News

POST TYPE

ARTICLE

ေတာင္ျပဳန္းအႀကိဳ အိုးပုတ္ပြဲ
19-Aug-2018



တစ္ႏွစ္မွာ တစ္ရက္သာ က်င္းပေသာ အိုးပုတ္ပြဲ က်င္းပမည့္ရက္သည္ ယေန႔ပင္ ျဖစ္သည္။

ယခုႏွစ္ က်င္းပမည့္ အိုးပုတ္ပြဲသည္ ယခင္ႏွစ္မ်ားကထက္ ပိုမိုစည္ကားႏိုင္သည္ဟု ေဒသခံမ်ားက ခန္႔မွန္းထားသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ တစ္ႏွစ္လံုးတြင္ တစ္ရက္တည္းသာက်င္းပေသာ ပြဲေတာ္ျဖစ္သည့္အျပင္ အမ်ားသူငွာ ႐ံုးပိတ္ရက္ႏွင့္ တိုက္ဆိုင္ေနေသာ တနဂၤေႏြေန႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္။

ေတာင္ျပဳန္းပြဲနီးလာၿပီဆိုလွ်င္ မႏၲေလးၿမိဳ႕ေတာ္ အနီးတစ္ဝိုက္တြင္ ေနထိုင္သူမ်ားက အိုးပုတ္ပြဲကို ေမွ်ာ္ၾကသည္။ မေရာက္ဖူးေသးသူမ်ားက သြားေရာက္လည္ ပတ္ရန္ စိုင္းျပင္းၾကသကဲ့သို႔ ေရာက္ဖူးသူမ်ားကလည္း ထပ္မံႏႊဲေပ်ာ္ရန္ ေဆာ္ဩၾကသည္။

အိုးပုတ္ပြဲကို မႏၲေလးေျမာက္ျပင္ရွိ အိုးဘို ေ႐ႊက်င္ရပ္ကြက္၊ ပတၱျမားေတာရပ္၌က်င္းပရာ ယင္းပြဲေတာ္သို႔ က်ံဳးေျမာက္ဘက္၊ ၇၆ လမ္းအတိုင္းသြားႏိုင္သကဲ့သို႔ က်ံဳးအေနာက္ဘက္၊ လမ္း ၈၀ အတိုင္း သြားၿပီး ညာဘက္ခ်ိဳးလွ်င္လည္း ေရာက္ႏိုင္သည္။

အိုးပုတ္ပြဲကို ယခင္က ၇၆ လမ္းေပၚ သံလမ္း ေျမာက္ဘက္ရွိ စည္သာလမ္းေပၚတြင္ က်င္းပခဲ့သည္။ ေဒသခံမ်ားအေခၚ ေျခာက္လမ္းသြားလမ္းႀကီး ေပၚလာၿပီးေနာက္ အဆိုပါလမ္းေပၚတြင္ပါ ခင္းက်င္းေရာင္းခ်လာေသာေၾကာင့္ ပြဲေတာ္ဧရိယာ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔လာခဲ့သည္။

အိုးပုတ္ပြဲသည္ ဘုရားပြဲလည္း မဟုတ္။ နတ္ပြဲလည္းမဟုတ္။ သို႔ေသာ္ အလြန္စည္ကားသည္။ ဆယ့္ႏွစ္ပြဲေဈးသည္မ်ား ခရီးတစ္ေထာက္နားကာ ေရာင္းခ်ရာမွ ပြဲေတာ္ကဲ့သို႔ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္ဟု ေဒသခံမ်ားက ဆိုသည္။

အိုးပုတ္ပြဲက်င္းပရာ ရပ္ကြက္အတြင္း၌ ေဆးေရာင္ေတာက္ေတာက္ အိုးပုတ္ေလးမ်ားႏွင့္အတူ ေျမအိုးမ်ား၊ သံထည္၊ အဝတ္အစား၊ ဂ်ံဳဦးထုပ္၊ ကေလးကစားစရာမ်ားကို ေရာင္းခ်ေလ့ရွိေသာေၾကာင့္ စည္ကားသည္။

