News

POST TYPE

ABOUT US

ဂီတလုလင္ ေဘာ့ဒီလန္
16-Oct-2016 tagged as


ၿပီးခဲ့သည့္ ရာစုႏွစ္ဝက္ေလာက္က ျဖစ္ပါသည္။ ေဘာ့ဒီလန္သည္ အီလက္ထရစ္ဂစ္တာ ပလတ္ႀကိဳးကို အသံခ်ဲ႕စက္မွာ တပ္လိုက္ၿပီး ဂီတေလာကကို ေသြးလန္႔ သြားေစေလာက္သည့္ အေျပာင္းအလဲကို စတင္ ခဲ့ပါသည္။ ႐ိုးရာ အစဥ္အလာ ဂီတပုံစံကေန ခြဲထြက္ သြားခဲ့သည့္ ဂီတပုံစံ တစ္ခုကို စတင္ခဲ့သည္။ အားလုံး ေမွ်ာ္လင့္ထားသည့္ အရာမ်ားကို ေက်ာ္ျဖတ္ခဲ့ၿပီး သန္းေပါင္း မ်ားစြာေသာ ဓာတ္ျပားမ်ား ေရာင္းမေလာက္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ သိပ္သည္း ထူထပ္ကာ နားလည္ ရခက္ေသာ ပဥၥလက္ သ႐ုပ္မွန္ စာသား မ်ားစြာကို ေရးသားခဲ့သည္။ 

တကယ္တမ္း ေခၚရလွ်င္ ေဒါက္တာဒီလန္ဟု ေခၚမွ ျပည့္စုံမည္။ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ ေဒါက္တာဘြဲ႔မ်ားက တစ္ပုံတစ္ေခါင္း ရထားသည္။ အဆိုပါ သီခ်င္းေရးေသာ ကဗ်ာဆရာ ေတးသံရွင္ႀကီးသည္ အီလီးေရာ့၊ ဂါစီယာမားကြက္ဇ္ တို႔နည္းတူ စာေပႏိုဘယ္လ္ဆုကို ရရွိသြားခဲ့ၿပီ ျဖစ္ေပသတည္း။ အသက္ ၇၅ ႏွစ္ အ႐ြယ္ ေဘာ့ဒီလန္သည္ ႏိုဘယ္လ္ဆု ရသြားေသာ ပထမဆုံး ဂီတသမားလည္း ျဖစ္လာသည္။ ႏိုဘယ္လ္ဆု ေ႐ြးခ်ယ္ေရး သမိုင္းတြင္လည္း တစ္ဆစ္ခ်ဳိး ဆုေ႐ြးခ်ယ္ေရး ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ျဖစ္သြားသည္။ လူႀကိဳက္မ်ား ထင္ရွားသည့္ ဂီတ အေက်ာ္အေမာ္ တစ္ဦးကို အျမင့္ဆုံး စာေပအႏုပညာ ဂုဏ္ျပဳဆု ေပးလိုက္ျခင္းျဖင့္ ဆြီဒင္ႏိုဘယ္လ္ဆုေပး ေကာ္မတီ၏ စာေပ အႏုပညာ ဆိုသည္ကို အဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ခ်က္လည္း ေျပာင္းသြားသည္ဟု ဆိုရမည္။ သီခ်င္းစာသားမ်ားသည္ ကဗ်ာမ်ား၊ ဝတၴဳရွည္ႀကီးမ်ားလို အႏုပညာ ခံစားမႈ တန္ဖိုး အတူတူ ျဖစ္ေၾကာင္း သေဘာတူသူ မတူသူမ်ား အျငင္းအခုံ ျမင့္တက္ သြားခဲ့ေပသတည္း။ 

စတီဗင္ကင္း၊ ဂြၽဳိက္စ္ကာ႐ိုးအုတ္စ္ တို႔ကဲ့သို႔ အေက်ာ္အေမာ္ စာေပ အႏုပညာရွင္မ်ားက ေဘာ့ဒီလန္  ယခုကဲ့သို႔ ႏိုဘယ္လ္ဆုရျခင္းကို ႀကဳိဆိုၾကသည္။ ဆုေ႐ြးခ်ယ္ေရး ေကာ္မတီ၏ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ လြဲေနေၾကာင္း၊ သီခ်င္းေရး ဘယ္ေလာက္ေကာင္းေကာင္း စာေပအႏုပညာ အဆင့္ကို တင္လိုက္ျခင္းမွာ မေလ်ာ္ေၾကာင္း ေဝဖန္သူမ်ားလည္း ဒုနဲ႔ေဒး ျဖစ္ေနသည္။ နာမည္ေက်ာ္ ဝတၴဳေရး အႏုပညာသည္ ဂ်ဳိဒီပီေကာ့က ေဘာ့ဒီလန္အတြက္ ဝမ္းသာပါေၾကာင္း၊ သူလည္း ဂရမ္မီဆု ရခ်င္ရႏိုင္ပါေၾကာင္း သေရာ္ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ လူမႈကြန္ရက္ မီဒီယာေပၚမွာ ေရးသားထားသည္။ 

