News

POST TYPE

ARTICLE

ခဝါသည္ ေဂါဝိန္

မႏၲေလးၿမိဳ အေရွ႕ဘက္ရွိ ေဂါဝိန္ဆိပ္ကမ္း၏ နံနက္ခင္းသည္ ခဝါသည္တို႔ အသံစာစာေၾကာင့္ ခါတိုင္းကဲသို႔ပင္ လႈပ္ႏိုးလာခဲ့ျပန္သည္။

နံနက္မိုးစင္စင္လင္းသည္ႏွင့္ ရတနာပံုေရႊၿမိဳ႕သူတို႔၏ ထံုးစံအတိုင္း စက္ဘီးကိုယ္စီျဖင့္ ေဂါဝိန္ သေဘၤာဆိပ္သို႔ ေရာက္ရွိလာေသာေၾကာင့္ ႏိုးထလာရျခင္းပင္။

ေခတ္ေျပာင္းလာသည္ႏွင့္အမွ် စက္ဘီးစီးသူ အေရအတြက္ နည္းသြားေသာ္လည္း အသက္ ၄၀ ဝန္းက်င္အ႐ြယ္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားျဖစ္သျဖင့္ ၎တို႔ ကၽြမ္းက်င္ရာ စီးေတာ္ယာဥ္ စက္ဘီးေလးမ်ားျဖင့္ ခ်ီတက္လာၾကျခင္းျဖစ္သည္။

အသားအရည္ ညိဳျပာညက္ရွိေသာ မ်က္ႏွာေပၚတြင္ သနပ္ခါးဘဲၾကား ႐ိုက္ထား၍ အေဝးကၾကည့္လွ်င္ သနပ္ခါးကိုသာလွ်င္ အထင္းသားျမင္ရသည္။

မႏၲေလးၿမိဳ႕ ကမ္းနားလမ္းရွိ ေဂါဝိန္ဆိပ္ အပါအဝင္ ျမစ္ဆိပ္တစ္ေလွ်ာက္တြင္ သူလူႏွင့္သူ အစုစုျဖင့္ အသီးသီး ေနရာယူၾကၿပီးေနာက္ လုပ္ငန္း စတင္ေတာ့သည္။

ယင္းတို႔၏ လုပ္ငန္းမွာ ဧရာဝတီျမစ္ႀကီးကို အမွီျပဳေနေသာ ေရလုပ္သား၊ ကုန္တင္ကုန္ခ် လုပ္သား အစရွိသည့္ က်ပန္း အလုပ္သမားမ်ား မဟုတ္သည့္ ခဝါသည္။

နံနက္ခင္း ေနေရာင္ျခည္ေအာက္တြင္ ဧရာဝတီ ျမစ္ေရျပင္သည္ လိႈင္းၾကက္ခြပ္ကေလးမ်ားထေနၿပီး မႏၲေလးကမ္းနားလမ္းမွေန၍ အေနာက္ဘက္သို႔ ေမွ်ာ္ၾကည့္ပါက ထံုးျဖဴျဖဴႏွင့္ ဘုရားအဆူဆူကို ေတြ႔ႏိုင္ေသာ စစ္ကိုင္းေတာင္ကို ျမင္ရသည္။

ကမ္းႏွစ္ဖက္အၾကား ဧရာဝတီျမစ္အတြင္း၌ ကူးသန္း သြားလာေနေသာ ဘဝမ်ားမ်ိဳးစံုကိုလည္း ေန႔စဥ္ ေတြ႔ျမင္ရမည္ျဖစ္သည္။

သဘာဝတရားကို ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးကာ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္သူမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ သဘာဝတရားကေပးေသာ အရင္းအျမစ္မ်ားကို မွီခိုအားထား ႐ုန္းကန္ေနရသူမ်ားလည္း ရွိေနသည္။ 

ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ ၁၁ ဆက္အနက္ ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္ သီေပါမင္းပါေတာ္မူခ်ိန္က ထြက္ခြာခဲ့သည့္ ေဂါဝိန္ဆိပ္ကမ္း၏ အလွတရားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္းထက္ မိမိတို႔၏ ေန႔စဥ္ဘဝမ်ား ဟန္ခ်က္ညီေရး တာဝန္ယူေနရသည့္ ဘဝမ်ားစြာလည္း ရွိၾကသည္။

ယင္းတို႔အနက္ ခဝါသည္အျဖစ္ အသက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္းျပဳရသည့္ ဘဝမ်ားမွာလည္း ေဂါဝိန္၏ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္။

“သူမ်ား အညစ္အေၾကး ေလွ်ာ္ရတယ္။ ခဝါသည္မေတြလို႔ ရန္ျဖစ္တဲ့အခါတိုင္း ပတ္ဝန္းက်င္ကႏွိမ္ၿပီး အေျပာခံရတယ္”ဟု ေဂါဝိန္ဆိပ္ကမ္းတြင္ အဝတ္ေလွ်ာ္သည့္ အလုပ္ျဖင့္ အသက္ေမြးဝမ္း ေက်ာင္းေနသူ အသက္ ၄၃ ႏွစ္ခန္႔အ႐ြယ္ ေဒၚတင္ႏြယ္ေအးက မ်က္ရည္ ရစ္သိုင္းစြာျဖင့္ဆိုသည္။

“သမၼာအာဇီဝ လုပ္ကိုင္စားေသာက္တာပဲ၊ အလုပ္ဟူသမွ် ဂုဏ္ရွိစြ။ မရွက္ပါဘူးေအ”ဟု ဘဝတူ လုပ္သားတစ္ဦးျဖစ္သည့္ အသက္ ၃၀ အ႐ြယ္ ေဒၚဇင္မာဦးက ခပ္ၿပံဳးၿပံဳးျဖင့္ အားေပးစကား ဝင္ေျပာလိုက္သည္။

ကမ္းနားလမ္းရွိ ေဂါဝိန္ဆိပ္သို႔ ေန႔စဥ္ နံနက္ ၇ နာရီခန္႔တြင္ ေရာက္ရွိတတ္ၿပီး အဝတ္ေလွ်ာ္သည့္ လုပ္ငန္းျဖင့္ တစ္ေန႔တာ ကာလကိုျဖတ္သန္းကာ ညေန ၅ နာရီခန္႔မွ အိမ္ျပန္ၾကသည္။

ထမင္းခ်ိဳင့္ကိုယ္စီ ထည့္လာၾကေသာ္လည္း ဟင္းစားကိုမူ က်ပ္သံုးရာမွ က်ပ္ငါးရာအၾကား ေရာင္းခ်ေသာ လမ္းေဘးထမင္းဆိုင္မွ ဟင္းမ်ား ဝယ္ယူလာေလ့ ရွိၾကသည္။ 

“အေဖက ထမင္းအိုးတစ္လံုး တည္ေပးတယ္။ ဟင္းကေတာ့ အိမ္မွာေနခဲ့တဲ့သူလည္း ကိုယ္ႀကိဳက္တာ ကိုယ္ဝယ္စားေပါ့။ အစ္မလည္း ကိုယ္ႀကိဳက္တဲ့ ဟင္း လမ္းမွာဝင္ဝယ္စားတယ္”ဟု ေဒၚတင္ႏြယ္ေအးက ဆိုသည္။

ဧရာဝတီျမစ္ကမ္းေဘး ျမစ္ဆိပ္သို႔ေရာက္သည္ႏွင့္ ေလွ်ာ္မည့္ အဝတ္အထည္မ်ားကို ဒန္အိုးႏွင့္ ဇလားမ်ားတြင္ထည့္ကာ ဆပ္ျပာမုန္႔ျဖင့္ ကနဦး ေရစိမ္ထားလိုက္သည္။ နာရီဝက္ခန္႔ ၾကာၿပီးေနာက္ ဆပ္ျပာမႈန္႔ ေရစိမ္ထားေသာ အဝတ္မ်ားကို ခပ္ေျပေျပရွိေနေသာ ေက်ာက္ေဆာင္မ်ားေပၚတြင္ ေျခေထာက္ျဖင့္ နင္းၾကသည္။ ေျချဖင့္နင္းၿပီးေသာ္ အဝတ္မ်ားကို ျမစ္ကမ္းစပ္ရွိ ဧရာဝတီျမစ္ေရ အတြင္းႏွစ္ကာ မကာ (ဘရပ္ရွ္) ျဖင့္ ပြတ္တိုက္ၾကသည္။