ျမင္ဖူးေနက် အိုးပုတ္ပံုစံမ်ားသာမက အဆန္းထြင္ထားသည့္ အ႐ုပ္ေလးမ်ားလည္း ပါသည္။ ယုန္၊ ဆင္၊ ငါး၊ မိေက်ာင္း၊ ဇီးကြက္စသည့္  တိရစၧာန္႐ုပ္မ်ားသာမက ၾကာပန္းပြင့္ပံုစံ ဆီမီးခြက္၊ ဖ႐ံုသီးပံုစံစုဘူး၊ ဆြမ္းအုပ္၊ တစ္လက္မခန္႔အ႐ြယ္အစားရွိသည့္ ပစ္တိုင္းေထာင္စုဘူး စသည္ျဖင့္ အေရာင္စံု၊ ပံုစံမ်ိဳးစံု ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။ 

ေဆးေရာင္မျခယ္ထားသည့္ ေရတေကာင္း၊ ေရအိုး၊ အိုးပုတ္ေျပာင္ေျပာင္ေလးမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ မုန္႔ပ်ားသလက္အိုး၊ ဟင္းခ်က္သည့္ ေျမအိုးမ်ားလည္း ရွိသည္။

အစဥ္အဆက္ က်င္းပလာသည္မွာလည္း ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀ ေက်ာ္ရွိၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း လူသိမ်ားထင္ရွားလာသည္မွာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခု ဝန္းက်င္သာရွိေသးသည္ဟု ထိုပြဲက်င္းပသည့္ရပ္ကြက္ေဒသခံတစ္ဦးက ဆိုသည္။ 

ေရွးအခါက အိုးပုတ္ခိုးပြဲ၊ အိုးပုတ္ခြဲပြဲဟု ေခၚဆိုခဲ့ၾကရာမွ ယေန႔ေခတ္တြင္ အိုးပုတ္ပြဲဟု ထင္ရွားလာခဲ့သည္။ အဆိုပါနာမည္မ်ားကလည္း ရာဇဝင္ႏွင့္ျဖစ္သည္။

အိုးပုတ္ပြဲတြင္ လာေရာင္းၾကသည့္ အိုးပုတ္မ်ားကို ပြဲေတာ္လာသူမ်ားက အေပ်ာ္သေဘာခိုးၾကသည္။ ပိုင္ရွင္ကသိ၍ ေနာက္ကလိုက္လွ်င္ ျပန္ေပးသည့္ သူကေပးသည္။ သို႔မဟုတ္ ေျပးရင္းလႊားရင္း ခြဲၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အိုးပုတ္ခိုးပြဲ၊ အိုးပုတ္ခြဲပြဲဟု ေခၚဆိုခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ယေန႔ေခတ္အခါတြင္မူ အိုးပုတ္မ်ား၏တန္ဖိုးမွာ ယခင္ကကဲ့သို႔ ေဈးမေသးေတာ့။ အိုးပုတ္ေရာင္းခ်သူ ေဈးသည္မ်ားကလည္း အေဖာ္အေပါင္းႏွင့္ လာၾကသည္ျဖစ္၍ ခိုး၍လည္းမရ။ ခိုးလည္းမခိုးၾကေတာ့။ အိုးပုတ္ခြဲခ်င္ပါကလည္း ပြဲေတာ္လာသူက ေငြေပါမ်ားသည္ဆိုလွ်င္ ကိုယ့္ပိုက္ဆံႏွင့္ဝယ္ၿပီး ခြဲမွသာရေတာ့မည္။

ဆယ့္ႏွစ္ပြဲေဈးသည္မ်ားအေနႏွင့္ ပြဲေတာ္တစ္ခုမွတစ္ခုသို႔ ေရလမ္းမွအကူး ျမစ္ဆိပ္ရွိသည့္ အိုးဘို ေ႐ႊက်င္ရပ္တြင္ ခရီးတစ္ေထာက္နားၾကသည္။ ထိုသို႔နားရာတြင္ ပါလာသည့္ပစၥည္းမ်ားကို ခင္းက်င္းေရာင္းခ်ခဲ့ရာမွ ဝါေခါင္လဆန္း ၈ ရက္ေန႔ကို ရက္သတ္မွတ္ကာ အိုးပုတ္ပြဲေတာ္ က်င္းပလာျခင္းျဖစ္သည္။