ဂီတသမားေတြကေတာ့ ခ်ီးက်ဴး ဂုဏ္ျပဳၾကသည္။ ဂြၽန္နီကက္ရွ္၏ သမီးျဖစ္သူ ႐ိုဆန္နီ ကက္ရွ္က “မယ္ေတာ္ေရ၊ ေဘာ့ဒီလန္ေတာ့ ႏိုဘယ္လ္ဆု ရၿပီရွင့္”ဟု ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။  ေတာ္လွန္ေသာ သီခ်င္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ျဖစ္သည့္ “Blowin' in the Wind”, “The Times They Are a-Changin” တို႔ႏွင့္ ယေန႔တိုင္ လူႀကဳိက္မ်ားေနဆဲ “Like a Rolling Stone” တို႔ကို ေရးသားသီဆိုခဲ့သူ ေဘာ့ဒီလန္သည္ ျမင္ေနက် စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာ ႏိုဘယ္လ္ ဆုရွင္ေတာ့ မဟုတ္ပါေပ။  ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ အေမရိကန္ စာေရးဆရာမ ေမာရစ္ဆင္ၿပီးလွ်င္ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုေက်ာ္အတြင္း အေမရိကန္ တစ္ဦး အဆိုပါ ႏိုဘယ္လ္ ဆုကို ရရွိသြားျခင္း ျဖစ္ေလသတည္း။ ၎၏ အႏုပညာမ်ားကို ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္ တကၠသိုလ္မွ စာေပ ဘာသာရပ္ ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားက ေလ့လာခဲ့ၿပီး ႏွစ္ၿခိဳက္ခဲ့ၾကသည္။ 

ေဘာ့ဒီလန္၏ အမည္ရင္းမွာ ေရာဘတ္ အလန္ ဇင္မာမန္းဟူ၍ ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု မင္နီဆိုတာျပည္နယ္ ဒူလုၿမိဳ႕တြင္ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္ ေမလ ၂၄ ရက္ေန႔က ေမြးဖြားခဲ့သည္။ ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသား ဘဝကတည္းက ေဘာ့ဒီလန္ အမည္ကိုခံယူကာ ေက်းလက္ သီခ်င္းမ်ားကို စတင္သီဆိုခဲ့သည္။ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္တြင္ ပထမဆုံး စီးရီးထုတ္ခဲ့ၿပီး သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ ၾသဇာႀကီးသည္ထက္ ႀကီးလာခဲ့ပါသည္။ အသက္က တျဖည္းျဖည္း ႀကီးလာေသာ္လည္း ေရးစပ္ သီကုံးမႈက မရပ္သြားခဲ့။ ၂ဝ၁၆ တြင္ Fallen Angels ဆိုသည့္ အမည္ျဖင့္ ထြက္ထားေသးသည္။ 

စာေပႏိုဘယ္လ္ဆု သတင္း ထြက္လာခ်ိန္တြင္ ေဘာ့ဒီလန္သည္ လက္စ္ဗီးဂတ္စ္ရွိ ကဇာတ္႐ုံ တစ္႐ုံတြင္ ေဖ်ာ္ေျဖေနခဲ့သည္။ ႏိုဘယ္လ္ဆု ရသည့္သတင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေဘာ့ဒီလန္ႀကီးက ဘယ္သတင္း မီဒီယာသမားကိုမွ မွတ္ခ်က္ေပးျခင္း အလ်င္း မရွိေပ။ စာေပ၊ ကဗ်ာ အႏုပညာ သေဘာမ်ား၊ အယူအဆမ်ားကို ၎၏သီခ်င္းမ်ားတြင္ ထည့္သြင္း ေရးစပ္ သုံးသပ္ တတ္သည္ဟု ေဘာ့ဒီလန္ ကိုယ္တိုင္က ေျပာခဲ့ဖူးသည္။ အာသာရင္ဘတ္၊ ေပါဗာလိန္းႏွင့္ အက္ဇ္ရာေပါင္း စသည့္ စာေပသမားမ်ား၏ ၾသဇာ သက္ေရာက္မႈ မ်ားရွိသည္ဟု ၎က ကိုးကားခဲ့ဖူးသည္။ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္က Tarantula ဆိုသည့္ ကဗ်ာစာအုပ္ ထုတ္ေဝခဲ့ဖူးသည္။ Chronicles: Volume One ဟု အမည္ ေပးထားသည့္ မွတ္တမ္း စာအုပ္ကိုလည္း ၂ဝဝ၄ က ထုတ္ေဝခဲ့ဖူးသည့္ စာေပသမား ျဖစ္သည္။ သီခ်င္းစာသား ေပါင္းခ်ဳပ္ စာအုပ္လည္း ေအာင္ျမင္သည့္ စာအုပ္ တစ္အုပ္ျဖစ္သည္။ 

