News

POST TYPE

ARTICLE

နတ္ဝတ္ပုဆိုး တိမ္မီးခိုးမွ ေဘာင္းဘီဝတ္ မိုးတိမ္သို႔
ျပည္သူ႔အာဏာၿပီးေတာ့ The Voice

၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ ျမန္မာတစ္ျပည္လံုးအႏွံ႔ ပထမဆံုးအႀကိမ္ က်င္းပေသာ ‘လြတ္သဘင္ပြဲေတာ္’ ကို ၿခိမ့္ၿခိမ့္သဲ က်င္းပေနခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ထိုေန႔ ေန႔စြဲျဖင့္ ထုတ္ေဝေသာ ‘ျပည္သူ႔အာဏာ’ ဂ်ာနယ္တြင္ သခင္သန္းၿမိဳင္၏ စာတစ္ပုဒ္ ပါလာသည္။ တ႐ုတ္႐ိုးရာ ပံုျပင္တစ္ပုဒ္ကို မွီျငမ္းၿပီး ‘၁၉၄၈ လြတ္လပ္ေရး’ ကို သေရာ္ထားေသာ တစ္ခန္းရပ္ ျပဇာတ္တစ္ပုဒ္ျ ဖစ္သည္။ ျပဇာတ္ေခါင္းစဥ္ကိုေတာ့ ျမန္မာဆန္ဆန္ ေပးထားသည္။ ‘နတ္ဝတ္ပုဆိုး - တိမ္မီးခိုး ...’။

ဇာတ္လမ္းကား ဤသို႔ ...၊ ‘တစ္ခါေသာ္ အလိမ္အညာကြၽမ္းေသာ လူလိမ္ႏွစ္ဦးက ဘုရင္ႀကီးတစ္ပါးကို ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး ယခုလို ေလွ်ာက္တင္သည္ ဆိုသတတ္။ ‘မွန္လွပါ၊ တိမ္မီးခိုးအဆင္ နတ္ဝတ္ပုဆိုးတစ္ထည္ ဆက္သလိုေၾကာင္းပါဘုရား။ သို႔ေသာ္ ဤပုဆိုးကို ဘုန္းကံရွိသူတို႔သာ ျမင္ႏိုင္ေၾကာင္းပါဘုရား။ လက္ခံေတာ္မူပါ ...’ ေျပာေျပာဆိုဆိုႏွင့္ ဘာမွမရွိေသာ ဝတ္လစ္စလစ္ ပုဆိုးဆိုသည္ကို ဆက္သေလ၏။ ဘုရင္ႀကီးလည္း ‘ဘာမွမျမင္’ ဆိုလွ်င္ ဘုန္းကံမရွိရာ ေရာက္မည္ဆိုး၍ 

‘အထူးပင္ လွပတင့္တယ္ေၾကာင္း’ ခ်ီးက်ဴးေျပာဆိုကာ အဆိုပါ နတ္ပုဆိုးကိုဝတ္ၿပီး ညီလာခံ ဝင္ေတာ္မူေလ၏။ ဤတြင္ အမတ္မ်ားကလည္း 

‘ကိုယ္တံုးလံုးႀကီး’ ဟု အမွန္အတိုင္းဆိုလွ်င္ ဘုန္းကံမရွိရာ ေရာက္မည္ စိုးရိမ္၍ ‘အင္မတန္ လွပတင့္တယ္ေၾကာင္း’ သူ႔ထက္ငါ အၿပိဳင္ေျမႇာက္ ပင့္ေျပာဆိုၾကေတာ့သည္။ အမွန္စင္စစ္ ၁၉၄၈ လြတ္လပ္ေရးမွာ ႏိုင္ငံေရးအရ လြတ္လပ္ေသာ္လည္း စီးပြားေရးအရမူ ဘာအႏွစ္သာရမွမရွိ မိေမြးတိုင္း ဖေမြးတိုင္းဟု ေထ့ေငါ့သေရာ္လိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ေျပာရလွ်င္ ဤအေၾကာင္းကို အစျပန္ေဖာ္ရသည္မွာ အေၾကာင္း ရွိ၍ျဖစ္ပါသည္။ ၿပီးခဲ့ေသာ စေနေန႔က ထြက္ခဲ့သည့္ The Voice Weekly ဂ်ာနယ္ (Vol 13/No. 6) တြင္ ‘နတ္ဝတ္ပုဆိုး တိမ္မီးခိုး ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ပစၥကၡ’ ဆိုေသာ ေဆာင္းပါးကို ဖတ္ခဲ့ရ၍ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါေဆာင္းပါးတြင္ ‘တ႐ုတ္-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရး ကြၽမ္းက်င္သူ၊ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အေျခစိုက္၊ တ႐ုတ္ပညာရွင္ ‘ယြန္ဆန္’ ၏ ‘ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္’ (Aung San Suu Kyi and Peace Process) ဆိုေသာ စာတစ္ပုဒ္ကို ျမန္မာဘာသာ ျပန္ဆိုကိုးကားထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ဆိုခဲ့ပါစာတြင္ ေဆာင္းပါးရွင္ ‘ယြန္ဆန္’ က The Emperor's New Clothes ဆိုေသာ ပံုျပင္တစ္ပုဒ္ကို ကိုးကားၿပီး ယခုလို နိဂံုးခ်ဳပ္ထားသည္ဟု ဆိုပါသည္။ 

