News

POST TYPE

ARTICLE

ျပန္လည္ငယ္ရုပ္ဆင္ အသက္ဝင္ဖို႔ လိုေနေသာ သမိုင္းဘာသာ
‘ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တြင္ ၂၀၁၅-၁၆ ပညာသင္ႏွစ္၌ သမိုင္းဘာသာျဖင့္ တက္ေရာက္သူမရွိ’ ဟူေသာ သတင္းထြက္လာအၿပီးတြင္ အံ့ဩထိတ္လန္႔သံ၊ ေဝဖန္သံ စသည့္မွတ္ခ်က္မ်ိဳးစုံ ထြက္ေပၚလာၿပီး အျပင္ေလာက ရပ္ဝန္းတြင္သာမက လူမႈကြန္ရက္နယ္ပယ္ အထိပါ ပ်ံ႕ႏွံ႔ ဆူညံသြားေတာ့သည္။ အဓိကအားျဖင့္ ထိုဆူညံသံသည္ သက္ႀကီးပိုင္းႏွင့္ လူလတ္အ႐ြယ္တို႔၌ ပို၍ပင္ အုတ္ေအာ္ေသာင္းတင္း ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ တက္ေရာက္သင္ၾကားရမည့္ လူငယ္ေက်ာင္းသားတို႔ ၾကားတြင္ကား လႈပ္လႈပ္ခတ္ခတ္ မျဖစ္လွ။ ေခတ္စကားႏွင့္ ေျပာရလၽွင္မူ ထိုသတင္းမွာ လူငယ္တို႔ အသိုင္းအဝိုင္း၌ ေဟာ့မျဖစ္ဟု ဆိုရမည္ပင္။ ထိုအတြက္လည္း ေက်ာင္းသားလူငယ္တို႔ကို အျပစ္မဆိုအပ္ေပ။ ပညာသင္ၾကားေရး ဆိုသည္မွာ အနာဂတ္ အခ်ိန္အခါတြင္ အလုပ္အကိုင္အခြင့္ အလမ္းႏွင့္ လက္တစ္ကမ္းနီးစပ္ဖို႔ အဓိကပင္ မဟုတ္ပါလား။ ေသခ်ာ ေလ့လာၾကည့္လၽွင္မူ သမိုင္းဘာသာမွမဟုတ္။ လတ္တေလာေရပန္းစား ေနသည့္ အင္ဂ်င္နီယာမ်ားတြင္လည္း အလုပ္အကိုင္ ပြင့္လန္းသည့္ေမဂ်ာ မ်ားသာ သင္ၾကားလိုသူ ေက်ာင္းသားမ်ား စုၿပဳံတိုးေနလ်က္ရွိၿပီး ဤသို႔မဟုတ္ဘဲ အခြင့္အလမ္းနည္းေသာ ေမဂ်ာမ်ားတြင္ ေလၽွာက္ထားလိုသူ ေက်ာင္းသားနည္းတတ္သည္မွာ၊ ပညာေရးေလာကတြင္ ျဖစ္ပ်က္ေန သည္မွာ အခ်ိန္ကာလ ၾကာေညာင္းေနၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ မျဖစ္မေန အျပစ္တင္ရရင္ သမိုင္းဘာသာ ဤကဲ့သို႔ အျဖစ္မ်ိဳး တိုးေအာင္လုပ္သြားသည္မွာ ေခတ္အဆက္ဆက္ အုပ္စိုးသူမ်ား၊ က်င့္သုံးခဲ့သည့္ ပညာေရးစနစ္ႏွင့္ ယခု အခ်ိန္တြင္ ထိုသတင္းႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး အံ့ဩထိတ္လန္႔ေနၾကသည့္ လူလတ္အ႐ြယ္၊ လူႀကီးမ်ားကိုသာ လက္ၫႈိးထိုးရပါလိ္မ့္မည္။

ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး၊ တည္ေဆာက္ေရး၊ လူမႈစီးပြားယဥ္ေက်းမႈ စသည့္ အခန္းက႑မ်ိဳးစုံအတြက္ အလြန္တရာ အေရးပါလွေသာ ဘာသာရပ္တစ္ခု ျဖစ္သည့္ သမိုင္းပညာႀကီးတစ္ခုလုံး ေနညိဳေနရသည္မွာ ျပန္လည္ထူေထာင္စ တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ အတြက္ ဘယ္႐ႈေထာင့္က ၾကည့္ၾကည့္ အားတက္ဖြယ္အေရးတစ္ခု မဟုတ္ပါ။ အမွန္ေတာ့ သမိုင္းဆိုသည္မွာ နားလည္သလို ေျပာရမည္ဆိုပါက အရင္မ်ိဳးဆက္မ်ား၏ ပခုံးေပၚ ေႏွာင္းလူ တို႔က တက္ၾကည့္ခြင့္ရသည့္ ပညာႀကီးတစ္ခုပင္ ျဖစ္ပါသည္။ သည္လို မ်ိဳးဆက္ေဟာင္းတို႔၏ ပခုံးေပၚ တက္ၾကည့္ရင္းျဖင့္ပင္ ရွိရင္းစြဲ သိပၸံပညာေတြ ပိုတိုးတက္လာသည္။ ရွိရင္းစြဲ စီးပြားေရးစနစ္ နဂိုကထက္ ပိုေကာင္းလာသည္။ ရွိရင္းစြဲ ပညာေရးစနစ္လည္း ပိုျမင့္လာရသည္။

ထိုအက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားသည္ သမိုင္းကိုသိမွ၊ ေလ့လာႏိုင္မွ ခံစားရမည္ျဖစ္ေသာ အရာမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔မဟုတ္ဘဲ မ်ိဳးဆက္ေဟာင္းတို႔၏ ပခုံးကို အသုံးမခ်ႏိုင္သည္ဆိုပါက လူသားမ်ိဳးႏြယ္ တစ္ခုလုံး၏ တိုးတက္မႈျဖစ္စဥ္ ရပ္တန္႔သြားရပါလိမ့္မည္။ သို႔အတိုင္းဆိုပါက မ်ိဳးဆက္ေဟာင္း မ်ား၏ ပခုံးေပၚတက္၍ သူတို႔တစ္ေတြ ‘ဘာေတြမွားခဲ့သည္၊ ဘယ္အရာေတြ မွန္ခဲ့သည္’ စေသာ သင္ခန္းစာမ်ား၊ အတုယူစရာမ်ားကို မယူတတ္ပါလၽွင္မူ သမိုင္းဘာသာမတတ္ဟု ေကာက္ခ်က္ ခ်ရပါလိမ့္မည္။ ဤအတိုင္းဆိုလၽွင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံတြင္ သမိုင္းဘာသာ အေရာင္မွိန္လာခဲ့သည္မွာ ယခုအခ်ိန္မွ မဟုတ္။ အေတာ္ပင္ အခ်ိန္ၾကာခဲ့ၿပီဟု ဆိုႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ကၽြန္ေတာ္ အေျခခံပညာအတန္းမ်ားတြင္ သင္ၾကားခဲ့ရသည့္ ျမန္မာ့သမိုင္းႏွင့္ ကမၻာ့သမိုင္းမွ စာမ်ားသည္ သမိုင္း၏ အႏွစ္သာရမ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဘဝအတြက္ သင္ခန္းစာယူစရာ အတုယူစရာမ်ား အျဖစ္ ေရာက္မလာဘဲ လမ္းခုလတ္ မွာပင္ အလြတ္က်က္စနစ္ ေအာက္တြင္ ေမ့ပ်က္ ေပ်ာက္ဆုံးသြားခဲ့ရပါ ေတာ့သည္။

သမိုင္းဘာသာသည္ အလုပ္အကိုင္မ်ားကိုလည္း ဖန္တီးေပးႏိုင္ပါသည္

သမိုင္းဘာသာရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္လၽွင္ ျမန္မာကို ကမၻာက သိေစႏိုင္ေသာ ပညာရွင္ႀကီးတစ္ဦး ရွိခဲ့ဖူးပါသည္။ ထိုသူမွာ အားလုံးသိၾကၿပီးသား ဆရာႀကီးေဒါက္တာသန္းထြန္း ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာႀကီး၏ သမိုင္းသုေတသန အလုပ္ ပင္ပင္ပန္းပန္း ႀကိဳးစားအားထုတ္ပုံကို ဆရာႀကီး၏တပည့္ ဆရာဝင္းေမာင္က ဤသို႔ ေရးဖြဲ႕ခဲ့ပါသည္။

