News

POST TYPE

ARTICLE

မွန္စီေရႊခ် အိပ္မက္မ်ား
12-Jun-2017 tagged as


လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး၊ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာ အဆင့္အတန္းကို သိလိုလွ်င္ တူရိယာဂီတ၊ စာေပသုခုမႏွင့္ သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားကတစ္ဆင့္ ေလ့လာၾကရသည္။ မ်ိဳးႏြယ္စုတို႔၏ ျဖတ္သန္းမႈ၊ အသိပညာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ လက္မႈအႏုပညာတို႔က ႏွစ္အဆက္ဆက္ လက္ဆင့္ကမ္းရင္း ဂီတအျဖစ္ ေပါက္ဖြားလာၾကသည္။

ျမန္မာ့အႏုပညာဂီတ သုခုမဟုေျပာ လိုက္လွ်င္ ေရႊေရာင္ဝင္းေနေသာ ဆိုင္းဝိုင္းႀကီးမ်ား၊ အိုးစည္၊ ဒိုးပတ္ဝိုင္းမ်ားက မပါမျဖစ္။ ကမၻာ့စင္ျမင့္ ေဖ်ာ္ေျဖေရးဇာတ္ခံုမ်ားတြင္ပါ ေနရာယူလာေသာ ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိုင္း အျပင္အဆင္မ်ားသည္ ေရွးကလိုပင္ လက္မႈလုပ္ငန္း သီးသန္႔အျဖစ္ မိ႐ိုးဖလာ လုပ္ကိုင္ေနၾကတုန္း ျဖစ္သည္။ 

ျမန္မာ့႐ိုးရာဆိုင္းဝိုင္းလုပ္ငန္းကို မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ ႐ိုးရာမပ်က္ လုပ္ကိုင္ေနေသာ မိသားစုဆို၍ မိသားစုႏွစ္စုသာ က်န္ရွိေတာ့သည္။ ထိုထဲမွ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ ေရွးမူမပ်က္ လုပ္ကိုင္လာေသာ ဦးသန္းေမာင္၊ ေဒၚၾကည္မိသားစု မွန္စီေရႊခ် ဆိုင္းဝိုင္းလုပ္ငန္းကေတာ့ မႏၲေလးဘုရားႀကီး ေတာင္ဘက္မုခ္တြင္ ယေန႔တိုင္ လုပ္ကိုင္ေနဆဲျဖစ္သည္။

မွန္စီေရႊခ် ဆိုင္းဝိုင္းတစ္ခု လုပ္ကိုင္ရာတြင္ သစ္သားအၾကမ္းထည္မွအစ မွန္စီေရႊခ်လုပ္ငန္းအထိ ျမန္မာ့လက္မႈ ပညာမ်ားသာ အသံုးျပဳရသည္။ ပန္းပု၊ ပန္းပြတ္၊ ပန္းယြန္းတို႔က အဓိကျဖစ္ၿပီး မွန္စီေရႊခ်ပညာက ေနာက္ဆံုးမွ ပါလာသည္။ 

မွန္စီေရႊခ် ဆိုင္းဝိုင္းတစ္ခု ျဖစ္လာဖို႔ လူအင္အား၊ ေငြအင္အား၊ ပညာရွင္အင္အားက မနည္းလွသလို ကုန္က်စရိတ္ကလည္း မသက္သာလွ။ ဆိုင္းဝိုင္းတစ္ခု  စင္ျမင့္ေပၚတြင္ လွပခမ္းနားေနဖို႔၊ ရင္သပ္႐ႈေမာျဖစ္ေနဖို႔ မွန္စီေရႊခ် ဆိုင္းဝိုင္းပညာရွင္တို႔၏ ပညာက အေရးပါလွသည္။ 

ေရွးတုန္းကလို ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိုင္းေတြ၊ သဘင္သုခုမေတြ အားေကာင္းလြန္းလွသည္ မဟုတ္ေတာ့သည့္ေခတ္မို႔ မွန္စီေရႊခ်ဆိုင္းဝိုင္း လုပ္ငန္းမ်ားသည္ ဇာတ္ပြဲရာသီ၊ ဆိုကေရးတီး ၿပိဳင္ပြဲရာသီမ်ားကို အားျပဳၿပီး ဆိုင္းဝိုင္းဆင္ၾက၊ ျပဳၾကရသည္။ 