“ယခု ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတြင္လည္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟူသည့္ အႀကီးအမွဴး ေခါင္းေဆာင္က ဒီမိုကေရစီတန္ဖိုးမ်ား ႏိုင္ငံေရး အေျမာ္အျမင္ႀကီးမႈ၊ အစြမ္းထက္ ေခါင္းေဆာင္မႈႏွင့္ ဉာဏ္ပညာတို႔ျဖင့္ ျပည့္လွ်မ္းေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဝတ္စံုကို ဝတ္ဆင္ထားပါေသာ္လည္း (ယြန္ဆန္ အပါအဝင္) ေလ့လာသူတို႔က ဘုန္းကံနည္းလွသျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အေပါင္းလကၡဏာမ်ား၊ မျမင္ေတြ႔ရ...” ဟု နိဂံုးခ်ဳပ္ထားသည္။

ယြန္ဆန္ ကိုးကားခဲ့ေသာ ဆိုခဲ့ပါ ပံုျပင္ေလးကို The Voice ေဆာင္းပါးရွင္ ‘ေနာ္ကိုကို’ က ‘နတ္ဝတ္ပုဆိုး တိမ္မီးခိုး’ ဟူ၍ပင္ လွလွပပ ျမန္မာမႈ ျပဳထားရာ တစ္ခါက ‘ျပည္သူ႔အာဏာ’ မွ သခင္သန္းၿမိဳင္ကို ျပန္သတိရလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္ခ်ိန္က ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီက တစ္ခါက ‘ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး’ ကို ဆိုခဲ့ၿပီးေသာ တ႐ုတ္႐ိုးရာ ပံုျပင္ေလးျဖင့္ ေဝဖန္ခဲ့ဖူးသလို ယခုေခတ္ ‘ယြန္ဆန္’ အပါအဝင္ ႏိုင္ငံတကာ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာသူ အခ်ဳိ႕က ဆိုခဲ့ပါ ပံုျပင္ျဖင့္ပင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္သည့္ ‘ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး’ ကို ေဝဖန္ေနၾကေခ်ၿပီေကာ ...။ ေတြးမိေတာ့ စိတ္ထဲက ဝမ္းနည္းခ်င္သလိုလို ...။ ထို႔ထက္ ‘တစ္ခ်ိန္က ဆူညံသံမ်ားျဖင့္ စည္းကားခဲ့ေသာ ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစင္တာ’ အေၾကာင္းကို ေဆာင္းပါးရွင္ ‘ေနာ္ကိုကို’ က ‘တို႔ထိ’ သြားခဲ့ရာ စာေရးသူမွာ ‘တစ္ခါက MPC ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား’ ကိုပင္ လြမ္းမိသလိုလို ျဖစ္ရေသးသည္။