“အခု ဆရာ့ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေဖးမတြဲေပးေနရၿပီ။ အတက္အဆင္းမွာ ပိုဂ႐ုစိုက္ ထိန္းေပးေနရတယ္။ တေ႐ြ႕ေ႐ြ႕ တျဖည္းျဖည္း။ သန္တုန္းျမန္တုန္းက ႏိုင္ငံတစ္နံတစ္လ်ား သြားလာခဲ့တဲ့ ဆရာ့ေျခေထာက္ေတြ တုံ႔ဆိုင္းကုန္ၿပီ။ စိတ္ရွိတိုင္း သယ္လို႔မရေတာ့။ စိတ္သြားတိုင္း ကိုယ္မပါေတာ့။ ဟုတ္မွာေပါ့ေလ။ ဆရာ့အသက္က ၇၆ ႏွစ္ ရွိၿပီပဲ။ သမိုင္းသုေတသန အလုပ္ကို ဝါသနာႀကီးလြန္းလို႔ ဒီအသက္ဒီအ႐ြယ္အထိ ဒီေလာက္ အပင္ပန္းခံၿပီး သြားလာရွာေဖြေနတာပဲ” ဟူ၍ ဆရာႀကီး၏ သမိုင္းပညာ မက္မက္ေမာေမာ ရွာေဖြပုံကို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္းျမင္ေအာင္ ေရးခဲ့ဖူးပါသည္။

ဆရာႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္း၏ သမိုင္းပညာ အတိမ္အနက္မွာ ဤမၽွျဖင့္မၿပီး။ သမိုင္းပညာကို အနာဂတ္ အလုပ္အကိုင္ျဖင့္ ဆက္စပ္ ျပခဲ့ေသးသည္။ ထိုအခ်က္သည္ ယေန႔ေခတ္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းအတြက္ သမိုင္းဘာသာကို မသင္ယူ၊ မေလ့လာလိုေသာ ေက်ာင္းသားလူငယ္ တို႔မ်ားစြာ ေတြးေတာၾကည့္ဖို႔ ေကာင္းလွပါသည္။ ဆရာႀကီး၏ သမိုင္းကို သိ႐ုံျဖင့္ အလုပ္အကိုင္ထိ ေျပလည္သြားႏိုင္ပုံကို ဆရာ့တပည့္ ဆရာဝင္းေမာင္က ေအာက္ပါအတိုင္း ေရးသားထားပါသည္။

‘ေနရာက မုံ႐ြာၿမိဳ႕ သလႅာရပ္ကြက္အတြင္း တစ္ေနရာမွ ႐ုပ္တု၊ ႐ုပ္ႂကြမ်ိဳးစုံ ထုဆစ္ေသာ အႏုပညာအလုပ္႐ုံတြင္ ျဖစ္သည္။ ဆရာက ေျမပုံဘုရားကို အေသးစိတ္ေလ့လာရင္း လက္ရာေကာင္းတယ္။ ေသသပ္တယ္။ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ သိပ္သေဘာက်မယ္။ လက္ေဆာင္ေပးဖို႔ သိပ္ေကာင္းတယ္။ ႏိုင္ငံျခားသား ခရီးသြားေတြက ေပါ့ေပါ့ပါးပါး သယ္လို႔ယူလို႔ေကာင္းတဲ့ ျမန္မာမႈပစၥည္းမ်ိဳးကို ပိုသေဘာက်တယ္။ သတၱဳနဲ႔လုပ္ဖို႔ ေကာင္းတယ္။ ေနာက္ၿပီး ကိတၱိမုခ (ဘီလူးပန္းဆြဲ) ပုံမ်ိဳးကို လက္စြပ္လုပ္ရင္ သိပ္သေဘာက်မွာပဲ။ အဲဒါမ်ိဳးေတြ လုပ္ပါလားလို႔ ဆရာက အႀကံေပး တိုက္တြန္းတယ္” ဟူ၍ ေရးသားထားပါသည္။

ဒါသည္ပင္ သမိုင္းဘာသာက ေပးေသာ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းပင္ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ သမိုင္းဘာသာသင္ယူ တတ္ေျမာက္ျခင္းႏွင့္ အလုပ္အကိုင္ ရရွိေရးတို႔ၾကားတြင္ အဆက္အစပ္ ျပတ္ေတာက္ေနသည္ မဟုတ္ဘဲ နီးနီးကပ္ကပ္ ရွိေနသည္ကို ဆရာက ခင္းျပသြားျခင္းဟု နားလည္မိပါသည္။ ဤသည္ကို ယေန႔ သမိုင္းဘာသာ မသင္ယူလိုသူ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ မိဘမ်ား ေလးနက္စြာ ေတြးၾကည့္ေစခ်င္ပါသည္။