“ေဈးသေဘာမ်ိဳးျဖစ္သြားရာကေန အိုးပုတ္ပြဲဆိုတာ ျဖစ္လာတာ”ဟု ပတၱျမားေတာရပ္ ကိုးနဝင္း ဓမၼာ႐ံု ေဂါပကဥကၠ႒ ဦးျမင့္သိန္းက ရွင္းျပသည္။

နံနက္ပိုင္းမွ ည ၁၀ နာရီခန္႔အထိ ပြဲေတာ္တြင္း လည္ပတ္ႏိုင္ေသာ အိုးပုတ္ပြဲ၏ ႀကိတ္ႀကိတ္တိုးစည္ကားသည္က မြန္းတည့္ ၁၂ နာရီေနာက္ပိုင္းမွ ျဖစ္သည္။ ရပ္ကြက္ေဒသခံမ်ားက ပြဲေတာ္လာဧည့္သည္မ်ားကို ဧည့္ခံေကၽြးေမြးသည္မွာလည္း ထိုအခ်ိန္မွ စတင္သည္။

“ေနေအးရင္ (ေနသိပ္မပူေတာ့) ပိုဆိုးတယ္။ လမ္းသြားလို႔မရေအာင္ ညပ္ပါသြားတာ”ဟု အိုးပုတ္ပြဲ က်င္းပရာ ပတၱျမားေတာရပ္မွ ေဒသခံဦးျမင့္သိန္းက ပြဲေတာ္စည္ကားသည့္အေၾကာင္းကို ေျပာျပသည္။

ပြဲေတာ္ကို ေအးေအးေဆးေဆးလည္ပတ္ခ်င္ သူမ်ားအေနႏွင့္ မနက္ပိုင္းက ပိုမိုသင့္ေတာ္သည္။ သို႔ေသာ္ ညေနပိုင္းမွသာ ပြဲေတာ္၏စည္ကားမႈကို အျပည့္အဝခံစားရမည္ျဖစ္သည္။

ပြဲေတာ္က်င္းပသည့္ေနရာက ရပ္ကြက္တစ္ခုတည္းျဖစ္ေသာ္လည္း အနီးအနားရပ္ကြက္မ်ားကလည္း ဖိတ္ေခၚေကၽြးေမြးသည္။ မုန္႔ဟင္းခါး၊ ၾကာဆံဟင္း၊ ဆႏြင္းမကင္း၊ ငွက္ေပ်ာေပါင္းတို႔ျဖစ္သည္။ ထမင္းေကၽြးသူလည္း ရွိသည္။

ပြဲေတာ္ကို သီးသန္႔လာေရာက္သူ၊ ေဒသခံမ်ားက ဖိတ္ေခၚေသာေၾကာင့္ လာေရာက္သူတို႔ျဖင့္ ပြဲခင္းအတြင္း ႀကိတ္ႀကိတ္တိုးစည္ကားသည္။ ေဒသခံမ်ား၏ အိမ္သို႔ဝင္ရန္ လမ္းပင္မရွိ။ ခင္းက်င္းေရာင္းခ်သည့္ ေဈးသည္မ်ားႏွင့္ ပြဲေတာ္လာသူမ်ားက ပြဲခင္းအတြင္း အျပည့္။

အိုးပုတ္ပြဲ၏ သေကၤတဟုေျပာႏိုင္ေသာ ေက်ာက္ခက္ပန္းေခြမ်ားကို ဝယ္ယူပန္ဆင္ႏိုင္သကဲ့သို႔ ပြဲေတာ္တြင္း တစ္ရက္သာ လာေရာက္ေရာင္းခ်ေသာ မုန္႔ေခါျပင္ကိုလည္း ျမည္းစမ္းၾကည့္ရန္ ေဒသခံတို႔က တိုက္တြန္းသည္။

အျခားေသာ ျမန္မာမုန္႔မ်ားျဖစ္သည့္ မုန္႔လင္မယား၊ မုန္႔သိုင္းၿခံဳ၊ မုန္႔ပ်ားသလက္ႏွင့္ ေခၽြတာေရးမုန္႔သည္မ်ားရွိသကဲ့သို႔ တစ္ခါတစ္ရံ ေရွာက္ပန္းသီးမ်ားပင္ လာေရာက္ေရာင္းခ်တတ္သည္ဟုလည္း ဆိုသည္။