မတည့္အတူေန

ထိုစဥ္က ဝန္ႀကီး ဦးေအာင္မင္း ဦးေဆာင္ေသာ MPC မွာ စာေရးသူ အပါအဝင္ စာေရးဆရာမ်ား၊ မီဒီယာသမားမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ဳိးစံုမွ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားကို အနည္းဆံုး တစ္လတစ္ႀကိမ္  ဖိတ္ၾကားၿပီး ေရာက္ရွိေနေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္၏ အေျခအေန စသည္တို႔ကို ရွင္းျပေလ့ရွိသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ ဝန္ႀကီး ဦးစိုးသိမ္း၊  ဦးေအာင္မင္းတို႔ ကိုယ္တိုင္ တက္ေရာက္ေလ့ရွိၿပီး မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ ဦးလွေမာင္ေရႊ၊ ဦးေအာင္ႏိုင္ဦးတို႔က ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးၾကသည္။ တက္ေရာက္လာသူမ်ားဘက္မွလည္း မိမိတို႔အျမင္ကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဝဖန္ေဆြးေႏြးၾကသည္။ ျပန္ေတြးလိုက္ေတာ့ အမွန္ပင္ လြမ္းခ်င္စရာ...။

အဆိုပါ MPC ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားကို ၾကည့္ၿပီး စာေရးသူတို႔ကိုပင္ ‘MPC ေနာက္လိုက္မ်ား’ ဟု စြပ္စြဲတိုက္ခိုက္ အပုပ္ခ်ၾကသည္မ်ားပင္ ရွိသည္။ အမွန္စင္စစ္ စာေရးသူ စဥ္းစားမိသည္မ်ားႏွင့္ MPC မူမ်ားမွာ အခါခပ္သိမ္း ထပ္တူက်သည္ေတာ့ မဟုတ္။ ကြဲလြဲခ်က္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားပင္ ရွိသည္။ ယခုအေၾကာင္း တိုက္ဆိုင္လာ၍ အဆိုပါ ကြဲလြဲခ်က္မ်ားကို အက်ဥ္းမွ်  ေဖာ္ျပလိုသည္။

၁။ ထိုစဥ္က MPC  ဦးတည္ေဆာင္ရြက္ေနေသာ ‘အားလံုးပါဝင္ေရး’ (all - inclusive) မူကို စာေရးသူက မူလကတည္းက သံသယ ရွိသည္။ သမိုင္းကို ျပန္ၾကည့္လိုက္လွ်င္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ အသီးသီးမွာ ‘ဖက္ဒရယ္’ ကို အေၾကာင္းခံ၍ ေပၚထြက္လာသည္ မွန္ေသာ္လည္း၊ ေပၚထြက္လာခ်ိန္ခ်င္း မတူၾကသလို အေၾကာင္းရင္းခံခ်င္း ထပ္တူက်ၾကသည္ မဟုတ္။ ဥပမာ - ကရင္ႏွင့္ မြန္ဆိုလွ်င္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ကပင္ ေပၚထြက္လာခဲ့ၿပီး အဓိကအားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး ျပႆနာကို အေျခခံ ေပၚထြက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ရွမ္းလက္နက္ကိုင္အခ်ဳိ႕ဆိုလွ်င္ ၁၉၅၈- ၅၉ အိမ္ေစာင့္အစိုးရ လက္ထက္ ေစာ္ဘြားမ်ား လက္နက္စြန္႔ေစရာမွ အေၾကာင္းခံ ေပၚထြက္လာသည္။ အလားတူ ကခ်င္ဆိုလွ်င္လည္း ၁၉၆၀ ေနာက္ပိုင္း ပထစအစိုးရ၏ ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာ ျဖစ္ေရးကို အေၾကာင္းခံ ေပၚထြက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤအေျခအေနမ်ဳိးတြင္ လူမ်ဳိးစု လက္နက္ကိုင္ အားလံုးႏွင့္ တစ္ခ်ိန္တည္း၊ တစ္ၿပိဳင္တည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရဖို႔ ဆိုသည္မွာ လက္ေတြ႔ျဖစ္ႏိုင္ပါ့မလား။ ယခုထက္တိုင္ စဥ္းစားေနမိသည္။