အမွားေက်ာ့သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေရး

အေက်ာ္ေဒးယ် သမိုင္းပညာရွင္ႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းကပင္ သမိုင္းႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး အလြယ္ဆုံး အတိုဆုံး အႏွစ္သာရတစ္ခုကို ျပက္ျပက္ထင္ထင္ ေျပာဖူးပါသည္။ အားလုံးလည္း မၾကာဆိုသလို သုံးေနၾကပါသည္။ ‘သမိုင္းသင္တာ မအေအာင္လို႔’ ဆိုေသာ နာမည္ေက်ာ္ ဩဝါဒ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုဩဝါဒကို အက်ယ္ျဖန္႔ ေတြးၾကည့္လၽွင္ သမိုင္းသင္ရျခင္း ရည္႐ြယ္ခ်က္မွာ ကိုယ့္လူမ်ိဳး၊ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ၏ အတိတ္သမိုင္းလာရာကို သိၿပီး လက္ရွိေရာက္ေနသည့္ လက္ငင္းအေနအထားကို အကဲျဖတ္ကာ အနာဂတ္ကာလအား မွန္းဆၾကည့္ဖို႔ ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ ဤမၽွျဖင့္ ျပည့္စုံသည္ မဆိုႏိုင္ေသးေပ။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ၊ ကိုယ့္လူမ်ိဳးအျပင္ အျခားေသာႏိုင္ငံေတြ၏ အတိတ္သမိုင္းကာလ၊ လက္ရွိကာလႏွင့္ ေနာက္ျဖစ္လတၱံ႕ေသာ အနာဂတ္ကိုပါ ႀကိဳတင္ေတြးဆၿပီး ႏႈိင္းယွဥ္ ၾကည့္ႏိုင္ဖို႔ထိ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအျပင္ သမိုင္းပညာက ေပးေသာ အျခားေသာ ေကာင္းက်ိဳးတစ္ခုမွာ အမွားေက်ာ့သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ေရး ပင္ျဖစ္ပါသည္။ သမိုင္းကို သိျခင္းအားျဖင့္ မွားၿပီးသားအမွားေတြ ထပ္ကာထပ္ကာ မွားေနျခင္းမ်ိဳးကို ေရွာင္ၾကဥ္ႏိုင္ပါလိမ့္မည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံေရးလမ္းတြင္ သမိုင္းကို သင္ခန္းစာ မယူႏိုင္ခဲ့ သည္တို႔ကို မ်ားစြာေတြ႕ရပါသည္။ ဥပမာ- ယခုလို ဒီမိုကေရစီကူးေျပာင္းေရး ကာလမ်ား မတိုင္မီက အုပ္စိုးခဲ့ေသာ အစိုးရမ်ားသည္ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ၿပီးေသာ သမိုင္းကို မေလ့လာဘဲ အျခားတစ္ဖက္က အတိုက္အခံတို႔ကို ဆက္ကာဆက္ကာ ဖိႏွိပ္ျခင္းနည္းလမ္း ကိုသာ မေျပာင္းမလဲ သုံးစြဲခဲ့ၾကသည္။ တန္ျပန္အားျဖင့္ မလႊဲသာမေရွာင္သာ အတိုက္အခံတို႔မွလည္း အတိတ္သမိုင္းအား ျပန္ငဲ့မၾကည့္ဘဲ ကိုလိုနီေခတ္က စြဲကိုင္ခဲ့သည့္ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ေရး နည္းလမ္းကိုသာ တစ္ခ်ိန္လုံးနီးပါးသုံး၍ အန္တုခဲ့ၾကသည္။ အေျဖမွာ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ အထိနာ႐ုံမက ႏိုင္ငံ၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကိုပါ အေျခမွ သတ္လိုက္သကဲ့သို႔ ျဖစ္သြားပါေတာ့သည္။

ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳး

သမိုင္းဘာသာရပ္တြင္ ဆိုခဲ့ၿပီးသလို အသင္အယူ တည့္မတ္ပါက ေကာင္းကြက္မ်ားစြာ ရွိသလို ေလ့လာပုံ၊ ေကာက္ယူပုံ လြဲသြားလၽွင္ေတာ့ ဆိုးက်ိဳးမ်ားလည္း ျဖစ္ထြန္းသြားေစႏိုင္ပါသည္။