စာေပ ပညာရွင္မ်ားက မစၥတာဒီလန္၏ သီခ်င္း စာသားမ်ားသည္ ကဗ်ာ ဟုတ္ မဟုတ္ကို ျငင္းခုံေနမႈမ်ား ရွိေသာ္လည္း ဂီတဆိုင္ရာ ပညာရွင္မ်ားက သူ႔ဂီတကို အံ့ၾသမွင္တက္စြာ ခ်ီးက်ဴး ၾသဘာ ေပးၾကသည္။ ၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္က ထုတ္ေဝေသာ The Oxford Book of American Poetry အေမရိကန္ ကဗ်ာမ်ားတြင္ ၎၏ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ျဖစ္ေသာ Desolation Rowကို ထည့္သြင္း ခဲ့ဖူးသည္။ ကန္းဘရစ္ဂ်္ တကၠသိုလ္ကလည္း ၎သီခ်င္းမ်ား၏ စာေပ သေဘာတရားမ်ားကို ေလ့လာစာတမ္း တစ္ခု ထုတ္ေဝခဲ့ဖူးၿပီး စာေပပုံစံ တစ္မ်ဳိးအျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳခဲ့ရသည္။ အေမရိကန္ ကဗ်ာဆရာႀကီး ဘီလီကိုလင္းစ္က မစၥတာဒီလန္သည္ သီခ်င္းေရးဆရာ သာမက ကဗ်ာဆရာ အျဖစ္ပါ ေခၚထိုက္ေၾကာင္း အတိအလင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။ “သီခ်င္း အေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ စာသားေတြဟာ ဂီတသံ မပါရင္ ဘာမွ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီလန္ရဲ႕ သီခ်င္းမ်ားကေတာ့ တစ္မူ ထူးပါတယ္”ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။ 

ႏိုဘယ္လ္ စာေပဆု ေ႐ြးခ်ယ္ေရး သမိုင္းတြင္ ယခုႏွစ္ တစ္ႀကိမ္သာ အားလုံး အံ့အားသင့္ သြားေစသည့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ မဟုတ္ခဲ့ပါေပ။ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္ကလည္း ၿဗိတိန္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဝင္စတန္ခ်ာခ်ီကို စာေပ ႏိုဘယ္လ္ဆု ေပးခဲ့ဖူးသည္။ ၎၏ ႏိုင္ငံေရး မိန္႔ခြန္းမ်ား၏ ေျပာင္ေျမာက္မႈ၊ လူသားဆန္မႈတို႔ကို ဂုဏ္ျပဳၿပီး စာေကာင္းေပမြန္ စာရင္း သြင္းေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ စာေပ ေလာကတြင္ ေဝဖန္သံမ်ား ၿခိမ့္ၿခိမ့္ ညံသြားခဲ့သည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္ကလည္း လူအမ်ား အံ့အားသင့္ သြားခဲ့ေသးသည္။ ဘီလာ႐ုစ္ သတင္းစာ ဆရာမ စဗက္လာနာ အလက္စီဗစ္ခ်္၏ သတင္းေရးသမားဆန္ဆန္ ႏႈတ္ေျပာ အင္တာဗ်ဴး သ႐ုပ္ေဖာ္ခ်က္ စာအုပ္ကို ထိုဆုေပးခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ပါေပ။ “တကယ့္ လူသားလို႔ ေခၚႏိုင္ဖို႔ လူသား တစ္ေယာက္ဟာ ဘယ္ေလာက္အထိ ခ်ီတက္ရဦးမလဲ”ဟု ေဘာ့ဒီလန္က ၎၏ ကမၻာေက်ာ္သီခ်င္း တစ္ပုဒ္တြင္ ေမးခဲ့ဖူးသည္။ ႏိုဘယ္လ္ဆု ရျခင္းသည္ သီခ်င္းသည္ ကဗ်ာဆရာႀကီး၏ လမ္းေပၚမွ မွတ္တိုင္ တစ္ခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၎ကေတာ့ သြားေနဦးမည္ပင္။

သန္႔ဇင္စုိး


  • VIA
  • TAGS