၂။ ႏွစ္ဖက္လံုးမွ လက္ခံႏိုင္ေလာက္သည့္ ‘တတိယအင္အားစု’ ဆိုသည္ကိုလည္း စာေရးသူ ဘဝင္က်လွသည္ မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံလို ‘နက္နက္႐ိႈင္း႐ိႈင္း ၿပိဳကြဲေနေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း’ (Deeply divided Society) တြင္ ‘တတိယ အင္အားစုစစ္စစ္’ မရွိႏိုင္ဟု စာေရးသူက ခံယူထားသည္။ ဥပမာ - ဖဆပလေခတ္ တစ္ေလွ်ာက္လံုး ႏွစ္ဖက္ေခါင္းေဆာင္ အားလံုး၏ ဆရာေတာ္ဖူးေသာ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းလို ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးကိုပင္ ‘ကြန္ျမဴနစ္ႏွင့္နီးသည္ ဆိုကာ  အစိုးရဘက္မွ သိပ္မယံု’။ ထို႔ထက္ လူထုဘက္မွ ေဆာင္ရြက္ၾကသည့္ ‘ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ပြဲမ်ား’ ႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္လည္း ႏွစ္ဖက္အထင္လြဲမႈမ်ားကို ေရွာင္ႏိုင္ရန္ သတိႀကီးႀကီးထားသင့္သည္ဟု ထင္သည္။ ဥပမာ - ၁၉၆၃ ေဆြးေႏြးပြဲကာလက ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ ‘ေျခာက္ခ႐ိုင္၊ ခုနစ္ခ႐ိုင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဆႏၵျပပြဲမ်ား’ မၾကာေသးခင္က ေပၚထြက္ခဲ့ေသာ ‘တရားေသာစစ္ ေထာက္ခံဆႏၵျပပြဲမ်ား’ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အက်ဳိးထက္ ‘အဆိုး’ ကို ဖန္တီးသလို မျဖစ္ေစရန္ ဂ႐ုဓမၼထား ေဆာင္ရြက္သင့္သည္ဟု ျမင္သည္။

၃။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အေျဖရွာၾကေသာ လက္ေတြ႔ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ‘အားလံုးပါဝင္ႏိုင္ေရး’ ထက္ ‘အနည္းဆံုးညႇိဝါဒ’ (Minilateralism) ကို အေလးထား စဥ္းစားေစခ်င္သည္။ ‘အားလံုးပါဝင္ေရး’ ဆိုသည္ႏွင့္ ‘ပါဝင္ပတ္သက္သူေတြ’ (Stakeholders) မ်ားလာရာ အက်ဳိးစီးပြားေတြ ေထြျပားလာသည္။ လက္ေတြ႔ေျဖရွင္းစရာ ျပႆနာေတြ ပိုမ်ားလာသည္။ ‘အနည္းဆံုး ညႇိဝါဒ’ ကမူ ‘ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ပါဝင္ပတ္သက္သူနည္းေလ အေျဖရဖို႔ ပိုလြယ္ေလ’ ဟု ဆိုသည္။ သို႔တေစ ‘ပါဝင္ပတ္သက္သူတိုင္းတြင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာ အျပည့္အဝ ရွိဖို႔ေတာ့ လိုလိမ့္မည္’ ဟုလည္း ထပ္ျဖည့္ထားပါသည္။ ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ လူမ်ဳိးစု လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔၊ တပ္မေတာ္ႏွင့္ အစိုးရ (လႊတ္ေတာ္အပါအဝင္) ဆိုလွ်င္ရၿပီ။ အစိုးရက ‘ညႇိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္သူ’ အခန္းမွ ေနေပးလွ်င္ လံုေလာက္ၿပီ။ လူမ်ားလွ်င္ ျပႆနာေတြမ်ား စကားေတြမ်ားၿပီး အေျဖေတာ့ေတြ႔မည္ မထင္။
၄။ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးတြင္ ‘အုပ္စုအစြဲ’ (Group Psychology) ႀကီးလြန္းေနသလား စဥ္းစားမိသည္။ ဤအတြက္ ေဖာ္ျပခ်က္ အနည္းဆံုး သံုးခ်က္ ရွိသည္ဟု ထင္သည္။

(က) ရန္သူ - မိတ္ေဆြ၊ သူ႔ဘက္ - ကိုယ့္ဘက္ ရပ္ခံမႈေတြ ယခုထက္တိုင္ ေတြ႔ေနရဆဲ ...။

(ခ) မိမိရပ္တည္ရာ အဖြဲ႔အစည္း၊ မိမိယံုၾကည္ရာ အိုင္ဒီအိုလိုဂ်ီ တစ္ခုခုကို မွားသည္ျဖစ္ေစ၊ မွန္သည္ျဖစ္ေစ၊ သခ်ဳႋင္းကုန္းအထိ သယ္သြားႏိုင္ပါမွ သူရဲေကာင္းဟု ထင္မွတ္ေနၾကဆဲ ...၊

