာကား ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ နည္းလမ္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ပုံစံအသြယ္သြယ္ျဖင့္ ေရာက္ရွိလာၾကေသာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသား အခ်ိဳ႕ပင္ျဖစ္သည္။

“မႏၲေလးက ပ်ံက်ေဈးတစ္ခုမွာ အဲ့ဒီလိုပုံစံမ်ိဳးနဲ႔ ေဈးဝယ္တာကို မၾကာခဏ ေတြ႕ဖူးတယ္။ ၿပီးေတာ့ စားေသာက္ဆိုင္ေတြ မွာဆိုလဲ စကားေဟာင္ဖြာေဟာင္ဖြာနဲ႔ ေဆးလိပ္ကို အဆက္မျပတ္ ေသာက္ၾကတယ္။ No Smoking Area ဆိုလည္း နားမလည္ဘူးဗ်။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ဟာသူတို႔ေတာ့ သူတို႔လုပ္ရပ္ဟာ ႐ိုင္းတယ္လို႔ မထင္ၾကဘူး ထင္တယ္” ဟု မႏၲေလးၿမိဳ႕မွ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ တစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုေအာင္ေခတ္ထူးက ေျပာျပသည္။ 
“သူတို႔ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီက ေဒသခံျဖစ္ေနတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံသား တ႐ုတ္အခ်ိဳ႕ကေတာ့ သူတို႔ကို ‘ေမ့႐ိုးလီေမာက္’ လို႔ေခၚၾကတယ္” ဟု သူက ဆက္ေျပာသည္။ 
‘ေမ့႐ိုးလိေမာက္’ မွာ တ႐ုတ္ဘာသာစကားျဖင့္ ‘ယဥ္ေက်းမႈကို မသိေသာသူ’ ဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။

အခ်ိဳ႕မႏၲေလးသားမ်ားက လူမ်ိဳးက အဓိကမဟုတ္ မႏၲေလးဓေလ့မ်ား ေပ်ာက္ဆုံးလာျခင္းသာ လိုရင္းဟု ဆိုၾကသည္။

“တ႐ုတ္လူမ်ိဳး မ်ားတဲ့အေပၚ သေဘာထားေျပာရရင္ လူမ်ိဳးေရးထက္ အဓိက မႏၲေလးစိတ္ဓာတ္ မရွိတဲ့သူ မ်ားလာတာကို ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ကိုယ့္တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု မဟုတ္တဲ့ အမ်ိဳးအႏြယ္ေတြ မ်ားလာတာကို မႀကိဳက္ပါဘူး။ ပိုမႀကိဳက္တာက မႏၲေလးရဲ႕ အစဥ္အလာ၊ ဓေလ့ထုံးစံေတြ ေပ်ာက္ဆုံးကုန္တာပါ” ဟု ဆိုလာသူက မင္းတုန္းမင္း၏ တီေတာ္စပ္သူ ဦးထိပ္တင္ေအာင္ျဖစ္သည္။ မႏၲေလးၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ ယခင္ကတည္းက တ႐ုတ္မ်ိဳးႏြယ္မ်ား ရွိခဲ့ၿပီး မႏၲေလးအက်ိဳး၊ မႏၲေလးဓေလ့ကို အလြန္လိုက္နာသူ အမ်ားအျပားရွိေၾကာင္း၊ ယခုေနာက္ပိုင္း ဝင္ေရာက္လာသူမ်ားမွာ ယင္းသို႔မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ပုံစံေျပာင္းလာၾကၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။ 
မႏၲေလးၿမိဳ႕ကို မႏၲေလးသားတို႔က ပိုင္ဆိုင္ၿပီး မႏၲေလးတြင္ ေမြးဖြားသူ မဟုတ္ေသာ္လည္း မႏၲေလးကိုခ်စ္လၽွင္ မႏၲေလးသားပင္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မႏၲေလးႏွင့္ ေဝးေသာ္လည္း မႏၲေလးကို ခ်စ္ေနဆဲပင္ျဖစ္ကာ အေရးႀကီးဆုံးအခ်က္မွာ မႏၲေလးတြင္ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ား မ်ားျပားလာသည္ ဆိုျခင္းထက္ မႏၲေလးသားမ်ား နည္းပါးလာသည္ကို ပိုမိုစိုးရိမ္မိပါေၾကာင္း ဦးထိပ္တင္ေအာင္က ေျပာေလသည္။