သမိုင္းကို မွန္ကန္စြာ နားလည္ေရးတြင္ အႀကီးမားဆုံး ဒုကၡေတြ႕ရသည့္ အရာမွာ သမိုင္းႏွင့္ လက္ရွိကာလကို ထပ္တူျပဳ မ်ဥ္းၿပိဳင္ဆြဲၾကျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႔ မ်ဥ္းၿပိဳင္အျဖစ္ သမိုင္းကို အမွတ္မွားသည့္ႏိုင္ငံမွာလည္း ႏွယ္ႏွယ္ရရမဟုတ္။ ဆူပါပါဝါ ထိပ္သီးအေမရိကန္ ျဖစ္ေနသည္။ အီရတ္စစ္ပြဲမွာ သမိုင္းကို မ်ဥ္းၿပိဳင္ပုံစံတည္၍  ပုံစံျပဳရာမွ ေပၚလာေသာ စစ္ပြဲဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ အေမရိက ေမၽွာ္လင့္သလို ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီး ဂ်ာမနီႏွင့္ဂ်ပန္လိုေတာ့ မေအာင္ျမင္ဘဲ ယခုထက္တိုင္ အီရတ္မွာ အၾကမ္းဖက္ႏြံထဲက ႐ုန္းမထြက္ႏိုင္ေအာင္ ရွိေနဆဲ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအတြက္ ေပၚလစီမိတ္ကာတို႔ သတိႀကီးႀကီးထားဖို႔ လိုသည္မွာ သမိုင္းသည္ အနာဂတ္ တစ္ခုလုံးမဟုတ္။ လမ္းျပေျမပုံအတြက္ အဓိကက်ေသာ အစိ္တ္အပိုင္း တစ္ရပ္ဟု သေဘာယူၿပီး ေနရာေပးရန္သာ လိုပါသည္။

နိဂုံး

မည္သို႔ပင္ ဆိုေစကာမူ သမိုင္းဘာသာရပ္ ဆိုသည္မွာ အနာဂတ္ ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး အတြက္ မျဖစ္မေန ေလ့လာၾကရမည္ျဖစ္ေသာ ဘာသာႀကီး ျဖစ္ပါသည္။ ၫႊန္းရလၽွင္ လမ္းျပေျမပုံအတြက္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ေသာ ကိရိယာတစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါသည္။ အေရးႀကီးသည္မွာ သမိုင္းကို ေျခရာခံေရးတြင္ အာဃာတမ်ား၊ လက္စားေခ်လိုမႈမ်ားႏွင့္ အျပစ္ဖို႔နည္းမ်ား စသည့္ ေဝဒနာမ်ားကိုသာ ေရွာင္ရွားေက်ာ္လႊားႏိုင္ရန္ လိုၿပီး ႀကဳံေနရေသာျပႆနာမ်ားကို အေျဖရွာေသာ ေျခရာခံနည္းမ်ိဳးျဖင့္သာ ခ်ဥ္းကပ္ရန္လိုပါသည္။ ထိုသို႔ ေျခရာခံနည္း မွန္ကန္မွသာ သမိုင္းဘာသာသည္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး စသည့္ မ်က္ႏွာစာမ်ိဳးစုံတြင္ အက်ိဳး ျပဳႏိုင္မည္ျဖစ္ၿပီး မွိန္ေဖ်ာ့ေနရေသာ သမိုင္းဘာသာသည္လည္း ငယ္႐ုပ္ဆင္ ျပန္လည္အသက္ဝင္လာမွာ ျဖစ္ပါသည္။

သမိုင္းဘာသာ ေနၫိုေနရာမွ အျမန္ဆုံး အရွိန္အဝါ ျပန္လည္ ေတာက္ပေရးအတြက္ တတ္သိနားလည္သူမ်ား ဝိုင္းဝန္းစဥ္းစားၾကဖို႔ အခ်ိန္တန္ေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေဆာ္ဪလိုက္ရပါသည္။ 

ႏိုင္စိုး

စာၫႊန္း 
- The Waves မဂၢဇင္းပါ ဝင္းေမာင္ (ေျခသာလၽွင္ ယာဥ္ရွိကုန္၏)
- ေက်ာ္ဝင္း- (စိတ္ကူးလြတ္လပ္မႈ၊ သတင္းေလဟာနယ္ႏွင့္ သမိုင္းေျခရာဝါဒသစ္)