ယင္းေနာက္ ေခ်း (ဂ်ီး) ထူသည့္ အက်ႌလည္ပင္း၊ ခ်ိဳင္း၊ လက္ေကာက္ဝတ္ အစရွိသည့္ေနရာမ်ားကို ေရႊဝါဆပ္ျပာခဲျဖင့္ ထပ္မံတိုက္ခၽြတ္ကာ သစ္သားတုတ္ျဖင့္ ႐ိုက္ရသည္။ ယင္းသို႔ အဆင့္ဆင့္ ဂ်ီး(ေၾကး) ခၽြတ္ၿပီးသည့္ အထည္မ်ားကို ဧရာဝတီျမစ္ေရတြင္ ႏွစ္ကာ မကာျဖင့္ ပြတ္တိုက္ရျပန္သည္။ သန္႔စင္သြားၿပီဟု ယူဆသည့္ အဝတ္မ်ားကို ေရစင္ေအာင္ညႇစ္ကာ ျမစ္ဆိပ္ရွိ ေလွ်ာေစာက္အေနအထားျဖစ္ေနေသာ အဂၤေတ ကိုင္ထားသည့္ေနရာတြင္ လွမ္းရသည္။

“ေရႊ (Gold) ဆပ္ျပာမႈန္႔က အနံ႔ေလးက အေတာ္ ေမႊးတာေအ”ဟု ခဝါသည္တစ္ဦးက သူ ေလွ်ာ္ထားေသာ အဝတ္ကို နမ္း႐ႈပ္ၿပီး ေျပာလိုက္သည္။

“ငါကေတာ့ မႀကိဳက္ဘူး။ အီလန္ (E-land) ဆပ္ျပာနဲ႔ပဲ အဆင္ေျပတယ္”ဟု အျခားတစ္ဦးက တံု႔ျပန္လိုက္သည္။ 

“အနံ႔ေလး ေမႊးေနမွ အပ္တဲ့သူေတြက ႀကိဳက္တာဆိုေတာ့ အနံ႔ေမႊးတာလည္း သံုးေပးရတယ္”ဟု ခဝါသည္ ေဒၚဇင္မာဦးက ရွင္းျပသည္။

ေဂါဝိန္ဆိပ္တြင္ အဝတ္ေလွ်ာ္သည့္လုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ေမြးၾကသည့္ ခဝါသည္အမ်ားစုသည္ ယခင္က မႏၲေလးၿမိဳ႕ႏွင့္ အနီးတစ္ဝိုက္တြင္ ေဈးဗန္း ေခါင္းေပၚတင္၍ က်ပန္းလုပ္ကိုင္ခဲ့သူမ်ား ျဖစ္သည္။ ေဈးသည္ဘဝတြင္ ေငြအရင္းအႏွီး ထုတ္ရျခင္း၊ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ေရာင္းမကုန္သည့္ေန႔တြင္ အခက္အခဲ မ်ိဳးစံု ႀကံဳေတြ႔ခဲ့ရျခင္းမ်ားေၾကာင့္ ခဝါသည္ဘဝသို႔ ေရာက္ခဲ့ၾကသူမ်ားလည္း ျဖစ္သည္။