မႏၲေလးဆိုင္းဝိုင္းဟု ေခၚသည့္ သဘင္ပညာရွင္ အသိအမွတ္ျပဳ ဆိုင္းဝိုင္းတစ္ခု ျဖစ္လာဖို႔ ဆိုင္းဝိုင္း ၁၀ ခ်ပ္တန္းဟု ေခၚသည့္ အခ်ပ္ ၁၀ ခ်ပ္ပါရသည္။ ခ်ဲ႕ရင္ခ်ဲ႕ႏိုင္သလို ၁၈ ခ်ပ္တန္းအထိလည္း ခ်ဲ႕ႏိုင္ေသးသည္။ ဒိုးကာ၊ ရြဲ႕၊ ဆိုင္းဝိုင္း၊ ေၾကးဝိုင္းစသျဖင့္ တစ္ခ်ပ္စီတိုင္းအတြက္ အေခၚမတူညီသလို လုပ္ရသည့္ ပညာကလည္း မတူညီလွ။ 

ပထမဦးစြာ ဆိုင္းဝိုင္းအတြက္ ခ်ိတ္ဆက္ရမည့္ အခ်ပ္မ်ားကို လႊ၊ ေဆာက္၊ သပ္၊ တူတို႔ အသံုးျပဳၿပီး သစ္သားပံုၾကမ္း ေဖာ္ရသည္။ ေရွးမူမပ်က္ ကႏုတ္လိုင္းမ်ား လ်ာထားၿပီး ပန္းခ်ီပံုၾကမ္း ဆြဲရသည္။ ၿပီးလွ်င္ေတာ့ ကႏုတ္မ်ား ေပၚလာေစရန္ ပန္းပု၊ ပန္းပြတ္ပညာမ်ားအသံုးျပဳၿပီး ပံုေဖာ္ရသည္။ ပန္းပုသမားက ပန္းေဖာက္ၿပီးလွ်င္ေတာ့ အျဖဴထည္ဟုေခၚသည့္ ဆိုင္းဝိုင္းခ်ပ္ ပံုၾကမ္း ထြက္လာေလၿပီ။ ဆိုင္းဝိုင္းျပဳလုပ္ရာတြင္ ပန္းေဖာက္သည့္အခါ မက်ိဳးမပဲ့လြယ္ေအာင္၊ သယ္ေဆာင္ရ ျဖဳတ္ရတပ္ရ လြယ္ကူေအာင္ ေပါ့ပါးခိုင္ခံ့သည့္ သစ္မ်ိဳးျဖစ္ေသာ ယမေန သားသာ အသံုးျပဳရျခင္းကလည္း ထူးျခားမႈတစ္ခုျဖစ္သည္။ 

အျဖဴထည္ေခြၿပီးသည့္ ဆိုင္းဝိုင္းခ်ပ္မ်ားကို ေကာ္ပတ္မ်ားျဖင့္ တိုက္စားၿပီး အေခ်ာကိုင္ရသည္။ ထိုအဆင့္ကို ပန္းေခ်ာသည္ဟုလည္း ေခၚသည္။ ပန္းေခ်ာၿပီးလွ်င္ေတာ့ သစ္သာအကြဲအနာမ်ား မပါရေလေအာင္ သစ္ေစး၊ လႊစာမႈန္႔တို႔ျဖင့္ သ႐ိုးေထးရသည္။ 

သ႐ိုးေထးၿပီးလွ်င္ေတာ့ သစ္ေစး သုတ္၊ သ႐ိုးတင္ၿပီး မွန္ကပ္သည့္အဆင့္ ေရာက္သည္။ ေရွးအခါတုန္းကေတာ့ မွန္စီေရႊခ်တြင္ အသံုးျပဳသည့္မွန္မ်ားကို ဖန္ရည္က်ိဳ၊ ဖန္ခ်က္စက္႐ံုမ်ားမွ သီးသန္႔ ထုတ္လုပ္သည့္ ႐ြဲလံုး၊ ဖန္ေက်ာက္၊ မွန္ ေက်ာက္မ်ား အသံုးျပဳခဲ့ၾကေသာ္လည္း ယခုအခါတြင္ေတာ့ အိႏၵိယမွ တင္သြင္းေသာ အပြင့္ခံပါသည့္ မွန္စမ်ားကို လိုသလို လွီးျဖတ္ပံုေဖာ္ကာ မွန္စီၿပီး အသံုးျပဳၾကသည္က မ်ားသည္ဟု ဆိုင္းဝိုင္းလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ေနသူ ေဒၚသီသီတင္က ဆိုသည္။