ယခုအခါ ထိုေမ့႐ိုးလိေမာက္မ်ားကား မႏၲေလးၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕တည္း တြင္ပင္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ၎တို႔၏နယ္စပ္ ျမန္မာျပည္ေျမာက္ဖ်ားမွ ျမန္မာျပည္ေတာင္ဖ်ား တိုင္ေအာင္ တတိတိျဖင္ ဝင္ေရာက္စိုးမိုးေနၿပီျဖစ္သည္။

မႏၲေလးမတိုင္မီ ျပည္မတ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ား၏ ေျခကုပ္ယူ စီးပြားရွာရာေဒသတစ္ခု ရပ္တည္ခဲ့သည္မွာ ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္းရွိ လား႐ႈိးၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။

“ၿမိဳ႕ထဲက အခ်က္အခ်ာက်တဲ့ေနရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ျပည္မတ႐ုတ္ေတြ ဝယ္ထားၾကတာ မ်ားတယ္။ တရားဝင္ မဟုတ္ေပမယ့္ ကုန္သြယ္မႈ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ယြမ္ေငြနဲ႔ လုပ္ၾကတာေတြရွိတယ္” ဟု ဆိုလာသူက လား႐ႈိးၿမိဳ႕ အမွတ္ (၁) ရပ္ကြက္ေန ကုန္သည္တစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးစိုင္းရွန္ဝမ္း ျဖစ္သည္။ ၿမိဳ႕တြင္းရွိ အခ်က္အခ်ာက်သည့္ ေနရာမ်ားတြင္ ေနရာယူ တိုက္႐ိုက္ဝယ္ယူျခင္းမျပဳဘဲ ဂရံအမည္ေပါက္ ရေစရန္ ႏိုင္ငံသားစိစစ္ေရးကတ္မ်ား ရရွိၿပီးသူမ်ားအား အမည္ခံ ဝယ္ယူေစျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းလည္း ဦးစိုင္းရွမ္ဝမ္းက ျဖည့္စြက္သည္။

လား႐ႈိးၿမိဳ႕တြင္ ျပည္မတ႐ုတ္မ်ား စိမ့္ဝင္မႈကား ၿမိဳ႕တြင္းရွိ တ႐ုတ္စာသင္ေက်ာင္းမ်ား အေနအထားကို ၾကည့္႐ုံႏွင့္ပင္ သိသာလြန္းလွေပသည္။ အေျခခံပညာကို တ႐ုတ္စာျဖင့္ သင္ေသာ ေက်ာင္းမ်ားပင္ မနည္းမေနာ။

“တ႐ုတ္ စာသင္ေက်ာင္းေတြ ရွိေနတာက ႏွစ္ကေတာ္ေတာ္ၾကာၿပီ ဆိုေတာ့ ၿမိဳ႕ခံေတြအတြက္ အထူးအဆန္းေတာ့ မဟုတ္ေတာ့ဘူးဗ်။ မူလတန္း၊ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္းအဆင့္ ေက်ာင္းက ဆယ္ေက်ာင္းေလာက္ရွိတယ္။ ခုေနာက္ပိုင္း ေကာလိပ္အဆင့္ရွိတဲ့ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းေတာင္ ေပၚလာေသးတယ္” ဟု လား႐ႈိးၿမိဳ႕တြင္ လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္ေနသူ ကိုခ်မ္းၿငိမ္းမိုးက ဆိုသည္။ 
လြန္ခဲ့သည့္ ၂ ႏွစ္ခန္႔က ယူနန္အစိုးရက ျမန္မာဘာသာျဖင့္ ထုတ္ေဝသည့္ မဂၤလာအမည္ရွိ မဂၢဇင္းတစ္ေစာင္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ တ႐ုတ္စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ေကာ္မတီ၏ လမ္းၫႊန္ခ်က္မ်ား ဆိုသည့္ စာသားကို ဖတ္မိၿပီးသည့္ေနာက္ လား႐ႈိးၿမိဳ႕တြင္းရွိ တ႐ုတ္စာသင္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး သတိထားမိခဲ့ေၾကာင္း ကိုခ်မ္းၿငိမ္းမိုးက ျဖည့္စြက္ေျပာဆိုသည္။