ခဝါသည္အမ်ားစု၏ ဇာတိခ်က္ျမဳပ္ေမြးရပ္ေျမမွာ မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံမ်ားျဖစ္၍ အခ်ိဳ႕က အိုးပိုင္ အိမ္ပိုင္ျဖင့္ ေနထိုင္ႏိုင္ေသာ္လည္း အခ်ိဳ႕ကမူ အိမ္ ငွားဘဝျဖင့္ ေနထိုင္သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အမ်ားစုမွာ ကမ္းနားဆိပ္ႏွင့္နီးသည့္ ရပ္ကြက္မ်ားတြင္ ေနထိုင္ၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ လမ္း ၉၀ ႏွင့္ လမ္း ၄၀ အနီးတစ္ဝိုက္တြင္ ေနထိုင္ၾကသည္ဟု ခဝါသည္မ်ားက ဆိုသည္။

“ကိုယ့္အိမ္နဲ႔ကိုယ္ ေလွ်ာ္ရင္ ေရဖိုးဆိုတာ ကုန္မယ္။ မီးဖိုးကုန္မယ္။ အခုက ဆပ္ျပာမႈန္႔ဖိုးနဲ႔ လက္ပဲ  စိုက္စရာ လိုတယ္”ဟု ေဒၚတင္ႏြယ္ေအးက ရွင္းျပ သည္။

ေဈးသည္ဘဝမွ အဝတ္ေလွ်ာ္သည့္ဘဝသို႔ ေျပာင္းလဲရန္ အခြင့္အေရးက လြယ္လင့္တကူ ရရွိခဲ့ေသာ္လည္း “ကၽြန္မ အဝတ္ေလွ်ာ္တတ္ပါတယ္။ အဝတ္အပ္ခ်င္ရင္ အပ္လို႔ရပါတယ္”ဟု ရပ္ကြက္မ်ားတြင္ ေဖာက္သည္လိုက္ရွာခဲ့ရသည္။

ေငြေၾကးတတ္ႏိုင္ၿပီး အိမ္ႀကီးကနားႀကီးႏွင့္ သူေဌးမ်ားက ၎တို႔အိမ္တြင္ လာေရာက္ ေလွ်ာ္ေပးရန္ ေခၚယူေလ့ရွိၿပီး ကမ္းနားတြင္ေလွ်ာ္ရန္ အပ္ထားသည့္ အဝတ္အမ်ားစုမွာ သာမန္လူတန္းစားမ်ား အပ္ထားသည့္ အဝတ္မ်ားျဖစ္သည္။

ဆိပ္ကမ္းတြင္ အလုပ္ လုပ္ၾကသူမ်ားအျပင္ ေရခ်ိဳးသူ၊ မိသားစု အဝတ္မ်ားကို တစ္ႏိုင္ တစ္ပိုင္ လာေလွ်ာ္သူမ်ားလည္း ရွိသည္။ 

“ျမစ္ေရက အဝတ္ေျပာင္တယ္။ ေရဖိုးလည္း သက္သာေတာ့ ကမ္းနားပဲ လာေလွ်ာ္လိုက္တယ္။ သူတို႔ (ခဝါသည္) ေလွ်ာ္ပံုေလွ်ာ္နည္းေလးေတြလည္း ၾကည့္ရတာေပါ့။ စကားေလးေျပာရင္း အဖြဲ႔က်ေနတာ”ဟု မႏၲေလးၿမိဳ႕ ေက်ာက္ဝိုင္းအနီးတြင္ ေနထိုင္သူ ေဒၚခင္ခင္ (အမည္လႊဲ) က ဆိုသည္။

ခဝါသည္တစ္ဦး တစ္ရက္လွ်င္ အနည္းဆံုး အထည္ ၁၀ဝ ခန္႔ရၿပီး တစ္ထည္လွ်င္ အဝတ္ေလွ်ာ္ခ ၇၀ က်ပ္၊ မီးအိုးထိုး (မီးပူတိုက္) အၿပီးအစီး ဆိုပါက တစ္ထည္လွ်င္ ၁၂၀ က်ပ္ ေတာင္းယူေလ့ ရွိသည္။

