News

POST TYPE

ARTICLE

မဟာမုနိမွ ဗံုေထာင္သံ
11-Aug-2017 tagged as မဟာမုနိဘုရား


“တုတ္-တုတ္-တုတ္-တုတ္” ဗံုေထာင္သံ အေနာက္မွ “ခ်ပ္ခ်ပ္” စည္းတီးသံ ကပ္လိုက္သည္။ တစ္ခ်က္တစ္ခ်က္ ေမာင္းသံ ထပ္ၾကားရသည္။

“တုန္-တုန္-ေတာင္-ေတာင္- တုန္-ေတာင္-တုန္-ေတာင္” ေၾကးပတၱလားသံကား ေရာေႏွာထြက္ ေပၚလာသည္။ ႏွဲသံရွည္ႀကီးကား အနိမ့္အျမင့္အတက္ အက်အလိုက္ ေပါင္းစပ္ကာ ဆက္တိုက္တီးမႈတ္သံ ၾကားရသည္။

ထိုတီးမႈတ္မႈမ်ိဳးကို ဗံုေတာ္ ေရခင္းေတာ္တီးျခင္းဟု ေခၚၾကသည္။

ယခုတီးမႈတ္မႈကား ေဖ်ာ္ေျဖျခင္းသက္သက္ မဟုတ္။ နရီအခ်က္ေပးသံမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ေနရာကား  မႏၱေလး၏ အထင္ကရ မဟာမုနိဘုရားႀကီး ပရိဝုဏ္အတြင္း ျဖစ္သည္။

နံနက္ခင္း အ႐ုဏ္တက္ခ်ိန္ မဟာမုနိဘုရားႀကီး မ်က္ႏွာေတာ္သစ္အခ်ိန္ဝယ္ မ်က္ႏွာသစ္၊ ေျခလက္ေဆးရန္ အလို႔ငွာ ေရေတာ္ခင္းျခင္းအတြက္ တီးမႈတ္ရျခင္းေၾကာင့္ ေရခင္းေတာ္တီးျခင္းဟု ေခၚၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

“ဘုရားႀကီးမွာ ဘာေတြလုပ္ၿပီ ဆိုတာကို အခ်က္ေပးတဲ့ သေဘာေပါ့” ဟု အ႐ုဏ္တက္ လင္းၾကက္တြန္ခ်ိန္ နံနက္ ၄ နာရီတြင္ ဘုရားႀကီးမ်က္ႏွာေတာ္သစ္ႏွင့္ တြဲဖက္၍ ဗံုေတာ္ေရခင္းေတာ္ တီးမႈတ္ျခင္း၏ အနက္ကို ယင္းဗံုေတာ္အဖြဲ႔မွ ေၾကးပတၱလားတီး ဦးဝင္းေဆြက ဆိုသည္။

စင္စစ္အားျဖင့္ ျမန္မာ့႐ိုးရာတူရိယာ တီးမႈတ္ျခင္းတြင္ ေရခင္းေတာ္ႏွင့္ ေရကင္းေတာ္ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စား ရွိေလသည္။ ေရွးယခင္က မႏၲေလးက်ံဳးေဘး ပတ္လည္ရွိ က်ံဳးအတြင္း ေလွမ်ားျဖင့္ ဗံုေတာ္ေလး တစ္ခုတီးကာ ခိုးဆိုးလုယက္သည့္ အႏၲရာယ္ကို အခ်က္ေပးရာဝယ္ တီးခဲ့ျခင္းကို ေရကင္းတီးျခင္းဟု ေခၚသည္။ 

ယခုမဟာမုနိဘုရားႀကီး မ်က္ႏွာေတာ္သစ္  အခ်ိန္ဝယ္ တီးမႈတ္သည္ကား ေရေတာ္ခင္းသည့္  ေရခင္းေတာ္ အမ်ိဳးအစားသာ ျဖစ္သည္။

ဗံုေထာင္တီးသည့္ အေလ့အထသည္ ျမန္မာ့႐ိုးရာအစဥ္အလာတစ္ခု ျဖစ္ၿပီး ေရွးယခင္ကတည္းက  ရွိခဲ့သည္။ အဆိုပါ ျမန္မာ့႐ိုးရာ အစဥ္အလာတစ္ခု ျဖစ္ေသာ ဗံုေထာင္တီးျခင္းကို တူရိယာအစံုျဖင့္ တြဲဖက္ကာ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ နီးပါး ထိန္းသိမ္းထားဆဲ ျဖစ္သည့္ ျပယုဂ္တစ္ခုကို ျပပါဆိုလွ်င္ မဟာမုနိဘုရားႀကီး တစ္ေနရာသာ ျပသရန္ ထင္ရွားလ်က္ရွိသည္။