လား႐ႈိးၿမိဳ႕ေပၚတြင္ ျပည္မတ႐ုတ္မ်ား ေနရာယူလာမႈႏွင့္အတူ မ်ားျပားလာသည္ မ်ားကေတာ့ ငါးမန္းဝိုင္းဟုေခၚသည့္ ေလာင္းေၾကး ငါးပစ္ကစားနည္းဝိုင္းမ်ား၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ကာစီႏိုဝိုင္းမ်ားပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ၿမိဳ႕ခံမ်ားထံမွ သိရွိရသည္။

“ျပည္မက ဝင္လာတဲ့ တ႐ုတ္ေတြက တိုင္းရင္းသား ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႕အခ်ိဳ႕နဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးၿမိဳ႕ေပၚမွာ ကာစီႏိုဝိုင္းေတြ လုပ္တယ္။ တခ်ိဳ႕သက္ဆိုင္ရာက မသိတာရွိသလို သိၿပီး လိုင္းေၾကးယူတာလည္း ရွိတယ္။ တိုင္စာပို႔ရင္ေတာ့ ဝင္အဖမ္းျပလိုက္တာပဲ၊ ဒါေပမဲ့ ခဏပါပဲ” ဟု ဦးစိုင္းရွမ္ဝမ္းက ဆိုသည္။

ေလာင္းကစားလုပ္ငန္း ႀကီးထြားလာသည္ႏွင့္အတူ ၿမိဳ႕လူငယ္ထု၏ မူးယစ္ေဆးသုံးစြဲမႈႏွင့္ HIV ကူးစက္ႏႈန္းမွာလည္း ေၾကာက္ခမန္းလိလိ ျမင့္တက္လာေၾကာင္း လား႐ႈိးၿမိဳ႕ခံ လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္ေနသူ ကိုခ်မ္းၿငိမ္းမိုးက ဆိုလာသည္။ 
လား႐ႈိးၿမိဳ႕သို႔ ျပည္မမွ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ား လာရာလမ္းေၾကာင္းတစ္ေလၽွာက္ ျဖစ္သည့္ မူဆယ္ - ေက်ာက္မဲ - ကြတ္ခိုင္ တစ္ေလၽွာက္ရွိ ေဒသမ်ားတြင္လည္း တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံသားမ်ားက ေဒသခံတိုင္းရင္းသူမ်ားအား လက္ထပ္ကာ ေတာင္ယာ၊ လယ္ယာ ေျမမ်ား၊ အိမ္၊ ၿခံ၊ ေျမမ်ားအား ဝယ္ယူေနမႈမ်ား ရွိေၾကာင္းလည္း ၎က ထပ္မံေျပာျပသည္။

လား႐ႈိးကဲ့သို႔ေသာ တ႐ုတ္ျပည္နယ္စပ္ႏွင့္ နီးသည့္ ၿမိဳ႕မ်ားသာမဟုတ္။ ျမန္မာျပည္မရွိ လူမ်ားပင္ သြားေရာက္မႈနည္းေသာ ကယားျပည္နယ္ကဲ့သို႔ ေနရာမ်ိဳးတြင္ပင္ ျပည္မတ႐ုတ္တို႔၏ ဝင္ေရာက္စိုးမိုးမႈ ရွိေနေပသည္။