မွန္စီၿပီးလွ်င္ သ႐ိုးခင္းရေသးသည္။ သ႐ိုးခင္းသည္ ဆိုသည္မွာ ခ်က္ထားေသာ သစ္ေစးကို ရြဲခံုေပၚတင္၊ ျပာမႈန္႔သိပ္၊ ပိုက္ႏွင့္လွိမ့္ၿပီး သစ္ေစးခပ္ေျခာက္ေျခာက္ေလးမ်ားကို ပုတီးႀကိဳးလံုးမ်ားသဖြယ္ ပံုေဖာ္ၿပီး ဆိုင္းဝိုင္းခ်ပ္မ်ား ေပၚကပ္ရျခင္းျဖစ္သည္။ သစ္ေစး၊ ေနာက္ေခ်းျပာတို႔ႏွင့္  ပန္းယြန္းပညာအတိုင္း ျပဳလုပ္ရျခင္းျဖစ္ၿပီး သ႐ိုးႀကိဳးလုပ္ရသည့္အဆင့္သည္ လူတိုင္းလုပ္တတ္ရန္ မလြယ္ကူေသာ ပညာလည္းျဖစ္သည္။ သစ္ေစး အေပ်ာ့ အမာ၊ ျပာမႈန္႔အခ်ိန္အဆညီမွ သစ္ေစးမ်ားက သ႐ိုးခင္းႏိုင္ေသာ ႀကိဳးအဆင့္ ျဖစ္လာသည္။

မွန္စီၿပီး၊ ႀကိဳးခင္းၿပီးလွ်င္ေတာ့ သစ္ေစးသုတ္ကာ ေျမတိုက္ထဲ သစ္ေစး အိပ္ေအာင္ ထားရသည္။ သစ္ေစးတစ္ေရ သုတ္လိုက္၊ ေျမတိုက္ထဲ သိပ္လိုက္၊ ျပန္ထုတ္လိုက္၊ သစ္ေစး ျပန္သုတ္လိုက္ျဖင့္ စုစုေပါင္း သစ္ေစး သံုးေရတင္ၿပီးမွ ေရႊကပ္ရန္ အဆင္သင့္ျဖစ္ေသာ အဆင့္သို႔ ေရာက္ေလသည္။
 
ေရႊကပ္သည့္အဆင့္တြင္ ေရွးတုန္းကေတာ့ မႏၲေလး မ်က္ပါးရပ္မွထြက္ေသာ ေရႊဆိုင္းအစစ္မ်ားကို အသံုးျပဳခဲ့ၾကေသာ္လည္း ယခုအခါတြင္ေတာ့ ဂ်ပန္ေရႊ၊ ကိုရီးယားေရႊ၊ တ႐ုတ္ေရႊဟု ေခၚၾကေသာ ေရႊေရာင္ ပလတ္စတစ္စမ်ားကို အသံုးျပဳၿပီး ေရႊကပ္ၾကသည္က မ်ားသည္။ ေရႊဆိုင္း အစစ္ကို အသံုးျပဳလွ်င္ အေလအလြင့္မ်ား တတ္ျခင္း၊ ေဈးႏႈန္း ႀကီးျမင့္ျခင္းမ်ားေၾကာင့္လည္း ပါသည္။ ေဈးကြက္ လိုအပ္ခ်က္အရ မွန္စီေရႊခ် လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ေရႊဆိုင္းအစစ္ကို အသံုးျပဳမႈက နည္းပါးလာသည္။

သစ္ေစးအိပ္ထားၿပီး တစ္ခ်ပ္လံုး မည္းေမွာင္ေနေသာ ဆိုင္းဝိုင္းခ်ပ္မ်ားကို တစ္ျပင္လံုး ေရႊေရာင္ျဖစ္ေစရန္ ေရႊကပ္ၿပီးလွ်င္ေတာ့ ေရႊခြာသည့္အဆင့္ ေရာက္ၿပီ။ ဆိုင္းဝိုင္းတစ္ခုလံုး ေရႊေရာင္ျဖင့္ လွပေနေသာ္လည္း မွန္စီေရႊခ်၏ သေဘာသဘာဝအရ မွန္ေပၚတြင္ ကပ္ေနေသာ ေရႊမ်ားကိုေတာ့ ခြာပါမွ မွန္၏အလွ ေရႊ၏အလွတို႔ လက္ၿပီး ေပၚလြင္ေပလိမ့္မည္။