ေတးဂီတသည္ ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္မႈ၊ ေနရာေဒသ မတူသူအားလံုး နားလည္ႏိုင္သည့္ ဘံုဘာသာရပ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ ရင္ထဲထိ ေရာက္ေအာင္ တြန္းပို႔ႏိုင္သည္။ လူသားတိုင္း နားလည္ခံစားႏိုင္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္တြင္းျပည္ပ ေဒသအသီးသီးမွ ခရီသြားဧည့္သည္မ်ား သာမက ကမာၻလွည့္ခရီးသြား ဧည့္သည္မ်ားကပါ အဆိုပါ ဗံုေထာင္တီးျခင္းကို စိတ္ဝင္စားမႈ မ်ားၾကသည္။

ယင္းတီးမႈတ္ေနသည့္အခ်ိန္ အနီးအနား လူစုလူေဝး အသီးသီးျဖင့္ စု႐ံုးတတ္ၾကသည္က သက္ေသတစ္ခုအလားပင္။

ယင္းမဟာမုနိဘုရားႀကီးတြင္ကား ဘုရားႀကီး မ်က္ႏွာသစ္ေတာ္အခ်ိန္တြင္ ဗံုေထာင္တစ္ခါ တီးမႈတ္၍ ညေန ၄ နာရီ၊ ဘုရားႀကီး႐ုပ္ပြားေတာ္ ထားရွိရာေနရာ သံတံခါးမပိတ္မီ တစ္ခါတီးမႈတ္ၾကသည္။
ကုန္းေဘာင္ေခတ္က မဟာမုနိဘုရားႀကီး ႐ုပ္ပြားေတာ္ကို ျမစ္ေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ ေဖာင္ေတာ္ျဖင့္ ပင့္ယူလာစဥ္ ကတည္းက ျမစ္အတြင္း ဗံုေတာ္တီးမႈတ္ကာ ပင့္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မႏၱေလးၿမိဳ႕ ေဂါဝိန္ဆိပ္ကမ္း ေရာက္မွသာ စည္ေတာ္မ်ားျဖင့္ တီးမႈတ္ႀကိဳဆိုၾကျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း အဆိုပါ ဗံုေတာ္အဖြဲ႔မွ ဦးဝင္းေဆြက ဆိုသည္။
“ဘုရားႀကီးပင့္လာကတည္းက ဗံုေထာင္တီးလံုးေတြက တစ္ပါတည္း ပါလာခဲ့တာ၊ ႐ိုးရာအစဥ္အလာေလး တစ္ခုလိုပါ” ဟု ၎က ဆိုသည္။

ေရွးယခင္က ယင္းမဟာမုနိဘုရားႀကီး မ်က္ႏွာေတာ္သစ္အခ်ိန္တြင္ ဓာတ္ျပား၊ ဓာတ္စက္ျဖင့္သာ  ေရခင္းေတာ္ကို ဖြင့္ျပခဲ့ေၾကာင္း၊ ေနာက္ပိုင္း ကက္ဆက္ေခြျဖင့္ ယင္းေရခင္းတီးလံုးကို ဖြင့္ျပခဲ့ရာမွ အေမ လူထုေဒၚအမာ၏ ေရးသားေဖာ္ျပမႈမ်ားေၾကာင့္ လူကိုယ္တိုင္ တီးမႈတ္ခဲ့ၾကျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းကဲ့သို႔ ဘုရားႀကီးတြင္ ဗံုေထာင္ေရခင္းကို လူကိုယ္တိုင္ျဖင့္ တီးမႈတ္ေနသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ခန္႔ပင္ ၾကာခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း အဆိုပါ ဗံုေတာင္အဖြဲ႔မွ ဦးသိန္းေမာင္က ရွင္းျပသည္။

“ဒီဗံုေထာင္တီးၾကသံၾကားၿပီး တခ်ိဳ႕ေတြဆို  မ်က္ရည္ေတြက်ၿပီး ခ်ံဳးပြဲခ် ငိုၾကတာေတြ၊ တခ်ိဳ႕ဆို ထကၾကတာေတြ၊ တခ်ိဳ႕ဆို ဒီဗံုေထာင္တီးတဲ့ သူေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ ထိုင္ကန္ေတာ့သြားတာေတြကို ထူးထူးျခားျခား ေတြ႔ခဲ့ရပါတယ္” ဟု ဦးသိန္းေမာင္က သူ၏ အေတြ႔အႀကံဳကို ေျပာျပသည္။