“ၿမိဳ႕ေပၚမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႕ေတြကို နာမည္ခံခိုင္းၿပီး ကာစီႏိုဆိုင္ သုံးေလးဆိုင္ လာဖြင့္တာ ရွိတယ္။ တကယ့္ပိုင္ရွင္ေတြက ဗမာစကားမတတ္တဲ့ တ႐ုတ္ေတြမ်ားတယ္” ဟု လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕ မင္းစုရပ္ကြက္တြင္ ေနထိုင္သည့္ အလယ္တန္းျပ ေက်ာင္းဆရာေဟာင္း ဦးပလ်ားရယ္က ဆိုသည္။

လြိဳင္ေကာ္ၿမိဳ႕ေပၚ တြင္သာမက ကယားျပည္နယ္ ဖ႐ူဆိုၿမိဳ႕နယ္ ယူဆို၊ မိုဆို၊ ယာဧပရားေဒသရွိ သစ္ေတာမ်ားအတြင္း ခေနာက္စိမ္းလုပ္ကြက္မ်ားတြင္ ျပည္မမွ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ား ႏွစ္ရွည္လမ်ားစြာ လာေရာက္အေျခခ် ေနထိုင္ကာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႕ တစ္ခ်ိဳ႕ႏွင့္ အက်ိဳးတူ ပူးေပါင္းၿပီး ခေနာက္စိမ္းထုတ္လုပ္မႈမ်ား ရွိေနေၾကာင္းလည္း ဖ႐ူဆိုၿမိဳ႕နယ္ ဒိုမိုေဆာေက်း႐ြာတြင္ ေနထိုင္ခဲ့ဖူးသည့္ အမည္မေဖာ္လိုသူ လြိဳင္ေကာ္တကၠသိုလ္ ဒုတိယႏွစ္ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးထံမွ သိရသည္။ 
“၂၀၁၃ ေလာက္ကစၿပီး ယာဧပရား ေခ်ာင္းေဘးက ႐ြာတခ်ိဳ႕မွာ ကေလးေတြ အေသအေပ်ာက္မ်ားတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ႐ြာကေတာ့ စုန္းကိုင္တာတို႔၊ ႐ိုးရာနတ္ ကိုင္တာတို႔လို႔ ယူဆၾကတာေပါ့။ ေသခ်ာ ေလ့လာလိုက္ေတာ့ ေခ်ာင္းဖ်ားမွာ တ႐ုတ္ေတြနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႕တစ္ခုနဲ႔ ေပါင္းၿပီး သတၱဳသန္႔စင္ စက္႐ုံငယ္တစ္ခု လုပ္ထားတာ သြားေတြ႕တယ္။ အဲဒီကေနက်လာတဲ့ သတၱဳသန္႔စင္ၿပီးေရ ေတြဟာ ေခ်ာင္းထဲကို ဆင္းသြားရာက ကေလးေတြ ေဘးသင့္တာလို႔ ယူဆရတယ္” ဟု ယင္းကဆိုသည္။

အဆိုပါေဒသတြင္ သတၱဳတူးေဖာ္ေရး လာေရာက္လုပ္ကိုင္ေနသည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသားမ်ားမွာ ျမန္မာစကားလုံးဝ တတ္ေျမာက္ျခင္းမရွိဘဲ ေျပာက္က်ားယူနီေဖာင္းမ်ား ဝတ္ဆင္ကာ 4 Wheel ယာဥ္မ်ားျဖင့္ တခမ္းတနား သြားလာတတ္ေၾကာင္းလည္း ေဒသခံမ်ားမွ ဆိုသည္။

ကယားျပည္နယ္ကဲ့သို႔ လူအေရာက္ အေပါက္နည္းေသာ ႏိုင္ငံအစြန္ပိုင္း ေဒသမ်ားတြင္ပင္ သူတို႔ရွိေနသည့္အတြက္ အခ်က္အခ်ာက်သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္ မႏၲေလးတြင္ေရာ မည္သို႔ရွိမည္နည္း။