“ေရေျခာက္ရမွ (ေန႔ခ်င္းၿပီး ေလွ်ာ္ဖြပ္ၿပီးစီးမွ) သူတို႔က ႀကိဳက္တယ္။ ေရေျခာက္မရရင္ သေဘာ မေတြ႔ခ်င္ဘူး”ဟု အဝတ္ေလွ်ာ္လက္စႏွင့္ ေဒၚဇင္မာဦးက ဆိုသည္။

ခဝါသည္တို႔၏ မိသားတစ္စု၏ တစ္ရက္အသံုး စရိတ္အေနႏွင့္ ၅၀ဝ၀ က်ပ္ႏွင့္အထက္ရွိၿပီး အဝတ္ေလွ်ာ္ရာမွရသည့္ တစ္ရက္ ဝင္ေငြသည္ ၇၀ဝ၀ က်ပ္ႏွင့္အထက္ ရေသာေၾကာင့္ အပ္ထည္ ပိုရသည့္ရက္မ်ားသည္ စုေဆာင္းထားႏိုင္ေသာ အေနထားတြင္ရွိသည္။

ျမစ္ကမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ေႏြ၊ မိုး၊ ေဆာင္း ဥတု သံုးပါးလံုး အဝတ္ေလွ်ာ္သည့္အလုပ္ျဖင့္ အသက္ ေမြးရသည္ျဖစ္ရာ ေႏြရာသီႏွင့္ ေဆာင္းရာသီတြင္ အေထြအထူး ကိစၥမရွိေသာ္ျငား မိုးရာသီ၌ အဝတ္ ေျခာက္ရန္ ခဲယဥ္း၍ အလုပ္ပါးေလ့ ရွိသည္။

မိုး႐ြာသည့္ ကာလမ်ိဳးတြင္ အဝတ္လွန္းရန္ ရသည့္အခ်ိန္ကို ထိုင္ေစာင့္ေနရသည္ဟု ခဝါသည္တို႔က ဆိုသည္။

“ေဆာင္းရာသီဆိုလည္း ျမစ္ေရက မေအးဘူး။ ျမစ္ေရ တက္ခ်ိန္ဆိုရင္ေတာ့ အေတာ္ ေအးတယ္။ မနက္ပိုင္းဆိုရင္ေတာ့ ျမစ္ေရက ေႏြးေနတယ္။ ေန႔လယ္ခင္းကစၿပီး ေအးတာပဲ။ ေအးလည္း ထိုင္ေလွ်ာ္ရတာပဲ”ဟု ေဒၚတင္ႏြယ္ေအးက ဆိုသည္။

ကမ္းနားတြင္ အဝတ္ေလွ်ာ္သည့္ ခဝါသည္မ်ားမွာ သက္တမ္းအားျဖင့္ ခုနစ္ႏွစ္ႏွင့္အထက္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ျပဳသူမ်ားျဖစ္ၿပီး ေန႔စဥ္ ရက္ဆက္ အဝတ္ေလွ်ာ္ရသျဖင့္ ေျခေထာက္တြင္ ေရဝဲ၊ သဲဝဲ ဟူေသာ အေရျပားေရာဂါ ခံစားၾကရေလ့ ရွိသည္။

“ေနမေကာင္းလို႔ နားတာရွားပါတယ္။ ၂၀ဝ၀ ဖိုးေလာက္ရလည္း လာေလွ်ာ္လိုက္တာပဲ။ ဆင္းရဲ ဇာတာ ပါလို႔ထင္တယ္။ အလုပ္ မလုပ္ရတဲ့ေန႔ဆို ပိုဖ်ားခ်င္တယ္”ဟု ေဒၚဇင္မာဦးက ဆိုသည္။

ျမစ္ကမ္းေဘး အဝတ္ေလွ်ာ္သည့္ ခဝါသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ ၎တို႔ မိသားစုကိုယ္စီ၏ အိမ္ေထာင္ဦးစီး တာဝန္ကို ယူထားရသူမ်ားလည္း ျဖစ္သည္။ ျမစ္ကမ္းေဘး အဝတ္ေလွ်ာ္သည့္အလုပ္အျပင္ သားသမီးမ်ား၏ ပညာေရး မိသားစုစားဝတ္ ေနေရးကိစၥမ်ားကိုလည္း တာဝန္ယူထားရသည္။ ခင္ပြန္းသည္မ်ားအေနႏွင့္ က်ပန္းလုပ္ကိုင္သူမ်ား သာ ျဖစ္သည္။