ယင္းမဟာမုနိဝယ္ ဗံုေထာင္ေရခင္းတီးရာတြင္ ဗံုေထာင္၊ ေၾကးပတၲလား၊ ေမာင္း၊ ႏွဲ၊ စည္း စသည့္ တူရိယာငါးမ်ိဳးကို တစ္ၿပိဳင္နက္ အသံစံုတီးမႈတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏွဲတူရိယာသည္ ၾကားရသူကို လြမ္းေဆြးမႈ  ရသတစ္မ်ိဳးကို ေပးေလ့ရွိသည္။ ယင္းတူရိယာကို တစ္ဦးလွ်င္ တစ္မ်ိဳး တီးမႈတ္ၾကၿပီး ေမာင္းႏွင့္ စည္းကိုျဖင့္ တစ္ဦးတည္းကသာ တီးေလသည္။

ဗံုေထာင္ကျဖင့္ တစ္ဖတ္ပိတ္စည္ အမ်ိဳးအစားျဖစ္ကာ အရွည္ ၂ ေပခြဲႏွင့္ ၃ ေပၾကားတြင္ ရွိသည္။ တစ္ဖက္ပိတ္စည္ကား တစ္ဖက္တည္းတြင္သာ ေထာင္၍ တီးရျခင္းကို ဆိုလိုသည္။

ေရခင္းေတာ္ တီးလံုးအမ်ိဳးအစားမ်ားစြာ ရွိေတာ္လည္း ယင္းဘုရားႀကီး၌ တီးခတ္ရာ လာေရာက္ဖူးေျမာ္သူမ်ား စိတ္ၾကည္ႏူးေစမည့္ ရသအတီးအဖြဲ႔မ်ိဳးကိုသာ တီးသည္။ ျမန္မာ့႐ိုးရာ အေျခခံတီးလံုးမ်ား ျဖစ္ေသာ ပုဇဥ္းေတာင္သံႀကိဳး အစရွိသည့္ ေရွ႕ကႀကိဳးခံရသည့္ တီးလံုးမ်ားကို တီးျခင္းျဖစ္သည္။

ဗံုေထာင္ေရခင္းေတာ္တြင္ အတြင္းက အဆာပလာအျဖစ္ ဗုဒၶဓမၼႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ေတးဂီတမ်ားကို ထည့္သြင္းတီးမႈတ္သည္။ တီးမႈတ္ခ်ိန္ကား မိနစ္ ၃၀ ခန္႔မွ်သာ ၾကာသည္။

ဗံုေထာင္တီးသူမ်ားက ပုဆိုး၊ အက်ႌအျဖဴ ဝတ္ကာ ေခါင္းတြင္ ေမာင့္က်က္သေရေခါင္းေပါင္းကို  ေပါင္းထားၾကသည္။

မႏၱေလးတြင္ ေရွးယခင္က အ႐ုဏ္ေတာ္အသင္းမ်ားက ဆြမ္းခံ၊ ဘံုဆြမ္းေလာင္း ႂကြရာတြင္ ဗံုေထာင္တီးမႈတ္ေလ့ ရွိၾကသည္။ ယခုလည္း အခ်ိဳ႕ေသာ အ႐ုဏ္ေတာ္အသင္း၊ ဗံုဆြမ္းေလာင္း အသင္းမ်ားတြင္ ဗံုေထာင္တစ္လံုးတည္းျဖင့္ တီးမႈတ္ကာ လွည့္လည္ၾကသည္။

“ငယ္ငယ္က ဆြမ္းေလာင္းအသင္းေတြ ဗံုေထာင္တီးရင္ ေနာက္ကလိုက္သြားၾကတာ။ ပုဆိုးအျဖဴမရွိလို႔၊ ဦးေလးရဲ႕ ေခါင္းေပါင္းႀကီးကို ေျဖၿပီး ပုဆိုးဝတ္ၿပီး လိုက္သြားတာ” ဟုမႏၱေလးၿမိဳ႕ခံ ဆိုင္းဝိုင္းတီးပညာရွင္ ဇာတိမာန္ ဦးေမာင္ေမာ္က ဆိုသည္။