(ဂ) တစ္ဦးခ်င္း၊ တစ္ဖြဲ႔ခ်င္းအရဆိုလွ်င္ တကယ့္ပကတိအရွိကုိ ဆုပ္မိကိုင္မိရွိၿပီး အက်ဳိးသင့္ အေၾကာင္းသင့္ လက္သင့္ခံႏိုင္ေသာ္လည္း လူမ်ားလာလွ်င္၊ အဖြဲ႔မ်ားလာလွ်င္မူ လက္ေတြ႔ျဖစ္ႏိုင္ မျဖစ္ႏိုင္ အပထား၊ ရဲရဲေတာက္ ေလထုေတြ ထိပ္တက္လာေနဆဲ ...။

အဆိုပါ ‘အုပ္စုအစြဲ’ သည္ပင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၏ ႀကီးစြာေသာ အဟန္႔အတားတစ္ခုလို ျဖစ္ေနတတ္သည္။

ဆိုခဲ့ပါ MPC ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ စာေရးသူက မိမိထင္ျမင္ယူဆသည္မ်ားကို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာတတ္သည္။ သူတို႔က စိတ္မဆိုး၊ အၿပံဳးမပ်က္။ သို႔အတြက္ေၾကာင့္ပင္ ဆရာဒဂုန္တာရာက ‘ဒီမိုကေရစီကို မတည့္အတူေနဝါဒ’ ဟု အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

ငါႏွင့္ မတူ၊ ငါ့ရန္သူ

သို႔ႏွင့္တိုင္ MPC ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၏ ျပင္ပ၊ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးတြင္ကား ‘ငါႏွင့္မတူ ငါ့ရန္သူ’ ဆိုေသာ ၾကမ္းရွသည့္ တံု႔ျပန္မႈမ်ားကို ေတြ႔ေနရဆဲပင္။ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ‘ျပင္/သစ္’ ျပႆနာေပၚခ်ိန္က ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ေမလ ၁၂ ရက္တြင္ စာေရးသူက ‘အေျခခံဥပေဒ ဘာေတြျပင္မလဲ၊ ဘယ္လိုျပင္မလဲ’ အမည္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေရးလိုက္သည္။ ‘အေျခခံဥပေဒအသစ္ ေရးေရးမွာ အမွန္တကယ္ ေရးခြင့္ရလွ်င္ အလြန္ေကာင္းေသာ္လည္း လက္ေတြ႔ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ရာ မရွိ။ ျပင္ဆင္ေရးသည္သာ လက္ေတြ႔ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ရွိသည္’ ဟု ေရးလိုက္ရာ စာေရးသူကို ဝိုင္းတြယ္ၾကေတာ့သည္။ စာေရးသူ ေျပာင္းလဲလက္ခံလာေသာ ‘လစ္ဘရယ္လမ္းေၾကာင္း’ ကို ဘယ္လိုမွ လက္မခံႏိုင္ေသာ လက္ဝဲရယ္ဒီကယ္သမားမ်ားက တိုက္ခိုက္လာၾကသည္ကို နားလည္ႏိုင္ေသာ္လည္း ဘာမသိ ညာမသိ ‘ဒီမို’ ဆိုသူမ်ားက ပါဝင္ဆြမ္းႀကီးေလာင္းၾကရာ ျပန္ေျပာမေနခ်င္ေတာ့ေလာက္ေအာင္ စိတ္ပ်က္မိသည္။