မိသားတစ္စု၏ စားဝတ္ေနေရးကို ဦးေဆာင္ေနရသူမ်ားျဖစ္၍ “နင္တို႔ကိုထားၿပီး ထြက္သြားလိုက္မွာ”ဟု သားသမီးမ်ားကို သတိေပးေလ့ရွိေသာ္လည္း သားသမီးမ်ားအတြက္ ႐ုန္းကန္ေနရၿပီး ျမစ္ကမ္းေဘးသို႔ အခ်ိန္မွန္ ေရာက္လာေလ့ ရွိသည္မွာ ခဝါသည္မ်ားပင္။  

ျမစ္ကမ္းေဘးတြင္ ေရလာကူးသူမ်ားေၾကာင့္ အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ရေသာ္လည္း သီခ်င္းညည္းရင္း အဝတ္ေလွ်ာ္ရင္းျဖင့္ စိတ္ေျဖေနရသူမ်ားလည္း ခဝါသည္မ်ားသာျဖစ္သည္။

ျမစ္ကမ္းေဘး အဝတ္ေလွ်ာ္သူမ်ား အနားရေသာအခ်ိန္သည္ အဝတ္လွန္းထားခ်ိန္ျဖစ္ၿပီး သူ႔အဖြဲ႔ ကိုယ္အဖြဲ႔ သာေရးနာေရးေျပာကာ အပ်င္းေျဖရသည္။

“ကိုယ္က ပညာမတတ္ဘူး၊ သူတို႔ေတြ ကိုယ့္လိုမျဖစ္ေစခ်င္ဘူး။ ပညာတတ္ေစခ်င္တယ္”ဟု တတိယတန္းအထိသာ ပညာသင္ၾကားခြင့္ရခဲ့သူ ေဒၚတင္ႏြယ္ေအးက သားသမီးမ်ား ပညာတတ္ျဖစ္ေရး ေမွ်ာ္လင့္ထားသည္။

“ဒီအလုပ္က ေန႔စဥ္ ပံုမွန္ ဝင္ေငြရေတာ့ စားလို႔ ေလာက္တယ္။ မခ်မ္းသာႏိုင္ေပမယ့္ အေႂကြးကင္းတယ္။ ေကာင္းေကာင္းအိပ္၊ ေကာင္းေကာင္းစားေနႏိုင္တယ္”ဟု သူ၏အလုပ္ကို ယံုၾကည္စြာျဖင့္ ဆိုသည္။

ေဂါဝိန္ဆိပ္သည္ သူ၏ ဒုတိယအိမ္၊ ဧရာဝတီ ျမစ္သည္ သူ၏ ဒုတိယေက်းဇူးရွင္။

အခါႀကီးရက္ႀကီး ဘုရားသြားေက်ာင္းတက္ခ်ိန္ ျမစ္ဆိပ္ႏွင့္ ေဝးသည့္အခါမ်ိဳးတြင္ တစ္ခုတည္ေသာ ေတာင္းဆုက “ဒီလို ကံဆိုးတဲ့ဘဝမ်ိဳး ေနာင္ဘဝမွာ ထပ္မႀကံဳေတြ႔ပါရေစနဲ႔”ဟူ၍ပင္။

သူ၏ဆုေတာင္းကို ဧရာဝတီျမစ္ႀကီး သိလိမ့္မည္မဟုတ္။ က်ပန္း အလုပ္သမားမ်ားႏွင့္ ခဝါသည္မ်ားသည္လည္း ဧရာဝတီျမစ္ကမ္းေဘးတြင္ ေန႔စဥ္ ႐ုန္းကန္ေနရေပဦးမည္။      

ဝင္းေရႊရည္ဦး