မႏၲေလးၿမိဳ႕ေတာ္၏ ၿမိဳ႕လယ္ ၇၁ လမ္း ႏွင့္ ၂၈x၂၉ လမ္းၾကားတြင္ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ထမင္းဆိုင္ႀကီး တစ္ဆိုင္ရွိသည္။ အခ်ိဳပြဲမ်ားကအစ ေပါက္ေပါက္ဆုပ္ စသည့္ ျမန္မာမုန္႔မ်ားကိုသာ တည္ခင္းတတ္ သည္။ အရသာလည္း ေကာင္းမြန္သျဖင့္ သ႐ုပ္ေဆာင္၊ အဆိုေတာ္ စသည့္နာမည္ေက်ာ္မ်ား လာေရာက္စားေသာက္ေလ့ ရွိသည္။ ေျပာစရာရွိသည္က ယင္းဆိုင္ပိုင္ရွင္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံသား မဟုတ္ဘဲ တ႐ုတ္ျပည္မသား ျဖစ္ေနျခင္းပင္။

ျမန္မာ့႐ိုးရာစားစရာကား တ႐ုတ္တို႔အတြက္ စီးပြားရွာစရာ အေၾကာင္းအရာ ေကာင္းတစ္ခု ျဖစ္ေနသည္။

လမ္း ၈၀ ေပၚတြင္လည္း တ႐ုတ္လူမ်ိဳးတို႔၏ ဘုံေက်ာင္းတစ္ခုရွိသည္။ ယင္းဘုံေက်ာင္းမွာ မႏၲေလးေရာက္ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ား၏ အားကိုးရာေနရာတစ္ခု ျဖစ္ၿပီး စီးပြားေရး အဆင္မေျပသူမ်ားကို ကူညီေထာက္ပံ့မႈမ်ားလည္း ရွိကာ မႏၲေလးမွ လက္ရွိ နာမည္ႀကီးလုပ္ငန္းရွင္ အခ်ိဳ႕ကို ကူညီခဲ့ဖူးသည္ဟု စုံစမ္းသိရွိရသည္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕ေပၚရွိ ဟိုတယ္လုပ္ငန္း၊ ေ႐ႊဆိုင္လုပ္ငန္း၊ အိမ္၊ ၿခံ၊ ေျမလုပ္ငန္းမ်ား အပါအဝင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ားက အုပ္မိုးထားၾကေလသည္။ ၿမိဳ႕ေပၚရွိ အခ်က္အခ်ာက်သည့္ ေျမေနရာအမ်ားစုကို သူတို႔ ပိုင္ဆိုင္ထားၾကသည္။ မႏၲေလးၿမိဳ႕၏ အခ်က္အခ်ာက်ေသာ သိပၸံလမ္းမႀကီးတစ္ေလၽွာက္ရွိ ၿခံဝင္းအျမင့္မ်ား ခတ္ထားၿပီး နန္းေတာ္တမၽွ ခမ္းနားလွပေသာ အိမ္ႀကီးအိမ္ေကာင္းမ်ားမွာ ျပည္မတ႐ုတ္တို႔၏ ပိုင္ဆိုင္မႈအမ်ားစု ျဖစ္ေနသည္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕သို႔ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ား လာေရာက္ေနထိုင္ၾကျခင္းမွာ ယခုမွေတာ့ မဟုတ္။ အမရပူရၿမိဳ႕တြင္ အမရပူရေခတ္ ကတည္းက ရွိခဲ့သည့္ တ႐ုတ္ဘုံေက်ာင္း တစ္ခုက တ႐ုတ္-ျမန္မာ ကူးလူးဆက္ႏႊယ္မႈမ်ား ေရွးပေဝသဏီ ကတည္းက ရွိခဲ့ေၾကာင္း သက္ေသခံေနသည္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕၏ အသည္းႏွလုံးျဖစ္သည့္ နန္းတြင္းက်ဳံး႐ိုးမ်ားကို ေနာက္ခံထား၍ တ႐ုတ္ကေလးငယ္အခ်ိဳ႕ တ႐ုတ္႐ိုးရာျဖင့္ ကျပေနသည့္ ဓာတ္ပုံက လြန္ခဲ့သည့္လ အနည္းငယ္အတြင္းက လူမႈကြန္ရက္ စာမ်က္ႏွာမ်ားတြင္ ပ်ံ႕ႏွံ႔လာခဲ့ၿပီး ေဝဖန္သံမ်ားစြာ ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။

“ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာက ကိုယ့္႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈကို ကိုယ္ျပန္ေဖာ္ထုတ္ဖို႔၊ ထိန္းသိမ္းၾကဖို႔ေတြ အမ်ားႀကီးလိုပါတယ္။ ဒါမွ သူမ်ားယဥ္ေက်းမႈထဲ ေမ်ာပါေနတာကို ျပန္ဆယ္လို႔ရမွာပါ” ဟု အမရပူရၿမိဳ႕နယ္ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေဟာင္း ဦးမိုးႏိုင္ေက်ာ္က ဆိုသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ၁၅ ႏွစ္ခန္႔က အမရပူရ ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ဥယ်ာဥ္ၿခံေျမမ်ားကို ကာလေပါက္ေဈး၏ ငါးဆခန္႔ေပး၍ ဝယ္ယူခဲ့ၾကၿပီး ေရာင္းခ်သူ အမ်ားအျပားရွိခဲ့ေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။ 
“အဲဒီတုန္းက ၁၀ သိန္းေလာက္တန္တဲ့ ေျမေတြကို သူတို႔က သိန္းငါးဆယ္ေလာက္ ေပးဝယ္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ေရာင္းခဲ့ၾကတယ္။ သားစဥ္ေျမးဆက္ အက်ိဳးျပဳႏိုင္တဲ့ အရာကို ခဏတာရရွိမယ့္ ေငြကိုမက္ၿပီး ေရာင္းလိုက္ၾကတာေပါ့” ဟု ဦးမိုးႏိုင္ေက်ာ္က ေျပာသည္။

ျမန္မာျပည္အလယ္ပိုင္း မႏၲေလးၿပီးေနာက္ ထပ္ေသမည့္ၿမိဳ႕ကား ရန္ကုန္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ လမ္းမႀကီးအခ်ိဳ႕ႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေဈး ကိုလည္း ျမန္မာစကား မတတ္သည့္ ျပည္မေပါက္ေဖာ္မ်ားက အပိုင္ စီးထားၾကျပန္သည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္အတြင္းရွိ နာမည္ေက်ာ္ တ႐ုတ္ဆံပင္ၫွပ္ဆိုင္မ်ား၊ လိင္ကိစၥႏွင့္ အျခား ကူးစက္ေရာဂါမ်ားအား အာမခံျဖင့္ ကုေပးသည့္ တ႐ုတ္ေဆးခန္းမ်ားတြင္ ျမန္မာစကား မပီကလာပီကလာျဖင့္ တစ္ဖုံ၊ တ႐ုတ္စကားသီးသန္႔သာ ေျပာတတ္သူက တစ္မ်ိဳးျဖင့္ ျပည္ႀကီးသားမ်ားစြာ ရွိေနသည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ ဆင္ေျခဖုံးေဒသမ်ားတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသားဟု ထင္ရသူမ်ားမွ လမ္းစရိတ္ျပတ္သည္ ဟုဆိုကာ အိုင္ဖုန္းႏွင့္ အိုင္ပက္တံဆိပ္အတုမ်ားအား လိမ္လည္ ေရာင္းခ်သည့္ သတင္းမ်ားကို လူမႈကြန္ရက္မ်ားတြင္ ေတြ႕ခဲ့ရသည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီးသည္ကား ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း ျပည္မတ႐ုတ္တို႔ စီးပြားေရး အင္ပါယာ ခ်ဲ႕ရာ၏ ေနာက္ဆုံးေနရာ မဟုတ္ေသး။ ျမန္မာျပည္ေတာင္ဘက္စြန္း ၿမိတ္ကၽြန္းစု အထိပင္ အင္ပါယာကို ခ်ဲ႕ထြင္ေနၿပီျဖစ္သည္။