ေနာက္ပိုင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေခါင္းေဆာင္ေသာ NLD က ‘ျပင္ဆင္ေရးလမ္းေၾကာင္း’ အတိုင္း သြားမည္ ဆံုးျဖတ္လိုက္မွ အထိုက္အသင့္ သက္သာသြားေတာ့သည္။ ‘ျပင္’ ၾကမည္ ဆိုေတာ့လည္း ‘ဘာကို စျပင္ၾကမည္’ ကို တစ္ဖြဲ႔ႏွင့္တစ္ဖြဲ႔ သေဘာထားမတူၾကျပန္။ NLD က ၅၉ (စ) ကို ျပင္လိုသည္။ ရွစ္ဆယ့္ရွစ္က ၄၃၆ က စလိုသည္။ ေနာက္ႏွစ္ဖြဲ႔ေပါင္းၿပီး ၄၃၆ ျပင္ဆင္ေရးအတြက္ လက္မွတ္ေတြ ေကာက္ခံၾကသည္။ စာေရးသူ အျမင္အရမူ အဆိုပါ ပုဒ္မမ်ားမွာ ယံုၾကည္မႈႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ဆက္စပ္ေနရာ ယခုလို မယံုမၾကည္ အေျခအေနတြင္ လြယ္လိမ့္မည္ မထင္။ ဤအေျခအေနမွာပင္ ‘တစ္ႏိုင္ငံလံုး ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈရပ္စဲေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္’ (NCA) ႐ုပ္လံုးေပၚစ ျပဳလာရာ စာခ်ဳပ္ပါ ႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမွ တစ္ဆင့္ အေျခခံဥပေဒကို တျဖည္းျဖည္း ျပင္ႏိုင္လွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ရွိလိမ့္မည္ဟု ထင္လာသည္။ ဤအခိုက္မွာပင္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ႏွင့္ ပဥၥမအႀကိမ္ ေတြ႔အၿပီး သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က “အေျခခံဥပေဒကေတာ့ လြယ္တာက စျပင္ရမွာပဲ။ က်န္တာေတြကေတာ့ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ျပင္ရမယ္” ဟု ဆိုလိုက္ရာ စိတ္ထဲက ဘဝင္က်သြားသည္။

ယခု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ စာေရးသူ၏  စဥ္းစားခ်က္မ်ားကို ဆက္လက္တင္ျပလိုသည္။

၁။ ယခုအခါ တပ္မေတာ္ အပါအဝင္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အင္အားစု အားလံုးက ‘ဖက္ဒရယ္’ .... ကို မူအရ လက္ခံၿပီးျဖစ္ရာ ‘ဘယ္လိုဖက္ဒရယ္လဲ’ ဆိုေသာ ေရြးခ်ယ္ရမည့္ စခန္းဆင့္သို႔ ေရာက္လာခဲ့ၿပီ ဖစ္ပါသည္။ ဖက္ဒရယ္ဆိုင္ရာ ကြၽမ္းက်င္သူတစ္ဦးဟု ဆိုႏိုင္ေသာ ေခတ္ၿပိဳင္ပညာရွင္ ‘အဲလ္ဖရက္၊ စတီဖဲန္’ ၏ အလိုအရ ေရြးစရာမ်ားမ်ား ရွိလွသည္လည္း မဟုတ္။ အေမရိက၊ ဘရာဇီးလ္၊ ဆြစ္ဇာလန္တို႔ က်င့္သံုးေနၾကေသာ ‘ယူအက္စ္မိုဒယ္ ဖက္ဒရယ္’ ႏွင့္ အိႏၵိယ၊ ဘယ္လ္ဂ်ီယန္၊ စပိန္တို႔ က်င့္သံုးေနၾကေသာ ‘ယူအက္စ္မိုဒယ္ႏွင့္ မတူသည့္ ဖက္ဒရယ္’ တို႔သာ ရွိသည္။ ‘အဲလ္ဖရက္၊ စတီဖဲန္’ ကိုယ္တိုင္က လူမ်ဳိးစံု၊ ဘာသာစကားမ်ဳိးစံု၊ စုစည္းေနထိုင္ၾကေသာ တိုင္းျပည္မ်ားအတြက္ ဒုတိယပံုစံက ပို၍ အဆင္ေျပႏိုင္စရာ ရွိသည္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳထားေသာ္လည္း ျမန္မာ့လူမ်ဳိးစု လက္နက္ကိုင္ အမ်ားစုကမူ ‘ယူအက္စ္မိုဒယ္’ ကိုသာ ပို၍ လိုလားဟန္ရွိပါသည္။ အခ်ဳိ႕ကဆိုလွ်င္ ဒုတိယပံုစံကို ဖက္ဒရယ္ဟူ၍ပင္ ယူဆလိုဟန္ မတူပါေခ်။

၂။ အႏွစ္သာရပိုင္းကို အသာထား၊ ပံုသဏၭာန္သက္သက္အရ ခြဲၾကည့္လွ်င္ ၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒမွာ ‘ယူအက္စ္မိုဒယ္ႏွင့္ မတူသည့္ ဖက္ဒရယ္’ ႏွင့္ နီးစပ္ၿပီး ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒမွာ ‘ယူအက္စ္မိုဒယ္’ ႏွင့္ နီးစပ္သည္။ အႏွစ္သာရပိုင္းကိုပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစားလွ်င္မူ ၁၉၄၇ မွာ ‘ဖက္ဒရယ္တစ္ပိုင္း’ (Semifederal) ျဖစ္ၿပီး ၂၀၀၈ မွာ ဖက္ဒရယ္ဟု မဆိုႏိုင္ေသးပါေခ်။