ေဈးသည္မ်ား စံုလင္သကဲ့သို႔ ေနရာစံုမွလူမ်ား လာေရာက္လည္ပတ္တတ္ေသာေၾကာင့္ ေလာင္းကစားဝိုင္းမ်ား ခင္းက်င္းလုပ္ကိုင္ျခင္းကို ယင္းပြဲျဖစ္ေျမာက္ ေရးေကာ္မတီက ခြင့္မျပဳထားသကဲ့သို႔ ပြဲေတာ္အတြင္း တုတ္၊ ဓား၊ လက္နက္မ်ားေဆာင္ျခင္းမျပဳရန္လည္း ေၾကညာခ်က္ထုတ္ျပန္ထားသည္။ 

အိုးပုတ္ပြဲကို အစဥ္အဆက္က်င္းပလာခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ ၁၀၀ နီးပါးရွိၿပီျဖစ္ရာ မိုးဘယ္ေလာက္႐ြာ႐ြာ ပြဲေတာ္မျဖစ္သည့္ႏွစ္ မရွိခဲ့။ မိုးသည္းေသာေၾကာင့္ လူက်ဲေသာ္လည္း မိုးစဲပါက ျပန္စည္သြားသည္။ H1N1 ကူးစက္ေရာဂါေၾကာင့္ ေတာင္ျပဳန္းပြဲေတာ္ က်င္းပရန္ ရက္ေ႐ႊ႕ဆိုင္းခံရသည့္ႏွစ္ကပင္ အိုးပုတ္ပြဲကို အစဥ္အလာမပ်က္ က်င္းပႏိုင္ခဲ့ၿပီး ႐ုပ္ရွင္သ႐ုပ္ ေဆာင္ေအးျမတ္သူပင္ လာေရာက္လည္ပတ္ခဲ့ေသးသည္။

အိုးပုတ္ပြဲေတာ္တြင္ ေရာင္းခ်သည့္ေဈးသည္မ်ားကို ေဂါပကအဖြဲ႔က ေနရာခ်ထားေပးျခင္းမဟုတ္။ အိမ္ရွင္ႏွင့္ နားလည္မႈယူကာ ဆိုင္ထြက္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ အိမ္ရွင္ႏွင့္အိုးပုတ္သည္က ပံုမွန္ေဖာက္သည္ကဲ့သို႔ပင္ ျဖစ္ေနေပၿပီ။

“ဘယ္ေလာက္ရမွရယ္လို႔ သတ္မွတ္မထားဘူး။ သူတို႔ (အိုးပုတ္သည္) အဆင္ေျပရင္ေျပသလို ေပးသြားတယ္။ သူတို႔ဆီကရတဲ့ပိုက္ဆံနဲ႔ ဦးေလးတို႔က ကန္ေတာ့ပြဲျပန္ထိုးေပးတယ္”ဟု အိမ္ရွင္ဦးျမင့္သိန္းက အိုးပုတ္သည္ႏွင့္ ဆက္ဆံေရးကို ရွင္းျပသည္။

ပြဲေတာ္ရက္ၿပီးသြားေတာ့လည္း ပါလာသည့္ အိုးပုတ္မကုန္ေသးဟုဆိုကာ ဆိုင္ဆက္ဖြင့္သူေတြရွိေသာေၾကာင့္ ဝါေခါင္လဆန္း ၁၁ ရက္မွပင္ လမ္းရွင္းသြားေတာ့သည္ဟု ၎က ရွင္းျပသည္။

မည္သို႔ဆိုေစ ဩဂုတ္လ ၁၉ ရက္ေန႔တြင္ အိုးဘို ေ႐ႊက်င္ရပ္ကြက္၊ ပတၱျမားေတာရပ္ရွိ အိုးပုတ္ပြဲေတာ္သည္ ဓာတ္ပံု႐ိုက္သူ ခ်စ္စရာအိုးပုတ္ေလးမ်ား ဝယ္ယူရန္စိတ္ကူးမ်ားျဖင့္ လာေရာက္သူမ်ားျဖင့္ စည္ကားၿမဲ စည္ကားေနဦးမည္ပင္ ျဖစ္သည္။ 

ေအးစုမြန္