ဗံုေထာင္တြင္- ‘ဗံုႀကီး၊ ဗံုတို၊ ဗံုရွည္၊ ဒိုးပတ္ ပုဂံကစ’ ဟု စာဆိုရွိခဲ့ေၾကာင္း ဦးေမာင္ေမာ္က ထပ္မံဆိုသည္။ သာသနာပြဲ၊ ဘာသာေရးပြဲမ်ားတြင္ တီးခတ္ေလ့ရွိၾကၿပီး စိတ္ၾကည္ႏူး၊ ေပ်ာ္ရႊင္သည့္ရသကို ေပးစြမ္းသည္ဟု ၎က ဆိုသည္။
“ခုေခတ္ကေတာ့ ဗံုေထာင္ေတြလည္း လူငယ္ေတြ သိပ္သိရေကာင္းမွန္း မသိေတာ့ပါဘူး။
KTV ေတြ ဘာေတြက ေပၚလာေတာ့ အဲဒါကိုပဲ အေလးထားေနၾကပံုပါပဲ” ဟု ၎က ဆိုသည္။

မနက္ေစာေစာ ဘုရားႀကီး မ်က္ႏွာသစ္ေတာ္ အခ်ိန္ႏွင့္ ဘုရားႀကီး႐ုပ္ပြားေတာ္ တံခါးပိတ္ခ်ိန္တြင္  ဗံုေထာင္တီးရန္ မႏၲေလးမဟာမုနိ ေဂါပကအဖြဲ႔မွ အၿမဲတမ္းဝန္ထမ္းမ်ားအျဖစ္ ခန္႔ေပးထားျခင္း ျဖစ္သည္။ 

တစ္ဦးလွ်င္ လစာေငြ ၁၈၀,ဝ၀ဝ က်ပ္ႏွင့္ အထက္ရရွိကာ ဝန္ထမ္းအိမ္ရာတြင္ ေနထိုင္ခြင့္ ရရွိသည္။

ဗံုေထာင္တီးသည့္ မ်ိဳး႐ိုးစဥ္ဆက္အရ ေခၚယူထားျခင္းျဖစ္ၿပီး ယင္းတီးသူမ်ား ေနထိုင္မေကာင္းျဖစ္က ျပင္ပပညာရွင္ကို အခ်ိန္ပိုင္း ငွားရမ္းေခၚယူေၾကာင္း ယင္းဘုရားႀကီး ေဂါပကအဖြဲ႔ဝင္ ဦးသန္းလြင္က ဆိုသည္။

နံနက္ခင္း မိုးစင္စင္မလင္းမီ ဘုရားႀကီးမုခ္ဦး အသီးသီး၌ ခရီးသြားကားမ်ား၊ ေဒသခံမ်ား၏ ဆိုင္ကယ္၊ ကား အသီးသီးက ေနရာယူႏွင့္ၿပီး ျဖစ္သည္။

ေရေတာ္ေက်ာင္းတိုက္မွ ဆရာေတာ္ႏွင့္ အ႐ုဏ္ေတာ္ ဝတ္ျဖဴဝတ္၊ ေခါင္းေပါင္းႏွင့္အဖြဲ႔က ဘုရားႀကီး ႐ုပ္ပြားေတာ္ေျခရင္းတြင္ နံ႔သာ ေရႊ၊ ေငြ အိုးမ်ားျဖင့္ မ်က္ႏွာေတာ္သစ္လ်က္ရွိသည္။ ဤသို႔ မ်က္ႏွာေတာ္သစ္ေနစဥ္ ဗံုေထာင္အဖြဲ႔မွ ေရခင္းတီးမႈတ္လ်က္ ရွိသည္။

ပန္းေစတီမ်ား၊ အ႐ုဏ္ဆြမ္းေတာ္မ်ားကို ဘုရားႀကီးမ်က္ႏွာသစ္ေတာ္အေရွ႕၊ စင္တစ္ခုတြင္ အစီအရီတင္ကာ လာေရာက္ဖူးေျမာ္သူမ်ားက ဘုရားရွိခိုး၊ ေမတၲာပို႔လ်က္ရွိသည္။ ျပည္ပႏိုင္ငံျခားသား ခရီးသြားမ်ားကား ေဘးဘီတစ္ဖက္တစ္ခ်က္တြင္ ဓာတ္ပံု မွတ္တမ္းတင္သူကတင္၊ ေျခလက္ေကြးကာ ႐ိုေသသမႈျဖင့္ ၿငိမ္သက္စြာထိုင္၍ ၾကည့္႐ႈေနၾကသည္။

မႏၱေလး စာေပအသိုင္းအဝိုင္းမွ ဦးၿငိမ္းခ်မ္းကမူ “နံနက္ခင္းအေစာမွာ ဒီလိုဦးဦးဖ်ားဖ်ား ဘုရားဝတ္ျပဳၿပီး ဗံုေထာင္သံကို တြဲဖက္ၾကားရတာ တစ္ေန႔လံုးအတြက္ စိတ္ၾကည္ႏူးေစတယ္” ဟု ဆိုသည္။

ဝင္းေရႊရည္ဦး