၃။ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒကို ဖက္ဒရယ္ အႏွစ္သာရမ်ား ျဖည့္ဖို႔ဆိုလွ်င္ အနည္းဆံုး ေအာက္ပါျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ျပင္ဖို႔လိုပါလိမ့္မည္။

(က) ဇယား ၁၊ ၂၊ ၃ ႏွင့္ ၅ တို႔ကို ႏွစ္ဖက္ညႇိႏိႈင္းျပင္ဆင္ရန္။
(ခ) ‘သယံဇာတ ခြဲေဝေရး’ (Resource Sharing) ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး တိတိက်က် ေဖာ္ထုတ္ရန္၊

(ဂ) ပုဒ္မ ၂၆၁ ကို ႏွစ္ဖက္ညႇိႏိႈင္း ျပင္ဆင္ရန္

(ဃ) လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ သေဘာကြဲလြဲလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွ မဲခြဲဆံုးျဖတ္သည္ကို ျပန္လည္စဥ္းစားရန္တို႔ ျဖစ္သည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေျပာခဲ့ေသာ “လြယ္တာက စျပင္ရမယ္” ဆိုသည္မွာ ဆိုခဲ့ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ဤအခ်က္မ်ားသာ ျပင္ႏိုင္လွ်င္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လမ္းပြင့္သြားႏိုင္သည္ဟု ထင္သည္။

၄ ဆိုခဲ့ၿပီးေသာ အခ်က္မ်ားကို သေဘာတူညီၿပီးလွ်င္ NCA စာခ်ဳပ္ပါ လမ္းျပေျမပံုအတုိင္း ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ရပါမည္။ က်န္ရွိေသာ အခ်က္မ်ားႏွင့္ လက္မွတ္မထိုးေသးေသာ အဖြဲ႔မ်ားႏွင့္မူ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးရပါဦးမည္။ လက္ေတြ႔က်က် ျပင္ႏိုင္လွ်င္ က်န္ရွိေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားေရာ၊ လက္မွတ္မထိုးရေသးေသာ အဖြဲ႔မ်ား အတြက္ပါ ‘တြန္းအား’ ျဖစ္လာႏိုင္ပါသည္။ ဤသို႔မဟုတ္ဘဲ ယခုျဖစ္ေနသလို အခ်ိန္ဆြဲသလို ျဖစ္ေနလွ်င္ ဆန္႔က်င္ဘက္ အက်ဳိးဆက္မ်ား ျဖစ္သြားႏိုင္သည္။ တည့္တည့္ဆိုရလွ်င္ လက္မွတ္ထိုးထားေသာ အဖြဲ႔မ်ား စိတ္ပ်က္သြားႏိုင္သည္။

စာေရးသူ ေမွ်ာ္လင့္သည္မွာ အေကာင္အထည္မဲ့၊ ဝတ္လစ္စလစ္ ‘နတ္၀တ္ပုဆိုး၊ တိမ္မီးခိုး’ အဆင့္မွ အေကာင္အထည္ရွိရွိ ႐ုပ္လံုးေပၚလာေစေရးအတြက္ ရည္ရြယ္ပါသည္။

‘အနမ္း’ နဲ႔ ၿငိႇမ္း

ယခုစာစုကို ဆရာေမာင္သာႏိုး ဘာသာျပန္ထားေသာ ‘ေဘာင္းဘီဝတ္ မိုးတိမ္’ ကဗ်ာႏွင့္ အဆံုးသတ္လိုသည္။ ဒါကလည္း အေၾကာင္းရွိ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ႐ုရွားကဗ်ာဆရာႀကီး ‘မာယာေကာ့စ္စဘီး’ ၏ ‘Clouds in the Trousers’ ကို ဆရာႏိုးက ‘ေဘာင္းဘီဝတ္ မိုးတိမ္’ ဟု ဘာသာျပန္လိုက္ရာ စာေရးဆရာတစ္ဦးက ယခုလို ေဝဖန္သည္ဟု ဆိုပါသည္။ “ကိုသာႏိုးႏွယ္ဗ်ာ၊ ဒါနဲ႔နီးစပ္တဲ့ ျမန္မာေဝါဟာရ ရွိၿပီးသားဗ်။ 