“၂၀၁၂ ေလာက္စၿပီး သူတို႔ဝင္လာၾကတယ္။ ရန္ကုန္၊ မႏၲေလးဘက္က စကားျပန္ တခ်ိဳ႕လည္း ပါတယ္။ ၿမိတ္-ထားဝယ္ ဘက္မွာ အေျခစိုက္ၿပီး ဘုတ္ျပင္းတဝိုက္မွာ ေဒသခံဆလုံေတြကို ငွားၿပီး ေရေအာက္ ငါးမိုင္းခြဲတာေတြလုပ္တယ္” ဟု ၿမိတ္ေဒသခံ ငါးလုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦး ျဖစ္သူ ကိုထူးေအာင္ ေက်ာ္က ၿမိတ္ကၽြန္းစုဘက္က အေျခအေနကို ရွင္းျပသည္။ ငါးမိုင္းခြဲရာတြင္ စဥ့္အိုးမ်ားအတြင္း ယမ္းအျပည့္ထည့္ကာ ေရငုတ္ကၽြမ္းက်င္သူ ဆလုံလူမ်ိဳးမ်ားအား ေရေအာက္သို႔ငုပ္ခိုင္းၿပီး ခြဲျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေရနက္ပိုင္းရွိ ရွားပါး ငါးမ်ိဳးမ်ားအား ဖမ္းဆီးရန္ ရည္႐ြယ္သည့္ အျပင္ သႏၲာေက်ာက္တန္းမ်ားမ်ားစြာ ပ်က္စီးသျဖင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္ နစ္နာရေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။

ယင္းကဲ့သို႔ ျမန္မာျပည္ေျမာက္ဖ်ားမွ ေတာင္ဖ်ားတိုင္ေအာင္ စီးပြားေရးအင္ပါယာ ခ်ဲ႕ထြင္လာၾကေသာ ႏိုင္ငံျခားသားတ႐ုတ္ မ်ားကား ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မည္ကဲ့သို႔ ေနထိုင္ၾကသနည္း။

“မွတ္ပုံတင္က ႏွစ္ခုရွိတယ္။ ဒါက ျပည္မႀကီးထဲက မွတ္ပုံတင္။ ဒါက ျမန္မာျပည္က မွတ္ပုံတင္” ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ နာမည္ေက်ာ္ ဆံပင္ၫွပ္ဆိုင္တစ္ခု၏ ဝန္ထမ္းျဖစ္သူ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသား Xiao Yan က သူ႔ထံမွ မွတ္ပုံတင္ကတ္မ်ားကို ျပရင္းဆိုလာသည္။

ျပည္မမွာ ဝင္ေရာက္လာေသာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသားမ်ား အေနႏွင့္ ဗီဇာသက္တမ္း ေက်ာ္လြန္ေနထိုင္မႈ မ်ားအျပင္ မွတ္ပုံတင္ အတုမ်ားျဖင့္ ေနထိုင္မႈကား အမ်ားအျပားပင္။ သို႔ေပေသာ္ျငား တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသား မ်ားအေပၚ ထိေရာက္ေသာ တရားစီရင္မႈ အေရးယူမႈမ်ား မျပဳလုပ္ႏိုင္သျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း တ႐ုတ္တို႔ကား တံခါးမရွိ ဓါးမရွိ ဝင္ထြက္သြားလာဆဲပင္။

သာဓကႏွစ္ခု ျပပါမည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္း သစ္ခိုးခုတ္မႈႏွင့္ ေထာင္ဒဏ္ တစ္သက္တစ္ကၽြန္း ခ်မွတ္ခံခဲ့ရသည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသားမ်ားမွာ ရွစ္ရက္ခန္႔အၾကာတြင္ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ျဖင့္ လြတ္ေျမာက္ခဲ့သျဖင့္ ျပည္သူမ်ားအၾကား ဂယက္႐ိုက္ခဲ့ရသည္။ 
တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာ တရားစြဲဆို စစ္ေဆးခဲ့သည့္ နာမည္ေက်ာ္ ေတာ္ဝင္ႏွင္းဆီေဆး႐ုံ အမႈကိုလည္း မွားယြင္း တရားစြဲဆိုသည္ဟု ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ဇြန္လပထမပတ္တြင္ ခ်မ္းေအးသာစံၿမိဳ႕နယ္ တရား႐ုံးက ဆုံးျဖတ္ခဲ့သျဖင့္ ျပည္သူမ်ား ‘ဟင္ခနဲ’ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။