တစ္ျပင္လံုး ေရႊေရာင္ဖိတ္ဖိတ္ ေတာက္ေနေသာ ဆိုင္းဝိုင္းခ်ပ္ေပၚက မွန္မ်ားေပၚတြင္ သစ္ေစးႏွင့္အတူ ကပ္ေနေသာ ေရႊမ်ားကိုခြာရန္ မွန္စီေရႊခ် လုပ္ငန္းမ်ားမွ အမ်ိဳးသမီး လုပ္သားမ်ားက အဓိက လုပ္ရသည္။ မွန္တစ္ခ်ပ္ခ်င္းကို လက္ႏွင့္ စမ္းလိုက္၊ ဓားျပားေလးမ်ားႏွင့္ အေပၚယံ ေရႊလႊာမ်ားကို ထိုးခြာလိုက္ႏွင့္  တစ္ေနကုန္ တကုပ္ကုပ္ လုပ္ၿပီးလွ်င္ေတာ့ ဆိုင္းဝိုင္းခ်ပ္မ်ားေပၚက မွန္တို႔လည္း ေရႊႏွင့္အၿပိဳင္ လင္းလက္လာေလၿပီ။ 

တစ္ခ်ပ္ၿပီးတစ္ခ်ပ္၊ မွန္စီေရႊခ် ၿပီးေသာ ဆိုင္းဝိုင္းခ်ပ္မ်ားကို သူ႔ေနရာ၊ သူ႔အစီအစဥ္ႏွင့္သူ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီးလွ်င္ေတာ့ အခမ္းအနားေတြ၊ စင္ျမင့္ထက္ေတြတြင္ ေတာက္ပခန္႔ညားစြာ ေနရာယူေသာ ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိုင္းမ်ား ျဖစ္လာသည္။ ခန္႔ညားေသာ ဆိုင္းဝိုင္းတစ္ဖြဲ႔ ျဖစ္လာဖို႔ အတီး အမႈတ္ပညာ သာမက ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိုင္း၏  မ်က္စိပသာဒျဖစ္မႈ အျပင္အဆင္ကလည္း  အေရးႀကီးလွသည္။

မွန္စီေရႊခ်ဟု ဆိုလိုက္လွ်င္ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ဆိုင္းဝိုင္းမ်ားအျပင္ ဘုရားပလႅင္၊ ဘုရားေက်ာင္းေဆာင္၊ ေစာင္း၊ ပုရပိုက္ ေသတၲာ၊ ပတၲလား၊ ေစာင္းစေသာ အသံုး အေဆာင္၊ တူရိယာမ်ားလည္း မွန္စီေရႊခ်ႏွင့္ မကင္းႏိုင္ခဲ့။ ယခုအခါတြင္ေတာ့ မွန္စီ ေရႊခ်ပညာရပ္ကို မႏၲေလး မဟာမုနိဘုရားႀကီးေတာင္ဘက္ အာနႏၵာေစာင္းတန္း တစ္ဝိုက္တြင္သာ အမ်ားဆံုး ေတြ႔ၾကရေတာ့သည္။ 

မွန္စီေရႊခ် ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိုင္းစစ္စစ္ ဆို၍ လုပ္တတ္သူ ပညာရွင္လည္း ရွားပါးသြားၿပီျဖစ္သလို အခ်ိဳ႕ေသာ သဘင္ပညာရွင္မ်ားကလည္း အသစ္အဆန္းထြင္ကာ  ဆိုင္းဝိုင္းကို စတီးမ်ားျဖင့္ ပံုေခြၿပီး တီးမႈတ္ၾကသည္မ်ားလည္း ျပဳလုပ္လာသည္။ ယခင္က စိန္ဝိုင္း၊ ေဒါင္းဝိုင္းစသျဖင့္ ဆိုင္းပညာရွင္ ႐ြာစားမ်ား တန္ဖိုးထားခဲ့ၾကေသာ ျမန္မာ့ဆိုင္းဝိုင္းပညာတို႔ မႏၲေလးမွာ ရွားပါးပညာရပ္အျဖစ္သာ က်န္ရွိေတာ့သည္။ မွန္စီေရႊခ် ဆိုင္းဝိုင္းတို႔ စင္ျမင့္ထက္မွာ တစ္ဖန္ ေရႊေရာင္ ေတာက္ပႏိုင္ဦးမည္လား ဆိုသည္ကိုေတာ့ ဆိုင္းဝါသနာရွင္မ်ား သာမက ဆိုင္းဝိုင္းတီးမႈတ္ေနေသာ ဆိုင္းပညာရွင္တို႔ ကိုယ္တိုင္ ရင္တမမျဖင့္  ေမွ်ာ္လင့္ေနရဆဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

ယဥ္ယဥ္ေႏွာင္း

  • TAGS