‘နတ္ဝတ္ပုဆိုး၊ တိမ္မီးခိုး’ ဆိုတာေလ ...။” ဤတြင္ ဆရာက ကဗ်ာစာပိုဒ္တစ္ပိုဒ္ကို ထုတ္ျပၿပီး ယခုလို ရွင္းျပသည္။

“ဆႏၵရွိၾကရင္ ...
ေျပာစရာ မရွိေအာင္ ႏူးညံ့ျပလိုက္မယ္
ေယာက်္ားမဟုတ္
‘ေဘာင္းဘီဝတ္ မိုးတိမ္’ ရယ္လို႔။

ဆႏၵသာရွိမယ္ဆိုရင္ ‘မိုးတိမ္’ ကို ‘ေဘာင္းဘီဝတ္ထားသလို’ ႏူးညံ့ျပလိုက္မယ္ဟု ဆိုရာ ‘ဝတ္စံု’ ကို ၫႊန္းသည္မဟုတ္၊ ‘လူ’ ကို ရည္ရြယ္ရင္းျဖစ္သည္။ ဒါကို စာေရးဆရာ မသိမဟုတ္ သိပါလိမ့္မည္။ (ထိုဆရာမွာ နာမည္ႀကီး - ဘာသာျပန္ ဆရာလည္း ျဖစ္သည္။) သို႔ေသာ္ ေဝဖန္ခ်င္ေဇာကဲၿပီး ယခုလို ျဖစ္သြားဟန္တူသည္- ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳပါသည္။

စာေရးသူ အေနႏွင့္ NLD အစိုးရမွာ ‘ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ဦးစားေပးလုပ္ငန္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အေျခအေနကို မူတည္ၿပီးမွ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္သြားမည္” ဟု ဆိုထားရာ အဆိုပါ မဟာဗ်ဴဟာ ေရြးခ်ယ္မႈကို အျပည့္အဝ ေထာက္ခံသည္။ ‘ယြန္ဆန္’ အပါအဝင္ ႏိုင္ငံတကာေလ့လာသူ အခ်ဳိ႕က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္ကို ‘နတ္ဝတ္ပုဆိုး တိမ္မီးခိုး’ ဟုဆိုေလရာ စိတ္ထဲက သိပ္မခံခ်င္။ ႏူးႏူးညံ့ညံ့ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနရေသာ ‘ေဘာင္းဘီဝတ္ မိုးတိမ္’ ျဖစ္ေစလိုသည္။ ယခုစာစု၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာလည္း ဒါပဲ ျဖစ္သည္။

ထို႔ထက္  ယခုစာစု ေရးေနစဥ္မွာပင္ ‘ေလာက္ကိုင္တိုက္ပြဲ’ သတင္းကို ၾကားေနရရာ ‘ေဘာင္းဘီဝတ္ မိုးတိမ္’ မွ ကဗ်ာတစ္စကို အမွတ္ရမိေနသည္။ ယခုလို ...
“မီးသတ္သမားေတြကို ေျပာလိုက္ပါ
မီးေလာင္ေနတဲ့ ႏွလံုးသားအေပၚ
‘အနမ္း’ နဲ႔ တက္ရတယ္လို႔ ...”

ျပည္တြင္းစစ္မီး ေလာင္ၿမိဳက္ေနေသာ ျမန္မာလူထု၏ ႏွလံုးသားေပၚ ‘အနမ္း’ ႏွင့္ တက္ၿငႇိမ္းပါမွ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ‘အနမ္း’ ဆိုသည္မွာ ‘ကာမဂုဏ္အာ႐ံု’ ကို ဆိုလိုသည္ မဟုတ္။ ‘ေမတၱာႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး’ သာျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္အႀကံေပးပုဂၢိဳလ္၏ ေမတၱာ၊ အစိုးရသစ္၏ ေစတနာျဖင့္ အႏွစ္ ၇၀ နီးပါးအၾကာ ျပည္တြင္းစစ္ႀကီး အၿပီးတိုင္ ၿငႇိမ္းသတ္ႏိုင္ပါေစသတည္း ...။ 

ေက်ာ္ဝင္း
၈ မတ္လ၊ ၂၀၁၇