တရားမဝင္ ေဆးကုသမႈ ျပဳေနၾကသည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသားမ်ား၊ ေဆး႐ုံပိုင္ရွင္ ဂရိတ္ေဝါလ္ဦးတင္ေမာင္ႏွင့္ ဇနီးျဖစ္သူ ေဒၚနန္းလွစိန္တို႔ကို တရားစြဲဆိုခဲ့ေသာ္လည္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသားမ်ားမွာ တရားမစြဲမီ ထြက္ေျပးသြားၿပီး ဦးတင္ေမာင္မွာလည္း အမႈႏွင့္ မသက္ဆိုင္ဟုဆိုကာ ကြင္းလုံးကၽြတ္ လြတ္ေျမာက္ခဲ့သျဖင့္ ယခုတရားစီရင္မႈသည္ တ႐ုတ္ လက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္သြားသည္ဟု မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံမ်ားက လူမႈကြန္ရက္စာမ်က္ႏွာ မ်ားတြင္ ေဝဖန္ေရးသားခဲ့ၾကသည္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးအမ်ားစု ႀကီးစိုးေနသည္ ဆိုသည့္အေပၚ ေရရွည္ ဆက္ဆံေရးဗ်ဴဟာျဖင့္ ဆက္ဆံရမည္ျဖစ္ၿပီး ယင္းကဲ့သို႔ ဆက္ဆံႏိုင္ရန္အတြက္ မိမိတို႔အေနႏွင့္ ကိုယ့္တာကိုယ္လုံသည့္ စနစ္မ်ိဳးကို ျပဳလုပ္ထားရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း မႏၲေလး တိုင္းေဒသႀကီးဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ေဒါက္တာ ေဇာ္ျမင့္ေမာင္က ေျပာဆိုထားေလသည္။

“ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာမယ္ေနာ္၊ တ႐ုတ္ျပည္၊ အိႏၵိယျပည္ မဆက္ဆံလို႔ မရဘူး။ သည္ႏွစ္ခုၾကားမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဂုဏ္သိကၡာရွိရွိ ေနႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္တစ္ခုပဲ ရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ ျဖစ္ရမယ္။ ျပည္သူ႔အစိုးရ၊ သိကၡာရွိတဲ့ အစိုးရျဖစ္ရမယ္။ အဲလိုဆိုလို႔ရွိရင္ ဂုဏ္သိကၡာရွိရွိ ရပ္တည္ႏိုင္ၿပီး တ႐ုတ္ကိုလည္း ရင္ေဘာင္တန္းၿပီး ဆက္ဆံလို႔ရတယ္။ အိႏၵိယကိုလည္း ဆက္ဆံလို႔ ရတယ္” ဟု ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ကတိသစၥာ မခံယူခင္ The Voice ႏွင့္ ေတြ႕ဆုံစဥ္က သူ႔ခံယူခ်က္ကို ျပတ္သားစြာ ေျပာထားသည္။

မည္သို႔ပင္ဆိုေစ တ႐ုတ္နဂါးတို႔၏ စီးပြားေရး အင္ပါယာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ အင္ပါယာ၊ လူဦးေရအင္ပါယာ နယ္ေျမခ်ဲ႕ထြင္မႈ ဗိုင္းရပ္စ္ကား ျမန္မာ့ေျမာက္ဖ်ားမွ ေတာင္ဖ်ားအထိ တျဖည္းျဖည္း ကူးစက္ႏႈန္း ျမင့္မားလာေခ်ၿပီတည္း။

“ဒီမိုကေရစီ စစ္စစ္မွန္မွန္ မျဖစ္ေသးဘဲနဲ႔ သည္ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကားမွာ ျပႆနာရွိတယ္” ဟု ေဒါက္တာေဇာ္ျမင့္ေမာင္က ဆက္ေျပာေလသည္။

ခက္ေဇာ္၊ ျမတ္(ကေလး)